×

Munkavállalók a felügyelőbizottságban

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. június 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 76. számában (2004. június 15.)
A munkaügyi konfliktusok helyi szintű megelőzése érdekében mind a munkajog, mind a társasági jog pontosan körülhatárolt részvételi jogokat ad a munkavállalók közössége számára. A részvételi jogok közül a munkajog az üzemi tanács (üzemi megbízott) választását, működését és jogkörét, míg a társasági jog (szövetkezeti jog) meghatározott szervezeti formában működő munkáltatónál a munkavállalóknak a felügyelőbizottságban való részvételi jogát szabályozza.

Kötelező munkavállalói részvétel

A gazdasági társaságokról szóló 1997. évi CXLIV. törvény (Gt.) 31. §-a (2) bekezdésének c) pontja értelmében bármely gazdasági társaságnál felügyelőbizottságot kell létrehozni, ha a társaság teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalóinak létszáma éves átlagban a kétszáz főt meghaladja. Ugyanez érvényes a közhasznú társaságokra is. Ilyen esetekben a felügyelőbizottság tagjainak egyharmada a munkavállalók képviselőiből áll. Az egyharmadot törtszám esetén a munkavállalókra kedvezőbb módon kell kiszámítani. Például nyolctagú felügyelőbizottság esetében három munkavállalói küldöttnek kell lennie.

Teljes munkaidő

Teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló az, aki munkaviszonya alapján legalább napi nyolc, illetve heti negyven munkaórát dolgozik.

Újonnan alakuló munkáltató

Újonnan alakuló gazdasági társaság vagy közhasznú társaság esetében a munkavállalói létszám éves átlaga egyértelműen csak egy év elteltével állapítható meg. Habár a törvény ezt kifejezetten nem mondja ki, nincs akadálya annak, hogy ha egyértelműen kétszáz főnél magasabb munkavállalói létszámmal indul a vállalkozás, már az első évben – a legfőbb szerv határozata alapján – a munkavállalói küldöttek kerüljenek a felügyelőbizottságba. Például ha zöldmezős beruházás keretében egy nagy gyártókapacitással rendelkező iparvállalatot alapítanak gazdasági társasági formában, a társaság alapítói nyilvánvalóan előzetesen tudják, hogy a szükséges munkavállalói létszám meghaladja-e a kétszáz főt, vagy sem. A munkavállalói küldöttek beválasztásának természetesen előfeltétele, hogy a munkáltatónál már működjön üzemi tanács, amely jelöli a munkavállalói képviselőket.

Átalakulás

Átalakulással létrejövő gazdasági társaság, illetve közhasznú társaság esetében a Gt. 36. §-ának (2) bekezdése kifejezetten kimondja, hogy ha a társaság olyan szervezetből jön létre átalakulással, amelynél a felügyelőbizottságban nem volt munkavállalói képviselet, de a munkavállalók létszáma éves átlagban a kétszáz főt meghaladja, a létesítő okiratban gondoskodni kell arról, hogy a munkavállalók az átalakulás után a felügyelő-bizottság működésében azonnal részt vehessenek.

A felügyelőbizottság hatásköre

A felügyelőbizottság hatáskörét (feladatkörét) az egyes gazdálkodó szervezetekre vonatkozó jogszabályok határozzák meg (Gt., Szt.). A felügyelőbizottság a gazdasági társaság, a közhasznú társaság és a szövetkezet belső szerve. A jogszabályok a felügyelőbizottság mint testület részére állapítanak meg alanyi jogosultságokat és kötelezettségeket. A felügyelőbizottság testületként jogosult és köteles az ügyvezetés ellenőrzésére, érvényes határozat hozatalára. A Gt. 35. §-a értelmében a felügyelőbizottság az egyes ellenőrzési feladatok elvégzésével megbízhatja bármely tagját, az egyes felügyelőbizottsági tag tehát nem saját jogán, hanem a felügyelőbizottság "megbízása", azaz származtatott jog alapján jogosult az ügyvezetés ellenőrzésére.

Az ügyvezetés ellenőrzése

A Gt. és az Szt. értelmében a felügyelőbizottság elsődleges feladata az ügyvezetés ellenőrzése. A felügyelőbizottság általános, azaz teljes körű ellenőrzésre jogosult és köteles. (A felügyelőbizottság ellenőrzési jogköréhez képest a könyvvizsgáló ellenőrzési jogköre szűkebb terjedelmű, kizárólag pénzügyi-számviteli ellenőrzést végez.)

A felügyelőbizottság teljes körű ellenőrzési jogkörét hivatott megteremteni a Gt. 32. §-a (2) bekezdésének második mondatában foglalt rendelkezés, miszerint a felügyelőbizottság a vezető tisztségviselőktől, illetve a gazdasági társaság vezető állású munkavállalóitól felvilágosítást kérhet, a társaság könyveit és iratait megvizsgálhatja. A Gt. idézett rendelkezéséből az is következik, hogy az ellenőrzés keretében a felügyelőbizottság nemcsak a vezető tisztségviselőktől, hanem a társaság vezető állású munkavállalóitól is felvilágosításokat kérhet a társaság vezetésével kapcsolatos kérdésekben.

Operatív irányítás

A Gt. 33. §-ának (1) bekezdése alapján a részvénytársaság alapító okirata (alapszabálya), valamint korlátolt felelősségű társaság társasági szerződése az igazgatóság tagjainak (ügyvezetőnek) megválasztását, visszahívását és díjazását, valamint az alapító okiratban (alapszabályban, társasági szerződésben) meghatározott jogügyletek jóváhagyását a felügyelőbizottságra ruházhatja át (irányító felügyelőbizottság). A fenti szabály valójában a társaság operatív irányítási feladatainak a vezető tisztségviselők és a felügyelőbizottság közötti megosztását teszi lehetővé. A létesítő okirat további irányítási jogkörökkel nem ruházhatja fel a felügyelőbizottságot, ugyanis ez a vezető tisztségviselő (igazgatóság) irányítási jogkörének kiüresedését eredményezhetné.

Ügyletek jóváhagyása

A társaság ügyvezetése előzetesen, vagyis a jogügylet megkötése előtt köteles jóváhagyatni azt az irányító felügyelő-bizottsággal. A Gt. 33. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a felügyelőbizottság a jogügylet jóváhagyását megtagadta, a társaság vezető tisztségviselői, illetőleg az igazgatóság jogosultak a társaság legfőbb szervének összehívására. Ebben az esetben a társaság taggyűlése (közgyűlése) háromnegyedes többséggel határozhat a jogügylet jóváhagyásáról. A Gt. tehát rendezi azt az esetet is, amikor az ügyvezetés és a felügyelőbizottság között vita van a jogügylet megkötéséről. Az ügyvezetés kezdeményezésére a vitában a legfőbb szerv háromnegyedes többséggel hozott határozattal jogosult dönteni. Amennyiben a legfőbb szerv háromnegyedes szótöbbségű határozatot nem hoz, a felügyelőbizottság álláspontja marad érvényben, vagyis a társaság nem kötheti meg a jogügyletet.

Mindemellett a felügyelőbizottság elsődleges feladata, az ellenőrzés ilyen esetben is feltétlenül fennáll. A felügyelőbizottság másodlagos (irányító) feladata csak esetleges, a létesítő okirat kifejezett rendelkezésétől függően áll fenn.

A munkavállalói képviselők a felügyelőbizottságban való részvételük útján elsődlegesen a társaság ügyvezetésének ellenőrzésében vehetnek részt. Azoknál a társaságoknál azonban, ahol a létesítő okirat irányító felügyelőbizottságot létesít, a munkavállalói képviselők az ügyvezetésben, valamint a vezető tisztségviselők megválasztásában, visszahívásában és díjazásuk megállapításában is részt vehetnek. A munkavállalói részvétel különösen az irányító felügyelőbizottság működése esetében fontos.

 

Felügyelőbizottság a szövetkezeteknél

Az új szövetkezetekről szóló 2000. évi CXLI. törvény (Szt.) 42. §-ának (1) bekezdése értelmében – a tagok, illetve a munkavállalók létszámától függetlenül – minden szövetkezet esetében kötelező felügyelőbizottságot létrehozni. Az Szt. 42. §-ának (3) bekezdése alapján a felügyelőbizottság tagjainak egyharmadát a szövetkezettel munkaviszonyban álló munkavállalók közül kell választani, kivéve ha a munkavállalók egyben a szövetkezet tagjai.

A munkavállalói küldöttek választása és visszahívása

A Gt. 37. §-ának (1) bekezdése értelmében a munkavállalói képviselőket az üzemi tanács jelöli a felügyelőbizottságba a munkavállalók sorából, a társaságnál működő szakszervezetek véleményének meghallgatása után.

Jelölés

Az üzemi tanács jogosult a jelölés módjának és rendjének, a választási eljárás szabályainak, valamint a munkavállalói küldött visszahívása szabályainak a meghatározására. Az üzemi tanács bármilyen választási rendet meghatározhat, közvetlen vagy közvetett, egyéni vagy listás választást is előírhat. A Gt. a jelölési eljárásra csak annyi kötelező rendelkezést tartalmaz, hogy annak során a társaságnál működő szakszervezetek véleményét meg kell hallgatni. A vélemények meghallgatásának kötelezettsége azonban nem jelenti azok figyelembevételének a kötelezettségét.

Az üzemi tanács bármilyen teljes munkaidőben foglalkoztatott – akár vezető állású – munkavállalót jelölhet, amennyiben nem esik a felügyelőbizottsági tagságot kizáró törvényi rendelkezések hatálya alá. Ha az üzemi tanács mégis ilyen személyt delegál, azt a társaság legfőbb szerve nem választja meg. Egyéb esetben az üzemi tanács jelöltjének a megválasztását a társaság legfőbb szerve jogszerűen nem utasíthatja vissza.

Választás

Az üzemi tanács jelölése tehát önmagában még nem jelent azonnali felügyelőbizottsági tagságot. Ehhez szükséges még a társaság legfőbb szervének határozata is a delegált személy vagy személyek beválasztásáról a felügyelőbizottságba. A társaság nem halogathatja a munkavállalói küldött megválasztásáról szóló határozat meghozatalát, ugyanis a Gt. 37. §-a (2) bekezdésének első mondata értelmében a legfőbb szerv köteles a jelölést követő első ülésen a felügyelőbizottság tagjává választani a jelöltet.

A törvény nem határozza meg egyértelműen, hogy a jelölést követően mennyi időn belül kell összehívni és megtartani a legfőbb szerv ülését. Álláspontunk szerint az üzemi tanács a jelölés bejelentésével egyidejűleg kezdeményezheti a társaság vezető tisztségviselőjénél, illetve az igazgatóságnál a legfőbb szerv összehívását. A vezető tisztségviselő (az igazgatóság) ezt alappal nem tagadhatja meg, és ésszerű határidőn belül köteles összehívni a legfőbb szervet. A legfőbb szerv határozata részben formális, ugyanis köteles felügyelőbizottsági taggá választani az üzemi tanács által jelölt személyt. [Megjegyzendő, hogy a Gt. 38. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkavállalói képviselet kivételével a társaság munkavállalói nem válhatnak a felügyelőbizottság tagjává.] A legfőbb szerv határozata részben érdemi, ugyanis amennyiben a legfőbb szerv törvényes kizáró okot észlel a munkavállalói küldött személyével kapcsolatban, el kell utasítania az ilyen személy megválasztását.

Kizáró okok

A törvényes kizáró okokat a Gt. 23. §-ának (1)-(2) bekezdése és a Gt. 25. §-a tartalmazza. Például igazgatósági tag házastársa nem lehet a felügyelőbizottság tagja munkavállalói küldöttként sem.

Nem lehet a felügyelőbizottság tagja, akit bűncselekmény elkövetése miatt jogerősen szabadságvesztés-büntetésre ítéltek, amíg a büntetett előélethez fűződő hátrányos jogkövetkezmények alól nem mentesült. Akit valamely foglalkozástól jogerős bírói ítélettel eltiltottak, az ítélet hatálya alatt az abban megjelölt tevékenységet folytató gazdasági társaságban nem lehet felügyelőbizottsági tag.

A felügyelőbizottsági tag – a nyilvánosan működő részvénytársaságban való részvényszerzés kivételével – nem szerezhet társasági részesedést a gazdasági társaságéval azonos tevékenységet is folytató más gazdálkodó szervezetben, továbbá nem lehet vezető tisztségviselő a társaságéval azonos tevékenységet is végző más gazdálkodó szervezetben, kivéve ha ezt az érintett gazdasági társaság társasági szerződése (alapító okirata, alapszabálya) lehetővé teszi, vagy a gazdasági társaság legfőbb szerve ehhez hozzájárul.

A felügyelőbizottsági tag és közeli hozzátartozója nem köthet a saját nevében vagy javára a gazdasági társaság tevékenységi körébe tartozó ügyleteket, kivéve ha ezt a társasági szerződés (alapító okirat, alapszabály) kifejezetten megengedi. A felügyelőbizottsági tag és közeli hozzátartozója ugyanannál a társaságnál a felügyelőbizottság tagjává nem választható meg. (Az összeférhetetlenségi szabályok megszegésével a gazdasági társaságnak okozott kár megtérítésére vonatkozó igényt a kár bekövetkeztétől számított egy éven belül lehet érvényesíteni.)

A választás jogellenes elmaradása

A Gt. nem tartalmaz kifejezett rendelkezést arra az esetre, ha a legfőbb szerv jogellenes módon nem választja meg az üzemi tanács jelöltjét, vagy az egyharmados szabályt nem a munkavállalókra kedvezőbb módon veszi figyelembe. A legfőbb szerv ilyen határozata ellen sem az üzemi tanács, sem az egyes munkavállaló alappal nem kezdeményezhet bírósági felülvizsgálatot, figyelemmel a Gt. 47. §-ának (1)-(2) bekezdéseiben rögzített szabályokra. E szabályok szerint a legfőbb szerv határozata ellen a tag (a részvényes), a társaság bármely vezető tisztségviselője, illetve a felügyelőbizottság bármely tagja kezdeményezhet bírósági felülvizsgálatot. Amennyiben a felügyelőbizottságban már helyet foglal munkavállalói küldött, a munkavállalói küldött felügyelőbizottsági tagként jogosult bírósági felülvizsgálatot kezdeményezni a jogsértő határozat ellen. Ha a bíróság a keresetet alaposnak találja, a jogsértő határozatot hatályon kívül helyezi.

Amennyiben a felügyelőbizottságban nincs munkavállalói küldött, a munkavállalók helyzete lényegesen bonyolultabb. Ebben az esetben a munkavállalóknak csak arra van lehetőségük, hogy a cégtörvény 52. §-a (1) bekezdésének d) pontja értelmében törvényességi felügyeleti eljárást kezdeményezzenek a cégbíróságnál arra hivatkozva, hogy a társaság a működése során nem tartja be a szervezetére és működésére vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket. Ha a cégbíróság alaposnak ítéli a kérelmet, akkor írásban – megfelelő határidő kitűzésével – felszólítja a társaságot a törvényes működés helyreállítására, vagyis a jogszabályoknak megfelelő legfőbb szervi határozat meghozatalára, és szükség esetén a társaságot pénzbírsággal sújthatja.

A tagság megszűnése

A munkavállalói küldött felügyelőbizottsági tagsága ugyanazon esetekben szűnik meg, mint a többi felügyelőbizottsági tag jogviszonya, vagyis megszűnik a megbízatása a megbízás időtartamának lejártával, visszahívással, a törvényben szabályozott kizáró ok bekövetkeztével, lemondással vagy elhalálozással. A Gt. 37. §-a (4) bekezdésének első mondata értelmében a munkavállalói küldött felügyelőbizottsági tagsága megszűnik a munkaviszony megszűnése esetében is. A munkaviszony bármilyen okból történő megszűnése egyúttal a felügyelőbizottsági tagság megszűnését is eredményezi. Ilyen esetben a törvény erejénél fogva szűnik meg a jogviszony, tehát nincs szükség további jogcselekményre (például a legfőbb szerv határozatára). Amennyiben a munkaviszony a munkáltató egyoldalú intézkedése (felmondás, rendkívüli felmondás) következtében szűnik meg, és a munkavállaló a munkaviszony megszüntetése jogellenességének megállapítása iránt munkaügyi pert indít a bíróság előtt, a keresetindítás ténye nem eredményezi a munkavállalói küldött felügyelőbizottsági tagságának fennmaradását. A munkavállalói küldött felügyelőbizottsági tagsága abban az estben sem "áll helyre", amennyiben a munkaügyi bíróság jogerős ítéletével megállapítja a munkaviszony megszüntetésének jogellenességét, és elrendeli a munkavállaló eredeti munkakörében történő továbbfoglalkoztatását, ugyanis a munkaügyi bíróság nem jogosult a felügyelőbizottsági tagság "helyreállítására".

Visszahívás

A munkavállalói küldött visszahívására törvény külön szabályt állapít meg. A Gt. 37. §-a (4) bekezdésének második mondata alapján a munkavállalói küldöttet a társaság legfőbb szerve csak az üzemi tanács javaslatára hívhatja vissza, kivéve ha az üzemi tanács a kizáró ok ellenére nem tesz eleget e javaslattételi kötelezettségének. E szabály második fordulata ellentétes a Gt. 30. §-a (1) bekezdésének c) pontjában írt szabállyal, ugyanis a törvényben szabályozott kizáró ok bekövetkeztével a törvény erejénél fogva szűnik meg a munkavállalói küldött felügyelőbizottsági tagsága, vagyis az üzemi tanácsnak szükségtelen a kizáró ok bekövetkezésének felismerésekor visszahívásra irányuló javaslatot előterjesztenie.

Az üzemi tanács által kidolgozott szabályzat értelmében az üzemi tanács jogosult visszahívni a munkavállalói küldöttet olyan esetben is, amikor vele szemben törvényes kizáró ok nem áll fenn. Például az üzemi tanács megítélése szerint a munkavállalói küldött nem tájékoztatta megfelelően vagy kellő határidőn belül a munkavállalók közösségét a felügyelőbizottság tevékenységéről. A munkavállalói küldött felügyelőbizottsági tagságának megszűnése esetében az üzemi tanács jogosult és köteles új tagot jelölni.

A munkavállaló küldött jogai és kötelezettségei

A felügyelőbizottságban való munkavállalói részvételnek az a lényege, hogy a munkavállalók megismerhessék az ügyvezetés tevékenységét, és ezzel kapcsolatban véleményüket a legfőbb szerv tudomására hozhassák. Ezzel függ össze a törvény két különös rendelkezése a munkavállalói küldöttek vonatkozásában.

Tájékoztatás, titoktartás

A Gt. 36. §-ának (3) bekezdésében rögzített szabály értelmében a felügyelőbizottságban részt vevő munkavállalói küldött – az üzleti titok körén kívül – tájékoztatni köteles az üzemi tanácson keresztül a munkavállalók közösségét. A munkavállalók közössége pedig az üzemi tanács útján fejti ki véleményét a munkavállalói küldöttek, illetőleg a teljes felügyelőbizottság részére. A munkavállalói küldöttek tájékoztatási kötelezettségének korlátot szab a társaságnak a Gt. 27. §-a által védett üzleti titka.

Az üzleti titok fogalmát a Ptk. 81. §-ának (2) bekezdése határozza meg, amely szerint üzleti titok a gazdasági tevékenységhez kapcsolódó minden olyan tény, információ, megoldás vagy adat, amelynek nyilvánosságra hozatala, illetéktelenek által történő megszerzése vagy felhasználása a jogosult jogszerű pénzügyi, gazdasági vagy piaci érdekeit sértené vagy veszélyeztetné, és amelynek titokban tartása érdekében a jogosult a szükséges intézkedéseket megtette. A későbbi jogviták elkerülése érdekében a felügyelőbizottság ülésén célszerű meghatározni, hogy melyek azok az ügyvezetés tevékenységével összefüggő információk, amelyek az üzleti titok körén kívül esnek, s amelyeket ezáltal a munkavállalói küldöttek jogszerűen a munkavállalók tudomására hozhatnak.

A kisebbségi álláspont ismertetése

A másik különös szabály a Gt. 37. § (3) bekezdésében írt szabály, amely szerint ha a munkavállalói küldöttek véleménye a felügyelőbizottság többségi álláspontjától egyhangúlag eltér, akkor a munkavállalók kisebbségi álláspontját a társaság legfőbb szervének ülésén ismertetni kell. Hangsúlyozni kell azt, hogy amennyiben több munkavállalói küldött foglal helyet a felügyelőbizottságban, előfordulhat, hogy a munkavállalói küldöttek egymástól eltérően szavaznak, s ebben az esetben a kisebbségi álláspontot nem kell ismertetni a legfőbb szerv ülésén. Nincs olyan előírás, amely szerint a munkavállalói küldötteknek azonosan kell szavazniuk a felügyelőbizottságban. A munkavállalói küldöttek kisebbségi álláspontját tehát csak akkor kell ismertetni, ha az egyhangúlag tér el a többségi állásponttól.

A fentiekben kifejtetteken túlmenően a munkavállalói küldöttek a felügyelőbizottságban semmilyen vonatkozásban nem esnek más jogok és kötelezettségek alá, mint a többi felügyelőbizottsági tag. Hangsúlyozandó, hogy a munkavállalókat a felügyelőbizottságon keresztül megillető ellenőrzési jogkör nem jelentheti a konkrét határozatok meghozatalába az olyan mértékű beleszólási jogot, ami a tőkéjükkel vagyoni kockázatot vállaló tagok (részvényesek) döntési jogkörét korlátozná. Ilyen mértékű joga a munkavállalói küldötteknek még az irányító felügyelőbizottság működése esetében sincs. Ebben az esetben a felügyelőbizottság ugyan jogosult meghatározott jogügyleteket jóváhagyni, illetve a jóváhagyást megtagadni, azonban a felügyelőbizottság itt is testületként jár el, ahol viszont a munkavállalói küldöttek kisebbségben vannak, továbbá a felügyelőbizottság jóváhagyást megtagadó döntését a társaság legfőbb szerve a szavazatok legalább háromnegyedes többségével jogosult felülvizsgálni.

A munkavállalói részvétel nem érdekképviselet

A felügyelőbizottságbeli munkavállalói részvétel és a munkavállalói érdekképviselet rendeltetése egymástól eltér. Ebből az is következik, hogy a munkavállalói jogokért és érdekekért nem lehet jogszerűen küzdeni a felügyelőbizottságban. A felügyelőbizottság munkavállalói küldötteinek az ellenőrzési feladatok hatékony megvalósításában kell részt vállalniuk. Tény, hogy az ügyvezetés ellenőrzése a legfőbb szerv, s ezen keresztül a tagok (részvényesek) érdekeit szolgálja. Azonban az ügyvezetés jogszerű és szakszerű működése, illetőleg annak ellenőrzése, hogy az ügyvezetés ténylegesen megfelel-e ezen követelményeknek, végső soron az adott társaság teljes munkavállalói kollektívájának is az érdeke, ugyanis egy jogellenesen vagy szakszerűtlenül működő ügyvezetés a társaság veszteséges gazdálkodását vagy csődjét, s ezáltal a munkahelyek megszűnését is eredményezheti.

A felügyelőbizottság munkavállalói küldötteinek és a szakszervezeti tisztségviselőknek a jogállása az általuk ellátott feladatok típusa miatt tér el egymástól. A szakszervezeti tisztségviselőkre az Mt. 28. §-a szerinti munkajogi védelem előírásai vonatkoznak, ám ezek a jogok a felügyelőbizottság munkavállalói küldötteire nem terjednek ki.

Vezető állású tisztségviselő

A vezető állású tisztségviselő fogalma valójában munkajogi kategória. Az Mt. 188. §-ának (1) bekezdése értelmében vezető állású munkavállaló a munkáltató vezetője és helyettese. A Gt. idézett rendelkezése arra a körülményre van tekintettel, hogy a nagy szervezetrendszerrel bíró társaságok esetében az ügyvezetés munkáját rendszerint jelentős létszámú vezető állású munkavállalói csapat segíti. A felügyelőbizottság pedig a hatékony és alapos ellenőrzést csak akkor képes ellátni, ha jogosítványokat kap az ügyvezetést segítő vezető állású munkavállalókkal szemben is. A Gt. 32. §-ának (2) bekezdése értelmében a vezető tisztségviselők és a vezető állású munkavállalók is kötelesek felvilágosítást adni a felügyelőbizottság részére. Sem a vezető tisztségviselők, sem a vezető állású munkavállalók üzleti titokra hivatkozással nem tagadhatják meg a felvilágosítást. A felügyelőbizottság természetesen a megszerzett üzleti titkot köteles megőrizni

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. június 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem