×

Új eszközök a foglalkoztatás támogatására

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 65. számában (2003. július 15.)
A foglalkoztatás bővítésére a közeljövőben új eszközöket és új forrásokat tervez hadrendbe állítani a kormányzat. E folyamat részeként már az idén kétmilliárd forinttal nő a munkahelyteremtést szolgáló pályázatok forráskerete, illetve – a kormány szándéka szerint – egyéb, a külföldi beruházók befektetési szándékait ösztönző gazdasági eszközök is életre kelnek. A munkáltatók a munkahelymegőrző támogatások bővítését is szorgalmazzák, illetve a szak-, az át- és a továbbképzések megerősítését is sürgetik. A szakszervezetek arra hívják fel a figyelmet, hogy bár az adóterhek és a tételes egészségügyi hozzájárulás mérséklése kedvezően hatott a foglalkoztatásra, további könnyítésekre lenne szükség.

Befektetőket várnak az elmaradott térségek

Jövőre több pénzre lesz szükség

A munkaügyi tárca célja, hogy jövőre az ideinél néhány milliárd forinttal több pénz jusson a foglalkoztatási célok finanszírozására. A pénzügyi lehetőségek bővítésére annak ellenére szükség lesz, hogy az idén az eredetileg meghatározott összegnél 2 milliárddal többet lehet e pályázatokra kifizetni. Ez azt jelenti, hogy még 2,6 milliárd forint osztható szét a pályázók között. Bár jelenleg nem állnak rendelkezésre pontos adatok a foglalkoztatásról, a következő év elejétől felépül egy olyan adatbázis, amely akár településekre lebontva is tartalmazza a foglalkoztatottak számát és adatait. Így foglalta össze a foglalkoztatással kapcsolatos legfontosabb terveket Burány Sándor foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter.

Az elmúlt hónapokban a munkapiac szereplői hatalmas változásokkal szembesültek. Ez egyrészt intenzív munkahelyteremtést, másrészt leépítést, gyárbezárást is jelent. Ennek ellenére a foglalkoztatási adatok az év eddig eltelt hónapjaiban szerény bővülést jeleznek: 34 ezerrel több álláshely jött létre, mint amennyi megszűnt. A számok mögött azonban igen nagy a differenciálódás, hiszen jelentősek a regionális különbségek. Az utóbbi hónapok azt is megmutatták, hogy a válsághelyzet kezelésében nagy szerepük van a megyei munkaügyi központoknak.

A kormány egyébként sokat tesz annak érdekében, hogy a nagybefektetők ne menjenek el, illetve az eltávozók helyett újabbak jöjjenek. Jelenleg is folynak az egyeztetések – a foglalkoztatási, a pénzügyi és a gazdasági tárca bevonásával – egy nagybefektető megtelepedéséről. Ebben az esetben több ezer új álláshely jönne létre Kelet-Magyarországon. A kormányzat célja, hogy a betelepülő cégeket lehetőleg a foglalkoztatási szempontból hátrányos helyzetű térségek felé orientálja.

A nagy leépítések – nagyságrendjüknél fogva – mindig az érdeklődés középpontjába kerülnek, ám kevés tudható arról a sok száz, ezer cégről, amelyek kisebb számban, de fokozatosan bővítik álláshelyeiket. Minderről kevés információ lát napvilágot, aminek fő oka a jelenlegi nyilvántartási rendszer hiányossága. Ezen kíván a kormányzat segíteni a jövő évtől, amikor is létrejön az úgynevezett virtuális munkakönyv. Ez a munkavállalók valamennyi legfontosabb, foglalkoztatásukkal kapcsolatos adatait tartalmazni fogja. A tervek szerint őszre elkészül az ezzel kapcsolatos törvényjavaslat, s ha minden az ütemterv szerint halad, akkor januártól indulhat a rendszer.

A kormány, illetve a tárca álláspontja szerint elsődleges a foglalkoztatás, s a munkanélküliség csökkentése csak ezután következik. Mint a miniszter mondta: a jelenlegi 52-53 százalékos foglalkoztatási rátát az évtized végére 70 százalék körülire kívánják emelni. Ehhez azonban az kell, hogy a foglalkoztatás bővítését szolgáló hazai források bővüljenek, mely összegeket várhatóan az EU alapjaiból még ki lehet egészíteni. A Munkaerő-piaci Alap irányító testülete eddig 2 milliárd forinttal megemelte az idei foglalkoztatási pályázatok forráskeretét. Májusra ugyanis már csupán 665 millió forint maradt. A megtoldott összeggel így még 2,6 milliárd forint osztható szét az eredményesen pályázó cégek között.

A tapasztalatok szerint egyébként a munkahelyteremtést szolgáló pályázatok nagyon népszerűek a cégek körében. Ennek fő oka, hogy a dokumentáció viszonylag könnyen elkészíthető, s a pályamunkák befogadása és elbírálása is jó ütemben zajlik, havonta kerül sor a döntésekre. Noha az álláshelyek megtartását is támogatja a tárca, e célra – arányaiban – jóval kevesebb pénz jut. Ez az összeg az idén – az év végéig – 1,5-2 milliárd forint körül várható.

Az új helyzet új eszközöket követel

Bár a munkanélküliségi és a foglalkoztatási mutatókban lényeges változás nem következett be az utóbbi időben, a munkaerőpiacon új jelenségek is tapasztalhatók. Napjainkban azzal is szembesülni kell, hogy a munkáltatók nem "örök időkre" fektetnek be az országban, hanem – ha számukra nem gazdaságos a termelés – kivonulnak, és máshová helyezik át tevékenységüket. E problémát azonban a kormánynak kezelnie kell – vélekedik Horváth Gábor, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének (MOSZ) főtitkára.

A szakember szerint – foglalkoztatási szempontból – lényeges kérdés például a forint árfolyama. Ha ez gyenge, akkor az álláshelyek megőrizhetők, ha pedig erős, akkor a munkahelyek veszélybe kerülhetnek. Noha a foglalkoztatás bővítése szempontjából elsődleges a munkahelyteremtés, nem szabad megfeledkezni a meglévők megőrzéséről sem. A tapasztalatok szerint ez utóbbira kevesebb figyelmet fordít a foglalkoztatáspolitika végrehajtó szervezete. Ennek okát nem lehet tudni; vélhetően az új álláshelyek létrehozása – bizonyos szempontból – látványosabb, mint a régiek megtartását célzó munka. Kívánatos lenne, ha a foglalkoztatási szolgálat erre is több figyelmet fordítana a következő időszakban.

Ugyancsak szemléletváltozásra lenne szükség a különféle képzések, beiskolázások gyakorlatát illetően. Az lenne – és lehet – a cél, hogy a képzésben részt vevők a kurzus végeztével elhelyezkedhessenek.

Horváth Gábor szerint joggal illetheti kritika a képzési rendszert is, hiszen nem harmonizál kellően a gazdaság igényeivel. Ha ebben nem lesz változás, akkor ez évek múltán komoly foglalkoztatási feszültségekhez vezet. A képzés struktúrájában és a színvonalában ugyancsak számos probléma tapasztalható. Nem meglepő, hogy például a fiatalok elhelyezkedése sok esetben nehéz, egyes régiókban szinte lehetetlen. E probléma vizsgálatakor nem lehet megkerülni a bérkérdéseket sem. A keresetekkel kapcsolatban mindenekelőtt megállapítható, hogy – tavaly is és az idén is – a kormány adakozó volt, ám a bérek emelkedése elszakadt a termelékenység növekedésétől, ami elfogadhatatlan.

Ugyanakkor más gátló tényezők is tapasztalhatók a munkapiacon, nevezetesen a foglalkoztatás túlságosan magas terhei. Példa erre, hogy a részmunkaidő túlzott járulékai ellenérdekeltté teszik a munkaadókat e forma alkalmazásában. A bérterhek miatt a külföldiek is meggondolják, hogy befektessenek-e Magyarországon. Az államnak két lehetősége van a kötelezettségek mérséklését illetően. Vagy az állami kiadásokat fogja vissza, vagy a bevételek szerkezetét alakítja át úgy, hogy ez jó legyen a munkaadóknak. Egy biztos: a mai helyzet sokáig nem tartható fenn – állítja a MOSZ főtitkára.

Javításra szorul a kommunikáció

A szakszervezeteknek eminens érdekük, hogy bővüljön a foglalkoztatás, ám az sem mellőzhető, hogy a sorra kerülő intézkedésekről, változásokról megfelelő tájékoztatást nyújtson a kormány, illetve a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium (FMM). A szakszervezetek ugyanis úgy vélik, hogy bár a kabinet számos hasznos lépést tesz a munkanélküliség csökkentése és a foglalkoztatási helyzet javítása érdekében, minderről csak keveset tudnak a munkavállalói szervezetek, illetve maguk a dolgozók. E tájékozatlanság pedig sok esetben meghatározza a foglalkoztatottak hangulatát – véli Pék Zsolt, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) foglalkoztatáspolitikai szakértője.

Az utóbbi másfél-két évben lassult a gazdasági növekedés, aminek következtében visszaesett a foglalkoztatás, illetve némiképp nőtt a munkanélküliség. E kedvezőtlen helyzeten részben – közvetett módon – gazdaságpolitikai eszközökkel kíván segíteni a kormány. Például a forint gyengítésével, illetve az adóterhek és a tételes egészségügyi hozzájárulás (eho) mérséklésével. Ez utóbbi jó irány – segítheti a foglalkoztatás bővítését -, ám e mérték a szakszervezetek számára nem elegendő. Pék Zsolt kifejtette: noha a kormány költségvetési politikáját meg lehet érteni, kívánatos lenne, ha a tételes egészségügyi hozzájárulás alkalmassá válna a részmunkaidős foglalkoztatás bővítésére is.

A munkavállalók egyébként a kormányzat egyéb, a foglalkoztatás ösztönzését szolgáló direkt eszközeit megfelelőnek tartják, de hiányos a kormányzati kommunikáció. A munkavállalók ugyanis általában csak az elbocsátásokról értesülnek. A pozitív eseményekről kevéssé lehet hallani. Ám a szakszervezeti vezetők a munkavállalók között járva – mivel számukra sem elégséges az információ – nem tudnak megnyugtató válaszokat adni. A pályázatok alapján feltételezhető, hogy a kis cégeknél szép számmal létesülnek új munkahelyek, ám ezekről sem lehet tudni. Éppen ezért a szakszervezetek a közelmúltban felajánlották az FMM-nek, hogy – kellő információk birtokában – közreműködnek a munkavállalók tájékoztatásában.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem