×

A "vendégmunkások" szociális biztonsága

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. július 8.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 77. számában (2004. július 8.)
"Tiszteletben kell tartani a nemzeti szociális biztonsági rendelkezéseket és pusztán koordinációt kell megvalósítani." (Idézet az 1408/71. EGK rendelet preambulumból.) A csatlakozást követően várhatóan mind többen vállalnak majd munkát más tagországban, s hozzánk is sokan jönnek ugyanilyen céllal. Cikkünkben egy számukra fontos kérdésről, a szociális biztonságukról értekezünk.

Az európai gazdasági és pénzügyi unióban egységes társadalombiztosítási rendszer kialakítására nem volt és ma sincs lehetőség, mivel a tagországok között jókora különbségek vannak a gazdaság fejlettségét, a munkaerőpiacot, a jövedelmi helyzetet, a szociális jogokat illetően. Az Unióban mozgó munkavállalók szociális biztonságának garantálása a tagországonként eltérő adottságok ellenére is fontos törekvés, amelynek megvalósulása általánosan érvényes elvek lefektetése révén, az alapvető jogok érvényre juttatásával valósítható meg.

A társadalombiztosítási rendszerek koordinációja már a Római Szerződésben megjelenik azzal a céllal, hogy védje a gazdaságilag aktív személyek és családtagjaik szerzett jogait olyan esetekben, amikor alapvető szabadságjogukkal élnek, a szabad mozgás jogával. (A Római Szerződés hozta létre az EGK-t, a szerződés aláírására 1957. március 25-én került sor, 1958. január 1-jétől hatályos.)

A koordináció jogforrásai

A tagállamokon belül mozgó munkavállalók és önálló vállalkozók, valamint családtagjaik szociális biztonságát az 1971. június 14-i 1408/71. EGK számú Tanácsi Rendelet és az ennek végrehajtásáról intézkedő 1972. március 21-i 574/72. EGK számú Tanácsi Rendelet szabályozza.

Ezek a rendeletek kötelező érvényűek, az Európai Uniót alkotó tagállamok nemzeti parlamentjeinek ratifikációja nélkül is közvetlenül alkalmazandóak.

A koordinációs rendeletek nem garantálnak azonos színvonalú ellátásokat a biztosítási tartalmukban egyező, de más-más tagországban szerzett életpályával rendelkezők számára, csupán azt teszik lehetővé, hogy ne szenvedjenek hátrányt azok a munkavállalók és hozzátartozóik, akik a Közösség más államában kívánnak munkát vállalni, illetve letelepedni. A tagállamok munkavállalói aligha költöznének át munkavállalási céllal egy másik tagállamba, ha ezzel elveszítenék azon szociális jogokat, amelyeket már korábban megszereztek addigi lakóhelyükön.

A koordinációs rendeletek hazánk uniós csatlakozásának napjával Magyarországon is kötelezően alkalmazandó jogszabályokká váltak.

A négy alapelv

Az alapelvek rögzítése szolgálja azt az általános és közös célt, amelynek érdekében a szociális biztonsági rendszerek koordinációjának szabályait lefektették.

A szociális biztonsági jogszabályok alanyaként a következő alapelvek szerinti megítélésre, illetve védelemre számíthat az érintett személy:

– egyenlő elbánás elve,

– egy állam jogának alkalmazhatósága elve,

– összeszámítás elve,

– ellátások exportálhatóságának elve.

Egyenlő elbánás

Az Európai Unió és az Európai Gazdasági Térség országainak állampolgárai az egyes országok szociális biztonsági rendszereiben egyenlő elbírálás alá tartoznak. Ez mind a jogosultságok, mind pedig a kötelezettségek szempontjából érvényesülő szabály.

Az állampolgárság alapján történő diszkrimináció tilalma a szociális biztonsági rendszerek koordinációjának sarokköve.

Egy állam jogának alkalmazása

A több tagállamban ellátásra jogot szerzett migráns munkavállalókra egyidejűleg csak egy tagállam jogszabályai alkalmazhatóak. Másként fogalmazva, egy személy egyszerre csak egy szociális biztonsági rendszer keretébe tartozhat.

Erre azért van szükség, mert a tagállamok szociális biztonsági rendszerei különféle biztosítási elvekre épülnek. Van, ahol a biztosítás a helyben lakáshoz (tartózkodáshoz) kötődik (pl. Hollandia, az Egyesült Királyság, Írország, az északi országok), míg más országokban a keresőtevékenység folytatása keletkeztet biztosítási kötelezettséget.

Általános előírás, hogy az alkalmazandó jog a foglalkoztatás, illetve a munkavégzés helye szerinti állam joga függetlenül attól, hogy a személy ott lakik-e. Bizonyos személyi körben, illetve helyzetekben speciális szabályok irányadóak.

Összeszámítás

A migráns munkavállalók rendszerint nem töltenek elég időt egy rendszerben ahhoz, hogy ott ellátási jogosultságot szerezzenek. A koordináció hiányában a sokévi járulékfizetések ellenére a különböző tagállamokban ellátás nélkül maradnának.

Az összeszámítás elve az életpálya során szerzett biztosítási idők összeszámítását jelenti a több tagállamban megszerzett jogosultságok védelme érdekében.

Például az a munkavállaló, aki 14 évet dolgozott Spanyolországban és 4 évet Németországban, nem felel meg sem a spanyol jogszabály szerint spanyol nyugdíjra jogosító feltételeknek (15 év biztosítási időszakra van szükség Spanyolországban a nyugdíjjogosultsághoz), sem pedig a német jogszabály szerint német nyugdíjra jogosító feltételeknek (nem dolgozott legkevesebb 5 évet Németországban). Ennek elkerülése érdekében a rendeletek előírják a tagállamokban szerzett biztosítási időszakok összevonását.

Az ellátások exportálhatósága

Ez az elv lehetővé teszi, hogy az egyszer már megszerzett és elismert jogosultságokat az Európai Unió és az EGT területén korlátozás nélkül élvezhesse a jogosult.

Területi kiterjedtség

A területi hatály választ ad arra a kérdésre, hogy mely országok területén végzett munka, szerzett biztosítási idő, illetve az annak alapján megállapított jogosultság részesül védelemben a koordinációs rendeletekben. A koordinációs rendeletek hatálya kiterjed az Európai Unió tagállamaira és az EGT-országokra.

Ezenfelül Svájc egy, az Európai Unióval kötött egyezmény alapján szintén alkalmazza a koordinációs rendeleteket. Tekintve azonban, hogy ezen egyezményt az újonnan csatlakozó államokra egyelőre nem terjesztették ki, Magyarország és Svájc viszonyában jelenleg a magyar-svájci szociális biztonsági egyezmény alkalmazandó.

A 859/2003. EGK rendelet alapján a koordinációs rendelet 2003. június 1-jétől kiterjed a harmadik államok polgáraira is, amennyiben azok valamely EU- vagy EGT-tagállam területén jogszerű lakóhellyel rendelkeznek.

A koordináció személyi hatálya

A szabályozás hatálya alá az alábbi személyek tartoznak:

– munkavállalók: akik valamely tagállam állampolgárai, és egy vagy több tagállam jogszabályainak hatálya alá tartoznak, vagy tartoztak,

– önálló vállalkozók: a valamely tagállam állampolgáraként önálló vállalkozói tevékenységet folytatók, akik egy, vagy több tagállam jogszabályainak hatálya alá tartoznak vagy tartoztak,

– közszolgálati alkalmazottak: akik tagállami állampolgárként nem speciális szociális védelmi rendszer keretében biztosítottak,

– diákok: akik valamely tagállam állampolgárai,

– nyugdíjasok: akik valamely tagállam állampolgáraként egy vagy több tagállam jogszabályainak hatálya alá tartoztak, akkor is, ha az állampolgárság szerinti ország tagállami státusának megszerzése előtt vonultak nyugdíjba,

– hontalanok és menekültek,

– a felsoroltak családtagjai és túlélő hozzátartozói: akik állampolgárságtól függetlenül, de csak bizonyos ellátásokra válhatnak jogosulttá. A jogosult családtagok körét a tartózkodás helye szerinti ország határozhatja meg.

Ellátások köre

A tárgyi hatály alá a kötelező társadalombiztosítási rendszer keretében nyújtott ellátások tartoznak:

– betegségi és anyasági ellátások,

– rokkantsági ellátások,

– öregségi nyugdíj,

– hozzátartozói ellátások,

– üzemi baleset és foglalkozási megbetegedés esetén járó ellátások,

– halál esetére járó ellátások,

– munkanélküli-ellátások,

– családi ellátások.

Az úgynevezett speciális, nem járulékalapú (nem járulékfizetéshez kötött) ellátások ugyancsak a tárgyi hatály alá tartoznak, azaz a rendeletek ez esetekben is alkalmazandók.

Ezek az ellátások a következők:

– a fenti ellátásokat kiegészítő, azokat pótló vagy felváltó ellátások, valamint

– a fogyatékkal élő személyeknek járó speciális ellátások.

Fontos azonban megjegyezni, hogy ezek az ellátások csak addig járnak, amíg a jogosult az illetékes teherviselő tagállam területén él, tehát ezek az ellátások nem exportálhatóak.

A koordináció időbeli hatálya

A koordinációs rendeletek alkalmazására a csatlakozás időpontjától kerül sor. Ettől az időponttól azonban a koordináció szabályai szerint mindazokat a jogosultságokat is figyelembe kell venni, amelyek a csatlakozás időpontja előtt keletkeztek. Az ellátások számításánál, illetve szükség esetén újraszámításánál tehát az addig el nem ismert szolgálati időket is beszámítják azzal, hogy visszamenőleg ellátás nem állapítható meg.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. július 8.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem