×

Változik a munkavédelmi törvény

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 70. számában (2003. december 15.)
A munkavédelmi törvény hatálybalépése óta közel tíz év telt el. A tapasztalatok alapján a hatóságok, a tárcák, valamint a szociális partnerek úgy ítélték meg, hogy a rendelkezések pontosításra, illetve módosításra szorulnak. Az Európai Unióhoz történő csatlakozással befejeződő jogharmonizáció ugyancsak szükségessé tesz bizonyos változtatásokat a törvény szövegében.

A jogszabályi változtatás előkészítését hosszú, részletes egyeztetések jellemezték. Kiemelendő, hogy e folyamatban a szociális partnerek lehetőséget kaptak a munkavédelmet érintő társadalmi párbeszéd rendszerének (a hatályos törvény VI. fejezete) áttekintésére, módosító javaslataik megfogalmazására és elfogadtatására. A változások hatálybalépésének időpontja – Magyarország uniós csatlakozásának dátuma – 2004. május 1-je.

Fogalmi pontosítás

A módosítási tervezet ismét meghatározza a munkavédelem fogalmát. Erre azért van szükség, mert a tágabb közvéleményben még nem teljesen ismert és elfogadott, hogy "a munkavédelem a szervezett munkavégzésre vonatkozó munkabiztonsági és munka-egészségügyi követelmények, továbbá a törvény céljának megvalósítására szolgáló törvénykezési, szervezési, intézményi előírások rendszere, valamint mindezek végrehajtása".

Ezzel szemben a munkabiztonság fogalma – az eltelt idő tapasztalatai szerint – általában ismert, azonban a munkaegészségügy tartalmát törvényi szinten tisztázni kellett. Ezek szerint: "a munkaegészségügy a munkahigiéné és a foglalkozás-egészségügy szakterületeit foglalja magában".

A fogalmak pontosabb körülírása a törvényben nem öncélú. Jelentőségét aláhúzza, hogy vannak olyan jogszabályok, amelyek bizonyos tevékenységeket munkabiztonsági vagy munka-egészségügyi szaktevékenységnek minősítenek. E feladatköröket pedig ugyancsak jogszabályokban meghatározott szakképesítéssel rendelkező szakemberek láthatnak el, akiknek rendelkezésre állásáról a munkáltatónak kell gondoskodnia.

Szabvány és technológia

A törvényi korrekció – az egyik fontos követelményként – a szabványok és a jogszabályok viszonyát, valamint a gazdálkodó szervezetek előbbiekkel összefüggő teendőit kívánja rendezni.

Közismert, hogy a szabványok betartása főszabályként nem kötelező. A jogalkotó azonban – az egészséget nem veszélyeztető és a biztonságos munkavégzéshez fűződő érdek prioritása alapján – egyes munkavédelmi szabványokat tárcarendeletekkel (biztonsági szabályzatok) jogszabályként kihirdetett és hatályba léptetett. Ebből következően a jelenleg hatályos és a jövőben életbe lépő biztonsági szabályzatok betartása valamennyi érintett számára kötelező.

Ennek ellenére léteznek munkavédelmi tartalmú, jelenleg nem kötelezően alkalmazandó szabványok is, amelyekkel kapcsolatban a jogalkotó úgy rendelkezik, hogy a magyar nyelvű nemzeti szabványtól eltérő megoldás alkalmazásakor – vitás esetben – a munkáltató köteles annak bizonyítására, hogy az általa alkalmazott eljárás munkavédelmi szempontból legalább egyenértékű a vonatkozó szabványban foglalt követelménnyel.

A rendelkezés hatálybalépésétől a szabványok és az adott technológiai megoldások – jelenleg sokszor vitatható – viszonyának egyértelmű rendezése várható.

A hazai közigazgatás csatlakozással kapcsolatos átalakulása – a megyei munkabiztonsági felügyelőségek mellett – a területi (regionális) felügyeletek felállításával és működtetésével kapcsolatban is számos teendő meghatározását kívánja. A módosítás nyomán erre meglesz a törvényi felhatalmazás.

Hozzáértő szakemberek

Fentebb már érintettük a munkabiztonsági és a munka-egészségügyi szaktevékenység fogalmát: a korrekció egyértelműsíti, hogy a munkavédelmi üzembe helyezés munkabiztonsági és munka-egészségügyi szaktevékenységnek minősül. Hangsúlyozandó, hogy ezt – a foglalkozás-egészségügyi szolgálatokról és szolgáltatásokról szóló hatályos jogszabályok szerint – az alapellátást végző szakorvostól meg kell követelni, szükség esetén a hatályos szerződések módosításával is.

A feladatok pontos körülírása, végrehajtásuk ellenőrzése kellő garanciát adhat valamennyi gazdálkodónak ahhoz, hogy a képzett, hozzáértő szakemberek munkája az egészséges és biztonságos munkakörülmények kialakítását és fenntartását szolgálja.

A módosítási javaslat – a gyakorlati tapasztalatokhoz igazodóan – egyértelműen szabályozza a különböző munkáltatók alkalmazásában egyidejűleg foglalkoztatott dolgozók tájékoztatásának kötelezettségét. E tevékenység összehangolásáért a felek által a szerződésben kijelölt munkáltató, e kikötés hiányában a fővállalkozó, vagy ha ilyen nincs, akkor az a felelős, akinek a területén a munkavégzés történik.

Kockázatok értékelése

A kockázatértékeléssel kapcsolatos rendelkezések további pontosítására ugyancsak sor kerül majd a jogszabály elfogadását követően. Tekintettel arra, hogy egységes, az illetékes hatóságok által kiadott és/vagy jóváhagyott módszertani anyag nem áll rendelkezésre, ezért a törvénymódosítási javaslat olyan dokumentációs követelményeket ír elő, amelyek az ellenőrzés során segítik a kockázatértékelés eljárásának folyamatos követését. Ezek szerint: "A kockázatértékelés eredményeként a munkáltató felelőssége legalább a következők dokumentálása:

- a kockázatértékelés időpontja, helye és tárgya, az értékelést végzők azonosító adatai;

- a veszélyek azonosítása;

- a veszélyeztetettek azonosítása, az érintettek száma;

- a kockázatot súlyosbító tényezők;

- a kockázatok minőségi, illetőleg menynyiségi értékelése, a fennálló helyzettel való összevetés alapján annak megállapítása, hogy a körülmények megfelelnek-e a munkavédelemre vonatkozó szabályoknak, illetve biztosított-e a kockázatok mérséklése;

- a szükséges megelőző intézkedések, a határidő és a felelősök megjelölése;

- a tervezett felülvizsgálat időpontja;

- az előző kockázatértékelés időpontja."

A kockázatmegelőzési stratégia kidolgozása munkabiztonsági és munka-egészségügyi szaktevékenységnek minősül.

A javaslat új eleme, hogy a munkáltatók számára intézkedési kötelezettséget ír elő az elsősegély, az orvosi sürgősségi ellátás, a mentési és tűzvédelmi feladatok elvégzése, valamint az illetékes szervezetekkel való kapcsolatfelvétel érdekében.

Dolgozói kötelezettségek

A hatályos törvény alkalmazása során gondot jelentett a munkavállalók oktatásának megszervezése, valamint a képzés dokumentálása. A tervek szerint az oktatást rendes munkaidőben kell megtartani, és szükség esetén időszakonként meg kell ismételni. Az oktatás lebonyolítását pedig – a tematika megjelölésével és a résztvevők aláírásával ellátva – írásban kell rögzíteni.

A módosítás ugyanakkor pontosítja és részletezi a munkavállalók egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéssel kapcsolatos kötelezettségeit is. Ez utóbbiak köre a biztonságos munkavégzésre alkalmas állapottól a veszélyeztetés tilalmán át az együttműködési és tájékoztatási kötelezettségig terjed. Ezzel egyidejűleg fokozott munkajogi védelem illeti majd meg mind a bejelentő, mind a szaktevékenységeket végző dolgozókat.

A további rendelkezések a munkavédelemmel kapcsolatos társadalmi párbeszéd rendszerének korszerűsítését tartalmazzák. Az elmúlt időszak tapasztalatai ugyanis bebizonyították, hogy a munkahelyi munkavédelmi társadalmi párbeszéd eszközrendszere nem közismert, illetve a munkavédelmi képviselők (munkavédelmi bizottságok) tevékenysége sem elégítette ki az előzetes várakozásokat.

Paritásos testületek

A csatlakozás előtt a szociális partnerek fontos feladata volt a munkahelyi társadalmi párbeszéd eszközeinek és módszereinek megerősítése, és olyan megoldási javaslat kidolgozása, amely hatékonyabbá teszi a munkahelyi munkavédelmi képviselők és bizottságok tevékenységét.

A munkaadói oldal – az együttműködés javítása érdekében – elfogadta a dolgozói érdekképviseletek azon igényét, hogy minden, ötven főnél több munkavállalót foglalkoztató gazdálkodó szervezetnél kötelezően elő kell írni a munkavédelmi képviselő megválasztását. Ezzel egyidejűleg meg kell erősíteni az ötven főnél kevesebb embert alkalmazó munkaadóknál a munkahelyi munkavédelmi párbeszéd rendszerét – különös tekintettel a folyamatos tájékoztatásra.

A munkahelyi munkavédelmi képviselők és bizottságok munkájának segítésére – a szociális partnerek megegyezése alapján – a munkáltató központjában új, úgynevezett paritásos munkahelyi munkavédelmi testületek hozhatók majd létre. E döntés-előkészítő bizottságokat azonos létszámban alkotják majd a munkáltatói és a munkavállalói képviselők. A munkaadó delegálja a testület tagjait, a munkavédelmi képviselők pedig maguk közül választják őket. Mivel a munkáltató a munkavédelmi kérdésekben döntési jogosultsággal rendelkező képviselőit küldi a testületbe, ezért e hatásköröket is szabályozni kellett.

Az új intézmény lényege abban foglalható össze, hogy létrehozása a munkahelyi munkavédelmi párbeszéd erősítésének új eszköze, s hatáskörei nem érintik a munkavédelmi képviselők már meglévő jogosítványait. Az Országos Érdekegyeztető Tanács munkavédelmi bizottsága vállalta, hogy az új intézmény működésével összefüggésben – létrehozásuk és tevékenységük egyszerűsítését segítendő – ajánlást ad ki.

Bírság a mulasztóknak

Végezetül a törvénymódosítás tervezete felsorolja mindazokat a hiányosságokat, mulasztásokat, amelyek esetén az ellenőrző hatóságok bírságot szabnak ki. Néhány kiemelkedő munkavédelmi jogszabálysértés:

- a munkavédelmi üzembe helyezés, az időszakos biztonsági felülvizsgálat, valamint a kockázatértékelés elmulasztása;

- a szükséges védőberendezések, egyéni védőeszközök hiánya, illetőleg működésképtelensége,

- a veszélyes munkahelyeken, veszélyes eszközzel vagy veszélyes technológiával végzett munka esetén a munkaköri alkalmasság esedékes orvosi vizsgálatának vagy az alkalmasságot megállapító orvosi véleménynek a hiánya.

Mivel a szociális partnerek e korrekciós elképzeléseket egyhangúlag támogatták az Országos Érdekegyeztető Tanács plenáris ülésén, ezzel a jogalkotási tevékenység előkészületei befejeződtek.

A munkavédelemben érintettek azonban tudatában vannak annak a körülménynek is, hogy belső jogalkotásunkban nincs mindenben összhang a munkavédelem és a rokon területek (tűzvédelem, katasztrófavédelem, környezetvédelem) hatályos előírásai között. Ezért tartjuk kiemelkedően fontosnak a Munkavédelem Országos Programjának 2004. évi ütemtervében szereplő, a belső jogalkotás összhangjának megteremtését előíró feladatot, melynek végrehajtásában a szociális partnerek – karöltve az illetékes tárcákkal – a továbbiakban is együtt kívánnak működni.

GYOSZ

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem