×

A munkahelyteremtés forrásai

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 65. számában (2003. július 15.)
Az utóbbi néhány évben jelentősen átalakult a hazai foglalkoztatás szerkezete, aminek következtében újraformálódik a támogatási rendszer. A változások legfőbb célja, hogy – figyelembe véve az uniós csatlakozással együtt járó munkapiaci kívánalmakat – az eddigieknél hatékonyabbá váljék a támogatásra szánt forintok felhasználása. A Munkaerő-piaci Alap, az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány, a munkaügyi központok, valamint a szaktárcák közvetlen és közvetett forrásaival mindenekelőtt a foglalkoztatási szint – uniós normákhoz közelítő – bővítését, illetve a munkanélküliség mérséklését kell elérni. A támogatási rendszerrel szemben fontos követelmény, hogy közvetlen és közvetett eszközei révén a munkáltatók is érdekeltté váljanak az új álláshelyek létrehozásában és a meglévők megőrzésében.

A foglalkoztatási szerkezet néhány éve megkezdődött átrendeződése tavaly, illetve az idei év első felében is folytatódott. A létszámot tekintve a korábban bővülő feldolgozóiparban immár kevesebben tevékenykednek, miközben az úgynevezett személyi szolgáltatást nyújtó ágazatokban nőtt a foglalkoztatottak száma. Az átrendeződés nyomán módosul a dolgozók iskolai végzettség szerinti összetétele is, hiszen csökken az általános iskolai végzettségűek iránti kereslet, s egyre nagyobb igény mutatkozik a szakmunkások – sőt, a több szakmában jártas munkavállalók -, illetve a főiskolai végzettségűek iránt. A foglalkoztatási tárca adatai szerint az elmúlt hónapokban több munkahely jött létre, mint amennyi megszűnt, s ez a tendencia – a várakozások szerint – folytatódik az év végéig.

Kedvezőtlen mutatók

A foglalkoztatási feszültségek kezelésére – különös tekintettel arra, hogy röviddel Magyarország uniós csatlakozása előtt nem túl kedvezőek a munkapiaci mutatók – kiemelt figyelmet fordít a kormányzat.

Az adatok szerint – a gazdasági recesszió begyűrűző hatása, illetve a GDP növekedési ütemének mérséklése ellenére – a foglalkoztatás szintje a megelőző év azonos időszakához hasonló. A foglalkoztatottak átlagos létszáma az aktív korosztályokban – 15-64 év között – 3,884 millió, 56,3 százalék. Ez azonban még mindig kevesebb, mint az EU átlaga, amely jelenleg 63,9 százalék. Az elmaradás a férfiak körében szembetűnőbb, hiszen a magyar átlag 63,1, míg az Unióban 73 százalék. A nők esetében a hazai foglalkoztatottság 49,8, illetve az EU-ban 54,9 százalék. E számadatok azonban átlagot tükröznek, ami azt jelenti, hogy egyes térségekben ennél sokkal rosszabb, míg más régiókban jobb a helyzet.

A következő évek feladata a hazai foglalkoztatottság jelentős bővítése, ami összhangban van az európai foglalkoztatási stratégia céljaival. Jelesül azzal, hogy e ráta 2010-ig átlagosan 70 százalékra emelkedjék. Ez Magyarország számára szinte a teljes körű foglalkoztatást jelentené, ami számokban kifejezve 14 százalékos bővüléssel, illetve – középtávon – mintegy 300-400 ezer új munkahely létrejöttével járna.

Munkáltatói érdekeltség

Az uniós és a hazai foglalkoztatottsági adatok összevetése egyszersmind kijelöli a kormányzati teendőket is. Ezek szerint a foglalkoztatás bővítése elsődleges feladat, s ezt követi az állástalanság mérséklése.

A kormány – e célok elérése érdekében – a múlt évben módosította a foglalkoztatási törvényt. A jogszabályi korrekciókkal elsősorban azt kívánja elérni, hogy a munkaadók érdekeltté váljanak a foglalkoztatás bővítésében. Igaz, ezt a központi költségvetés helyzete miatt csak fokozatosan lehet megvalósítani. Az egészségügyi hozzájárulás (eho) három ütemben való mérséklése e "kis lépések taktikájának" része. A szociális partnerek – elismerve a kormány eddigi intézkedéseit – a terhek jelentősebb arányú mérséklését várják.

A kormány álláspontja szerint az új munkahelyek létesítésében a nagy hazai és nemzetközi cégeknek, illetve a közepes és kisvállalkozásoknak egyaránt részt kell venniük. Utóbbiak szerepvállalásával az őket tömörítő szakmai szervezetek, illetve a szakszervezetek is egyetértenek. Noha az utóbbi években több nemzetközi nagyvállalat kivonult Magyarországról, számosan érkeztek is befektetési céllal. A szaktárca várakozásai szerint az EU-tagságot követően gyorsulhat a működő tőke beáramlása Magyarországra. Ezzel együtt bővülnek az emberi erőforrás fejlesztését szolgáló pénzügyi források, ami jelentősen hozzájárulhat a szakképzés megerősítéséhez. Mindez jó lehetőséget teremt a foglalkoztatási szint javulásához is.

A kormányzati stratégia megvalósítását a szolgáltatószektor foglalkoztatási lehetőségeinek jobb kihasználása, illetve új munkavégzési formák felkutatása, támogatása is segítheti. E körbe tartozik például a szociális ellátásban rejlő foglalkoztatási lehetőségek feltárása, illetve a háztartási szolgáltatások, a kisegítő munkák ösztönzése.

Új formák is "bevethetők"

A szociális gazdaság fejlesztésének főként azokban a régiókban van kitüntetett szerepe, ahol a foglalkoztatási szint alacsonyabb, és a munkanélküliség magasabb az átlagnál. Ugyancsak kiemelten kezelendő a fiatalok elhelyezkedésének segítése, illetve a meglévő álláshelyek megőrzése is. E célok – közvetlenül vagy közvetetten – megjelennek a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium (FMM), a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) egyes pályázataiban, illetve a Munkaerő-piaci Alap forrásainak felhasználásában.

Az FMM az idén – a foglalkoztatási törvény alapján, az aktív foglalkoztatási eszközök részeként – kiemelt összeget különített el a munkahelyteremtésre. A központi pályázati program előkészítése során a tárca megkülönböztetett figyelmet fordított arra, hogy a társadalmi-gazdasági szempontból kedvezőtlen helyzetű térségekben működő vállalatok, vállalkozások többlettámogatáshoz jussanak, illetve előnyben részesüljenek a helyi gazdaságfejlesztő programokhoz kapcsolódó projektek.

Pályázati források

A vissza nem térítendő támogatások mértéke új munkahelyek esetében álláshelyenként legfeljebb egymillió forint. Ezt az összeget azonban ki lehet egészíteni további maximum 200 ezer forint – pályázaton elnyerhető – támogatással. Ennek feltétele, hogy a beruházás a társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott, illetve az országos átlagot jelentősen meghaladó munkanélküliséggel sújtott településeken, valamint az FMM által meghatározott – a szénbányák bezárása miatt -, kedvezőtlen helyzetbe került kistérségekben valósuljon meg. További 200 ezer forint kiegészítő támogatás nyerhető el abban az esetben, ha a beruházás befejezését követően a munkáltató-pályázó a munkaügyi kirendeltség által nyilvántartott állástalanokat foglalkoztat.

A munkahelyteremtő pályázatban szereplő beruházásokhoz legfeljebb 80 millió forint, az FMM által meghatározott – a foglalkoztatási szempontból hátrányos 517 településen, valamint a bányabezárásban érintett kistérségek közül a dorogi, a kazincbarcikai, a komlói, a várpalotai és a zirci kistérségekben megvalósuló – beruházásokhoz pedig legfeljebb 160 millió forintnyi forrás nyerhető el.

A szaktárca külön kezeli azokat a beruházásokat, amelyek révén 300 vagy ennél több álláshely keletkezik. Ekkor a projektenként nyújtható támogatás maximum további 100 millió forinttal növelhető.

Bővülő pénzügyi keret

A központi munkahelyteremtő pályázatok támogatására az idén – eredetileg – 3 milliárd forint állt rendelkezésre a Munkaerő-piaci Alap (MPA) foglalkoztatási alapja központi keretéből. A MPA irányító testületének június 4-ei ülésén azonban döntés született az e célból felhasználható források bővítéséről, ekképpen az idén 5,02 milliárd forint áll rendelkezésre.

Január és március között az értékelt pályázatok közül 230 cég kapott összesen 2,3 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást. E beruházások várhatóan mintegy 3100 új munkahelyet jelentenek majd. A még megmaradt 2,68 milliárd felhasználását követően további csaknem 3300 álláshely létrehozására nyílik esély.

A megyék az idén összesen 38 milliárd forintot kaptak az aktív eszközök támogatására, amelyből a képzéseket, a közhasznú munkát, a foglalkoztatás bővítését, a pályakezdők elhelyezkedését segíthetik. Emellett – bár szerényebb mértékben, de – ebből finanszírozzák a járulékátvállalást, a mobilitást segítő, illetve a munkaerő-piaci programokat, valamint az önfoglalkoztatás támogatását. A tárcánál azt várják, hogy a 38 milliárd forintból 245 ezer ember különféle támogatása, illetve foglalkoztatása valósítható meg. A képzésre rendelkezésre álló 9,5 milliárd forintból mintegy 75 ezer ember oktatása finanszírozható.

A közhasznú munkákra – mely konstrukcióban a költségek 70-90 százaléka támogatható – 11,64 milliárd forint jut ebben az évben. E forrás várhatóan 65 ezer ember időleges foglalkoztatására lesz elegendő.

MAGYARORSZÁGI MUNKAERő-PIACI MUTATÓK (SZÁZALÉKBAN), 1992-2002

 

1992

1995

1998

1999

2000

2001

2001*

2002*

Összesen

Aktivitási ráta (15-64)

64,7

58,9

58,4

59,9

60,3

60,0

59,6

59,7

Foglalkoztatási ráta (15-64)

58,3

52,9

53,9

55,7

56,4

56,6

56,2

56,2

Munkanélküliségi ráta

9,9

10,2

7,8

7,0

6,4

5,7

5,7

5,8

Ifjúsági munkanélküliségi ráta

17,5

18,6

13,5

12,4

12,1

10,8

11,2

12,6

Férfiak

Aktivitási ráta (15-64)

72,4

67,9

66,3

67,8

68,1

67,8

67,2

67,1

Foglalkoztatási ráta (15-64)

64,6

60,2

60,6

62,7

63,3

63,5

62,9

62,9

Munkanélküliségi ráta

10,8

11,4

8,5

7,5

7,0

6,3

6,3

6,1

Ifjúsági munkanélküliségi ráta

19,3

20,7

14,8

13,2

13,0

11,5

12,2

13,2

Nők

Aktivitási ráta (15-64)

57,3

50,3

50,8

52,3

52,7

52,4

52,4

52,7

Foglalkoztatási ráta (15-64)

52,3

45,9

47,3

49,0

49,7

49,8

49,8

49,8

Munkanélküliségi ráta

8,8

8,7

6,5

6,3

5,6

5,0

5,0

5,4

Ifjúsági munkanélküliségi ráta

15,0

15,6

11,6

11,3

10,9

9,8

10,0

1,9

Forrás: A munkaerő-felmérés, KSH

* Átsúlyozott adatok a 2001. évi népszámláláson alapuló népesség-továbbvezetés alapján

Támogatott bérek

Az aktív eszközök sorában a foglalkoztatás bővítését célzó támogatásnak egyre nagyobb a szerepe. E konstrukció révén a munkavállaló bérének 50-100 százalékáig nyújtható támogatás a munkaadónak – legfeljebb egy évig. Igaz, ebben az esetben a feltételek szigorúak, hiszen e kedvezményben csak az a munkáltató részesülhet, amelyik vállalja, hogy egy évig foglalkoztat tartósan munkanélkülit, majd ezt követően újabb – maximum – egy évig munkát biztosít a dolgozónak.

A munkáltatónak azt is garantálnia kell, hogy mindazon munkakörökben, amelyek hasonlatosak a támogatott álláshely tevékenységéhez, nem hajt végre leépítést – legalábbis az újonnan felvett dolgozó alkalmazását megelőző hat hónapban. E bértámogatásra a megyék 5,56 milliárd forintot fordíthatnak, ami mintegy 33 ezer dolgozó foglalkoztatásához elegendő.

Hasonlóképpen a pályakezdők elhelyezkedésének segítése is központi kérdés, amit számos munkaerő-piaci eszköz ösztönöz. Ezek között talán a legjelentősebb a munkatapasztalat megszerzését segítő konstrukció. Ennek keretében a munkaadó – 360 napig – a pályakezdő munkabérének 50-100 százalékát kaphatja meg, továbbá a pályakezdő után fizetett egészségügyi hozzájárulás összege is megtéríthető. E célra 4,28 milliárd forintot különítettek el a megyékben. A keret közel 15 ezer fiatal elhelyezkedését ösztönözheti.

Versenyképes beruházások

Bár a gazdasági minisztérium közvetlenül nem, közvetett eszközökkel azonban széles körben támogatja a foglalkoztatás bővítését. A GKM pályázati lehetőségei közül a Smart Hungary a külföldi tőke számára kíván jó lehetőséget teremteni, ugyanakkor elősegíti a hazai gazdaság modernizálását, s növeli a foglalkoztatási lehetőségeket. Eszközei között az adójellegű támogatások, valamint a közvetlen támogatások egyaránt megtalálhatók. E "rásegítő" technikákat az úgynevezett szolgáltató közigazgatás egészíti ki.

A Smart Hungary pályázat céljai között – mások mellett – a versenyképes beruházások és a regionális vállalatközpontok kialakításának elősegítése, a korszerű menedzsmentrendszerek meghonosításának ösztönzése, illetve a logisztikai központok és az ipari parkok minőségi szolgáltatásainak fejlesztése szerepel. A támogatási keret azonban az idén rendkívül szűkös, hiszen alig haladja meg az 1998. évi kiadási előirányzatot. Összegszerűen ez azt jelenti, hogy mintegy 3,4 milliárd forint használható fel 40-50 beruházásra. E pályázatok befogadása már megkezdődött, s szeptember 30-ig tart. Az első értékelések szerint a versenyképes beruházások támogatására kiírt pályázat keretében – május 9-ig – 38 pályamű érkezett, összesen 3,3 milliárd forintnyi igénnyel. A projektek tervezett beruházási értéke 32 milliárd forint, s megvalósulás esetén 1400 új munkahely létesül.

Széchenyi-program

Bár nagyságrendjében és fontosságában nem kisebb jelentőségű, ám egészen más kört támogat a Széchenyi Vállalkozásfejlesztési Program. E kis- és középvállalatok segítésére hivatott projekt már csak azért is kiemelkedő jelentőségű, mert Magyarországon a mikrovállalkozások aránya – uniós összehasonlításban – igen magas, ám az átlagos vállalati méret rendkívül alacsony. Ebben nagy szerepet játszik az önfoglalkoztató vállalkozások kiugróan magas aránya. Bár a kis- és középvállalatok foglalkoztatásban betöltött szerepe egyre jelentősebb, ám – figyelembe véve az e munkáltatóknál foglalkoztatottak alacsony számát – a hangsúly nem az új vállalatok megalapításán, hanem a meglévő vállalkozások megerősödésén, támogatásán van.

Éppen ezért fontos a Széchenyi Vállalkozásfejlesztési Program, amely összhangban van az EU kis- és középvállalkozásokat fejlesztő koncepciójával, illetve a Kisvállalkozások Európai Chartájában megfogalmazottakkal. A program ma már számos eszközzel segít: például a vissza nem térítendő támogatások mellett új hitel-, garancia- és tőkebefektetési konstrukciókat, illetve visszatérítendő támogatást kínál, valamint hangsúlyt helyez a szolgáltatás- és hálózatfejlesztésre is.

E program része a Széchenyi-kártya, amely ma már 5 millió forint forgóeszközhitelt kínál. A márciusban közzétett pályázatok sorában – amelyek beadási határideje szeptember 30-a – több olyan van, amely új munkahelyek létesítését segíti. Az egyik ilyen pályázat a feldolgozóiparban működő mikro- és kisvállalkozások modernizációját és technológiai fejlesztését teszi lehetővé. E célra mintegy 3 milliárd forint áll rendelkezésre.

Izmosodó beszállítók

A gazdasági tárcánál legalább 400 sikeres pályázattal számolnak, amelyek – 800 új álláshellyel – mintegy 10 milliárd forint értékű beruházást valósítanak meg. A pályázati részvétel feltétele, hogy a cégnél foglalkoztatottak létszáma 50 főnél kevesebb legyen.

Az elmúlt időszakban egyre határozottabb a törekvés, miszerint a magyar cégeket alkalmassá kell tenni arra, hogy a multinacionális nagyvállalatok beszállítóivá váljanak. Ezt segítendő írta ki a GKM a mikro-, kis- és középvállalatok beszállítói tevékenységét javító támogatást. A kiírók szerint kívánatos lenne, ha legalább 170 beszállító – vagy beszállítóvá váló – cég mintegy 3 milliárd forint értékű projektet valósíthatna meg. Ezzel közel 250 új munkahely létesülne. E lehetőséggel a 250 főnél kevesebb dolgozót foglalkoztató cégek élhetnek.

Az EU-csatlakozás előtt fontos törekvés az ISO 9001 minőségirányítási rendszer bevezetése és tanúsítása is. Erre 800 milliós keret áll rendelkezésre, melynek forrásait csaknem 1200-1400 cég között osztják szét. A kamattámogatási pályázatra 300 millió forintot különítettek el, s legalább 70 vállalkozás érdeklődésére számítanak. A lehetőségek között megtalálható az üzleti tanácsadás finanszírozásának segítése is, amihez 400 milliós keret nyílik meg az idei évben. Ez esetben a tárca 700-800 beadott pályázattal számol.

Az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFA) – amely kísérleti programjaival rangot szerzett az elmúlt években – az idén 22 olyan projektet indít, illetve folytat, amelyek kapcsolódnak a foglalkoztatáspolitikai célokhoz. Bár e programok tartalmukban különbözőek, abban hasonlítanak, hogy társadalmi-foglalkoztatási problémákat kívánnak kezelni. Például az "Új esély" program a hosszabb ideje állástalanok egy részét próbálja visszavezetni a munka világába. A fiatalok munkaerő-piaci kirekesztettségét megakadályozandó is indul program, mint ahogyan az "Újra dolgozom" projekt is hasonlóan súlyos gondok orvoslására vállalkozik.

OFA-programok

A "Rátalálás" program a gyesen és a gyeden lévők, valamint a megváltozott munkaképességűek, illetve az egészségkárosodott gyermeküket nevelő szülők számára indul. Célja, hogy az érintett kört visszavezesse a munka világába. Helyi foglalkoztatási projekteket is kínál az OFA. Az alapítvány már évek óta nagy figyelmet fordít a roma lakosság foglalkoztatási helyzetének javítására, s e területen mintaprojekteket kíván megvalósítani. Az idén e témakörben öt pályázatot hirdetnek meg.

Tavaly az OFA 3,5 milliárd forinttal gazdálkodott, ebből a különböző pályázatokon 3,3 milliárdot nyert a Munkaerő-piaci Alapból. Saját forrása 180 millió forint volt. A beérkezett, összesen 607 pályázatból 288-at támogattak. Összesen 44 100 embert vontak be a közös munkába, akik közül 17 553 személyt tudtak elhelyezni, illetve – a programok segítségével – munkában tartani. A különféle projektek időtávja 12-24 hónap.

Az OFA egyébként az elmúlt években folyamatosan növekvő költségvetéssel gazdálkodott. Két éve mintegy 3 milliárd forint állt rendelkezésére a pályázatok finanszírozásához, tavaly 3,5 milliárd, az idén pedig – eddig – 4 milliárddal számolnak. Az ez évi keret még bővülhet, attól függően, hogy az eddig meghirdetett pályázatokon túl még milyen feladatok hárulnak a szervezetre.

Munkaerő-piaci helyzetkép

Az év első négy hónapjában 13 ezerrel nőtt a foglalkoztatottak száma, s a várakozások szerint az új munkahelyek száma további 20 ezerrel gyarapodott a félév végéig – vélekednek a foglalkoztatási tárcánál. A féléves adatokhoz viszonyítva azonban a második félévben már csak szerény növekedés lesz. Ennek okát főként abban látják a szakemberek, hogy a szezonalitás miatt álláshelyek szűnhetnek meg. Bár az utóbbi hónapokban több olyan hír is napvilágot látott, hogy a nagy multinacionális vállalatok jelentős leépítéseket hajtottak végre, az előrejelzések szerint a második félévben e szektorban is létszámbővülés várható. Az FMM felmérése szerint ugyanis – melynek során 4603 céget kérdeztek meg – a nemzetközi vállalatok mintegy 50 százaléka tervez létszámfelvételt, és csak 30 százalékuk nyilatkozott elbocsátási szándékról. Az összes megkérdezett cég 21 százaléka létszámának növelését tervezi, míg 16 százalék létszámcsökkentésre készül. Ez utóbbiak közé tartoznak elsősorban a mezőgazdasági üzemek és az építőipari vállalatok, míg az előbbi körbe a feldolgozóipari cégek, illetve a kereskedelmi vállalatok. Ma még a munkáltatók többségére – 62 százalék – jellemző, hogy a feleslegessé váló munkaerőtől megválnak.

Számos cégnél ugyanakkor gondot okoz, hogy bizonyos munkakörökben nem találnak megfelelő munkaerőt. E nehézséget elsősorban az építőipari és a feldolgozóipari cégek jelezték. A fiatalokat mindenekelőtt a feldolgozóipar és a kereskedelem várja. Az építőiparban ugyancsak munkahelyeket kínálnak a képzett, fiatal szakmunkásoknak.

A kormányzat nagy reményeket fűz az álláskeresési támogatás július elsejei hatálybalépéséhez, amit a Munka Törvénykönyve módosítása tesz lehetővé. Becslések szerint az új támogatás mintegy 35-40 ezer állástalant ösztönöz majd arra, hogy a korábbinál intenzívebben keressen megfelelő munkát magának. Ez szintén javíthatja a foglalkoztatási helyzetet

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem