×

Széchenyi-kártya: bővülő hitelkeret

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 62. számában (2003. április 15.)
A kezdeti várakozásokkal ellentétben mind ez ideig szerény eredményeket hozott a Széchenyi-kártya kibocsátásával útjára indított hitelprogram. A konstrukció tavalyi bevezetésekor várt több tízezres igénylői kör optimista becslésnek bizonyult. Bár a program kezdetekor tapasztalt – az igénylési feltételek miatt kialakuló – viták elcsitultak, jelentős áttörés még akkor sem várható, ha a hitelkeret ez év júliusától jelentősen emelkedik. Ennek egyik oka – többek szerint – a bizalomhiány.

A programot lebonyolító KA-VOSZ Rt. tájékoztatása szerint március elejéig összesen 2300 Széchenyi-kártyát adtak ki a kereskedelmi bankok. A tavaly augusztus végétől beérkező igénylések legnagyobb hányada (15 százalék) Budapestről futott be, ezt követte Pest, Borsod, Tolna és Bács-Kiskun megye. A többi térségből közel azonos arányban érkeztek a kérelmek. Az igénylők közt fele-fele arányban találhatók egyéni, illetve társas vállalkozások, a megítélt hiteleknél azonban az utóbbiak aránya már 60 százalék – tájékoztatott dr. Bíró Fruzsina Szilvia, a KA-VOSZ Pénzügyi Szolgáltatásokat Közvetítő Rt. vezérigazgatója.

Erősödő verseny

A hitelkeret nagysága jelenleg fél- vagy egymillió forint, ám július elsejétől megnő 2, 3, 4, illetve 5 millió forintra. Ennek ellenére a vezérigazgató nem várja a kérelmek számának drasztikus megugrását.

– A hazai vállalkozók nem szoktak még hozzá, hogy banki hitellel gazdálkodjanak, a bankok és a pénzügyi szolgáltatók pedig most kezdik megismerni a kisvállalkozói ügyfeleket. Sok kérelmezőnél tapasztalunk bizalmatlanságot is: visszariasztja őket a "sok papír", holott mint minden hitelkérelemnél, ez esetben is szükségesek a megfelelő és hiteles igazolások. Másfelől a lassuló gazdasági környezet sem kedvez a kisvállalkozások tevékenységeinek bővüléséhez, tehát emiatt sem várható nagy roham – mondta a vezérigazgató, aki a kérdéssel kapcsolatban még egy fontos szempontra hívta fel a figyelmet. Nevezetesen: a Széchenyi-program elindulásával a többi kereskedelmi bank kkv-knek szóló termékkínálata is bővült, s így a verseny erősödött.

Míg korábban kamarai, illetve VOSZ-tagsághoz kötötték a Széchenyi-kártya igénylését – s ennek révén a kedvező kamatozású hitel elnyerésének lehetőségét -, addig az idei év februárjától már nem kell semmilyen munkaadói érdekképviselethez tartoznia annak a mikro-, kis- és középvállalkozásnak, amelyik ehhez a programhoz kíván csatlakozni. A kérelmezőknek azonban – az első lépésben – a vállalkozás székhelye szerinti iparkamaránál vagy VOSZ-irodánál kell regisztráltatniuk magukat. A kereskedelmi és iparkamarához, illetve a VOSZ-hoz tartozó tagoknak ez ingyenes, az agrárkamara tagjai azonban (áfával együtt) 1000 forintot, más (például orvosi) kamarához tartozók pedig 2500 forintot fizetnek.

 

Óvatosak a "kicsik"

A kisvállalkozások félnek a hitelcsapdától, ezért általában jókora óvatosság jellemzi őket. Mérsékelt kockázatvállalási hajlandóságuk arra vezethető vissza, hogy a magyar gazdaságban erős visszaesés tapasztalható – mondta Antalffy Gábor, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdek-képviseleti Szövetsége (KISOSZ) ügyvezető elnöke. Bár a kereskedelemben tevékenykedő cégek számára – forgóeszköz-kiegészítés céljából – hasznos lehet a hitel, ugyanakkor problémát jelent, hogy a banki feltételek továbbra sem kedvezőek – véli az elnök. Szerinte a hitelkeret megemelésével sem lesz sikeresebb a kezdeményezés, mert miután ezzel nő a banki kockázat, erősebbé válik a szűrés is.

Az elnök véleménye szerint nem az adminisztrációs terhek jelentik a fő kifogást, hanem inkább az, hogy eleve olyan vállalkozói kört céloznak meg a kezdeményezéssel, amelynek már amúgy is szolgáltatást nyújt a banki szektor. Szerinte ezért nem igazán hatékony a program.

Mint ismert, az induláskor kamarai, illetve VOSZ-tagsághoz kötötték a kártya kiváltását. A kedvező pillanat ezzel el lett mulasztva – vélekedett -, hiszen ha már a kezdet kezdetén mindenki számára lehetővé tették volna a részvételt, akkor most szélesebb lenne az igénylők köre.

Készfizető kezes

A hitelfolyósítás további feltétele különféle iratok benyújtása. Így az adóhatóság és az önkormányzat igazolása szükséges arról, hogy a cégnek vagy egyéni vállalkozónak nincs köztartozása. Társas vállalkozások esetén egy cégkivonatot is mellékelni kell, amelyet egyébként a regisztrálóirodák is kiadhatnak a vállalkozások részére. Emellett minden, a könyvelőnél fellelhető adatot be kell szolgáltatni. Mindezen túl fontos kritérium, hogy a cég bejegyzési dátuma 2002. január 1-je előtti legyen, vagyis maga mögött tudjon egy lezárt adózott évet. Természetesen a banki hitelbírálatnak is meg kell felelni.

Egyéni vállalkozók esetében olyan készfizetőre van szükség, aki nem azonos az egyéni vállalkozóval. Ugyanakkor cég esetében készfizető kezes lehet az a tag (vagy tagok), aki (akik) minimum 50 százalékot tulajdonol(nak). Ha a dokumentumokat az igénylő hiánytalanul benyújtotta, akkor a bankok 5 napon belül döntenek a hitelkérelemről, s a Hitelgarancia Rt.-hez továbbítják a készfizetőkezesség-vállalási kérelmet. Erről a társaság egy napon belül dönt.

A hitelnyújtó bank – OTP, MKB vagy Postabank – negyedévente figyeli a vállalkozás folyószámláját, azon ugyanis a hitelkeret legalább felének, valamint a kamatoknak rajta kell lenniük, igaz, csak egy napig. Ellenkező esetben 15 napon belül mindezt pótolni kell. A Széchenyi-hitelkártyával történő vásárlásnak egyébként nincs költségvonzata, a készpénzfelvétel ellenértéke pedig megegyezik az adott bank díjszabásában foglaltakkal. A hitel törlesztése – ami egyébként negyedévenként történik – kedvező, hiszen éves szinten Bubor plusz 1 százalék (jelenleg 7,5 százalék) a kamat.

Kölcsön nélkül

Nem szívesen vesz fel sem állami támogatású, sem bármilyen más hitelt az építőiparban tevékenykedő Propszt Kft. A budapesti középvállalkozás ügyvezető igazgatójának, Sándor Gábornak még élénken él az emlékezetében, amikor 1988-ban 3 százalékos kamatra vett fel építési kölcsönt, amelynek kamatterhe 1990-ben hirtelen 44 százalékra nőtt. Egyik visszatartó erő tehát a bizalmatlanság, a másik pedig a nagy adminisztrációs teher, ami szintén elkedvetleníti a vállalkozást. A cég amúgy sem küszködik likviditási gondokkal. Ezért is tudják fenntartani a "hitel nélkül" üzleti filozófiát

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem