×

Kedvezménytörvény

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 49. számában (2002. február 15.)
A kormányzat és a szociális partnerek egyeztető fórumain, sem az Országos Munkaügyi Tanácsban (OMT), sem pedig a Gazdasági Tanácsban (GT) nem sikerült kompromisszumra jutni a külföldieknek ez évben egyidejűleg kiadható munkavállalási engedélyek számáról. Így ezt a keretszámot törvényi felhatalmazása alapján – lapzártánkat követően – a gazdasági miniszter állapította meg, s ezt a Foglalkoztatási Hivatal főigazgatója közzéteszi a Magyar Közlönyben.

Az Országos Munkaügyi Tanácsban nem sikerült megegyezésre jutni a külföldi dolgozóknak egyidejűleg kiadható munkavállalási engedélyek számáról. A szociális partnerek szerint aggályos, hogy a kormányzat az idei évre – a munkaügyi központokban tavaly havonta rendelkezésre álló álláshelykínálat éves átlaga szerint számítva – a 81320-as plafonszámot állapította meg. E mérték tekintetében a szakszervezetek szerint célszerűbb lenne a 60 ezres irányszám elfogadása, ellenben a munkáltatók nagyobb rugalmasságot várnak, s azt javasolják, hogy a gazdasági miniszter az első fél év tényleges adatai szerint a maximumértéket bővíthesse.

 

Munkavállalási engedélyek

A Foglalkoztatási Hivatal adatai szerint 2001 júniusában 37 330 külföldi állampolgár rendelkezett érvényes munkavállalási engedéllyel, közülük 19 849 (több mint a fele) román állampolgár volt. (Az adatok szerint az összes többi országból érkezett munkavállaló aránya messze elmarad ettől, a volt szovjet országokból: Ukrajnából, Kárpátaljából származók 5917-en, Szlovákiából 2600-an rendelkeztek a fenti időpontban érvényes munkavállalói engedéllyel.) A statisztika szerint a többség (53 százalék) Budapesten dolgozott, a Romániával határos megyékben alacsony a kiadott engedélyek száma.

A jelenleg nálunk legálisan dolgozó román állampolgárok körülbelül háromnegyede fizikai munkát végez, legtöbben az építőiparban tevékenykednek, de dolgoznak a kereskedelemben és a vendéglátóiparban is. A tavalyi esztendő első felében kiadott engedélyek alapján a munkavállalók 72 százaléka férfi, 45 százalékuk életkora húsz és harminc év között van.

Elvárás a rugalmasság

A külföldiek foglalkoztatását szabályozó rendelettervezet vitájában a munkáltatók következetesen azt az álláspontot képviselték: számukra fontos, hogy a vonatkozó döntés gyorsan megszülessék, s a rendelet rugalmas munkaerő-gazdálkodást tegyen lehetővé. A foglalkoztatók abban érdekeltek, hogy az adminisztratív eljárás egyszerű legyen, s fölösleges fékek ne iktatódjanak a folyamatba. Kontrollra – megfelelő keretek közt – természetesen szükség van, ezért lenne jó, ha a tárgyév első fél évének tapasztalatai, illetve a valós piaci igények alapján a gazdasági miniszter mérlegelhetné és módosíthatná az éves keretszámot.

Átlag- vagy minimálbér?

Ugyancsak kardinális kérdés – és munkaadói szempontból érzékeny terület – a bérezés, nevezetesen hogy milyen kereseti mérték alatt kell majd elutasítani a munkavállalási engedélyek iránti kérelmeket. A munkáltatók szerint elfogadhatatlan, hogy az egyes szakmákban alkalmazott bérek országos átlagánál alacsonyabb összegért ne foglalkoztathassanak külföldieket. Szerintük ez olyan anomáliákhoz vezethet, hogy ugyanabban a munkakörben többet kereshet a külföldi, mint a hazai munkavállaló. Ugyanakkor gazdaságilag is elfogadhatatlan, hogy – esetleg – az átlag alatti teljesítményt átlag feletti díjazásban részesítsék a cégek. E felvetésekre a kormányzat felhívta a figyelmet arra, hogy a hazai munkavállalók keresetének védelmében külföldön, az európai országokban is kellő garanciákat érvényesítenek. A magyarországi szabályozásnak is alapvető célja, hogy a külföldiek foglalkoztatása ne törje le a magyar béreket. E kérdésben a kormányzat a szakszervezettel közös álláspontra helyezkedett, noha elutasította a munkavállalói oldal azon igényét, hogy a rendelettervezetben – az engedélyek elutasításának taglalásakor – átlagkereset szerepeljen az átlagos személyi alapbér helyett. Hasonlóképpen nem talált kormányzati meghallgatásra az a szakszervezeti igény sem, hogy a "lényegesen" szó kikerüljön a szabályozás azon részéből, melynek megfogalmazása szerint el kell utasítani a kérelmet, ha az adott szakmára vonatkozó átlagos személyi alapbérnél lényegesen alacsonyabb személyi alapbért állapít meg a foglalkoztató. A szakszervezetek – ezen túlmenően – még számos felvetést megfogalmaztak. Például fontosnak tartják, hogy a külföldiek foglalkoztatásának országos keretszámáról az OMT egyetértésével lehessen dönteni, figyelembe véve az ágazati, területi sajátosságokat is. Ugyanakkor a munkavállalói oldal azt is igényli, hogy a külföldi munkavállalókat – sztrájk esetén – sztrájktörőkként ne foglalkoztathassák a cégek.

(A vitát a gazdasági miniszter a külföldiek foglalkoztatásának engedélyezéséről szóló rendeletmódosítása zárta le, s ez tisztázza a most még eltérően értelmezett fogalmakat is.)

Hiányzik az előrelátás

A vitát kiváltó egyetértési nyilatkozat szerint minden román állampolgár, a hazai munkaerő-piaci helyzet vizsgálata nélkül, évi három hónapos – meghosszabbítható – munkavállalási lehetőséghez juthat Magyarországon. (A kedvezménytörvény eredeti szabályozása szerint ez csak a magyar nemzetiségű munkavállalókra és hozzátartozóikra terjedt ki.)

Az Országos Munkaügyi Tanács (OMT) egyetlen érdemi jogköre, hogy beleszólhat a munkaerőpiacot érintő kérdésekbe. A kedvezménytörvény pedig ilyen – mondta Horváth Gábor, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ) főtitkára. Szerinte a felmerülő gondok megvitatásán túl minden esetben törekedni kell a megállapodásra. Mindez természetesen vonatkozik a státustörvényre, illetve annak a magyar munkaerőpiacra gyakorolt hatására.

A MOSZ főtitkára lapunknak hangsúlyozta: legfőbb probléma az, hogy pontosan kellene tudni, mi a kormány további szándéka a Romániával aláírt egyezmény után. A közvetlen munkaerő-piaci hatások mérlegelésén túl fontos az előrelátás is, nevezetesen hogy melyik szomszédos ország és milyen módon lesz érintett még ebben az ügyben.

Igények szerint

A MOSZ szerint a munkaerőre a gazdaság fejlődésének ütemében van szükség. "Mi nem tartjuk helyesnek, hogy a kormány igyekszik megnyugtatni a közvéleményt, mondván, szinte nem is jön át senki majd hozzánk dolgozni. Ez már csak azért sem elfogadható magyarázat, mert ezt a kérdést magának a gazdaságnak, a vállalkozói igényeknek kell eldöntenie, hiszen ez a piacgazdaság egyik meghatározója. Azt gondolom, hogy Magyarországra igenis kell jönnie a munkaerőnek, hiszen az, amit a határon túlról érkezettek a munkájukkal nálunk megtermelnek, többletérték, ami itt marad nálunk. Ez azoknak az embereknek is jó, akik Magyarországra érkeznek, és a munkaadóknak is előnyös, hiszen ha egy régióban bizonyos munkára nincs jelentkező, illetve nincs szabad munkaerő, akkor a munkáltató szívesen foglalkoztat határon túli magyarokat. A korlátozásokkal a munkaadók nem értenek egyet" – szögezte le a MOSZ főtitkára.

