×

Jogszabályfigyelő

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. június 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 64. számában (2003. június 15.)
Összeállításunkban azokat a lapzártát megelőző hónapban megjelent jogszabályokat ismertetjük, amelyek számot tarthatnak a munkaadók érdeklődésére.

Munkahelyteremtés az elmaradott gazdasági térségekben

A 48-as számú Magyar Közlönyben megjelent 4/2003. (V. 8.) MeHVM rendelet szerint elmaradott térségek gazdasági felzárkóztatására vissza nem térítendő támogatásra lehet pályázni. A vállalkozási övezetek támogatására irányuló célelőirányzatból munkahelyteremtő és munkahelymegőrző beruházásokhoz csak új telephely létesítése, meglévő telephely bővítése, illetve termékben vagy termelési folyamatban alapvető változást hozó beruházás esetén nyújtható támogatás. Szinten tartó beruházás nem szerepel a támogatható projektek között.

A támogatás céljai között szerepel a vállalkozási övezetek termelői infrastruktúrájának, a vállalkozási övezet szolgáltatási feltételeinek fejlesztése, javítása.

Támogatásban a belföldi székhelyű jogi személyek és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek, egyéni vállalkozók, illetve belföldi állandó lakóhellyel rendelkező természetes személyek részesülhetnek. A fejlesztés megvalósításához szükséges sajátforrás-igény az önkormányzatoknál, önkormányzati társulásoknál és a nonprofit szervezeteknél 10 százalék, a természetes személyeknél, egyéni vállalkozóknál, őstermelőknél, mikro-, kis- és középvállalkozásoknál, egyéb szervezeteknél 25 százalék.

Az önkormányzatok, természetes személyek, egyéni vállalkozók, őstermelők, mikro-, kis- és középvállalkozások, egyéb szervezetek által benyújtott pályázathoz csatolni kell a vállalkozási övezetet működtető, a rendelet mellékletében felsorolt jogi személyiségű társaság pályázatot támogató nyilatkozatát.

Kistérségi támogatási alap

Május 23. óta hatályos a kistérségi támogatási alap célelőirányzat felhasználásának részletes szabályairól szóló 5/2003. (V. 20.) MeHVM rendelet. A kistérségi támogatási alap célelőirányzatának rendeltetése a hátrányos helyzetű kistérségek és települések termelő és humán infrastruktúrájának kiemelt fejlesztése; a nemzetközi pénzügyi források, illetve a vállalkozói és befektetői tőke kistérségekbe áramlásának elősegítése; illetve az Európai Unió strukturális alapjai fogadására való felkészülés.

Az előirányzat felhasználása keretében támogatható

– a területfejlesztési célok megvalósítását szolgáló fejezeti kezelésű előirányzatok pályázati rendszerben történő felhasználása összehangolásának rendjéről szóló 24/2003. (III. 4.) Korm. rendelet 2. számú mellékletében meghatározott 42 leghátrányosabb kistérség, valamint

– az 54. számú Magyar Közlönyben megjelent rendelet mellékletében megjelölt, 252 halmozottan hátrányos település, amelyek a társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott, illetve az országos átlagot jelentősen meghaladó munkanélküliséggel sújtott települések jegyzékéről szóló 7/2003. (I. 14.) Korm. rendelet mellékletében mind a társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott, mind az országos átlagot 1,75-szörösen meghaladó munkanélküliségű feltételnek megfelelnek.

Támogatás belföldi székhelyű jogi személyek és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek, egyéni vállalkozók, illetve belföldi állandó lakóhellyel rendelkező természetes személyek részére nyújtható.

A támogatásra

– felzárkóztatási fejlesztési programok kidolgozásához, beleértve a programban szereplő beruházások megvalósíthatósági tanulmányainak, üzleti terveinek, engedélyeztetési dokumentumainak, támogatási pályázatainak elkészítéséhez és mindezek forrásigényét megalapozó pénzügyi terveihez, illetve az önálló (nem a programban szereplő) megvalósíthatósági tanulmányok, engedélyezési dokumentumok elkészítéséhez;

– termelő infrastrukturális, humán infrastrukturális beruházások megvalósításához;

– már működő, vagy beruházást megvalósítani tervező vállalkozások részére munkahelyteremtő és munkahelymegőrző beruházások megvalósításához;

– az Európai Unióhoz való csatlakozás előkészítéseként a társfinanszírozásra tervezett kistérségi projektek kidolgozásának finanszírozására

lehet pályázni.

Szakképzés

Zömében június 7-én, kisebb részben 2004., illetve 2005. január 1-jétől hatályos a szakképzésről szóló törvény módosítása. Az 56-os számú Magyar Közlönyben megjelent 2003. évi XXIX. törvény hatálya – a felsőoktatási törvényben szabályozott képzés, valamint az iskolarendszeren kívüli hatósági jellegű képzések kivételével – kiterjed minden olyan iskolai rendszerű és a felnőttképzési törvény alapján felnőttképzési tevékenységnek minősülő iskolarendszeren kívüli szakmai képzésre, amely

– a szakképzést megalapozó szakmai alapképzésre, a tanulmányokba és a szakmai vizsgába történő beszámítás tekintetében a közoktatási törvény által szabályozott szakiskolai pályaorientációra, szakmai előkészítő ismeretek oktatására és szakmai alapozó oktatásra, valamint szakközépiskolai szakmai orientációra, elméleti és gyakorlati szakmacsoportos alapozó oktatásra,

– az állam által elismert szakképesítés megszerzésére,

– munkakör betöltéséhez, foglalkozás, tevékenység gyakorlásához szükséges képesítés megszerzésére,

– a felsőoktatási intézményben szervezett felsőfokú szakképesítés megszerzésére,

– a szakmai tevékenység magasabb szintű gyakorlásához, a mestervizsgához szükséges ismeretek elsajátítására,

– a hátrányos helyzetben lévő társadalmi csoportok számára szervezett képzésre,

– a megváltozott munkaképességűeket érintő rehabilitációs képzésre, továbbá

– az elhelyezkedést, a vállalkozást segítő képzésre

irányul.

(A témával következő számunkban részletesen foglalkozunk.)

A 2003/2004. tanév rendje

Az 56-os számú Magyar Közlönyben jelent meg a következő tanév rendjét szabályozó 12/2003. (V. 23.) OM rendelet. Ennek értelmében a szorgalmi idő első tanítási napja 2003. szeptember 1. (hétfő), utolsó tanítási napja 2004. június 15. (kedd). A tényleges tanítási napok száma száznyolcvankét nap.

Az iskola utolsó, befejező évfolyamán az utolsó tanítási nap

– középiskolákban és a szakiskolákban 2004. május 7., a Belügyminisztérium fenntartásában lévő szakközépiskolákban 2004. május 21., a Honvédelmi Minisztérium fenntartásában lévő szakképző iskolákban 2004. június 9.,

– kisebbségi nyelven oktató és a két tanítási nyelvű középiskolákban 2004. május 6.,

– szakiskolákban másfél éves képzésben tanulók részére 2004. január 16.

Az alapfokú művészetoktatási intézményekben és a felnőttoktatásban a szorgalmi idő első és utolsó napját – a szorgalmi idő első és utolsó hetének keretében – az igazgató határozza meg.

A szakközépiskola és a szakiskola a szakképzési évfolyamon a szorgalmi időt február első hetében is megkezdheti, amennyiben az Országos Képzési Jegyzék a képzési időt nem teljes évfolyamban határozza meg, vagy egyéb ok miatt az iskola a szakképző évfolyamot keresztféléves oktatás keretében kívánja megszervezni. A szorgalmi idő első és utolsó napját az iskola igazgatója állapítja meg.

A szorgalmi idő alatt a nevelőtestület a tanév helyi rendjében meghatározott pedagógiai célra öt munkanapot – tanítás nélküli munkanapként – használhat fel, amelyből egy tanítás nélküli munkanap programjáról a nevelőtestület véleményének kikérésével az iskolai diákönkormányzat jogosult dönteni.

Az őszi szünet időpontja: 2003. október 20-22. A szünet előtti utolsó tanítási nap október 18. (szombat), a szünet utáni első tanítási nap október 27. (hétfő). A téli szünet 2003. december 22-től 2004. január 2-ig tart. A szünet előtti utolsó tanítási nap 2003. december 19. (péntek), a szünet utáni első tanítási nap 2004. január 5. (hétfő). A tavaszi szünet 2004. április 8-tól április 13-ig tart. A szünet előtti utolsó tanítási nap április 7. (szerda), a szünet utáni első tanítási nap április 14. (szerda).

A vizsganapokat a rendelet melléklete tartalmazza.

Az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség elnökének jogköre

A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága jogegységi határozata (1/2003. KPJE szám) – többek között – tisztázza az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség elnökének jogorvoslati hatáskörét (Magyar Közlöny, 43. szám). Kimondja, hogy az OMMF elnöke felettes szervnek minősül a megyei, fővárosi felügyelőség vezetője, illetve az OMMF által a munkavédelmi hatósági felügyelet tárgyában hozott határozatok vonatkozásában. Ebből következően nem az OMMF-fel, hanem az elnökkel szemben kell és lehet közigazgatási pert indítani.

Gázárak

A 49-es számú Magyar Közlönyben jelent meg a földgáz árának emeléséről szóló 30/2003. (V. 9.) GKM rendelet. Ennek alapján május 15-étől az üzemanyagdíj 93,3 forint. A lakossági fogyasztás árszabása a következő: a 20 köbméter/óránál kisebb névleges gázmérő-teljesítmény esetén a gázdíj 1,148 Ft/MJ, 20 és 20 köbméter/óránál nagyobb névleges teljesítmény esetében a gázdíj 1,046 Ft/MJ.

A nem lakossági árszabásnál a 20 köbméter/óránál kisebb névleges összteljesítmény esetén a gázdíj 1,179 Ft/MJ, a 20-100 köbméter/óra névleges összteljesítmény esetén 1,074 Ft/MJ.

Légszennyezés

A légszennyező anyagok összkibocsátási határértékeit szabályozza a Magyar Közlöny 52-es számában megjelent 7/2003. (V. 16.) KvVM-GKM együttes rendelet. A jogszabály a kén-dioxidot, nitrogén-oxidokat, illékony szerves szénhidrogéneket és ammóniát kibocsátó vállalkozásokra terjed ki. A légszennyező anyagok 2010-ig teljesítendő országos összkibocsátási határértéke a következő:

– kén-dioxid esetén 500 kt/év,

– nitrogén-oxidok esetén 198 kt/év,

– VOC esetén 137 kt/év,

– ammónia esetén 90 kt/év.

Igazgatási szolgáltatások díjai

Népjólét

Május 29-étől hatályos a 32/2003. (V. 21.) ESzCsM rendelet, amely módosította a népjóléti ágazatba tartozó egyes államigazgatási eljárásokért és igazgatási jellegű szolgáltatásokért fizetendő díjakat. Az 55-ös számú Magyar Közlönyben megjelent jogszabály melléklete szerint például a különleges táplálkozási igényeket kielégítő vendéglátótermek-előállítás közegészségügyi feltételei meglétének igazolásáért 7700 forintot, a különleges táplálkozási igényeket kielégítő étkeztetés előzetes engedélyezéséért 6000 forintot kell fizetni. Az étkeztetési berendezés élelmezés-egészségügyi minősítése 53 100, míg az élelmiszer-szállító jármű előzetes engedélyezése 5600 forintba kerül. A HACCP-tanfolyam szervezésének engedélyezési díja 87 400 forint.

(A közétkeztetéssel kapcsolatban lásd az 52. oldalt!)

Veszélyes anyagok

Az 55-ös számú Magyar Közlönyben jelentek meg a veszélyes anyagokkal és veszélyes készítményekkel kapcsolatos egyes igazgatási jellegű szolgáltatásokért május 29-étől fizetendő igazgatásszolgáltatási díjak. A 30/2003. (V. 21.) ESzCsM rendelet szerint a veszélyes anyaggal vagy veszélyes készítménnyel folytatott tevékenység bejelentése 4700 forintba kerül.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. június 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem