×

Nemzeti Fejlesztési Terv

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 49. számában (2002. február 15.)
A Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) eredményes végrehajtása nem képzelhető el a szociális partnerek aktív, folyamatos egyeztetésre épülő közreműködése nélkül – vélik a munkaadói és a mukavállalói szervezetek képviselői. A párbeszéd, a konzultáció azért is nélkülözhetetlen, mert az NFT – az uniós csatlakozási előkészületek részeként – tulajdonképpen az EU-pénzalapok fogadását készíti elő. E megnyíló forrásokat pedig – elsődlegesen – a gazdaság szereplői használják majd fel.

A szociális partnerek az Országos Munkaügyi Tanács (OMT) munkaerő-piaci bizottságának ülésén vitatták meg a Gazdasági Minisztérium tájékoztatását a Nemzeti Fejlesztési Tervről.

A tájékoztató – az NFT jelentőségét taglaló részében – megállapítja, hogy az uniós csatlakozásra való felkészülés részeként, a Strukturális Alapok és a Kohéziós Alap fogadásához Magyarországnak Nemzeti Fejlesztési Tervet kell kidolgoznia és beterjesztenie az Európai Bizottsághoz (azaz az EU kormányához). Az Európai Bizottsággal folytatott tárgyalások lezárása után már ez a dokumentum képezi az úgynevezett Közösségi Támogatási Keret alapját. Ez utóbbiban rögzítik az Unió által nyújtott támogatásokat: alaponként, programonként és régiónként. Az NFT – a tájékoztató megfogalmazása szerint – egy olyan dokumentum, amelynek kidolgozásában, valamint a megvalósítás során a finanszírozásban a minisztériumok mellett részt vesznek a társadalmi és a gazdasági szervezetek, illetve a regionális intézmények.

Ellentmondásos gyakorlat

E megállapításnak némileg ellentmondani látszik a gyakorlat. A Nemzeti Fejlesztési Terv kidolgozása során ugyanis – az Európai Unió előírásai szerint – a szociális partnerek hangsúlyos szerepet kellene, hogy kapjanak. Annál is inkább, hiszen az alapokból kapott támogatásokat nem elsősorban az állami intézmények, hanem a gazdaság szereplői számára utalják majd ki. Így tehát nem mindegy, hogy mit tartalmaz a program.

Az EU olyannyira fontosnak tartja a partnerséget és a konzultációt, hogy még a Strukturális Alapok rendeleteiben (az 1260/1999. sz. EU Tanácsi Rendelet 8. cikke) is erőteljesen hangsúlyozza, hogy milyen gondot kell fordítani az intézkedések előkészítése, megvalósítása, finanszírozása és monitorozása során a partnerségre. Jóllehet e partnerség eredetileg elsősorban az Európai Bizottság, a tagság és a régió közötti viszonyt jelentette – azaz vertikális módon épült fel -, azonban 1994 óta előtérbe került a már korábban is létező szociális partnerség koncepciója, és 1999 óta a programciklus minden fázisára kiterjedt. A program előkészítésében és ellenőrzésében ez immár formális követelménnyé is vált, így a programot előterjesztő tagállamnak részletesen be kell mutatnia, hogy e partnerséget miként valósítja meg a konzultációk során. A monitoring tekintetében hasonlóak a követelmények: az Európai Bizottság tiltakozhat, ha az ellenőrzést végző bizottságok hatásköre túl szűk ahhoz, hogy a partnerek tényleges szerepet játsszanak.

Nincs visszajelzés

Magyarországon a kormány az EU Strukturális Alapokkal és a Kohéziós Alappal kapcsolatos felkészülés koordinációját és a Nemzeti Fejlesztési Terv elkészítésének irányítását – a PHARE tárca nélküli miniszter bevonásával – a gazdasági miniszter hatáskörébe utalta.

Az NFT munka- és ütemtervére vonatkozó előterjesztést a Fejlesztéspolitikai Koordinációs Tárcaközi Bizottság (FKTB) tárgyalta meg és fogadta el 2001. január 26-án. A javaslatok kidolgozása az ágazati és regionális tervező szervek, munkacsoportok feladata, a döntéseket és ezek összehangolását az NFT munkacsoport végzi, míg a döntés az FKTB és albizottságai kezében van. A kormány határozata értelmében a Nemzeti Fejlesztési Terv egyes operatív programjainak kidolgozásáért felelős tárcákat, valamint az egyes operatív programok, illetve a Közösségi Támogatási Keretterv (KTK) Végrehajtó Hatóságát is kijelölték.

Arról, hogy a monitoringbizottságok – melyekben a szociális partnerek részvétele kötelező – mikor és milyen összetételben állnak fel, nincs információ. Annak ellenére sincs, hogy az Európai Unió Tanácsának (ez az EU parlamentje) 1260/99-es rendelete – mely az NFT tartalmi részeit is felsorolja – külön rendelkezik a partnerség dokumentumainak előterjesztéséről.

A hiányosságok tehát – amelyek már a tervezés során is tetten érhetők – nyilvánvalóak. Noha a tájékoztató a tervezés folyamatának eddigi eredményei között felemlíti, hogy "a tervezőrészlegek az elkészült részanyagokat egyeztették a partnerekkel is", de – mint az a munkaerő-piaci bizottság ülésén a munkaadói oldal véleményeként is elhangzott – ez mindösszesen annyiban merült ki, hogy az összefoglalt helyzetelemzést (amely nem részanyag!) egyes munkaadói szervezeteknek véleményezésre megküldték. A javaslatokra azonban – az azóta eltelt több mint fél év alatt – visszajelzés nem érkezett, így nem tudni, hogy az észrevételekből sikerült-e bármit is figyelembe venni.

Stratégiai pálya

A helyzetelemzés és a stratégiák közötti összhangot megteremtő SWOT-elemzést – melyet az NFT munkacsoport és szövegező csoport lényegében már lezárt – a szociális párbeszédben részt vevők közül senki sem látta. Így aztán a szociális partnereknek azt az értékelést sem állt módjukban opponálni, amely előrevetítette a várható stratégiai pályát. E szerint ugyanis "hazánk az utóbbi években dinamikus fejlődést mutat, a makrogazdasági környezet stabil, megteremtődtek annak feltételei, hogy az ország hídszerepet töltsön be Kelet-Közép-Európában" stb. Ez – adott pillanatban – persze igaz is lehet. Kérdés azonban, hogy lehet-e ilyen sommás és statikus állapotot tükröző megállapításokra alapozni egyetlen fejlesztési stratégiát. A szociális partnerek azt az álláspontot képviselik, hogy – más helyzeteket is tükröző – stratégiai változatok kidolgozására lenne szükség. Kérdésként merült fel például a munkaerő-piaci bizottsági ülésen, hogy számoltak-e vajon a hivatalosan előre jelzett növekedési ütemtől eltérő növekedési változatokkal.

A tájékoztató a továbbiakban néhány bekezdésben ismerteti az egyes konkrét operatív programok munkacsoportjai által összeállított értékeléseket és célokat, körülbelül olyan mélységben, mintha egy sajtótájékoztatóra készült összefoglaló lenne.

Akadozó párbeszéd

E felszínes értékeléssel szemben a szociális partnerek számos problémát felvetettek az NFT-vel kapcsolatban. Így szóba kerültek a helyzetelemzés hiányosságai (például a kis- és középvállalkozások helyzetének felmérése lényegében teljességgel elmaradt), illetve elhangzott, hogy az országos szintű tendenciákat, az országos stratégiát regionális szinten nem szabad lemásolni. A foglalkoztatáspolitikai stratégia tervezetének véleményezése során viszont azt kifogásolták a szociális partnerek, hogy a célok és az intézkedések keverednek.

A bizottság kormányzati oldala ugyanakkor arról tájékoztatta a szociális partnereket, hogy a helyzetértékelés első szakasza lezárult, noha a véglegesítéséig, a konkrét programok meghatározásáig még sok egyeztetés szükséges. Arról, hogy hány operatív program készül, még csak ideiglenes munkadöntés született (ennek persze ellentmondani látszik a már előzőekben említett kormányhatározat, mely konkrétan megjelölte a programokat). A kormányzat képviselői elismerték, hogy az alkalmazott módszerek egyelőre nem kristályosodtak ki igazán. Mint kifejtették, az adatokat, a megállapításokat s ezzel párhuzamosan a fejlesztési célokat az idő előrehaladtával korrigálni kell, sőt, még a helyzetértékelés módosítására is lehetőség nyílik.

A kormányzati oldal ugyanakkor elismerte, hogy "a szociális partnerek bevonása az egyeztetési folyamatba nem megfelelő és annak módja sem kiforrott." Egyszersmind arra is ígéretet kaptak a munkaadók és a munkavállalók képviselői, hogy a tervezés további fázisaiban figyelembe veszik véleményeiket és javaslataikat.

A tájékoztató kitér arra is, hogy a Nemzeti Fejlesztési Terv készítésének folyamatában komoly problémát okoz a költségvetés jelenlegi szerkezete. Az Európai Unió által támasztott egyik legfontosabb követelmény ugyanis azon pénzforrások feltárása, melyek fejlesztésre fordíthatók, illetve a társfinanszírozás alapjául szolgálhatnak. További feladatként jelöli ki az előterjesztés a regionális és a szektorális programok elhatárolását, valamint a tervezéshez és a programok lebonyolításához kapcsolódó központi és regionális intézményrendszer korszerűsítési igényeinek felmérését s a szükséges intézkedések megtételét. Az anyag ugyanakkor kitér arra is – igaz, csak mellékesen -, hogy ki kell jelölni az előzetes értékelési tanulmány készítőit, biztosítani kell munkájuk összehangolását a többi tervező szerv tevékenységével, továbbá biztosítani kell a partnerek bevonását és a nyilvánosság tájékoztatását.

Remélhetően ez a – kissé visszafogott – szándék erőre kap annak a javaslatnak a nyomán, melyet a munkaerő-piaci bizottság kormányzati oldalán foglaltak össze, s mely szerint a bizottságnak, valamint a tervezési munkacsoportnak együttes ülést kellene tartania a humánerőforrás-fejlesztési operatív program kérdéseiről.

A tárgyalás fontossága

A szociális partnerek eddig is és ezután is sürgetik majd az együttműködést, ugyanis a tervezési, a végrehajtási és az ellenőrzési folyamatban való részvételük nem öncélú. A munkaadók és a munkavállalók nem saját fontosságuk kihangsúlyozása miatt tartják lényegesnek az NFT kialakításában való részvételt, s nem is csupán azért, mert az uniós követelményeknek való megfelelés komoly támogatási összegeket jelenthet, hanem mert a Strukturális Alapokból és a Kohéziós Alapból kapott juttatások hatékony, az egész nemzetgazdaság fejlődését szolgáló felhasználása végső soron a szociális partnerek által képviseltek feladata lesz.

A Nemzeti Fejlesztési Tervet az Országos Munkaügyi Tanács is tárgyalja. A munkaerő-piaci bizottság javaslata szerint a szociális partnerek bevonása az NFT egészének egyeztetési folyamataiba a Gazdasági Tanácson és annak Stratégiai Bizottságán keresztül lenne célszerű.

Programok és felelősök

Operatív program

Felelős tárca

Végrehajtó hatóság

Gazdasági versenyképesség

GM, OM, IKB

GM

Humánerőforrás-fejlesztés

OM, GM, EüM, SZCSM

OM, ISM, NKÖM, IKB

Infrastruktúra-fejlesztés

GM, KöM, KöViM

GM

Mezőgazd. és vidékfejlesztés

FVM

FVM

Regionális

FVM

FVM

KTK Végrehajtó Hatóság

PHARE min. hivatala

 

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem