×

HÍRVILÁG

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. november 1.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 57. számában (2002. november 1.)

Sikertelen bértárgyalás

Eredménytelenül zárult az Országos Érdekegyeztető Tanácsban október 30-án lefolytatott bértárgyalás. A szociális partnereknek sem a jövő évi minimálbér, sem a versenyszférában irányadó átlagkereset mértékéről nem sikerült megállapodniuk. A kormányzat által jövőre javasolt 3-4,5 százalékos bruttóbér-emelési ajánlattal szemben a munkavállalók 6-10 százalékban jelölték meg az igényüket, míg a munkáltatók 3 százalékos javaslatot fogalmaztak meg. E mértékektől eltérően az Autonóm Szakszervezeti Szövetség – az állami közüzemek esetében – 8-11,5 százalékos bruttó keresetemelkedésre, a Munkástanácsok Országos Szövetsége pedig összesen 13 százalékos reálkereset-növelésre tett javaslatot.

A legkisebb bér összegét illetően a munkavállalói oldal – arra hivatkozva, hogy a minimálbér nettó összege közelítse meg a nettó átlagbér 60 százalékát, továbbá biztosítsa a minimális létfenntartáshoz szükséges jövedelmet – 54 ezer forintra tett javaslatot. A munkáltatói oldal viszont egységesen azt az álláspontot képviselte, hogy a minimálbér 50 ezer forintos bruttó összegének megváltoztatása nem indokolt. A munkáltatók azzal érveltek, hogy az adójóváírás szeptember elsejei növelése a minimálbér előrehozott emeléseként is felfogható. E kérdésben a kormányzati oldal leszögezte: a minimálbér összegének meghatározását a szociális partnerekre bízza, azonban a legkisebb kereset adómentességét jövőre is fenntartja.

A szociális partnerek, bár – a plenáris ülést megszakító, kétoldalú tárgyalásuk során – közel kerültek a kompromisszumhoz, mégsem jutottak megegyezésre. A munkavállalók ezt elsősorban azzal indokolták, hogy a megismert munkáltatói javaslatok, valamint a jövő évi adóváltozások – összességében – nem javítják a dolgozók nettó bérpozícióját. A felek végezetül abban állapodtak meg, hogy a következő bértárgyalásra – ugyancsak az OÉT plenáris ülésén – november 15-én kerül majd sor.

A jövő évi adóváltozásokról szóló vitában ugyanakkor a kormányzat számos javaslatot támogatott, s megegyezésre jutott a szociális partnerekkel. Ezek sorában kiemelendő, hogy – szakszervezeti kezdeményezésre – az üdülési csekk adómentes értékhatára 50 ezer, a hidegétkeztetésé 2000, míg a melegétkeztetésé 4000 forintra emelkedik. Ugyancsak elfogadta a kormány, hogy nőjön a munkáltatók által a dolgozók nyugdíjba vonulásakor adható adómentes ajándék értékhatára 10 ezerről 15 ezer forintra, s támogatta, hogy – munkaadói javaslatra – 50 százalékra emelkedjék az amortizációs leírás kulcsa.

A szakszervezetek fontos javaslata volt ugyanakkor, hogy az országos átlagkereset ne lépje túl a legfelső adókulcs alsó határát, illetve ez a limit 1 millió 350 ezer forintról 1 millió 500 ezer forintra emelkedjék, ám ezt a javaslatot a kormány elvetette. Hasonlóképpen elutasításra talált az a szakszervezeti javaslat is, hogy az önkéntes kölcsönös biztosítópénztárakba fizetett összegek esetében jelentősen nőjön az adókedvezmény. Nem talált kedvező kormányzati fogadtatásra a társasági adókulcs 18-ról 12 százalékra történő csökkentésének munkaadói javaslata, illetve az sem, hogy – szintén munkáltatói kezdeményezésre – továbbra is visszaigényelhető legyen az áfa a vállalkozások céljait szolgáló tanfolyamok és képzések esetében. A kormányzat ugyanakkor – az IBM létszámleépítésével kapcsolatos általános tájékoztatása során – előrevetítette, hogy 2003. január elsejétől megszűnnek a külföldi befektetők beruházási adókedvezményei, s ezek helyét átveszi az uniós normáknak is megfelelő fejlesztési támogatás.

"Gyorsító pályán" az NFT

Az Országos Érdekegyeztető Tanács illetékes szakbizottsága még ebben az évben áttekinti a Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) operatív programjait, majd ezt követően – várhatóan tavasszal – dolgozzák ki a projektek rendszerét. Az OÉT október végi plenáris ülésén az NFT stratégiáját véleményezték a résztvevők, s egyebek közt elhangzott, hogy a terv társadalmi egyeztetése során sok értékes észrevétel, ugyanakkor számos kezelendő probléma is felszínre került. Utóbbiak sorában említendő a foglalkoztatásbővítés és a gazdasági hatékonyság dilemmája, mely ellentmondás feloldását körültekintően kell végezni. Hasonlóképpen kiemelt figyelmet kell fordítani a társadalmi mobilitás megteremtésére, a környezetvédelmi prevencióra, az egészséges társadalom feltételeinek kialakítására s – a tudásalapú társadalom kiépítéséhez – az oktatási rendszer átalakítására.

Új alapokon a foglalkoztatás

A foglalkoztatási törvény (Flt.) módosítása kapcsán a szociális partnerek azt az igényüket fogalmazták meg az Országos Érdekegyeztető Tanács október végi plenáris ülésén, hogy a korrekciók után szükség lenne egy új jogszabály megalkotására. E tárgyban a lapunk 39-41. oldalán közzétett korábbi álláspontjukhoz képest sem változott meg a véleményük. Ezek szerint helyesnek tartják a munkanélküli-ellátórendszer átalakítását, azonban fontosnak tekintik, hogy az álláskeresést ösztönző juttatást szigorúan szabályozzák és ellenőrizzék. A munkáltatók szerint az Országos Felnőttképzési Tanácsban indokolt lenne a nagyobb arányú részvételük, illetve szeretnék elérni, hogy a Szakképzési Alap felhasználása korlátok közt maradjon. Fontosnak tekintik a gyakorlati képzés kihelyezését a vállalkozásokhoz.

Munkanélküliség – számokban

A Foglalkoztatási Hivatal adatai szerint szeptemberben – az egy évvel korábbihoz képest – 10,3 ezerrel mérséklődött a munkanélküliek száma, s ezzel a hónap végén összesen 334,2 ezer állástalant regisztráltak. A munkanélküliségi adatok – Észak-Magyarország kivételével – az ország valamennyi régiójában javultak, de nem azonos mértékben. A központi régió mellett az átlagosnál kedvezőbb változást tapasztaltak az észak-alföldi térségben, ahol egy év alatt 6,9 százalékkal mérséklődött az állástalanok száma. Az Állami Foglalkoztatási Szolgálathoz bejelentett munkaerőigény csaknem 30 százalékkal nőtt, s így a rendelkezésre álló álláshelyek száma meghaladta a 90 ezret. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a munkanélküliségi ráta július-szeptember hónapokban 5,9 százalék volt, 0,3 százalékponttal magasabb, mint az előző év azonos időszakában.

Támogatott felnőttképzés

A kormány – jövő év végéig – mintegy 12 milliárd forintot kíván a felnőttképzésre fordítani – hangzott el a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara októberben megrendezett konferenciáján. A felnőttképzés erősítése pályázati programokkal, képzési adókedvezményekkel, illetve normatív támogatásokkal valósul meg. A jövő évtől a felnőttképzési költségek 30 százaléka – legfeljebb évi 60 ezer forint – leírható lesz a személyijövedelemadó-alapból. Ugyanakkor továbbra is fennmarad az a vállalkozások számára immár két éve biztosított lehetőség, mely szerint bérköltségük 0,5 százalékát munkavállalóik képzésére fordíthatják.

Informatikai felkészítés

Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium – októberben – együttműködési megállapodást kötött a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségével. Ezek szerint a felek közös erőfeszítéseket tesznek, hogy az informatikai eszközök széles körű használata elterjedjen a mezőgazdasági termelésben, illetve a termelők korszerű informatikai felkészültséget szerezzenek. Az együttműködés értelmében az európai integrációval és az információs társadalom megteremtésével kapcsolatos gyakorlati feladatok egyeztetésére is sor kerül.

Nőttek a reálkeresetek

Az idei év első nyolc hónapjában – az egy évvel korábbiakhoz képest – 11,6 százalékkal nőttek a reálkeresetek. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közlése szerint a versenyszektort 14, a költségvetési szférát 28,2 százalékos keresetemelkedés jellemezte. Ez utóbbi magas mértéket a 2001. évi központi intézkedések áthúzódó hatása, valamint az idei illetményemelés magyarázza. A versenyszférában alkalmazásban állók átlagosan 112 700 forintot, ezen belül a fizikaiak 81 600, a szellemi foglalkoztatottak pedig 176 200 forintot kerestek.

Távmunkapályázatok

A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium, valamint az Informatikai és Hírközlési Minisztérium közös felhívása szerint a távmunka-programot indító munkáltatók november elseje és december 15. között pályázhatnak a támogatások elnyerésére. A távmunkahelyek létesítéséhez jogi személyek, egyéni vállalkozók és jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok egyaránt igényelhetnek pénzforrást. Munkahelyenként 500 ezer forint nyerhető el számítógép, számítástechnikai eszköz, illetve szoftver beszerzésére, valamint az internet szolgáltatás igénybevételéhez. Ezenkívül a munkaadók a távmunkahelyen foglalkoztatott dolgozók javadalmazásához is támogatást kaphatnak: ennek összege – fél éven keresztül – ötvenezer forint és annak járulékai.

Munkaadói együttműködés

A Magyar Munkaadói Szervezetek Nemzetközi Együttműködési Szövetsége (MNSZ) és török partnerszervezete, a TÜSIAD októberben arról állapodott meg, hogy együttműködésüket kiterjesztik a nemzetközi fórumokra is – mint amilyen az EU-versenyszférát képviselő munkaadói csúcsszervezet, az UNICE. A felek arra is kötelezettséget vállaltak, hogy megvizsgálják: milyen eszközökkel segíthetik – a teljes jogú EU-tagságra törekvő – országaik gazdasági kapcsolatainak erősítését.

Álláslehetőségek az EU-ban

Hazánk uniós csatlakozását követően a magyarok szabadon, engedély nélkül vállalhatnak munkát Írországban, Dániában, Hollandiában és Svédországban. Míg Írország a munkaerőpiaca teljes felszabadításáról döntött, addig a másik három ország úgy biztosít szabad munkavállalást, hogy az esetleges munkaerő-piaci feszültségek kezelésekor fenntartja a védintézkedések jogát. A csatlakozás időpontjától – várhatóan – ugyancsak szabad munkavállalást biztosít Görögország, Olaszország és Spanyolország is. Ausztria és Németország – két évig – nemzeti szabályozást kíván alkalmazni, ám ennek pontos tartalmáról még nem sikerült egyezményt kötni.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. november 1.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem