A szoftverfejlesztő cégek számára manapság elsősorban a kis és közepes méretű vállalati kör megbízásai jelenthetnek új üzleteket, hiszen a nagyvállalati piac telített. Több más ágazathoz hasonlóan ezen a területen is éles a piaci verseny, jelzi ezt az is, hogy egy-egy ügyfél megszerzése érdekében a szoftverfejlesztők nemcsak értékesítik, hanem lízingbe is adják termékeiket. Közöttük is találhatók olyan szolgáltatók, amelyek egy-egy ágazat cégeire szakosodtak.
Munkaügyi nyilvántartás
A humán ügyvitel területén – bérszámfejtés, munkaügyi és munkaidő-nyilvántartás, beléptetés, humánerőforrás-gazdálkodás – a kis- és középvállalkozói körre fokuszáló Nexon Vállalkozási és Kereskedelmi Kft. kínál szoftverprogramokat.
Angyal Gábor kereskedelmi igazgató elmondta: tapasztalataik szerint a bér-, a munkaügyi és a társadalombiztosítási nyilvántartás számítógépes feldolgozása iránt mutatkozik a legnagyobb igény. Növekszik az érdeklődés a munkaidő-regisztráló szoftverek iránt is, ugyanis a cégek egyre inkább felismerik, hogy a munkaidő hatékony megszervezése költségmegtakarítást eredményez.
Ugyanakkor a humánerő-gazdálkodási programok iránt egyelőre szerényebb az érdeklődés. A kereskedelmi igazgató úgy véli, ennek oka, hogy a vezetőknek sokszor nem sikerül pontosan meghatározniuk a célokat, s a humán erőforrás területén jelentkező megtakarítás nehezebben mérhető. Holott egy cégnek többletköltséget jelent, ha az adott feladat elvégzésére alkalmatlan munkatársat választ, miként az is igaz, hogy a dolgozók jó közérzete kedvezően hat a teljesítményekre, s mérsékli a képzett kollégák elvándorlását.
Szakmai háttér
Angyal Gábor kifejtette: a szoftverfejlesztő cégek között is éles a verseny, s immár jó néhány külföldi cég is megpróbál Magyarországon piacot szerezni. Velük szemben – a kereskedelmi igazgató szerint – a magyar cégek előnyösebb helyzetben vannak a bér-, tb- és munkaügyi programokat illetően, mert jobban ismerik az ezekkel kapcsolatos szabályozókat. Ugyanakkor a HR-szoftverek elsősorban a külföldi tulajdonú, multinacionális vállalatok körében terjedtek el, bár e cégek – jellemzően – az anyavállalat programját telepítik a magyarországi társaságaiknál is. Örvendetes azonban, hogy az éles verseny ellenére a konkurenciaharc nem tisztességtelen, s nem jellemző az úgynevezett "kamikaze" vállalkozások színre lépése.
A piac szereplői megfelelő tudással, szakmai háttérrel rendelkeznek. A Nexonnál bíznak abban, hogy a kisvállalkozói ügyviteli szoftverek piaca bővülni fog. Bár az uniós csatlakozás önmagában nem jelent azonnali változást, azonban a vezetők fokozatosan felismerik majd, hogy a vállalatirányítási szoftverprogramok milyen többletértéket jelenthetnek a cégnek. Nyilvánvalóan a hazai kisvállalkozások körében is általánossá válik majd, hogy adott programot nem csupán a létszámmegtakarítás szándékától vezérelve használnak a döntéshozók.
A Project Informatika Kft. ügyfélkörét az öt-ötven főt foglalkoztató kereskedelmi cégek alkotják. A társaság 1997 óta foglalkozik ügyviteli és vállalatirányítási szoftverek fejlesztésével, bevezetésével. Schumann Viktor ügyvezető igazgató elmondta: munkatársaik öt-tíz éves tapasztalattal rendelkeznek a különféle üzleti informatikai megoldások terén.
Komplex csomagok
Általános célú ügyviteli rendszerüket 1997-ben kezdték el fejleszteni, amely két év alatt a cég fő termékévé nőtte ki magát. A kft. 1999 végén kapott megbízást az SSI Schafer Systems International Kft.-től – a cég raktár- és állványrendszereket forgalmaz, s több nagyvállalat beszállítója – komplett vállalatirányítási és e-business rendszerük kifejlesztésére. Azóta számos ügyfelüknél ez a rendszer alkotja az "alapvázat", amit az ügyfelek igényeinek megfelelően "testreszabnak". Tapasztalataik szerint a kiskereskedők főleg a tevékenységük ellátásához szükséges munkafolyamatok – például rendelésfelvétel, árubeszerzés, készletezés, raktározás – beindításához igényelnek szoftvereket.
Schumann Viktor úgy látja, a kisvállalkozások vállalatszervezési tanácsadásra is rászorulnak, e nélkül ugyanis nem lehet elég hatékony a cégen belüli munka, még akkor sem, ha az informatika segítségét is igénybe veszik. Mivel a kisebb munkáltatók körében a vállalati kultúra még gyerekcipőben jár, ezért igyekeznek komplex szoftvercsomagokat kínálni a megrendelőknek, noha a cég teljes átszervezése nem tartozik feladatkörükbe.
Megtérülő beruházás
A Project Kft. tapasztalatai szerint a kisvállalkozók ma már egyre kevésbé idegenkednek attól, hogy a vállalati és ügyviteli rendszer megszervezésekor informatikai segítséget is igénybe vegyenek. A különböző szoftvercsomagok felhasználásával azonban csak akkor növelhetik munkájuk hatékonyságát, ha a cég egész működésére jellemző lesz a szervezettség.
Természetesen nem elhanyagolható szempont a finanszírozás kérdése sem, jelesül, hogy az ilyen irányú fejlesztésekhez honnan lehet forrást szerezni, illetve mennyi idő alatt térül meg a beruházás. Ez utóbbi – átlagban – másfél-két év, azonban sokan választják inkább a lízingelést. A szoftvercégek ettől a megoldástól sem zárkóznak el, ugyanis közöttük is nagy a versengés. Ugyanakkor állami támogatást is igénybe lehet venni, 20 millió forintos projekt esetén 10 millió forintot lehet megpályázni. Schuman Viktor szerint azonban a kisvállalkozói kör számára előnytelen, hogy az idén a tavalyi tízről húszmillió forintra emelte a minisztérium a projekt értékhatárát. Ilyen értékű fejlesztést ugyanis csak az a cég tud megvalósítani, amely évente legalább 700-800 millió forintos forgalmat bonyolít le. A 200-300 milliós forgalmat elérő kisvállalkozások tehát már kiesnek e körből.
Az informatikai tárca internetes honlapjáról ingyenesen letölthető ügyviteli szoftverek szintén segítséget jelenthetnek a kisvállalkozóknak, de általános tapasztalat, hogy azok eredményes használatához a cégeknek szakmai útmutatásra is szükségük van. Tény, hogy a kisvállalkozók körében növekszik az igény az ügyviteli szoftverek iránt, de befolyásoló tényező, hogy egy-egy ágazat piaci helyzete milyen. A kiskereskedők körében például igen nagy a bizonytalanság, sokan nem tudják, hogy az uniós csatlakozást követően miként alakul a sorsuk, s egy-egy kisbolt hogyan állja majd a versenyt az áruházláncokkal. A tulajdonosok különbözőképpen reagálnak e problémára: némelyek a megszűnéstől tartanak, míg mások a profilváltásban látják a kiutat. A szoftvertelepítés, tanácsadás során ugyanakkor figyelembe kell venni azt is, hogy az ország keleti és nyugati felében eltérő a megrendelő cégek alkalmazottainak informatikai felkészültsége. A keleti országrészben e téren is tapasztalható némi elmaradás.
Internetes áruház
Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) kis- és középvállalkozásokat támogató honlapján olyan alkalmazásokat és adatbázisokat gyűjtöttek össze, amelyeket a cégek térítésmentesen használhatnak. A huszonöt letölthető szoftver több területen segíti a cégek munkáját. Közöttük – a legfeljebb ötven főt foglalkoztató munkáltatók számára – bérszámfejtő program, készletnyilvántartó rendszer, on-line vezetési ismerettár, valamint komplex programcsomag is található. Ez utóbbi magában foglal egy kettős könyvviteli, valamint egy készlet- és eszköznyilvántartó rendszert.
A szaktárca honlapján a vállalkozások informálódhatnak a pc-k világáról, illetve arról, hogy miként lehet internetes áruházat nyitni, sőt: összehasonlító táblázatok révén vásárlási tanácsok is segítik az eligazodást. Az egyéni vállalkozóknak szintén hasznos lehet a társadalombiztosítási, nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékok nyilvántartására, valamint a személyi jövedelemadó és osztalékadó optimalizálására hivatott rendszer. Akad olyan programcsomag is, amelynek segítségével mindig friss információ nyerhető a cégnél lebonyolított telefonhívásokról. A pályázatfigyelő adatbázis pedig a magyarországi vállalkozások számára elérhető kormányzati, uniós és nemzetközi pályázatok leírását tartalmazza.
Pályázati források
Az IHM sajtóosztályán lapunk érdeklődésére elmondták: a Gazdasági Versenyképesség Operatív Programján (gvop) belül – amely már európai uniós forrásokat is közvetít az aspiránsoknak – a "Vállalaton belüli elektronikus üzleti rendszerek" pályázattal 1,2 milliárd forint vissza nem térítendő támogatás nyerhető el az idén az integrált vállalatirányítási rendszerek, valamint a döntéstámogató és üzletiintelligencia-rendszerek bevezetéséhez.
E pályázatok révén lehetőség nyílik arra, hogy a cégek javítsák belső ügyviteli folyamataik hatékonyságát, illetve pontosabbá, átláthatóbbá tegyék tervezésüket. A vállalkozások működését ily módon támogató informatikai rendszereket azonban csak bizonyos cégméret felett tudják jól kihasználni a munkáltatók.
A pályázati felhívások alapjául az úgynevezett programkiegészítő dokumentum szolgál, amely mások mellett a támogatható tevékenységeket és a támogatás összegét is tartalmazza. A dokumentum összeállítása során a minisztériumok szakértői nemcsak az informatikai szakmai érveket, hanem az irányító hatóságok, a független külső értékelők, valamint a társadalmi partnerek észrevételeit is figyelembe vették. A programkiegészítő dokumentumot az intézményrendszer felelős vezetőiből és a társadalmi partnerekből álló gvop-monitoringbizottság fogadta el. Tavaly a pályázatban kiírt keretösszeg 400 millió forint volt, a felhasznált összeg pedig megközelítette a 420 millió forintot.
Az informatikai és hírközlési minisztérium kis- és középvállalkozásokat támogató portáljáról leölthető szoftverek– ÁMEN: beérkező számlák nyilvántartója, átutalási megbízást és/vagy csekket nyomtató rendszer; – Atlas: kis- és középvállalkozásoknak készített, teljes körű készletnyilvántartó rendszer; – B.Könyv+: a programcsomag kis- és középvállalkozások, egyesületek és társadalmi szervezetek ügyvitelének hatékony kezelésére alkalmas. Magában foglal egy kettős könyvviteli rendszert, valamint egy készlet- és eszköznyilvántartó rendszert; – BERMUN-50: bérszámfejtő program legfeljebb 50 főt foglalkoztató vállalkozások számára; – KÉSZLETp: kis- és középvállalkozások számára készült raktárkezelő, készletnyilvántartó és számlázóprogram; – On-line térinformatikai rendszer: on-line szolgáltatás, amely segítséget nyújt a vállalkozások számára a döntés-előkészítésben, térképi és szöveges adatokat közvetít a vállalkozások paramétereiről, közlekedési információkat szolgáltat, és emellett reklámlehetőséget is biztosít; – OPENSZLA-1000: számlakészítő rendszer évi 1000 darab kimenő számláig; – OPTI2003: társadalombiztosítási-, nyugdíj- és egészségbiztosításijárulék-nyilvántartó és -optimalizáló, valamint személyijövedelemadó- és osztalékadó-optimalizáló rendszer egyéni vállalkozóknak; – ProHolmes: a programcsomag segítségével folyamatosan friss információ nyerhető a cégnél lebonyolított telefonhívásokról; – PS-MARK v 5.1: ártervező, -elemző rendszer feldolgozóipari és kereskedelmi vállalkozások ártevékenységének informatikai támogatására; – PS-PLAN v 6.11: vállalkozásszintű tervező-elemző rendszer a feldolgozóipari vállalkozások kontrollingfeladatainak informatikai támogatására; – PS-PLAn v 6.12: vállalkozásszintű tervező-elemző rendszer kereskedelmi vállalkozások kontrollingfeladatainak informatikai támogatására; – Telekalkulátor: távközlési költségszámítási tanácsadó; – Vállalkozói Információs Adattár: mikro-, kis- és középvállalkozások információs bázisa. A szelektált információszolgáltatás mellett lehetőséget teremt a vállalkozások elektronikus megjelenésére; – Váminfo: a vámügyeket, a szállítmányozást, a logisztikát érintő témakörökben megjelent nyomtatott és on-line híranyagok. |
Pályázat internetes üzleti megoldásokraA Gazdasági Versenyképesség Operatív Program (GVOP) keretén belül júliustól pályázhatnak a kis- és középvállalkozások internetes üzleti megoldásokra megvalósítását segítő forrásokra. A cégek egyénileg, de konzorciumot alkotva is benyújthatják pályázataikat. Az Üzleti partnerek közötti e-kapcsolat fejlesztése című pályázat az elektronikus, illetve internetes üzleti megoldásokat támogatja a kis- és középvállalkozások és üzleti partnereik közötti kereskedelmi kapcsolatok bővítése érdekében. A 2004-ben rendelkezésre álló 1,6 milliárd forintos támogatást négy különböző célra lehet igényelni. Az első az úgynevezett elektronikus piacterek létesítése, amelyek révén a kis- és középvállalkozások a tevékenységükhöz szükséges eszközöket, anyagokat, szolgáltatásokat elektronikus úton szerezhetik be, illetve az értékesítéshez is ezeket a csatornákat használhatják. A második kör részben kiegészíti az elsőt: on-line ügyfélszolgálati rendszerek, valamint az elektronikus értékesítési lehetőség megteremtése a cél. Ezek segítségével a kkv-k elektronikusan értékesíthetik termékeiket, szolgáltatásaikat, valamint korszerű, on-line ügyfélszolgálati szolgáltatást nyújthatnak. A harmadik terület a vállalatközi elektronikus üzletviteli rendszerek kialakítása. Az elnyerhető források révén – a szükséges rendszerek beszerzésével és bevezetésével – a hazai kis és közepes cégek egymással, illetve a nagyvállalatokkal folytatott elektronikus alapú kereskedelmi tevékenységüket fejleszthetik. A negyedik, a csatlakozás elektronikus piacterekhez nevet viselő pályázati cél ahhoz nyújt segítséget, hogy a kkv-k termékeiket, szolgáltatásaikat a harmadik fél által fenntartott e-piactéren keresztül értékesíthessék, továbbá lehetőségük legyen a tevékenységükhöz szükséges eszközök, anyagok, szolgáltatások e-piactéren keresztüli beszerzésére. A pályázaton a magyarországi székhelyű kkv-kon kívül kereskedelmi szervezetek és szövetségek, valamint a kereskedelmi és iparkamarák is beadhatnak pályamunkát. Újdonság, hogy a pályázók konzorciumot alkotva is elnyerhetnek uniós forrásokat. A pályázaton egységesen a projekt elszámolható költségének 50 százaléka, de minimálisan 13 millió, legfeljebb pedig 130 millió forintnyi támogatás igényelhető. A pályázatokat 2004. december 31-ig folyamatosan lehet benyújtani az IT Információs Társadalom Kht. (IT Kht.) címére (1410 Budapest, Postafiók 114). A pályázati felhívás a www.ihm.hu, a www.gkm.hu és a www.itkht.hu honlapokról tölthető le. |