A korlátozások kérdésében a MOSZ nem ért egyet a szakszervezetekkel. A munkavállalói érdekképviseletek hallani sem akarnak arról (ezek egyelőre felvetések csupán), hogy az alkalmazotti bér alacsonyabb is lehet az átlagbérnél. A munkaadói szervezet – érthető módon – a rugalmas bérrendszerben érdekelt.

Terjedhet a feketemunka

Horváth Gábor egyébként úgy látja, a munkaadókat "nem hozta lázba", hogy a határon túliak ezentúl 3 hónapra úgy jöhetnek Magyarországra dolgozni, hogy munkavállalási kérelmük elbírálása során a magyar munkaügyi hatóságok nem vizsgálják, van-e magyar jelentkező az adott munkakörre. "Ebben a kérdésben közelebb áll a nézetünk a szakszervezetekéhez; ez a 3 hónapos lehetőség úgymond nem a mi intézményünk. Mi nem attól tartunk, hogy a határon túliak elözönlik az országot, azonban mi is látjuk annak veszélyét, hogy a vendégmunkások egy része először végigjárja a hivatalos ügyintézést, azután másodjára már nem: feltérképezik az itteni helyzetet, és a következő három hónapban már feketén vállalnak munkát" – szögezte le a főtitkár.

Csak emlékeztetőül: a külföldi munkavállalóknak egészségügyi alkalmasságról szóló orvosi bizonyítványt, szakképzettséget igazoló iratot és ezek hiteles magyar fordítását is csatolni kell, ezenkívül tartózkodási vízumot kell kérni, adó- és tb-számot kell beszerezni, valamint hosszú ideig tarthat az ehhez kapcsolódó nemzetbiztonsági ellenőrzés is.

"Nem értünk egyet a kormánynak azzal a válaszával sem, hogy majd szigorítják a munkaügyi ellenőrzést, és megemelik az egy cégre kiszabható munkaügyi bírságot" – jelentette ki a főtitkár. Tapasztalatai szerint ugyanis a megbírságolt cégek között számosan vannak, amelyek valamilyen elrontott vagy hiányos dokumentáció miatt fizetnek munkaügyi bírságot, további ellenőrzésekkel való fenyegetés esetükben nem indokolt.

GT-ülés: Távolodó álláspontok

A külföldi munkavállalók foglalkoztatásáról, a számukra kiadható engedélyek számáról, illetve az alkalmazásukat szabályozó rendelettervezetről – az Országos Munkaügyi Tanácsban (OMT) – megkezdett vita a Gazdasági Tanácsban (GT) folytatódott, ám ez a szociális partnerek megegyezése nélkül zárult.

A munkavállalók továbbra is ragaszkodtak ahhoz, hogy a külföldiek foglalkoztatását szabályozó mechanizmusokról a szociális partnerek közösen döntsenek az OMT-ben, s kiálltak azon eredeti követelésük mellett is, hogy – a hazai bérek védelmében – az országos átlagos személyi alapbérnél alacsonyabb javadalmazásért ne foglalkoztathassák dolgozóikat a munkáltatók.

A munkaadói kör ezzel szemben – teljesen egységesen és határozottan – azt az álláspontot képviselte, hogy a kötelező minimálbéren kívül más bérkorlátozást nem hajlandók elfogadni, hiszen minden egyéb megkötés ellentétes a piacgazdasággal. A vállalkozások képviselői arra is felhívták a figyelmet, hogy Magyarországon számos ágazatban és szakmában munkaerőhiány van, amely probléma kezelésére megoldást hozhat a külföldiek foglalkoztatása. Miután a szociális partnerek nem tudtak megegyezni abban sem, hogy az idei évben hány külföldi munkavállalási engedélyt adjanak ki, így a kormányzat jelezte, hogy a gazdasági miniszter saját hatáskörében dönt erről.

A GT utolsó napirendjén az alapszabály elfogadása szerepelt, azonban az Autonóm Szakszervezetek Szövetségének vétója miatt a dokumentumot nem sikerült elfogadni. Így – annak átdolgozásáig és elfogadásáig – a fórum alapszabály nélkül működik

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem