×

Kihelyezett vállalati tevékenységek

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. január 2.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 59. számában (2003. január 2.)
Az outsourcing, a vállalati tevékenységek kihelyezése egyre elfogadottabb gyakorlat a cégek körében. A módszer alkalmazása azon a felismerésen alapszik, hogy az alaptevékenység körén kívül eső vállalati funkciókat – ha azokat másutt jobban és olcsóbban elvégzik – érdemes szakcégektől megrendelni. Manapság elsősorban az információtechnológiai és a számviteli feladatokat helyezik ki.

Az outsourcing szolgáltatások piacát alapvetően három fő csoportba lehet sorolni: az információtechnológiai folyamatok, a vállalatirányítási rendszerek, valamint az üzleti folyamatok kihelyezése. A mindennapi élet természetesen sok egyéb lehetőséget is kínál, hiszen több helyütt elsősorban a humánerő-megtakarítás szempontjait veszik figyelembe. Így kerülnek a "képbe" például az őrző-védő szolgálatok.

Noha sokféle tevékenység kihelyezése jöhet szóba, azonban a tervezés – mint a vállalati tevékenység alapja – nem tartozik ezek közé. A tervkészítéshez szükséges elemzői, adatvételezési, számítási munkát viszont már gyakorta kiadják külső cégeknek. Nyilvánvalónak látszik: ha adott tevékenységhez a megfelelő apparátus és az infrastruktúra nem biztosítható, akkor a beruházás alternatívája az outsourcing.

Kockázatok elemzése

A vállalkozásoknál könnyen felmerülhet az outsourcing igénye, ám nyilvánvaló, hogy e lépés kockázatának elemzését el kell végezni. Nem biztos ugyanis, hogy a vállalat egy komolyabb tevékenységi kör kihelyezésének következményeit megfelelően fel tudja mérni. Ugyancsak nagy körültekintést igényel a pályázatok előkészítése is, s jóllehet a vállalkozás tisztában van saját igényeivel, a kihelyezéses megoldással való összevetés, az előzetes vizsgálat nehéz feladat.

A magyar piacon számos cég nyújt számviteli és pénzügyi outsourcing szolgáltatást. E szolgáltatások köre széles, különösen egy nagyobb apparátussal dolgozó szolgáltató esetében, hiszen világszínvonalú tudást halmoztak fel például a számvitel vagy az üzleti tervezés területén.

Az előkészítés szakaszában a vállalatoknak mindenekelőtt a munka minőségi kritériumait kell tisztázniuk a kiszemelt szolgáltatóval. Az outsourcing célja éppen az, hogy elkerülhetővé váljon a munka minőségi hullámzása, hiszen sok esetben az ezt kiváltó okok indítják el a kihelyezési szándékot.

Előfordulhat, hogy egy vállalat néhány fős könyvelési-számlázási csoportjától távozik a vezető és egy-két beosztott, s máris problémák jelentkeznek a munkavégzés során. Ez azonban kezelhető, hiszen a hazai outsourcingpiacon több olyan vállalkozás (szolgáltató) működik, amely rendelkezik gyakorlatilag "máról holnapra" hadra fogható emberekkel. Az egyik ilyen vállalat illetékese lapunknak elmondta: saját állományban mintegy húsz emberük foglalkoztatható ilyen munkák elvégzésére, ám e kapacitást fél év alatt a kétszeresére tudják fejleszteni.

Uniós mérce

A Rolla Rt. magyar középvállalat. Az információtechnológiai részlegük (IT) működtetésére – a SAP kulcsrakész szoftverszolgáltatását alkalmazva, beleértve a beszerzést és a logisztikát is – a kihelyezés eszközével éltek. A kiszolgáló szervert egy cég működteti, havidíjas alapon. Ugyanakkor a pénzügyi és a számviteli feladatokra meghívásos tenderen kerestek megoldást. A pályázati felhívás megfogalmazásában a már meglévő outsourcing kapcsolatuk tapasztalata segített.

Főkönyvelő, kontroller és treasurer kellett a cégnek, ám – bár hirdetésekkel keresték az alkalmas munkatársakat – nem sikerült megnyugtató megoldást találni. A cégnek ugyanis – kiterjedt külföldi kapcsolatai miatt – fontos elvárása volt, hogy a pénzügyi területeken zajló munka minden tekintetben megfeleljen az európai uniós elvárásoknak.

A kívánalmaknak megfelelő tudású szakembert főállásban hosszú távon, számára tartós kihívást jelentő munkával nem tudunk megbízni – mondja Szántó Lajos, a Rolla Rt. elnök-vezérigazgatója. Továbbá egy új munkatárs személyi és szakmai alkalmassága általában több hónap után derül ki. Ugyanakkor egy főállású kolléga alkalmazása mindig hordoz magában bizonytalanságot, hiszen nehezen tervezhető, hogy meddig életképes a kapcsolat. Ha pedig egy kiváló munkatárs elmegy a vállalattól, elviszi a tudást – jegyzi meg Szántó Lajos.

Jellemző közép- vagy inkább kisvállalati probléma, hogy miközben jó szakemberekre van szükség, e cégek zöme nem tudja, vagy nem akarja az illetőt teljes munkaidőben foglalkoztatni. E fenti elvárásoknak megfelelő szakemberek elsősorban a legnagyobb vállalatokat keresik, így az alkalmas szakembereket nehéz megtalálni. Ez a helyzet elvezet oda, hogy a vállalat kiszervezi az adott feladatot egy szolgáltatóhoz.

Csökkentett költségek

Tudni kell azonban, hogy bár a tevékenység elvégzése házon kívülre kerül, de aki az ügyben dönt, az nem. Minden feladat megoldásának lehetnek alternatívái, s hogy melyiket válasszuk, abban döntést kell hozni. Általában ezek a felelős személyek határozzák meg, hogy mi legyen az outsourcing tartalma és formája – teszi hozzá Babos János, a Process Solutions Kft. igazgatója, akinek cége a Rolla számviteli feladatait végzi.

Megjegyzi még: az outsourcing tartalmát kimerítő szerződés nem íródhatott és köttethetett meg egyik napról a másikra. A vállalat és a lehetséges szolgáltató ugyanis ismerteti elvárásait és lehetőségeit, illetve érveit a munkával kapcsolatban. Gyakorlatilag a munka minden fázisát meg kell tárgyalni. Ez sokszori egyeztetéssel jár, akár több hétig is eltarthat. A szolgáltatói ajánlat végül ezek eredményeként alakul ki.

Van olyan eset, amikor a szolgáltató nem végez szolgáltatást a vállalkozás számára, de arra felkérhető, hogy a megbízót segítse a szempontok kialakításában és megfogalmazásában. Ezt az ügyfél, mint tanácsadási szolgáltatást, természetesen megfizeti. A tender szakmai részének megírásához ez nagy segítséget ad.

A cégek elvárják, hogy a munka nem járhat az eddigi gyakorlatot meghaladó költségtöbblettel, illetve naprakészen kell elvégezni. Meghatározták továbbá, hogy a szolgáltató milyen felelősség mellett végzi a munkát.

Az outsourcing járulékos része az a felkészítő – többnyire tanácsadói – munka is, amellyel megbecsülhető a kihelyezés végső mérlege. A consulting szolgáltató vállalja, hogy az outsourcinggal kapcsolatos minden tényező vizsgálatát kezébe veszi, kezdve attól, hogy tanácsot ad, illetve megtalálja a megfelelő szolgáltató partnert, majd folyamatosan ellenőrzi az "ügylet" minőségi kritériumait, ha úgy tetszik: biztosítja ezeket.

Szakvállalati illetékesek a kérdésre, hogy mi indítja a vállalatot valamely tevékenysége kihelyezésére, nagyon gyakorlatias megfontolásokra hívják fel a figyelmet. Például arra, hogy egy könyvelési osztály – esetleg a vezető hiánya miatt – nem tud megfelelően dolgozni: sem időben, sem az elkészítendő feladat tekintetében.

Ilyenkor merülhet fel, hogy független hozzáértőkre lenne szükség. Természetesen az is előfordulhat, hogy az illető cég egy újabb tevékenységi körben alakít vállalkozást. Például egy bank ingatlanokkal foglalkozó részleget állít fel, s ennek az egységnek is szüksége van könyvelési feladatokat ellátó csoportra, azonban a hagyományos banki tevékenység könyvelésével foglalkozó osztály ebben nem képes kellően közreműködni.

A vállalat számára többen tehetnek javaslatot az outsourcing partnerre. Teheti ezt a cég könyvvizsgálója, aki még nyilvánvalóbban szembesülhet a vállalatnál folyó könyvelési munka – gyenge – színvonalával. De teheti ezt az a jogi szolgáltató, tanácsadó is, aki a vállalat valamilyen átszervezésével kapcsolatos munkák során tekintheti át a jobb megoldások lehetőségeit. Végül javasolhatja e megoldást az adótanácsadó is, mikor egy-egy jelentősebb tranzakció során – adójogi megfontolásokból – felmerül, hogy új céget kellene létrehozni.

"Jövőlátó" megoldások

A kapacitásoknak – az emberi tényezőkön kívül – természetesen lehetnek eszközaspektusai is. Ha például egy informatikai szolgáltató komoly logisztikai bázist épített már ki, akkor a gépparkja és a szoftverei révén számos megbízó számára tudja elvégezni a bérkönyvelés feladatát.

A szállítási, árumozgatási tevékenységet is ki lehet helyezni mások logisztikai bázisára. Ezt ideális olyan esetben megtenni, amikor egy vállalat ritkán és kevés árut szállít, vagy épp ellenkezőleg: rendszeresen és nagy mennyiségben fuvaroz. Egy korszerű logisztikai szolgáltatónál nem merül fel a kérdés, hogy képes-e azonnal rendelkezésre állni. Ez nyilvánvaló. Sőt: emellett speciális szállítási igényeket is ki tud elégíteni.

A hazai szaksajtóban elvétve találni esettanulmányt az erőforrás-kihelyezésről. Egy jelentős ipari vállalat (papírgyártó) esete azzal a körülménnyel hozható összefüggésbe, hogy telephelyeinek száma megnövekedett, ekképpen problematikussá vált az informatikai rendszer kiterjesztése.

A vidéki telephelyek informatikai rendszereinek felügyelete a budapesti cégek számára általában időigényes. Az illető vállalat – külföldi tulajdonú révén – az anyacég informatikai vezetőjét kérte meg a kedvező megoldás megtalálásához. A fő feladat egy rendszer üzemeltetése, valamint az úgynevezett office communications, azaz a partnerek érdemi tájékoztatása, a velük való kapcsolattartás volt. Ehhez kellett "távfelügyeletet" biztosítani.

Az előkészítés gyakorlatilag a rendszerleltárral kezdődött. Az ezt végző vállalkozás potenciális külső szolgáltatóként jelent meg – olvasható a beszámolóban. Az előkészítés során természetesen számos kérdést tisztázni kellett, egyebek közt azt, hogy – az adott irodai programok alkalmazásához – érdemes-e lecserélni a meglévő számítógépeket, s ezeket célszerű-e terminálokként üzemeltetni egy központi kiszolgálóról, illetve megoldható-e az egységesített szoftvercsomag telepítése?

A tapasztalatok azt bizonyítják, hogy a telepítést érdemes szakvállalattal outsourcingoltatni, azzal a céggel végeztetni, amely a szerver(eke)t birtokolja, üzemelteti. Ugyanis számos szakvállalatra tartozó, nem kevésbé pedig üzemeltetési és karbantartási probléma merülhet fel. Ezek megoldásához megfelelő munícióval kell rendelkezni.

Igen lényeges, hogy a távközlés, az IT területén "jövőálló" megoldásokat kell találni, fontos érdek ugyanis, hogy ne kelljen rövid időn belül technológiát váltani. A biztonság alapvető szempont e területen. A hazai tapasztalatok azt jelzik, hogy legkevesebb 10 százalékos költségmegtakarítás érhető el, az eszközhatékonyság pedig 50-60 százalékkal is javulhat.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. január 2.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem