×

Kollektív szerződések Magyarországon

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 69. számában (2003. november 15.)
A munkaadók és a munkavállalók érdekképviseletei, valamint a kormányzat egyetértenek abban, hogy fejleszteni kell a kollektív tárgyalások hazai intézményrendszerét. Noha a szakszervezetek évek óta következetesen ragaszkodnak ezen álláspontjukhoz, azonban a kollektív megállapodásoktól eddig ódzkodó munkaadók is egyre inkább kezdik felismerni a megegyezések létrejöttéhez fűződő érdekeltségüket, a kormányzat pedig lényegesen aktívabb szerepet hajlandó vállalni az ügy érdekében, mint eddig. Nyomatékkal esik persze latba az Európai Unió elvárása is, mely szerint – mielőtt csatlakoznánk a fejlett európai szociális párbeszéd intézményrendszeréhez – komoly erőfeszítéseket kell tenni ez irányba. Örvendetes változás, hogy az ágazati párbeszédbizottságok létrejöttével megerősödni látszik a középszintű egyeztetés intézményrendszere.

Az Európai Bizottság 2001. évi jelentése a hazai munkaügyi kapcsolatok minden szintjét illetően kritikákat fogalmazott meg. Megállapította, hogy országosan a kormány és a szociális partnerek között nincs bizalom, ami az együttműködés alapja lehetne, s emiatt a tripartit fórumok működésében nehézségek mutatkoznak. Az autonóm ágazati szociális párbeszéd pedig korlátozott és gyenge, éppen ezért kevés kollektív szerződést kötnek ágazati, alágazati vagy éppen szakmai szinten.

Európai példa

A jelentés a vállalati szféráról sem festett sokkal kedvezőbb képet, arra utalva, hogy a kollektív szerződések szinte kizárólag a nagyvállalatokra korlátozódnak. A tavalyi éves jelentés már valamivel pozitívabb képet vázolt a munkaügyi kapcsolatok hazai helyzetéről: értékelve mindenekelőtt az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) újjáalakulását, illetve az ágazati szociális párbeszéd erősítését célzó PHARE-program megindulását.

Az EU elvárja tőlünk a kezdeti lépések folytatását. Ezen aligha lehet csodálkozni, hiszen az Európai Unió tagállamaiban az elmúlt évtizedekben lényegesen felértékelődött a szociális partnerek szerepe, s természetessé vált, hogy a munkavállalók és a munkáltatók érdekképviseleteinek szervezetei meghatározó szerepet vállalnak a gazdasági döntéshozatalban, mindenekelőtt a munkaerő-piaci folyamatok szabályozásában. A kormányok rendszeresen konzultálnak a szociális partnerekkel, akik ugyanakkor közvetlenül – a kormány részvétele nélkül is – aktívan együttműködnek, kétoldalú tárgyalásokat folytatnak egymással, s azok eredményeként megállapodásokat írnak alá, kollektív szerződéseket kötnek.

A szociális partnerek által jegyzett kollektív szerződéseknek és egyéb megállapodásoknak rendkívül nagy fontosságot tulajdonítanak az Unió tagországaiban, függetlenül attól, hogy azok egyetlen vállalkozásra, ágazatra vagy régióra vonatkoznak-e. Ezek a megállapodások ugyanis olyan "testreszabott", önkéntesen vállalt, a munkaügyi konfliktusokat is mérséklő szabályokat tartalmaznak, amelyek a törvényhozók jogkörén kívül esnek, s alapvetően hozzájárulnak a gazdaság stabilizálásához.

Magyarországon a rendszerváltást közvetlenül megelőző, nagyjából 80 százalékos arányról napjainkra mintegy 40 százalékra zsugorodott a kollektív szerződésekkel való lefedettség, így a munkavállalóknak több mint a fele jelenleg nem rendelkezik az általa nyújtott munkahelyi biztonsággal és kiszámíthatósággal. A 2002. december 31-ig regisztrált kollektív szerződések mintegy 1 millió foglalkoztatottat védtek a versenyszférában. A megállapodások többsége egy-egy munkáltatóra vonatkozik. Az elmúlt három évben azonban csökkent a munkahelyi kollektív szerződések darabszáma és az érintettek köre egyaránt, míg a munkáltatói szervezetekkel kötött megállapodások száma valamelyest növekedett. A kiterjesztett, vagyis az adott ágazat, szakma valamennyi munkáltatóját és munkavállalóját érintő kollektív megállapodások kiterjedtek a szálloda- és a vendéglátóiparra is, míg korábban csak a sütőipar és a villamosenergia-ipar tartozott e körbe.

Ennek ellenére az összes foglalkoztatottak szempontjából vizsgálva a kollektív szerződések hatókörét, azt tapasztaljuk, hogy az úgynevezett lefedettség 2002 végére mintegy 5 százalékkal, 39,7 százalékra csökkent az előző évhez képest. (2003 első hat hónapjának tapasztalatai hasonló tendenciákat mutatnak.) Az EU tagállamaiban ugyanakkor általában 80 százalék felett van a lefedettség, de Németországban és a skandináv országokban a 100 százalékhoz közelít ez az arány.

 

Lassan terjed a munkaidőkeret

A munkaidőre és munkarendre vonatkozó megállapodásoknál a korábbi években a túlórakeret felső határának a megemelését tartalmazták elsősorban a kollektív szerződések, aminek bérterhe is van, vagyis drága. A szerződő felek nem éltek a rugalmasabb szabályozás lehetőségével. A jelenlegi időszak adataiból azonban az tűnik ki, hogy a munkaadók kezdik felismerni a munkaidőkeretben való megállapodás fontosságát, s a szakszervezeteket is meg tudják nyerni e kérdésben. A hat hónapos keret lehetőségével azonban még kevesen élnek, s inkább a 2-4 hónapos megállapodás jellemző. Ugyanakkor az egyezségek 30 százaléka éves keretben szabályoz. A pozitív elmozdulás ellenére azonban még mindig az éves túlórakeret megemelése dominál.

A pihenőnapok összevonásának a lehetőségével (a vasárnapi foglalkoztatás csupán így lehetséges) is szép számban foglalkoznak már a kollektív szerződések. A pihenőnapok egy hónapra történő összevonása a jellemző, a hat hónapra történő összevonás a megállapodások 22 százalékában lelhető fel. Kevesen használják ki viszont azt a lehetőséget, hogy az átirányítás, a kiküldetés, illetve a más munkáltatónál történő foglalkoztatás szabályait a Munka Törvénykönyvétől eltérő módon szabályozzák.

Hiányzó érdekeltség

A szociális párbeszéd alacsony szintjének megítélésekor nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy az 1992-ben életbe lépett Munka Törvénykönyvének (Mt.) megalkotásakor a jogalkotók eleve abból indultak ki, hogy a paragrafusokat teljes körű kollektív szerződések egészítik ki – hangsúlyozza Borsik János, az Autonóm Szakszervezeti Szövetség elnöke. A kollektív megállapodások nélkül az Mt. meglehetősen gyenge lábakon áll, hiszen a szerződések legfontosabb feladata éppen a dolgozók előzetes védelme.

Magyarországon meglehetősen nagy szóródást mutat a kollektív megállapodásokkal való lefedettség. Borsik János szerint a régi nagy, közüzemi vállalatoknál sokkal jobb a helyzet, s szinte minden területre kiterjed a kollektív szerződések hatóköre. A klasszikus versenyszférában azonban már sokkal kedvezőtlenebb kép rajzolódik ki. Különösen a sok, kis létszámmal működő gazdasági szervezetnél vannak gondok, ahol általában szakszervezet sem működik, amely kollektív szerződést köthetne. Ebből következik, hogy a kis cégeknél dolgozó több százezer munkavállaló döntő többsége nem tartozik a kollektív szerződések hatálya alá. Ráadásul a munkaadói érdekképviseletek elterjedtsége sem érte még el sok ágazatban a megfelelő szintet.

A szakértők szerint a kollektív tárgyalások fejlődését a munkaadók ódzkodása is gátolta Magyarországon. Ellenállásuk mögött az érdekeltség felismerésének hiányát sejti Madár Gyula, a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium (FMM) munkaügyi és civil kapcsolatok főosztályának osztályvezetője. E tekintetben azonban érzékelhető változást hozott a tavalyi év az ágazati párbeszédbizottságok (ápb) szerveződésének megindulásával, amelynek egyik legfontosabb tapasztalata, hogy a munkaadók kezdik belátni az ágazati kollektív szerződések szükségességét – mondja az osztályvezető.

Rugalmas szabályozás

A legkézenfekvőbb és legprózaibb előny az, hogy olcsóbb közösen kidolgozni a munka világának normáit, mint külön-külön. Ennél sokkal erőteljesebb érdekeltséget jelent a munkáltatók számára a kollektív megállapodások által teremthető versenysemlegesség. Hiszen már az is óriási lépés, ha legalább a bérköltségekben sikerül egyenlő helyzetet teremteni egy-egy ágazaton belül. Nem is beszélve a munkabékéről, hiszen azokkal a normákkal kapcsolatban, amelyeket a felek kollektív szerződésben rögzítettek, nincs sztrájkjoguk a dolgozóknak.

 

Kollektív szerződés a mezőgazdaságban

A Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ) és a Mezőgazdasági, Erdészeti és Vízügyi Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (MEDOSZ) szeptember 15-i hatállyal kötött ágazati kollektív szerződést. A felek megállapították, hogy a piacgazdasági viszonyok között a gazdálkodó szervezetek versenyképességét is javítja, ha a munkavállalók szociális biztonságban, kiszámítható munkakörülmények között dolgoznak. A megállapodás egyaránt szolgálja a munkáltatók és a munkavállalók érdekeit. Közös cél a mezőgazdasági munkavégzés sajátos körülményeihez igazodó munkarendek, munkaidő-beosztások és egyéb munkajogi szabályozások kialakítása.

Emellett a szociális partnerek fontosnak tartják – az általános szabályokra épülő, de a helyi viszonyoknak megfelelő – kiegészítő munkahelyi kollektív szerződések megkötését is. Ennek érdekében a MOSZ és a MEDOSZ közösen elfogadott mintát készít és juttat el a munkáltatói érdekképviselet tagjaihoz. Ezenkívül a felek közreműködnek a helyi kollektív megállapodásokhoz szükséges munkavállalói érdekképviseletek létrehozásában.

Középszintre összpontosítanak

A munkáltatói érdekképviseletek szerint a kormányzat sokat tehetne a munkaadók motiváltságának erősítése érdekében. Ennek egyik hatékony módja lehetne, ha a kollektív szerződésekben még több törvényi előírástól lehetne eltérni, mint jelenleg.

Vagyis rugalmasabb, keretjellegű Mt.-t szorgalmaznak, a részleteket pedig a kollektív megállapodásokra bíznák. Az is ösztönző lenne, ha nemcsak felfelé, de lefelé is el lehetne térni. (Jelenleg ugyanis az az alapelv érvényesül, hogy az Mt. előírásaitól eltérni – a törvényben szabályozott kivételektől eltekintve – csak a munkavállalók számára kedvezőbb irányban szabad.) Erre amúgy a szakszervezetek is hajlanának, hiszen a kollektív tárgyalások logikája alapján egy ilyen megállapodásnak alaposan megkérhetnék az árát. Borsik János véleménye szerint azonban addig, amíg a kollektív megállapodások lefedettsége nem éri el a 85-90 százalékot, a munkavállalók számára veszélyes lenne lazítani az Mt.-n.

A kollektív tárgyalások hazai rendszerének leggyengébb láncszeme, hogy kevés a középszintű kollektív megállapodás. Márpedig a szakemberek szerint a néhány főt foglalkoztató vállalkozások dolgozóinak érdekvédelmében döntő változás kizárólag az ágazati, alágazati, szakmai szintű kollektív szerződések szélesebb körű elterjedésétől várható.

A jellemzően kis létszámú vállalkozásokat tömörítő Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (KISOSZ) például a munkahelyi kollektív szerződések megkötésének nem látja értelmét, az ágazati szintű megállapodás létrehozásában azonban annál inkább érdekelt – mondja Antalffy Gábor, a KISOSZ ügyvezető igazgatója. A néhány főt foglalkoztató kisvállalkozásoknál elegendő a munkaszerződés, az azonban ennek a körnek is érdeke, hogy kölcsönös jogokban és kötelezettségekben állapodjanak meg az egész ágazatra nézve.

Az ágazati kollektív szerződésben számos szakmaspecifikus kérdésben egyezhetnének meg ugyanis a felek. A kereskedelemben például különösen fontos a leltárfelelősség kérdése, hiszen a dolgozó nagyméretű hiány esetén is csak egyhavi átlagkeresetével felel. De a vállalkozót terheli a fogyasztóvédelmi bírság abban az esetben is, ha a munkavállaló elmulasztja a számlaadási kötelezettséget. Antalffy Gábor szerint a munkaadóknak és a munkavállalóknak közös érdeke, hogy e tekintetben rendezett viszonyok uralkodjanak a munkahelyeken. Az említett kérdéseket azonban nagyon nehéz az egyedi munkaszerződésekben szabályozni.

Azonos versenyfeltételek

Az Európai Unióban már régen felismerték a munkaadók, hogy a középszintű kollektív megállapodások elősegíthetik az egyik legfontosabb piaci feltétel, a versenyegyenlőség bizonyos szintű érvényesülését. Ha ugyanis a bérben, a szociális juttatásokban, a munkaidőben és más kérdésekben egy egész ágazatra, illetve szakmára érvényes megállapodás születik, akkor elkerülhetővé válik, hogy egyes cégek versenyelőnyre tegyenek szert, például azáltal, hogy lényegesen olcsóbb munkaerővel dolgoztatnak.

A szakszervezetek szerint a kollektív szerződések hatóköre szélesítésének egy másik lehetséges iránya a munkaügyi miniszter által gyakorolható kiterjesztési eljárás gyorsítása és egyszerűsítése lehetne. A munkavállalói érdekképviseletek gyakran sérelmezik, hogy a kiterjesztés gyakorlata túlságosan bürokratikus és hosszadalmas, akár egy-két évet is igénybe vehet. A munkavállalói érdekképviseletek azt is javasolják, hogy amennyiben egy adott ágazatban a munkavállalók 50 százalékánál akár egy fővel több dolgozóra érvényes a kollektív szerződés, azt automatikusan kiterjesszék az egész ágazatra.

Madár Gyula szerint legfeljebb a legelső kiterjesztéseknél fordult elő, hogy elhúzódott az eljárás, ma már akár két hét alatt is lebonyolódhat. Ennek azonban nemritkán az volt az oka, hogy a munkaadói érdekképviseletek egyike – a törvény által biztosított jogával élve – megtámadta a bíróságon a kiterjesztési határozatot.

Ágazati struktúra

A középszintű szociális párbeszéd terén a kormányzat és a szociális partnerek egybehangzóan óriási lépésnek tekintik az Ágazati Tanács és az ágazati párbeszédbizottságok megalakulását. Hazánkban, 2002-ben az autonóm társadalmi párbeszéd erősítését célzó PHARE-program támogatásával kezdtek szerveződni az első ápb-k. A bizottságok legfontosabb feladata, hogy a részt vevő szociális partnerek rendszeres párbeszédet folytassanak, s lehetőleg ágazati kollektív megállapodásokat kössenek.

A lényeg az, hogy leüljenek végre és tárgyaljanak – mondja Madár Gyula -, hiszen vannak ágazatok, ahol a munkaadók és a munkavállalók érdekképviseletei hosszú évek óta egyetlen szót sem váltottak egymással. Ha már elindul a párbeszéd, akkor jelentősen nő az esélye annak, hogy egyre több kérdésben jussanak közös nevezőre a szociális partnerek.

A PHARE-program keretében Magyarország 18 ágazati bizottság létrehozását vállalta, amelyek körülbelül a gazdaság 80 százalékát fedik le. Az idén szeptember elsejéig azonban ennél több, összesen 21 ágazatban írtak alá a szociális partnerek szándéknyilatkozatot arról, hogy érdekeltek az ápb-k megalakításában. Ha ehhez hozzátesszük a PHARE-programban elfogadott, a közszférában alakítható 3 bizottságot, akkor összesen már 24-re emelkedik a szám. Ami még fontosabb, hogy 12 ápb már megalakult, s közülük hárman részt vesznek az európai szintű paritásos bizottságok munkájában is. A csatlakozás után természetesen újabb ápb-k alakulhatnak, számuk a szociális partnerek megállapodásától függ.

 

Gáláns bérmegállapodások

Tavaly a vállalati szintű bérmegállapodások a 8-10,5 százalékos országos szintet követték, s általában az alapbér emelésére vonatkoztak. A több munkáltatóra kiterjedő, regisztrált kollektív szerződéseknél az a jellemző, hogy csak ajánlást fogalmaznak meg, s nem határozzák meg kötelező érvénnyel a keresetek növelését. 2003-ban komplikáltabb lett a bérmegállapodások helyzete, mivel az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) a reálkeresetek 4,5 százalékos növeléséről kötött egyezséget a versenyszférára nézve. A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének és a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének közös állásfoglalása e megállapodást bruttó 4-7 százalékos emelésként "fordította le".

Nyilvánvaló volt, hogy a cégek nem tudnak reálkereset-növelésben megállapodni a kollektív szerződésekben. Ezért a munkaügyi tárca – segítségként – a szociális partnerek rendelkezésére bocsátott egy táblázatot, amely tartalmazta, hogy az egyes kereseti kategóriákban milyen mértékű béremelés szükséges az ajánlott reálkereset eléréséhez. A regisztrált kollektív szerződések döntő többsége a bruttó keresetek növelésében állapodott meg, melynek mértéke átlagosan 8,2 százalék volt, vagyis meghaladta az OÉT ajánlását. Míg egy évvel korábban az alapbérek növelése állt a középpontban, addig a 2003. évi kollektív szerződésekben az átlagkereset növelése szerepelt gyakrabban.

Az országos minimálbér 50 ezer forintra történő megemelése úgy hatott a kollektív megállapodásokra, hogy 2002-ben csak minimális mértékben volt tapasztalható az eltérés az országos szinttől, míg korábban gyakran e felett állapodtak meg a felek. Az idén nem változott a minimálbér, így a kollektív szerződések ennek hatásaként – valószínűleg – átlagban 52 ezer forintnál nagyobb legkisebb bért tartalmaztak.

Munkaügyi viták

A kollektív megállapodások megszegésére Magyarországon is viszonylag ritkán kerül sor – mondják a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének (MSZOSZ) jogászai. Amíg a Munka Törvénykönyvét némi iróniával – a KRESZ után – a leggyakrabban megszegett jogszabálynak tartják a szakemberek, addig a munkahelyi kollektív szerződésekkel kapcsolatban általános tapasztalat, hogy a közösen kidolgozott és kialkudott normákat sokkal inkább betartják a munkaadók. E pozitív tapasztalatnak különösen annak fényében van nagy jelentősége, hogy jelenleg Magyarországon a jogsértések több mint fele a munkavállalók kiszolgáltatottsága miatt megtorlatlanul marad – állítják a szakszervezeti jogászok.

A kollektív munkaügyi viták rendezésének elősegítésére az OÉT 1996 júliusában hozta létre a Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálatot (MKDSZ), ám a hivatásos közvetítőknek azóta sem akadt annyi tennivalójuk, amennyit szeretnének: 2002 végéig a kollektív szerződések megkötésével kapcsolatban csupán 12 ügyben fordultak hozzájuk, a kollektív szerződések módosításával 14, megszegésükkel 7, értelmezésükkel pedig egyetlen esetben foglalkoztak.

Kántor Raimund, az MKDSZ titkára szerint ennek egyrészt az az oka, hogy a szolgálatot úgy ismerik, mint amelyik csak kollektív munkaügyi vitákban, konfliktusok, sztrájkok esetén járhat el, egyéni munkaügyi viták esetén nem. (A 2002 végén életbe lépett, a közvetítői tevékenységről szóló törvény megteremtette a munkaügyi jogviták közvetítéssel történő megoldásának feltételeit is. Ezt a törvényt sajnos kevesen ismerik, pedig már csaknem 200 közvetítőt tartanak nyilván az Igazságügyi Minisztérium által vezetett névjegyzéken.)

Másrészt az MKDSZ munkatársai csak akkor léphetnek akcióba, ha arra a felek együttesen felkérik őket. A közvetítők tanácsadásra, konzultációra például a ksz-kötések, -módosítások kapcsán is igénybe vehetők.

Az ágazati párbeszédbizottságok (ápb) helyzete

Megalakult ápb-k:

Előkészítés alatt álló ápb-k:

Vendéglátás, turizmus, közellátás

Vegyipar

Könnyűipar

Légi közlekedés

Energiaipar

Postai szolgáltatás

Bányaipar

Gépipar

Kereskedelem

Vasúti közlekedés

Mezőgazdaság

Közúti közlekedés

Élelmiszeripar

Egészségügy

Vízellátás és településüzemelés

Kultúra és művészetek

Gyógyszeripar

Oktatás

Egyéb kommunális szolgáltatások

Gázipar

Rehabilitációs foglalkoztatás

 

Sütőipar

 

Hírközlés

 

Építőipar

 

Kohászat

 

Forrás: FMM

Peres úton

Kántor Raimund tapasztalatai szerint a munkaadók és a munkavállalók képviselői általában akkor fordulnak a szolgálathoz, ha érdekükben áll, hogy gyorsan és olcsón megegyezzenek. Ha bármelyik félnek inkább az időhúzás az érdeke, akkor természetesen nem veszik igénybe a közvetítők munkáját.

Sokan ráadásul még nem is ismerik az MKDSZ-t. Az is előfordul, hogy valamelyik félnek titkolnivalója van, s ezért nem akar bevonni a vitába egy harmadik felet. Pedig a közvetítőknek titoktartási kötelezettségük van, s még a bíróságon sem kötelesek tanúskodni – hangsúlyozza Kántor Raimund.

A legnagyobb probléma az, hogy Magyarországon még nem honosodott meg a Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban régóta jól működő közvetítés kultúrája, ehelyett a magyarok inkább peres úton próbálják rendezni vitás ügyeiket – mondja Kántor Raimund. Ez annak ellenére így van, hogy a leterhelt munkaügyi bíróságokon akár 1,5-2 évbe is belekerül, amíg döntés születik az ügyben. A szolgálat közvetítői és döntőbírói általában 3-8 nap alatt hoznak létre egyezséget vagy alkotnak határozatot, ráadásul sokkal olcsóbban, hiszen csak tiszteletdíjra tartanak igényt.

A szakszervezetek szerint a kollektív szerződések számának növelése érdekében talán nem ártana, ha a törvény ereje is tárgyalásra, akár megállapodásra kényszerítené a munkaadókat. Magyarországon a törvény nem írja elő a kollektív szerződés megkötésének kötelezettségét, de a tárgyalási ajánlatot egyik fél sem utasíthatja vissza. (Bértárgyalásokat viszont minden évben köteles a munkaadó kezdeményezni.)

Gazdasági erőfölény

A szakszervezetek azzal érvelnek, hogy Magyarországon a munkaadók gazdasági és részben jogi erőfölénye a munkavállalókkal szemben lényegesen nagyobb, mint Nyugat-Európában. A kollektív tárgyalások az EU-ban is önkéntességen alapulnak, s a szakértők szerint a hazai szakszervezeteknek is tudomásul kell venniük, hogy a szociális párbeszédnek éppen az a lényege, hogy a felek szabad akaratukból ülnek le tárgyalni, annak érdekében, hogy mindenki számára előnyös megállapodás szülessen. Tény, hogy a munkaadók erőfölénye visszaüt a kollektív tárgyalásokon, de a felek sohasem lesznek egyenrangúak. Az egyenlőtlen helyzet az európai elvek érvényesülése érdekében az államot is lépésre kényszeríti, ám a kormányzati mankók aligha pótolhatják a szakszervezetek erejének és nyomásgyakorlási képességének növekedését.

A nyilvántartásba vett kollektív szerződések számának alakulása

 

Egy munkáltatóra hatályos

Versenyszféra

Intézményi szféra

Összesen

db

létszám

db

létszám

db

létszám

2000

1358

730 107

2079

272 051

3437

100 215

2001

1333

698 262

2077

268 139

3410

96 640

2002

1277

667 863

2019

251 849

3295

91 962

 

Több munkáltatóra kiterjedő

Versenyszféra

Intézményi szféra

Összesen

db

létszám

db

létszám

db

létszám

2000

66

243 497

12

2343

88

24 584

2001

73

245 802

11

2177

84

24 797

2002

66

290 312

8

1999

74

29 231

Forrás: FMM

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem