×

Szakmánként eltérő kereseti pozíciók

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 81. számában (2004. november 15.)
A legfrissebb statisztikák szerint a magyar munkavállalók az uniós átlagbér harmadát keresik, miközben a hazai termelékenység az uniós átlag 61 százaléka. Arra lehet számítani, hogy 2020-ra is alig felét érhetjük el az EU-s átlagfizetésnek. Bérpolitikai szakértők úgy látják, az államháztartási célok mostani korrekciójával végképp elszáll az az uniós csatlakozással is táplált remény, hogy a bérek és a jövedelmek néhány év alatt felzárkózhatnak az EU-átlag közelébe. Az előző évek osztogatásával a kormány gyakorlatilag minden lehetőségét kimerítette; a reálkeresetek a ciklus végéig legfeljebb évi 1-2 százalékkal növekedhetnek.

Az Országos Érdekegyeztető Tanácsban – az idén is – már a nyár végén megkezdődtek a tárgyalások a jövő évi országos bérajánlásról, valamint a minimálbér összegéről. Az induló javaslatok mindkét tétel esetében jelentős különbséget mutattak: míg a kormány és a munkaadók a bruttó átlagkeresetek 4,5 százalékos emelését tartották indokoltnak a versenyszférában, a szakszervezetek bruttó 6-8 százalékos bérajánlást szorgalmaztak. Ez utóbbi – éves szinten 4,5 százalékos inflációval, valamint az adórendszerben tervezett változások hatására a reálbér-pozíció átlagosan két százalékot meghaladó javulásával számolva – a várható gazdasági növekedésnek megfelelő 4-4,5 százalékos reálbérnövelést eredményez.

Nehézkes megállapodás

A bérfelzárkózás szempontjából nem lényegtelen, hogy a GDP-t közelítő mértékben emelkedjenek jövőre a fizetések, hiszen 2004-ben a reálbér-növekedés mindössze 0,3 százalékos volt. Noha a kormány még tavaly ősszel 7-8 százalékos bruttó keresetnövelési bérajánlásról állapodott meg a szociális partnerekkel az OÉT-ben, a Központi Statisztikai Hivatal első hat hónapi adatai azt mutatják, hogy nemzetgazdasági szinten bruttó 8,6 százalékkal emelkedtek a bérek. Avállalkozási szférában 10,1, a költségvetési intézményeknél 6,3 százalékos a növekedés. Ez azt jelenti, hogy míg a vállalkozói szférát 1,1 százalékos reálkereset-emelkedés jellemzi, addig a költségvetési szféra 1,1 százalékos csökkenést szenvedett el.

Az idei keresetnövekedésről készített felmérés szerint az idén a cégek többségénél csak hosszasan elhúzódó tárgyalássorozat után sikerült megkötni a bérmegállapodást. A munkáltatók a korábbiaknál is gyakrabban hivatkoztak arra, hogy mozgásterüket a gazdálkodás eredményei határozzák meg.

A mezőgazdaságban az üzemek rendkívül rossz helyzete nehezítette a béralkut. A versenyszférában viszont előfordult – s ez kedvezőnek tekinthető tapasztalat -, hogy a bérmegállapodásokban egyes munkahelyeken preferált csoportokat jelöltek meg, amelyek tagjai garantáltan az átlagot meghaladó béremelésben részesültek. E körbe tartoznak a korábbi bértorlódások miatt hátrányos helyzetbe került munkavállalók: például a fizikai kategóriákba tartozók (mások mellett a sütőiparban, a postán), valamint az ötven éven túli munkavállalók. Megfigyelhető volt az is, hogy a munkáltatók egy része az étkezési hozzájárulás növekményét vagy a magánszemélyeknek legfeljebb évi három alkalommal adómentesen adható ötezer forintos ajándékot beszámították a keresetnövekedés mértékébe. Miként az is előfordul, hogy a munkaadók önsegélyező pénztárakon keresztül adják ki a keresetnövekedés egy részét, így ugyanis a megcélzott nettó érték kisebb bruttó kifizetésével érhető el.

Ugyanakkor a menedzsment bérmegállapodásoktól eltérő munkajövedelme gyakran súlyánál fogva is megemeli a cégek kereseti mutatóit, s befolyásolja a versenyszféra egészére vonatkozó reálkereset szintjét.

Kereseti arányok

A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium (FMM) kimutatása – amely tíz ország adatait hasonlítja össze – nem okozott különösebb meglepetést. Hollandia kivételével valamennyi vizsgált államban a pénzügyi szakembereket fizetik meg a legjobban: Észtországban például ebben a szakmában a nemzetgazdasági átlag több mint kétszeresét keresik az alkalmazottak. Hollandiában egyébként a bányászok szerepelnek a kereseti ranglista élén, a pénzügyiek a harmadik helyre szorultak, alig a nemzetgazdasági átlag fölötti fizetéssel.

Rendkívül változatos képet mutat az egészségügyi és szociális ellátás szektorának országonkénti összehasonlítása. Szlovéniában például a negyedik legjobban megfizetett terület ez, Lengyelországban a tizenharmadik, Finnországban a tizenkettedik – lényegesen a nemzetgazdasági átlag alatti bérrel -, Magyarországon a nyolcadik helyet foglalja el. A kereskedők Szlovákiában a hetedik legjobban keresők kategóriájába tartoznak – a nemzetgazdasági átlagot 45 ezrelékkel meghaladó fizetéssel -, Svájcban a kilencedikek – csaknem egy tizeddel lemaradva a nemzetgazdasági átlagtól -, Magyarországon – csakúgy, mint Lengyelországban, Hollandiában és az Egyesült Királyságban – a tizenkettedikek a keresőlistán.

Azt ma még nem tudni, hogy 2005-ben a hazai ágazatok bérszínvonala hol helyezkedik majd el a nemzetközi öszszehasonlításban. A kormány álláspontja szerint három-négy százaléknál nem emelkedhetnek jobban a reálbérek. Kormányzati szakértők a reálkeresetnél számításba vették az adóváltozások hatását, amit ma két százalékra prognosztizálnak. Aszakszervezetek követelése közel állt a kormányzati ajánlathoz, ugyanis a GDP várható növekedésével megegyező, négyszázalékos reálbér-növekedésről és a számításaik szerint ehhez szükséges bruttó hat-nyolc százalékos béremelésről kívántak megállapodni.

A munkaadók nem engedtek a bruttó 4,5 százalékos keresetemelésre vonatkozó elképzelésükből, azt hangoztatva, hogy a gazdaság teljesítménye ennél többet nem enged meg. Rolek Ferenc, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) alelnöke például az OÉT ülésén kifejtette: az adók és a járulékok jövő évi változásaival lényegében nem javul a vállalkozások helyzete, s a velünk csatlakozott uniós országokban már mindenhol gyorsabban növekszik a gazdaság, mint nálunk. Ha így folytatjuk, lemaradunk a versenyben. Lapzártánk időpontjában a szakszervezetek bruttó 6,5, a munkaadók – sávosan – 5,5-6,5 százalékos keresetemelést javasoltak.

A megszorítások éve

Az a feltevés, miszerint 2005 a megszorítások éve lesz, kitűnik a költségvetés közszférára vonatkozó fejezetéből is. Bár Draskovics Tibor pénzügyminiszter több fórumon is megerősítette, hogy a közalkalmazottak és a köztisztviselők fizetése jövőre a vállalkozói szférában dolgozókra vonatkozó országos bérajánlás mértékével azonosan emelkedik, a büdzsé szerint az állam nem fedezi majd a köztisztviselők hatszázalékos béremelését, sőt még a tizenharmadik havi fizetést is az őket foglalkoztató intézményeknek kell kigazdálkodniuk. A közalkalmazottaknak a kormány összesen nyolcszázalékos fizetésemelést helyezett kilátásba, kétséges azonban, hogy a közintézményeket fenntartó önkormányzatok többsége ezt képes-e teljesíteni. Ez pedig előrevetíti, hogy -csakúgy, mint az idén – több ágazatban nem emelkednek majd a bérek a megállapodás szerinti mértékben.

A helyzet azért is kelt feszültséget a közintézményekben, mert a kormány az idén sem vállalt garanciát a közszférában dolgozók hatszázalékos béremelésére. Emiatt a közszolgálati szakszervezetek februárban sztrájkbizottságot alakítottak, így kényszerítve tárgyalóasztalhoz a kormányt. S bár jelentős előrelépés máig nem történt a tárgyalásokon, a KSH első féléves adatai azt mutatják, hogy a költségvetési szféra mintegy 800 ezer dolgozójának átlagban 6,3 százalékkal nőtt a keresete, ami nettó értékben 5,9 százalékot jelent. Vagyis a közszolgák az inflációt figyelembe véve 1,1 százalékos reálkereset-csökkenést szenvedtek el. Apénztelenség különösen az egészségügyben, a szociális területen és az oktatásban dolgozókat sújtja, a hivatalos statisztika szerint fizetésük csupán 3,5-4 százalékkal lett több, mint a tavalyi.

A minimálbér hatása

A minimálbéren történő foglalkoztatás Magyarországon több ágazatban is meghatározó. Az előző kormányzati ciklusban a legkisebb bér drasztikus – 25 500-ról 40 ezer, majd 50 ezer forintra – emelése különösen a könnyű- és a feldolgozóiparban okozott komoly működési gondokat. A Foglalkoztatási Hivatal felmérése szerint az 58 ezer forintra emelt legkisebb kereset a vállalkozási szférában 507 ezer munkavállalót – az e körben foglalkoztatottak 27 százalékát – érintené, a feldolgozóiparban a dolgozók 26 százaléka – 174 ezren – tartozik ebbe a kategóriába. A mezőgazdaságban is meghatározó a minimálbér: az itt dolgozók 30 százaléka kapja munkájáért a legkisebb bért. Ha viszont 58 ezer forint lenne a minimálbér, az az agrárágazatban munkát vállalók 40 százalékát érintené. A textilipari munkások 61 százaléka – 42 ezren – kap jövőre minimálbért, ha annak összegét 58 ezer forintra emelik.

Az OÉT-tárgyalások során az álláspontok sokat közeledtek. Végül a munkaadói oldal 57000, a szakszervezeti oldal 57500 forintos legkisebb bért tartott elfogadhatónak.

A legkisebb bért érintő megállapodás fontosságát jelzi, hogy több szociális juttatást is ehhez az összeghez viszonyítanak. Emellett a közalkalmazotti bértábla A1-es kezdőtétele megegyezik a mindenkori minimálbér összegével. Ez ugyan 2004-re nem volt érvényes, de miután nem változott az illetménytábla, az 53 ezer forintot azok is megkapták, akiknek az illetménye elmaradt a legkisebb kereset összegétől. Bár törvény nem garantálja, a munkaadók, a szakszervezetek és a kormány közötti egyezség előírja, hogy a diplomás minimálbér a közszférában a mindenkori minimálbér kétszeresével egyenlő. A közszféra egészét tekintve egyébként az idén mintegy 33-35 ezer közalkalmazott, a közintézmények dolgozóinak csaknem öt százaléka kap munkájáért a minimálbérnek megfelelő fizetést: azok az alkalmazottak, akik kevésbé kvalifikáltak, szakmai képesítéssel nem rendelkeznek, s legfeljebb nyolc általános iskola elvégzéséről van bizonyítványuk. A köztisztviselői területen klasszikusan csak a fizikai munkakörben dolgozók tartoznak ebbe a kategóriába, akik egyedi munkaszerződéssel dolgoznak.

Csökkent a reálkereset

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) októberi tájékoztatása szerint a bruttó nominális átlagkereset az idei év első nyolc hónapjában 8, a nettó átlagkereset 7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A fogyasztóiár-index 7,1 százalékos növekedése mellett ez 0,1 százalékos reálkereset-csökkenést jelent. A vizsgált időszakban az 5 fős vállalkozásoknál és a költségvetési intézményeknél alkalmazásban állók száma a nemzetgazdaságban átlagosan 2 millió 789 ezer volt, ami 0,9 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. Ezen belül a versenyszféra létszáma 1,5 százalékkal bővült, a költségvetésé 1 százalékkal zsugorodott.

A teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete a január-augusztus közötti időszakban 141 400 forint volt; a versenyszférában dolgozók átlagosan 134 500, a költségvetési szervezeteknél tevékenykedők 158 200 forintot kaptak. A bruttó nominális keresetek a versenyszférában 9,7, a költségvetési területen 5,3 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest.

A nettó átlagkereset nemzetgazdasági szinten 91 500 forintnak felelt meg, ezen belül a fizikai dolgozóké 68 800, a szellemi foglalkozásúaké 118 200 forint volt – 7 százalékkal több, mint tavaly január-augusztusban.

A nemzetgazdasági szintű havi átlagos munkajövedelem 148 500 forint (január-augusztusi középárfolyamon számítva 583 euró) volt, amely 8,9 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakának mértékét. A munkajövedelem kereseten felüli része az idén január-augusztusban munkavállalónként átlagosan 4,8 százaléknak felelt meg.

A havi keresetek alakulása (Ft)*

Bruttó kereset

 

2004-ben

2005-ben

53 000

45 845

45 845

60 000

50 640

51 360

80 000

62 733

65 060

100 000

74 833

77 927

150 000

95 333

100 000

200 000

117 333

122 000

300 000

165 833

170 500

500 000

267 742

267 500

* 2005-ben kétkulcsos (18 és 38 százalékos) személyi jövedelemadót, változatlan családi adókedvezményt, maximum havi kilencezer forintos adójóváírást, évi legfeljebb 6480 forint helyett 15 120 forintos kiegészítő adójóváírást, valamint évi 5 millió 307 ezer forint helyett 6 millió forint egyéni nyugdíjjárulék-jövedelmi plafont feltételezve.

Forrás: Pénzügyminisztérium

 

Eltérő gyakorlat az EU-ban

Jelenleg az Európai Unió huszonöt tagállamából tizennyolcban írja elő törvény a hivatalos havi minimálbér megállapítását. Belgiumban, Csehországban, az Egyesült Királyságban, Észtországban, Franciaországban, Görögországban, Hollandiában, Írországban, Lengyelországban, Lettországban, Litvániában, Luxemburgban, Magyarországon, Máltán, Portugáliában, Spanyolországban, Szlovákiában és Szlovéniában, valamint mindhárom tagjelölt országban: Bulgáriában, Romániában és Törökországban. A minimálbér összege az uniós tagországok közül Lettországban a legkisebb – 121 euró -, s Luxemburgban a legmagasabb – 1403 euró. A tagjelölt Bulgáriában havonta 61, Romániában 69, Törökországban pedig 240 euró a legkisebb bér.

 

Vita a legkisebb bérről

Az Európai Unióban a minimálbért az átlagfizetés 60 százalékában határozták meg, ami a hazai viszonyokra vetítve azt jelenti, hogy a 140 ezer forintos magyarországi átlagbér esetén 84 ezer forint felelne meg a minimálbérnek. Csizmár Gábor, a munkaügyi tárca új minisztere – aki korábban a minisztérium politikai államtitkára volt, s az Országos Érdekegyeztető Tanácsban a kormányzati oldal vezetőjeként vett részt az országos bérajánlásról és a minimálbér összegéről zajló tárgyalásokon – az országgyűlési bizottsági meghallgatásán azt mondta: egy ilyen mértékű emelés adó- és járulékterheit a magyar munkáltatók nem bírnák ki. Ezért azt valószínűsíti, hogy a munkaadókkal és a munkavállalókkal konszenzusos egyezség révén a jövő évre vonatkozóan 57-58 ezer forint körüli mértékről sikerül megállapodni.

A kormány és az MSZOSZ szakértői is 57-58 ezer forintos legkisebb bérrel kalkuláltak, számításaikat erre a mértékre végezték. Lapzártánkkor a kilenc munkaadói szervezet képviselői elmozdulva induló álláspontjukról, a minimálbér összegét 57000 forintra emelnék.

Zs. Szőke Zoltán, a munkaadói oldal soros elnöke megkeresésünkre úgy nyilatkozott: semmi ok az aggodalomra, a szociális partnerek meg fognak állapodni. Arra a kérdésre, hogy ha a munkaadók és a munkavállalók képviselői nem tudnak egyezséget kötni, akkor a kormány egyoldalúan dönt-e a legkisebb bér jövő évi összegéről, Zs. Szőke azt mondta: a minimálbér összegét mindenképpen meg kell állapítani, s ha a szociális partnereknek ez nem sikerül, akkor ezt a kormánynak kell megtennie. Ezt a felelősséget azonban a szociális partnerek – a soros elnök meggyőződése szerint – nem hárítják át a kabinetre.

Bruttó

Nettó

57 000

49 305

58 000

50 170

59 000

51 035

60 000

51 900

61 000

52 765

62 000

53 630

Forrás: MSZOSZ

 

Nemzetgazdasági ágak szerinti kereseti arányok néhány országban, 2000-2003

Nemzetgazdasági ág

Magyarország

 

Csehország

 

Lengyelország

 

Hollandia

 

Finnország

 

Sorrend átlaga

 
 

arány

sorrend

arány

sorrend

arány

sorrend

arány

sorrend

arány

sorrend

Új tagországok

Nyugat-európai országok

Magyar-ország

Mezőgazdaság, halászat

0,651

13

0,735

14

0,910

10

n. a.

 

n. a.

 

12,0

n. a.

13

Bányászat

1,087

5

1,188

3

1,733

2

1,471

1

1,017

6

4,2

4,3

5

Feldolgozóipar

0,904

10

0,939

10

0,924

9

0,950

9

1,037

5

9,6

7,3

10

Vill.energ.-, gáz-, hő-, vízellátás

1,273

3

1,263

2

1,363

3

1,231

2

1,079

3

3,6

3,3

3

Építőipar

0,684

12

0,990

8

0,869

11

0,920

11

0,972

9

9,8

10,5

12

Kereskedelem, járműjavítás

0,842

11

1,029

7

0,850

12

0,897

12

0,855

10

9,8

10,5

12

Szálláshelyszolg., vendéglátás

0,638

14

0,752

13

0,670

14

0,726

13

0,761

13

1,6

13,0

14

Szállítás, rakt. posta, távközlés

1,040

7

1,093

6

1,165

5

0,946

10

0,984

7

6,4

8,5

7

Pénzügyi tev.

1,996

1

1,991

1

1,806

1

1,199

3

1,281

1

1,0

1,5

1

Ingatlanügyi, gazdasági szolgált.

1,058

6

1,101

5

1,065

6

1,131

5

1,088

2

4,8

3,3

6

Közigazg. védelem, kötelező tb

1,318

2

1,140

4

1,274

4

1,107

6

0,982

8

4,3

5,5

2

Oktatás

1,184

4

0,858

11

0,972

7

1,155

4

1,055

4

11,3

4,5

4

Egészségügyi, szociális ellátás

0,947

8

0,949

9

0,805

13

1,012

7

0,880

12

8,8

9,8

8

Egyéb közösségi, személyi szolg.

0,942

9

0,832

12

0,925

8

0,961

8

0,917

11

9,8

9,0

 

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem