×

Ügyfélmenedzsment a cégeknél

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 73. számában (2004. március 15.)
A vállalkozások üzleti helyzetüket ügyfélkapcsolati rendszerük "átszabásával" is erősíteni kívánják. Az a cég, amelyik ezt a döntést elmulasztja vagy halogatja, hatalmas hátrányba kerülhet, sőt megkockáztatható: idővel piacot veszít, és kibukhat a versenyből.

Az ügyfélkapcsolatot a szakma leginkább egy angol kifejezéssel, a costumer relationship management elnevezéssel, azaz a CRM-mel azonosítja. Noha e fogalom meglehetősen tág értelemben használatos – hiszen például egy cég és az ügynöke közötti kapcsolatról is beszélhetünk -, az alábbiakban a vállalkozások és a külső ügyfeleik viszonyát értelmezzük.

Változó eszközök

A CRM egyrészt az ügyfelektől érkező, másrészt a vállalattól az ügyfél számára átadott információk útját és minőségét jeleníti meg. A tapasztalatok azt mutatják, hogy minden szélesebb partneri körrel rendelkező vállalkozás eljut – legtöbbször már szerveződésének fázisában – ahhoz a ponthoz, amikor meghatározza ügyfélkapcsolati munkáját. Nem elsősorban az üzleti partnerekkel, hanem az úgynevezett végfelhasználókkal, azokkal, akik "kedvéért" (érdekében) a piacon, a gazdaságban tevékenykedik.

Az ügyfélkapcsolatnak egyébként mindig megvoltak a sajátos formái, sőt, ezek még ma is léteznek. A panaszkönyv például a fejletlenebb piaci és technikai viszonyok mellett ma is használatos. Mint ahogyan a kereskedők is szondázták és szondázzák ügyfeleiket, igaz: más és más kommunikációs eszközzel.

Az ügyfélmenedzsment tipikusan a szolgáltató vállalatok versenyterepe lett. Annál is inkább, hiszen e cégek versenyképessége – miután a piac felosztása gyakorlatilag befejeződött – az ügyfélkezelés minőségén és hatékonyságán múlik. A szolgáltató cégek mellett azonban – legalábbis egy, a közelmúltban megjelent publikáció szerint – a jelentős számú ügyféllel rendelkező közigazgatási intézmények is érdekeltek a korszerű CRM-megoldások alkalmazásában.

Megtérülési mutatók

Természetesen a közigazgatási intézmények szempontjából rendkívül fontos kérdés, hogy sikerül-e megteremteniük a CRM által elérhető előnyök mérésének valamilyen hatékony rendszerét. Ha nem, akkor bizonyíthatatlan, hogy az ügyfélmenedzselésbe ölt jelentős pénzek mikor térülnek meg, egyáltalán megtérülnek-e.

Hogy mennyit kell áldozni a CRM-re, az a feladattól függ. Mindenesetre Magyarországon is kialakult a CRM-megoldások piaca, ahol tucatnyi informatikai szolgáltató tevékenykedik. Egy, a teljesség igénye nélkül nemrég készült piaci áttekintésből kiderül, hogy a CRM-projektek során a megrendelők licencár fejében kapják meg a szükséges szoftvert.

Természetesen a költségeket az igények és a lehetőségek alakítják. A CRM-rendszer bevezetését hosszas, hetekig tartó megbeszélések előzik meg. Tisztázni kell, hogy mit akar a rendszer vásárlója. Alapfeltétel, hogy működtessen egy számítógépes rendszert. Arról azonban már szakmai körökben viták zajlanak, hogy szükséges-e – az informatikai rendszer keretében – vállalatirányítási rendszert (ERP) is működtetni. További kérdés, hogy ki irányítsa a CRM-et. Nem szabad elfeledni, hogy ez nem csupán a szorosan vett ügyfélkapcsolatot menedzselheti, hanem ernyője alá vonható az értékesítés, a marketing, a szerviz is. Kérdés az is, hogy önállóan működjék-e, vagy integrálódjon az ERP-hez, egyáltalán: termékként vagy úgymond filozófiaként kezeljék-e. A CRM ugyanis hírnöke lehet a nagyobb integrált rendszernek, de ma általánosabb az a nézet, hogy előbb az ERP-t kell bevezetni, aztán jön a CRM, majd az e-business megoldások.

Vevői lojalitás

A modulstruktúra alapvetően befolyásolja az árat. A piacon ismert olyan projekt, amelynek ára 2 és 8 millió forint között lehet, de ez esetben átfogó elektronikus információ- és folyamatkezelésről van szó. Tehát az ügyfélkapcsolatokon túl a HRM, vagyis a belső emberi erőforrás kezelése, továbbá minden rendű dokumentum gondozása és az ügyfélportál létrehozása is a CRM-projekt része. Az ár a licenc, a tanácsadás, az oktatás és a fejlesztés költségét is magában foglalja. A licenc és a tanácsadás (testreszabás) a teljes költségnek nagyjából az 55 százaléka.

A CRM bevezetésének egyik alapvető célja a vevői lojalitás erősítése, kialakítása. Igen előnyös, ha a biztos vevők, valamint a biztos vevői körbe "belépők" száma mérhető. Kicsit nehezebb a helyzet a vállalat egyes termékeivel kapcsolatos lojalitás mérésekor, noha erre – az ügyfélmenedzselésen belül – külön figyelmet kell szentelni.

Fontos az egyszerű kezelhetőség, függetlenül a vállalat méretétől, fejlettségi szintjétől, tevékenységi körétől és meglévő informatikai infrastruktúrájától. A CRM-rendszer előnye, hogy rövid idő alatt testreszabható. Piaci szereplők elmondták: az informatikai szolgáltatótól a rendszer bemutatása is kérhető. Ekkor kiderül, hogy a különböző folyamatokat miként támogatja a rendszer. Ez gyakorlatilag nem jelent pluszköltséget.

A magyarországi operatív CRM-projektek esetében azonban rendre felfedezhető a kereskedelmi elem, azaz: e programok fő célja nem az ügyfél, hanem az értékesítés támogatása.

A CRM sokfélesége, továbbá a vállalatok azon igénye, hogy több szinten és formában elégítsék ki ügyfeleiket, tartsák velük a kapcsolatot, és mindeközben számos vállalati feladat megoldásához is segítséget kapjanak, meglehetősen bonyolult problémává teszi az ügyfélmenedzsmentet.

Testreszabott termék

Az esetek többségében azonban e probléma megoldható. Egyrészt a szoftverhez – amennyiben felhasználóbarát termék – elég egy felhasználói szintű ismeretekkel rendelkező munkatárs. E program ugyanis eligazítja az alkalmazóját, ráadásul modulos felépítésű. Ez utóbbi lehetővé teszi, hogy az egyszerűbb feladatokra épüljenek rá a bonyolultabbak.

A kérdésre, hogy a CRM-rendszerek megvásárlásához, illetve integrálásához szükséges-e az adott vállalatnál informatikai szakembergárda, nemleges válasz adható. Az ilyen rendszereket (szoftvereket) szállító vállalatok ugyanis közösen határozzák meg a vevővel, illetve a potenciális vásárlóval a CRM-mel kapcsolatos elvárásokat és azok kielégítésének módját. Mi több, a CRM-szoftverek szállítói komplett megoldást és nem csupán egy licencet kínálnak, azaz testreszabják terméküket.

Mindazok, akik a marketingtevékenység részének tekintik a CRM-et, általában könnyebb helyzetben vannak, hiszen az informatikai struktúrát sokan már eleve marketingszemlélettel alakítják ki. Ily módon a vállalatirányítási rendszerhez kapcsolják a főleg marketingeszközként alkalmazandó CRM-et. Erre külföldön és idehaza már számos megoldás létezik.

Tanácsadói közreműködés

A CRM alkalmazását – általában – tanácsadás vezeti be. A tanácsadók egyfelől javaslatot tesznek a kontaktmenedzsmentre (arra, hogy a cég miként tartsa kapcsolatát az ügyfelekkel), majd – miután a tanácsadók többnyire szolgáltatók is egyben – biztosítják az ügyfélkapcsolat működését vagy működtetését. Call centerek és más IT-megoldások jöhetnek szóba, de terjed a webes kontakt is.

Az egyes ügyfélszolgálati típusokra nincs piaci becslés, értéküket tekintve – vélhetően – a call centerek képviselik a legnagyobb arányt. A jövő iránya azonban a multimédiás kontaktpiac.

A CRM-ben a kontaktcenter, vagy többnyire a call center "elemi dolog". Az elkövetkezendő időszakban azonban – várhatóan – a unified messaging, az egységes üzenetközvetítési rendszer terjed el. E terméket érintően nagy verseny alakulhat ki különböző szolgáltatási típusok között.

A feladat azonban lényegében mindig ugyanaz: a begyűjtött információk átadása más rendszer számára. Ezzel létrejöhet a teljes CRM-rendszer. A hangalapú kontaktrendszer hozzákapcsolódik az adatátviteli rendszerhez, miközben konvergencia megy végbe.

A CRM lényegében kimeríti a kontaktmenedzsment fogalmát. Jellemzően az utóbbi is szoftverek révén valósul meg. Ezek piacán, elsősorban az USA-ban már komoly tülekedés tapasztalható. A konvergencia megoldása terén azonban az olyan információtechnológiai cégek kerültek előnybe, mint például a Cisco, illetve néhányan a számítástechnika területéről, mint az IBM, a Microsoft, a HP vagy az Apple. Az IT-technológiák másik nagy szállítói-vállalkozói körét a távközlési cégek alkotják.

Interaktív kapcsolat

A CRM iránti igény – jellemzően – egy vevőszolgálat létrehozásában fogalmazódik meg, általában azzal a céllal, hogy a szolgáltató és a vevő kölcsönösen "eljusson" egymáshoz. Ezért fontossá válik az interaktivitás, ami a mai gyakorlat szerint elsősorban call center létrehozásával valósul meg. Ez utóbbi, de általában a CRM esetében is döntő azonban az ügyfélkör nagysága.

A CRM működtetéséhez elsősorban egy számítógépes rendszer szükséges, de ennek híján is kialakítható a projekt. Fontos, hogy a rendszerbe betáplált információhalmaz lehívható, illetve a rendszer ellenőrizhető legyen. Tisztázni kell, hogy ki irányítja a CRM-rendszert. E munkakörben célszerű független feladatkörű személyt alkalmazni.

Természetesen egy cégnek nemcsak lakossági ügyfelei vannak. Egyes ügyfélszolgálatok tehát – a segítésen kívül – az ügyintézésben is részt vállalnak. Ezeket általában diszpécserszolgálatnak nevezik.

Hasonlóképpen a lakossági ügyfélkör is változó. Egy vállalkozásnak lehet néhány száz, de esetenként néhány millió ügyfele is. A CRM e lehetőségek szerint számos megoldást kínálhat. Fejlettsége és hatékonysága általában egyenes arányban áll az ügyfélkör nagyságával. Manapság a fejlett ügyfélmenedzselés a legnagyobb kereskedelmi és szolgáltató vállalatoknál működik.

Webes felületen

Noha az ügyfélmenedzsment elektronikus adatkezeléshez kapcsolódik, mégis: a lakosság többsége számára a telefon jelenti az elektronikus kapcsolatot. A jövő útja, hogy az ügyfél azonnal az úgynevezett webes felületre lépjen. Ám a szolgáltatóknak – amelyek ezt lehetővé teszik – pótlólagos megoldásokat kell alkalmazniuk. Ezért számítógéphez értő telefonosokat keresnek.

Magyarországon az ügyfélkapcsolat elsődleges eszköze – legalábbis az ügyfelek részéről – a telefon. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a CRM-megoldások közül minden esetben a call center a végállomás. Annál kevésbé, hiszen az ügyfélkezelés nem maradhat nyom nélkül: biztosítani kell, hogy az ügyféllel kapcsolatos eljárás is követhető legyen. Azaz: ne vesszen el semmi.

Nagyon fontos, hogy az ügyfelek érezzék: a cég, amellyel kapcsolatba kerültek, kellő figyelemmel kezeli őket. Mivel az ügyfélmenedzselés nagyban növeli a vállalat presztízsét, ezért időben érdemes gondolni a rendszer kialakítására. A felkészülésben, a tervezésben, majd pedig a kivitelezésben számos informatikai szolgáltató segít, tanácsot ad, illetve már néhány százezer forintért szállítja a projektet.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem