×

Az Európai Közösség Bírósága

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 68. számában (2003. október 15.)
Az Európai Unióhoz történő csatlakozásunk közeledtével egyre fontosabbá válik az egyes uniós intézmények működésének, szerepének megismerése. Ezek között az egyik legfontosabb, s ma még talán a legkevésbé ismert az Európai Közösség Bírósága.

Az Európai Közösség Bíróságának (EK Bíróság) tevékenysége kiemelt fontosságú a szociális partnerek számára, hiszen e grémium a jövőben fontos szerepet játszhat a négy úgynevezett "alapszabadság" (az áruk, a tőke, a szolgáltatások és a személyek szabad mozgásának) biztosításában s az emberi jogok érvényesülésének garantálásában.

Az EK Bíróságot az Európai Közösség alapító szerződése, a Római Egyezmény hozta létre. A bíróság nagy munkaterhe, bővülő hatásköre szükségessé tette egy újabb bíróság, az úgynevezett Elsőfokú Bíróság létrehozását is, amely tehermentesíti az EK Bíróságot. A bíróság elnevezése az Európai Uniót létrehozó Maastrichti Szerződés után is Európai Közösség Bírósága (EK Bíróság) maradt.

Az Európai Unió, illetve az Európai Közösség jogi úton (a tagállamok szerződéseivel) jött létre, s maga a Közösség a jogon alapul, célkitűzéseit a jog eszközeivel éri el. Az Európai Uniónak saját jogrendszere van, saját intézményekkel, önálló jogalkotó hatalommal és képességgel, amelynek alapja, hogy a Közösséget alkotó tagállamok szuverenitásuk egy részét átruházzák az Európai Unióra, korlátozva ezáltal saját jogalkotó hatalmukat.

Az Európai Unió intézményei által meghozott jogszabályok, jogi aktusok nemcsak a tagállamokra, de közvetlenül a tagállamok polgáraira is tartalmaznak jogokat és kötelezettségeket, s azokat a tagállami bíróságoknak is figyelembe kell venni. A közösségi jognak ezt a szerepét két alapelv biztosítja: a közösségi jog közvetlen alkalmazhatósága a tagállamokban és a közösségi jog elsődlegessége a nemzeti, tagállami jogokkal szemben a jogok összeütközése esetén.

A közösségi jog alapelveinek, egységének alapvető biztosítéka az Európai Unió önálló jogalkalmazó szervének, az Európai Közösségek Bírósága (European Court of Justice) és az 1988-ban felállított Elsőfokú Bíróság (Court of First Instance). Mindkét intézmény független a Közösség többi intézményétől.

A bíróságok fő feladata, hogy szavatolják a közösségi jog egységes alkalmazását és értelmezését (Európai Közösségi Szerződés 220. cikk). Az EK Bíróság három fő területen fejti ki tevékenységét:

– figyelemmel kíséri a közösségi jog alkalmazását, ennek keretében a közösség egyes intézményeinek (például az EU Bizottságának) aktusait, a tagállamok és a tagállamok polgárainak tevékenységét és magatartását is abból a szempontból, hogy betartják, alkalmazzák-e a közösségi jogot;

- értelmezi a közösségi jogot, valamint

- alakítja, fejleszti a közösségi jogot.

Univerzális hatáskör

Az EK Bíróság egyedül foglalkozik olyan ügyekkel, amelyek az egyes tagállamokban különböző típusú bíróságok elé tartoznak, például az EK Bíróság mintegy alkotmánybíróságként jár el, amikor a Közösség egyes intézményei közötti vagy törvényhozási vitában kell döntenie; vagy munkaügyi bíróságként működik, ha például az egyenlő bánásmóddal kapcsolatos kérdés a vita tárgya; a polgári bíróság szerepét tölti be a polgári jogi és kereskedelmi jogi ügyekben; de büntetőbírósági hatáskört tölt be a bíróságok kizárásával kapcsolatos ügyekben, s végül tevékenykedik közigazgatási bíróságként is.

A bíróság elé vihető ügyek

Az EK Bíróság előtt négyféle ügyben kezdeményezhető eljárás:

- a tagállamnak a közösségi jogból folyó kötelezettségszegő magatartása miatt,

- a Közösség aktusainak jogszerűsége, illetve a Közösség mulasztásának felülvizsgálatára,

- a tagállamok és a Közösség károkozása esetén kártérítés iránt, és végül

- a közösségi alkalmazottak indíthatnak jogvitát a Közösség ellen a közösségi tisztviselői jogviszonyuk megsértése esetén (úgynevezett "belső jogviták").

Kik indíthatnak pert?

Az EU Bíróság előtt perelhetnek:

- az EU intézményei (a Tanács és a Bizottság korlátozás nélkül, míg a Parlament a saját jogai védelmében) és az Európai Beruházási Bank (ugyancsak korlátozottan, a saját jogai védelmének körében),

- a tagállamok (korlátozás nélkül), valamint

- természetes és jogi személyek (korlátozott perképességgel).

Ez utóbbi csoportba tartozó személyek csak akkor léphetnek fel a Közösség aktusaival vagy mulasztásával szemben, ha a közösségi rendeletnek közvetlen és egyedi hatása van rájuk nézve, vagy felléphetnek a közösségi határozatok ellen is, ha annak ők a címzettjei, vagy az közvetlen és egyedi módon érinti őket is.

Az eljárás

Az EK Bíróság tanácsokban (három- vagy öttagú) vagy teljes ülésén (ha az ügyet egy tagállam vagy egy közösségi szerv terjeszti be) vizsgálja ki az egyes ügyeket és hozza meg döntését. A döntés titkosan, többségi szavazással születik meg.

Előzetes egyeztetés

A bíróság formális eljárása előtt az EU Bizottsága előzetes egyeztetést folytat le a tagállamokkal a vitatott kérdésről, amelynek során a tagállam pótolhatja mulasztását (például teljesíti jogharmonizációs kötelezettségét) vagy felszámolhatja a jogellenes helyzetet (például módosítja vagy hatályon kívül helyezi a jogsértő állami aktust). Ha az előzetes egyeztetés nem jár sikerrel, az ügyben az EK Bíróság jár el.

Az eljárás során a bizonyítási teher az EU Bizottságot terheli, a tagállam azonban köteles a bizottsággal együttműködni, és ennek keretében a bizottság részére információkat, adatokat szolgáltatni.

Eljárás a tagállam kötelezettségszegése miatt

A tagállamokkal szemben a közösségi jogból fakadó tagállami kötelezettségszegések miatt, e kötelezettségszegések teljesítésének kikényszerítése iránt indulhat eljárás az EK Bíróság előtt (Európai Közösségi Szerződés 226. és 227. cikk). Az eljárást az EU Bizottsága vagy egy másik tagállam indíthatja meg.

A tagállam kötelezettségszegést követhet el például az áruk, a szolgáltatások vagy a személyek szabad mozgását szabályozó, EU-jogot sértő jogszabályok meghozatalával, vagy olyan állami támogatás megújításával, amely nem felel meg az egységes piac működési szabályainak, vagy sérti a verseny szabadságát. Az EK-szerződésekbe, s így az EK jogába ütköző magatartást követhet el egy tagállam a jogharmonizációs kötelezettségének nem vagy nem megfelelő teljesítésével is.

A tagállam jogsértő magatartásáról az EU Bizottsága vagy a saját vizsgálódása során szerez tudomást, vagy – ami a gyakoribb – magán-, illetve jogi személyek (például gazdasági társaságok) panasza alapján. Ez utóbbiak azonban közvetlenül nem indíthatnak eljárást a tagállam ellen az EU Bíróság előtt. A tagállam EK-jognak megfelelő magatartása kikényszerítése iránti eljárásban a tagállam alperessel szemben a felperes mindig csak az EU Bizottsága vagy egy másik tagállam lehet.

A bíróság döntései és annak jogkövetkezményei

Az EK Bíróság a döntésében az EU Bizottság keresetét elutasíthatja, vagy annak helyt adva megállapítja a tagállam jogsértésének tényét, esetleg megjelölve egyúttal a jogsértést megszüntető megoldási lehetőségeket is. A bíróság azonban nem érvénytelenítheti a tagállam jogsértő aktusát, és nem is kötelezheti a tagállamot konkrét magatartásra (például az általa hozott jogszabály módosítására). Az EK Bíróság ugyanis nem veheti át a tagállam jogalkotó hatáskörét. Ha azonban az adott tagállam nem változtat a bírósági ítéletben megállapított jogsértő magatartásán, az EK Bíróság pénzbírsággal sújthatja. Ezenfelül a tagállam jogsértésének bírósági megállapítása megalapozza a tagállam kártérítési felelősségét – külön eljárás keretében – a tagállam kötelezettségszegése miatt kárt szenvedettek (más tagállamok, magánszemélyek, gazdasági társaságok) részére.

Ezekben az ügyekben a tagállam az alperes, amely e minőségében köteles helytállni a saját szervei magatartásáért. E szervek általában az állam törvényhozó és központi kormányzati szervei, de minden olyan, akár gazdasági szervezet (például állami vállalat) is, amely meghatározó kormányzati ellenőrzés alatt áll. Az egyetlen állami szerv, amelynek magatartásáért nem vonható felelősségre egy tagállam, a tagállam bírósága, amelynek függetlensége ily módon is kifejezésre jut.

Megtámadható rendeletek, irányelvek

Az EU intézményei által hozott intézkedések (úgynevezett közösségi aktusok) jogszerűségének vizsgálata során az EK Bíróság hatásköre – az ajánlások és a vélemények kivételével – minden aktusra kiterjed. E körben bíróság előtt megtámadhatóak tehát a rendeletek, az irányelvek és a határozatok, valamint a jogi hatással (kötelező erővel) bíró aktusok.

Semmisségi perek

Ha az EK Bíróság az eljárás során megállapítja, hogy a megtámadott közösségi aktus jogsértő, e megállapításon túl jogosult a megtámadott aktust (például rendeletet, irányelvet stb.) részben vagy egészben megsemmisíteni (úgynevezett "semmisségi perek"). Ha pedig a közösségi szerv jogsértése mulasztásban áll (nem hozott meg valamely intézkedést, amelyre köteles lett volna), megállapítja a mulasztás tényét.

Eljárás kártérítési ügyekben

Kártérítési igény az EK Bíróság előtt érvényesíthető a tagállamokkal és a Közösséggel szemben. Az igényt az terjesztheti elő, aki kárt szenvedett (tehát magánszemély vagy jogi személy is).

Tagállami kártérítési felelősség

A tagállamok kártérítési felelőssége azon alapul, hogy a tagállam megsértette az EK-szerződésekből rá háruló kötelezettségeket (például a tagállam valamely állampolgára azért nem tud egy közösségi jogból rá kedvező jogosultsággal élni a tagállam bírósága előtt, mert például a tagállam elmulasztotta a jogharmonizációs kötelezettségét). A polgár kártérítési igényét ebben az esetben nem a nemzeti, hanem a közösségi jog alapján kell elbírálni, mivel a tagállam a közösségi jogot sértette meg.

Közösségi kártérítési felelősség

A Közösség kártérítési felelőssége a Közösség valamely intézményének, illetve köztisztviselőjének közösségi jogellenes károkozásán alapul. A károkozó magatartás lehet például a belső szabályzatok megsértése, a felügyelet elmulasztása, téves információ nyújtása, az igazgatás nem kielégítő megszervezése stb.

Elmaradt haszon, nem vagyoni kár

A kártérítési ügyekben a károsultnak pontosan meg kell jelölnie a kárt és a kártérítés jogalapját. Nem lehet kártérítési igényt érvényesíteni, ha a károsult a veszteségeit tovább tudta hárítani. A ténylegesen felmerült káron kívül az úgynevezett elmaradt haszon is érvényesíthető, s a vagyoni károkon kívül nem vagyoni kártérítés is kérhető.

Az EK Bíróság mint jogértelmező

Az EK Bíróság a jogértelmező szerepet az úgynevezett előzetes határozathozatali eljárás keretében fejti ki, amelynek célja a közösségi jog egységes értelmezésének biztosítása a tagállamok bíróságai előtt. Erre azért van szükség, mert a tagállamok nemzeti bíróságai – az úgynevezett közvetlen hatályú közösségi jog tekintetében (az EK alapító szerződése, a rendeletek és bizonyos irányelvek esetében) – közvetlenül alkalmazzák a közösségi jogot, a Közösség egységes célkitűzései, politikái pedig csak egységes jogalkalmazás, egységes jogértelmezés esetén érvényesülhetnek.

Az előzetes határozathozatali eljárás kezdeményezésére a tagállam minden (szintű) bírósága jogosult. Az EK Bíróság nem felettes bírósága a tagállami bíróságoknak, így a tagállam bíróságának döntése ellen nem lehet jogorvoslattal fordulni az EK Bírósághoz. Az EK Bíróság csak az Európai Közösséget létrehozó szerződésekben meghatározott esetekben járhat el.

A jogértelmezés még nem döntés

Az előzetes határozathozatali eljárás keretében a tagállami bíróságok az előttük folyamatban lévő ügyekben, amelyekben közösségi jogot kell alkalmazniuk, kétség esetén – az eljárás felfüggesztése mellett – az Európai Közösséghez fordulhatnak a közösségi jog tartalmának, illetve a közösségi szervek aktusainak érvényessége vagy érvénytelenségének megállapítása iránt. A válaszadás során az EK Bíróság nem dönti el a tagállami bíróság előtt folyó jogvitát, de a jogértelmezésnek mégis általában komoly hatása van a vita eldöntésére. Az EK Bíróság ugyanis igyekszik olyan választ adni, ami érdemben segíti a tagállami bíróságot a döntése kialakításában. Az EK Bírósága azonban ezekben az ügyekben nem folytat le bizonyítást, a tényállás feltárása a tagállami bíróság feladata, amelyből az EK Bíróság a válasza megadásakor kiindul.

Az EK Bíróság mint jogfejlesztő

Az EK Bíróság a közösségi jog értelmezése kapcsán tölti be jogfejlesztő szerepét. A jogértelmezés során gazdagítja, pontosítja az EK-jog tartalmát és hatáskörét olyan esetekben is, amelyeket az Európai Közösség elsődleges joga (az alapító szerződések) például szó szerint nem szabályoz. E jogfejlesztő szerepnek köszönhető például az államok kártérítési felelősségének elismerése a jogharmonizációs kötelezettségek nem vagy nem megfelelő teljesítése esetén, vagy például az egyetemes és európai emberi jogok figyelembevétele a közösségi jog alkalmazásánál.

Az Európai Közösség Bírósága komoly szerepet játszik az Európai Unió intézményeinek működésében, az egységes piac fenntartásában, a tagállamok polgárai jogainak védelmében, és – összességében – az Európai Unió stabilitásában is. Szerepe és hatásköre ezért a jövőben feltehetően erősödni fog.

A szervezet

Az EK Bíróság egyenrangú intézmény a Közösség többi intézményével, azoknak nincs alárendelve. Tagjait a tagállamok kormányai jelölik, s nem a Közösség valamely másik intézménye. Ez a tény, valamint a bíróság eljárási szabályai biztosítják az EK Bíróság függetlenségét. A bíróság alapvető feladata, hogy biztosítsa a közösségi jog alkalmazásának és értelmezésének egységét az Európai Unió intézményeinél és a tagállamok jogalkalmazása során is.

Az Elsőfokú Bíróság a Közösség úgynevezett belső ügyeiben (a közösségi tisztségviselők és a közösségi intézmények közötti vitákban), valamint a természetes és jogi személyek kártérítési ügyeiben jár el, továbbá esetenként az EK Bíróság által átengedett hatáskörben.

Az Elsőfokú Bíróság döntése az EK Bíróság előtt megtámadható. Az EK Bíróság döntése ellen azonban nincs helye jogorvoslatnak.

A bíróság tagjai

Az EK Bíróságába minden tagállam egy bírót küld, jelenleg 15 bíróból áll a testület. Az Európai Unió legközelebbi bővítésekor – 2004-ben – a létszám növekedni fog az új tagállamok által jelölt bírókkal. Az Elsőfokú Bíróságon is 15 bíró tevékenykedik. Az EK Bíróságba csak olyan személy jelölhető, aki hazájában megfelel a legmagasabb bírói tisztség feltételeinek, s akinek függetlenségéhez nem férhet kétség. A bírákat 6 évre nevezik ki, tisztségük megújítható.

A bírók eljárásuk során nem képviselhetik hazájuk érdekeit, az egyes ügyekben pártatlanul kötelesek eljárni akkor is, ha ügyfélként a saját államuk szerepel a bíróság előtt. A bíróság tagjait hivatali idejük lejárta előtt csak az EU Bíróság mozdíthatja el.

Főügyészek

Az EK Bíróság munkáját úgynevezett főügyészek segítik (jelenleg 8 van), akiknek az a feladatuk, hogy pártatlan, világos jogi érveléssel, indokolással ellátott előzetes véleményt készítsenek a bíróság elé vitt ügyekben. A bíróság nincs kötve a főügyész véleményéhez. Az Elsőfokú Bíróság mellett nem működnek főügyészek, de e feladatot – kérésre – bármely bíró elláthatja.

Főtitkár, adminisztráció

Az EK Bíróság munkáját a főtitkár által irányított adminisztratív apparátus, a hivatal segíti, amelynek egyik legfontosabb feladata a hivatalos, szakszerű fordítások elkészítése s a döntések nyilvánosságra hozatala

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem