×

Egyenlő bánásmód, esélyegyenlőség

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 74. számában (2004. április 15.)
Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény egységes koncepciót rögzít, célja a korábbi szabályozás hiányosságainak, valamint a különböző jogforrások közötti jogértelmezési nehézségeknek a csökkentése.

Az egyenlő bánásmódra vonatkozó szabályok a törvény elfogadása előtt nem alkottak egységes rendszert. A jogági jogszabályok megelégedtek a hátrányos megkülönböztetés puszta tilalmával, és nem definiálták az antidiszkriminációval összefüggő legfontosabb fogalmakat, hiányoztak a hatékony szankciók, a végrehajtást segítő jogi eszközök, intézmények. Az egyenlő bánásmódra vonatkozó joganyag reformjának célja tehát egy egységes és a gyakorlatban is alkalmazható joganyag létrehozása volt.

Az egyenlő bánásmódról szóló törvény elfogadásáig az Alkotmány és az egyes jogági törvények tartalmazták az egyenlő bánásmód elvéről szóló rendelkezéseket. Az Alkotmány 70/A §-a példálózva sorolja fel a hátrányos megkülönböztetés alapjául szolgáló megkülönböztetési okokat. Mivel ez nem zárt felsorolás, ezért nyitva hagyja annak a lehetőségét, hogy bármely más, a felsorolásban nem szereplő körülmény (pl. életkor, szexuális irányultság stb.) is a hátrányos megkülönböztetés tilalma alá essen. Az Alkotmány bármilyen hátrányos megkülönböztetést tilt, tehát nem ad támpontot abban a tekintetben, hogy pontosan mely megkülönböztetés tekinthető jogellenesnek. Az Alkotmánybíróság határozataiból ismerhető meg, hogy mely szempontok alapján állapítható meg hátrányos megkülönböztetés.

Az egyenlő bánásmódra vonatkozó törvényi szintű szabályozás eddig alapvetően az ún. anyagi jogági törvényekkel (Munka Törvénykönyve, Polgári Törvénykönyv stb.) és eljárási törvényekkel (polgári, államigazgatási eljárásról szóló törvényekkel stb.) történő tilalom koncepcióját követte. Ebben a szabályozási modellben a hátrányos megkülönböztetést tiltó szabályokat az egyes jogágakba tartozó törvények tartalmazzák – eltérő módon és mélységben. Az ágazati jogszabályok közül – a szabályozás mélységét illetően – kiemelkedik a munkajog. Ennek részben az a magyarázata, hogy ezen a területen merül fel leggyakrabban a hátrányos különbségtétel (vagy legalábbis annak gyanúja), másrészt az európai közösségi jog irányelveinek megfelelő – a diszkrimináció tilalmát eredményező – jogharmonizációt Magyarország itt már elvégezte.

Hátrányos megkülönböztetés helyett egyenlő bánásmód

Az egyenlő bánásmód elvének megsértését eddig is tiltották a jogszabályok, a jelenlegi változás csupán szimbolikus ebben a tekintetben. Az eddigi negatív szabályozás helyébe pozitív megfogalmazás került. A törvény több helyen módosítja a hatályos joganyagot, közöttük a Munka Törvénykönyvének szövegét: "a hátrányos megkülönböztetés szabályainak" szövegrész helyébe "az egyenlő bánásmód követelményének" szöveg lép, tehát a tiltást és megsértést tartalmazó részek helyére "az egyenlő bánásmód elvének megtartása" megfogalmazás került.

Kiegészített tilalmak

A törvény kiegészíti az Alkotmány által megfogalmazott körülmények, az úgynevezett diszkriminációs alapok felsorolását, valamint meghatározza a legfontosabb fogalmakat, ezáltal konkretizálja a korábban is meglévő általános tilalmat. Olyan általános antidiszkriminációs törvény született, amely bármely társadalmi csoport hátrányos megkülönböztetését tiltja. Az Alkotmányban felsoroltak mellett az egyenlő bánásmód megsértését jelenti többek között a nemzeti vagy etnikai kisebbséghez való tartozás, a fogyatékosság, az egészségi állapot, a családi állapot, az anyaság (terhesség) vagy apaság, a szexuális irányultság, a nemi identitás, valamint az életkor szerinti hátrányos megkülönböztetés.

A törvény a fogalmak mellett szól a jogsértés esetén követendő eljárás szabályairól, az alkalmazható szankciókról és a jogérvényesítést segítő új intézményről. A törvény címéből is kitűnik, hogy az egyenlő bánásmód elve mellett rendelkezik az esélyegyenlőség előmozdítását szolgáló intézkedésekről, a Köztársasági Esélyegyenlőségi Programról és az esélyegyenlőségi tervről.

A törvény betartására kötelezettek

A törvény megkülönbözteti a közszféra és a magánszféra szereplőit. Az egyenlő bánásmód követelményét jogviszonyaikban, eljárásaik és intézkedéseik során kötelesek megtartani a közszféra következő szereplői: a magyar állam, a helyi és kisebbségi önkormányzatok, valamint ezek szervei, továbbá a hatósági jogkört gyakorló szervezetek. Az egyenlő bánásmód követelményét a fentieken túl kötelesek betartani a fegyveres erők és a rendvédelmi szervek, a közalapítványok, a köztestületek, a közszolgáltatást végző szervezetek, a közoktatási és a felsőoktatási intézmények, a szociális, gyermekvédelmi gondoskodást, valamint gyermekjóléti szolgáltatást nyújtó személyek és intézmények, a muzeális intézmények, a könyvtárak, a közművelődési intézmények, az önkéntes kölcsönös biztosítópénztárak, a magánnyugdíjpénztárak, az egészségügyi ellátást nyújtó szolgáltatók, valamint az eddigi felsorolásból kimaradt költségvetési szervek. A törvény hatálya alá tartoznak tehát az egyetemek, a rendőrség, a kórházak és rendelőintézetek, valamint a szakszervezetek is.

Az egyenlő bánásmód követelményét a közszféra intézményein túl az adott jogviszony tekintetében köteles megtartani mindenki, aki előre meg nem határozott személyek számára szerződés kötésére ajánlatot tesz vagy ajánlattételre felhív, továbbá aki az ügyfélforgalom számára nyitva álló helyiségeiben szolgáltatást nyújt vagy árut forgalmaz. A fentieken túl köteles betartani az egyenlő bánásmód követelményét az állami támogatás felhasználása során létrejövő jogviszonyai tekintetében az állami támogatásban részesülő egyéni vállalkozó, jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet az állami támogatás igénybevételétől kezdődően mindaddig, amíg az állami támogatás felhasználását az arra jogosult szerv a rá vonatkozó szabályok szerint ellenőrizheti. A munkáltató a foglalkoztatási jogviszony, az utasításadásra jogosult személy a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony, illetve az ezekkel közvetlenül összefüggő jogviszonyok tekintetében szintén köteles az egyenlő bánásmód követelményének figyelembevételére.

Az egyenlő bánásmód követelményének megsértése

A törvény meghatározza az alapfogalmakat, és részletesen felsorolja az egyenlő bánásmód elvébe ütköző eseteket. A foglalkoztatással összefüggő jogviszonyokban az egyenlő bánásmód követelményének megsértését jelenti a közvetlen hátrányos megkülönböztetés, a közvetett hátrányos megkülönböztetés, a zaklatás, a jogellenes elkülönítés, a megtorlás, valamint az ezekre adott utasítás.

A foglalkoztatással összefüggő jogviszonyokban az egyenlő bánásmód követelményének megsértését jelenti, ha a közvetlen hátrányos megkülönböztetés, a közvetett hátrányos megkülönböztetés, a zaklatás, a jogellenes elkülönítés vagy a megtorlás a törvényben meghatározott tulajdonságokon túl a foglalkoztatási jogviszony vagy a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony részmunkaidős jellegén, illetve határozott időtartamán vagy munkavállalói érdekképviselethez való tartozáson alapul.

Közvetlen hátrányos megkülönböztetés

Közvetlen hátrányos megkülönböztetésnek minősül az olyan rendelkezés, amelynek eredményeként egy személy vagy csoport valamely, a törvényben meghatározott tulajdonsága miatt részesül más, összehasonlítható helyzetben levő személyhez vagy csoporthoz képest kedvezőtlenebb bánásmódban.

Nemek közötti megkülönböztetés

Ha a munkáltató azért utasítja el egy frissen házasodott fiatal nő jelentkezését egy hosszabb betanítási időszakot igénylő munkára, mert attól fél, hogy a betanítás alatt teherbe esik, hosszú időre kiesik a munkából, és más munkavállalót kell betanítani helyette. Ezért inkább az azonos vagy esetleg alacsonyabb tudással, képzettséggel, gyakorlattal rendelkező férfi jelentkezőt veszi fel, közvetlen hátrányos megkülönböztetésről beszélhetünk. A munkáltató viselkedése ebben az esetben közvetlen hátrányos megkülönböztetés, mégpedig azért, mert a munkára jelentkező személy a neme miatt részesül más, összehasonlítható helyzetben levő személyhez vagy csoporthoz képest kedvezőtlenebb bánásmódban. Előfordulhat olyan helyzet is, hogy egy asszony azért nem kap meg egy állást, mert gyermeket vár. Történhet akkor is jogsértés, ha az állást egy másik nő tölti be. Ilyenkor férfi versenytárs hiányában is megállapítható a nemek közötti hátrányos és közvetlen megkülönböztetés, mivel a jelentkezőt terhességére (családi állapotára) való hivatkozással utasították el. Emiatt egy nőt sem érhet hátrány, még férfi vetélytárs hiányában sem.

Közvetett hátrányos megkülönböztetés

Közvetett hátrányos megkülönböztetésnek minősül az a közvetlen hátrányos megkülönböztetésnek nem tekinthető, látszólag az egyenlő bánásmód követelményének megfelelő rendelkezés, amely meghatározott tulajdonságokkal rendelkező egyes személyeket vagy csoportokat más, összehasonlítható helyzetben lévő személyhez vagy csoporthoz képest lényegesen nagyobb arányban hátrányosabb helyzetbe hoz.

Rejtett diszkrimináció

Közvetett hátrányos megkülönböztetés lehet, ha a nőkre és a férfiakra ugyanaz a szabály vonatkozik, de az döntő részben nők számára hátrányos, például kevesebb bért, rosszabb munkakörülményeket jelent. A legjobb példa erre a részmunkaidőben foglalkoztatottakkal szembeni megkülönböztetés. A vállalkozások részmunkaidőben általában nőket foglalkoztatnak, mert a munka jellege olyan, hogy azt a gyermeknevelés mellett is kiválóan el lehet látni. Az órabér viszont alacsonyabb, mint azon – zömében férfi – munkavállalóké, akik teljes munkaidőben dolgoznak. Az ilyen munkáltatói intézkedés tehát közvetett hátrányos megkülönböztetés (avagy rejtett diszkrimináció), hiszen a részmunkaidőben foglalkoztatottakat, tehát kizárólag a nőket érinti hátrányosan.

Zaklatás

Zaklatásnak minősül az az emberi méltóságot sértő magatartás, amely az érintett személynek a törvényben meghatározott tulajdonságával (etnikum, nem, kor, szexuális irányultság stb.) függ össze, és célja vagy hatása valamely személlyel szemben megfélemlítő, ellenséges, megalázó, megszégyenítő vagy támadó környezet kialakítása. A zaklatás egyik legismertebb típusa a szexuális zaklatás. De ugyanígy zaklatásnak minősül egy cigány származású munkavállalóval szemben tanúsított magatartás is, ha az kimeríti a fentiekben foglaltakat.

Jogellenes elkülönítés

Jogellenes elkülönítés az a magatartás, amely a törvényben meghatározott tulajdonságok alapján egyes személyeket vagy személyek csoportját másoktól – tárgyilagos mérlegelés szerinti ésszerű indok nélkül – elkülönít. Jogellenes elkülönítésnek minősül a szegregáció, például az oktatásban, amikor a cigány és a nem cigány származású diákokat külön osztályba teszik.

Megtorlás

A megtorlás az a magatartás, amely az egyenlő bánásmód követelményének megsértése miatt kifogást emelő, eljárást indító vagy az eljárásban közreműködő személlyel szemben ezzel összefüggésben jogsérelmet okoz, jogsérelem okozására irányul vagy azzal fenyeget. Megtorlás például a munkáltatónak a munkavállalóval szembeni retorziója egy ellene indított eljárás vagy a munkáltatóra nézve hátrányos tanúskodás miatt. Ha tehát valaki korábbi kollégája mellett tanúskodik a bíróság előtt, és ezért felmondanak neki, ugyancsak diszkriminációnak, azaz az egyenlő bánásmód elve megsértésének minősül.

A munkáltató mentesülése az egyenlő bánásmód alkalmazása alól

A munkáltató két rendelkezés alapján mentesülhet a felelősség alól, azaz bizonyíthatja, hogy az általa alkalmazott intézkedés nem minősül a törvénybe ütköző, hátrányos megkülönböztetésnek. Vannak ugyanis olyan élethelyzetek, gazdasági körülmények, amelyek indokolttá, elfogadhatóvá tehetik a megkülönböztetést. A törvény csak azokat a magatartásokat tiltja és szankcionálja, amelyek önkényesek, ésszerűtlenek és ezáltal elfogadhatatlanok.

Kimentő, ésszerű indok, gazdaságosság

Nem sérti az egyenlő bánásmód követelményét az a magatartás például, amelynek tárgyilagos mérlegelés szerint az adott jogviszonnyal közvetlenül összefüggő, ésszerű indoka van. Ilyen észszerű indok lehet például az, amikor a munkáltató azért fizet alacsonyabb bért a részmunkaidőben dolgozóknak, akik döntő részben valamely hátrányos helyzetű csoporthoz tartoznak, mert számára sokkal gazdaságosabb teljes munkaidőben dolgozó munkavállalókat alkalmazni. Természetesen az eljáró hatóságok, különösen a bíróság feladata lesz megítélni, hogy a munkáltató által felhozott érvek elfogadhatóak-e.

A munka természete mint a megkülönböztetés indoka

A másik kimentési lehetőség szerint nem sérti az egyenlő bánásmód követelményét a munka jellege vagy természete alapján indokolt, az alkalmazásnál számba vehető minden lényeges és jogszerű feltételre alapított arányos megkülönböztetés. De a vallási vagy más világnézeti meggyőződésen, illetve nemzeti vagy etnikai hovatartozáson alapuló, az adott foglalkozási tevékenység természete vagy gyakorlásának körülményei miatt indokolt, valamint az arányos és valós foglalkoztatási követelményen alapuló megkülönböztetés sem sérti az egyenlő bánásmód követelményét.

Férfi erőművész, női fotómodell kerestetik

Nem hátrányos megkülönböztetés tehát, ha egy cirkuszban erőművésznek csak férfiakat keresnek, valamint az sem, ha egy női ruhákat reklámozó céghez csak fiatal lányokat vesznek fel fotómodellnek. Ezekben az esetekben a munkáltató intézkedése jogszerű, mert logikus érvek szólnak amellett, hogy férfit vagy nőt vegyen fel.

Előnyben részesítés, pozitív diszkrimináció

A fentieken kívül az előnyben részesítés jelent kivételt az egyenlő bánásmód alkalmazása alól. Az előnyben részesítést korábban pozitív diszkriminációnak nevezték, amelynek alkalmazásával a munkaadó mentesülhet az egyenlő bánásmód elve megsértésének jogkövetkezménye alól. A törvény meghatározza, hogy milyen feltételek esetén nem sérti egy előnyben részesítést alkalmazó intézkedés az egyenlő bánásmód követelményét.

Kvótarendszer

Nem jelenti az egyenlő bánásmód követelményének megsértését az olyan intézkedés, amely törvényen, kormányrendeleten, illetve kollektív szerződésen alapul, és amely egy kifejezetten megjelölt társadalmi csoport tárgyilagos értékelésen alapuló esélyegyenlőtlenségének felszámolására irányul. A hátrány kiegyenlítését célzó intézkedés nem sérthet alapvető jogot, nem biztosíthat feltétlen előnyt, és nem zárhatja ki az egyéni szempontok mérlegelését sem. Erre példa, ha egy állásra jelentkezik egy cigány és egy nem cigány származású férfi, akkor a cigány származású kapja meg a munkát pusztán a származása miatt. Ennek a legelterjedtebb tagállami eszköze az úgynevezett kvótarendszer. Törvény, törvény felhatalmazása alapján kormányrendelet, illetve kollektív szerződés a munkavállalók meghatározott körére előnyben részesítési kötelezettséget írhat elő – a foglalkoztatási jogviszonnyal vagy a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonnyal összefüggésben.

Az egyenlő bánásmód megsértése a foglalkoztatás területén

Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló törvény külön fejezetekben szól a foglalkoztatás, a szociális biztonság és egészségügy, a lakhatás, az oktatás és képzés, valamint az áruk forgalma és szolgáltatások igénybevétele területeiről. Ezen szabályok célja az, hogy részletes tilalmakkal, pontosan meghatározza, mi minősül jogszerű és jogellenes megkülönböztetésnek. A részletes szabályozás célja megkönnyíteni a jogértelmezést és jogalkalmazást. A munkavállalással kapcsolatban itt csak a törvény foglalkoztatási fejezetét tárgyaljuk.

Legjelentősebb munkavállalói sérelmek

A törvény foglalkoztatási fejezete szerint az egyenlő bánásmód követelményének megsértését jelentik a munka megszerzésével, megtartásával, valamint az előmenetellel kapcsolatban a következő esetek. Tilos a közvetlen vagy közvetett hátrányos megkülönböztetés, különösen a következő rendelkezések meghatározásakor, valamint alkalmazásakor:

- a munkához való hozzájutásban, különösen nyilvános álláshirdetésben, a munkára való felvételben, az alkalmazási feltételekben,

– a foglalkoztatási jogviszony vagy a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony létesítését megelőző, azt elősegítő eljárással összefüggő rendelkezésben,

– a foglalkoztatási jogviszony vagy a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony létesítésében és megszüntetésében,

– a munkavégzést megelőzően vagy annak folyamán végzett képzéssel kapcsolatosan,

– a munkafeltételek megállapításában és biztosításában,

– a foglalkoztatási jogviszony vagy a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony alapján járó juttatások, így különösen a munkabér megállapításában és biztosításában,

– a tagsággal vagy részvétellel kapcsolatban a munkavállalók szervezeteiben,

– az előmeneteli rendszerben,

– a kártérítési, valamint a fegyelmi felelősség érvényesítése során.

Eljárások az egyenlő bánásmód érdekében

Az egyenlő bánásmód követelményének megsértése miatti igények a törvényben, valamint külön jogszabályokban meghatározott eljárások során érvényesíthetőek – így különösen személyiségi jogi perben, munkaügyi perben, fogyasztóvédelmi, munkaügyi vagy szabálysértési eljárásban.

Az egyenlő bánásmód követelményének érvényesülését országos hatáskörű közigazgatási szerv ellenőrzi majd, amely 2005. január 1-jén kezdi meg működését.

A peres eljárás mellett további jogorvoslati lehetőségek is rendelkezésre állnak a magyar jogban, hiszen a munkavállaló panasszal fordulhat a munkaügyi felügyelőséghez, az ombudsmanhoz, valamint az Alkotmánybírósághoz is.

A hatóság szankciói

Ha a hatóság megállapította a törvényben foglalt, az egyenlő bánásmód követelményét biztosító rendelkezések megsértését,

– elrendelheti a jogsértő állapot megszüntetését,

– megtilthatja a jogsértő magatartás további folytatását,

– a jogsértést megállapító határozatát nyilvánosságra hozhatja,

– bírságot szabhat ki,

– külön törvényben meghatározott jogkövetkezményt alkalmazhat.

Akár hatmillió is lehet a pénzbírság

A legfontosabb szankció a pénzbírság. Ennek mértéke 50 ezer forinttól 6 millió forintig terjed, és az újonnan létrehozandó hatóság szabhatja ki. A bírság azonban nem a jogsértettet, hanem az Országos Esélyegyenlőségi Program költségvetési előirányzatát illeti meg.

Esélyegyenlőségi terv és program

Az esélyegyenlőség elősegítése a törvény értelmében két szinten történik. Munkahelyi szinten a Munka Törvénykönyve írja elő az esélyegyenlőség feltételeinek javítását, amelynek új eszköze az esélyegyenlőségi terv. Az esélyegyenlőség előmozdítását országos szinten a kormányzati programokat egységes egészbe foglaló Köztársasági Esélyegyenlőségi Program szolgálja.

Esélyegyenlőségi terv

A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény új 70/A §-a szerint az ötven főnél több munkavállalót foglalkoztató költségvetési szervek és többségi állami tulajdonban álló jogi személyek kötelesek esélyegyenlőségi tervet elfogadni. Ez a kötelezettség tehát csak az állami intézményekre vonatkozik, magáncégek számára csupán lehetőség. A törvény szerint tehát a munkáltató és a munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezet – vagy szakszervezet hiányában az üzemi tanács – együttesen, meghatározott időre szóló esélyegyenlőségi tervet fogadhat el. Az esélyegyenlőségi terv tartalmazza a munkáltatóval munkaviszonyban álló, hátrányos helyzetű munkavállalói csoportok, így különösen a nők, a romák, a fogyatékos személyek, a negyven évnél idősebb munkavállalók, valamint a két vagy több, tíz éven aluli gyermeket nevelő munkavállalók vagy tíz éven aluli gyermeket nevelő egyedülálló munkavállalók foglalkoztatási helyzetének elemzését. A helyzetelemzéshez tartozik a munkavállalók bérének, munkakörülményeinek, szakmai előmenetelének, képzésének, illetve a gyermekneveléssel és a szülői szereppel kapcsolatos kedvezményeinek vizsgálata. A munkáltató feladata az esélyegyenlőség biztosítására vonatkozó, az adott évre megfogalmazott célok és az azok eléréséhez szükséges eszközök meghatározása, különös tekintettel a képzési, munkavédelmi, valamint a munkáltatónál rendszeresített, a foglalkoztatás feltételeit érintő bármely programokra.

Köztársasági Esélyegyenlőségi Program

A Köztársasági Esélyegyenlőségi Program célja, hogy az élet valamennyi területén megelőzze a hátrányos megkülönböztetést, és elősegítse egyes társadalmi csoportok tagjainak esélyegyenlőségét.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem