×

Jogszabályfigyelő

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 49. számában (2002. február 15.)
Összeállításunkban azokat a lapzártát megelőző hónapban megjelent jogszabályokat ismertetjük, amelyek számot tarthatnak a munkaadók érdeklődésére.

Felelős műszaki vezető

2002. január 22-étől felelős műszaki vezető csak az a személy lehet, akit – az építményfajta, valamint a szakterület megjelölésével – a névjegyzékbe felvettek. A névjegyzéket az építményfajta szerint hatáskörrel rendelkező építésfelügyeleti feladatokat ellátó szerv vezeti. Az országosan összesített névjegyzék kiadásáról az építményfajta szerint hatáskörrel rendelkező minisztérium gondoskodik. A névjegyzékbe – kérelemre – az a büntetlen előéletű magyar állampolgár, illetve magyarországi tartózkodási engedéllyel rendelkező, illetőleg nemzetközi egyezmény vagy viszonosság hatálya alá tartozó külföldi állampolgár vehető fel, aki szakirányú szakmai képesítéssel és szakmai gyakorlati idővel rendelkezik, továbbá az igazgatási szolgáltatási díjat befizette.

Az 1/2002. (I. 7.) FVM-GM-KöViM együttes rendelet 2. számú melléklete az építési naplóról, annak vezetésének szabályairól szól, illetve az építési napló mintáját is tartalmazza. Egy másik rendelet több, az építésügyről szóló jogszabályi rendelkezést módosított.

[1/2002. (I. 7.) FVM-GM-KöViM együttes rendelet az építőipari kivitelezési, valamint a felelős műszaki vezetői tevékenység gyakorlásának részletes szakmai szabályairól és az építési naplóról szóló 51/2000. (VIII. 9.) FVM-GM-KöViM együttes rendelet módosításáról, 2/2002. (I. 7.) FVM rendelet egyes építésügyi jogszabályok módosításáról]

Veszélyes áruk

Két rendelet is született – az EU-jogharmonizáció keretében – a veszélyes áruk szállításáról. A veszélyes áruk közúti szállításának ellenőrzésére vonatkozó egységes eljárásról szóló rendelet előírja, hogy ki és hogyan ellenőrizheti a közutakon a veszélyes áruk szállítását. Veszélyes áru közúti szállításának minősül minden olyan, közúti járművel végzett szállítási tevékenység – a határátkelőhelyeken történő átszállítás is -, amelyet részben vagy egészben közúton hajtanak végre. A rendelet értelmében a szállításnak része az ideiglenes tárolás, az áru becsomagolása, továbbá be- és kirakodása (beleértve a töltést és ürítést is) akkor is, ha ezeket nem a szállító végzi.

Ellenőrzés

A veszélyes áru szállítását közúton és a telephelyen a területileg illetékes közlekedési felügyelet, a rendőrhatóság, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság – a területileg illetékes katasztrófavédelmi igazgatóságok (a fővárosban a Fővárosi Tűzoltó-parancsnokság) közreműködésével -, továbbá a vámhatóság ellenőrzi. A határátkelőhelyeken azonban csak a vámhatóság ellenőrizhet.

Az ellenőrzést a rendelet 1. számú mellékletében foglalt ellenőrzési jegyzék alapján kell végezni. Az ellenőrző hatóságnak az ellenőrzési jegyzéknek az egyik példányát az ellenőrzöttnek át kell adnia. Az ellenőrzött jármű vezetője, tulajdonosa vagy a szállító akkor mentesülhet az ismételt ellenőrzés alól, ha az ellenőrzési jegyzéket a szállítás alatt bemutatja. Amennyiben szükséges és a biztonságot nem veszélyezteti, az áruból laboratóriumi megvizsgálás céljából mintát lehet venni. A mintavételt az ellenőrzött személy, illetve a tulajdonos köteles tűrni, és a szükséges mértékben elősegíteni. A mintavétel biztonságáért, a mintavétellel kapcsolatos környezetszennyeződés elkerüléséért a mintavételt végző a felelős. Az ellenőrzés nem tarthat az indokoltnál hosszabb ideig, az ellenőrzött jármű a szabálytalanság megszüntetését követően továbbhaladhat. Szabálytalanság esetén az ellenőrző hatóságnak a legkisebb kockázattal járó intézkedést kell megtennie a szabálytalanság megszüntetésére.

A hatóság a közúti ellenőrzéseket az országos és a helyi közutakon és a közforgalom elől el nem zárt magánutakon rendszeresen, szúrópróba-szerűen végzi. Az ellenőrzés helyét úgy kell megválasztani, hogy a jármű feltartóztatása a biztonságot ne veszélyeztesse.

A hatóság a telephelyen is ellenőrizhet. Az ellenőrzött személy köteles beengedni az ellenőröket az üzleti helyiségekbe vagy az ellenőrzött járműbe, illetve köteles megengedni, hogy az ellenőr a veszélyes áru szállítására vonatkozó iratokba betekintsen. Meg kell adnia az ellenőrzéshez szükséges felvilágosítást is.

Szabálytalanságok

Szabálytalanságnak minősül, ha

  • a szállító nem engedélyezett árukat szállít,
  • hiányzik az áruk és csomagolásuk szabályszerűségéről szóló feladói nyilatkozat,
  • a járműből a tartály(ok) vagy a küldeménydarabok tömítetlensége miatt veszélyes anyag szivárog,
  • olyan jármű közlekedik, amelyik nem rendelkezik jóváhagyással vagy jóváhagyási igazolása nem megfelelő,
  • olyan jármű közlekedik, amelyik nincs ellátva narancssárga táblával, vagy amelyiknek szabálytalan a narancssárga táblája,
  • olyan jármű közlekedik, amit szabálytalan írásbeli utasítással láttak el, vagy amelyiknek hiányzik az írásbeli utasítása,
  • nem megfelelő a jármű vagy a csomagolóeszköz,
  • hiányzik a veszélyes áruk közúti szállítására vonatkozó, szabályszerű oktatási bizonyítvány,
  • nincs a járművön tűzoltó készülék,
  • a jármű a szabályszerű veszélyességi bárcák nélkül közlekedik, illetve csak küldeménydarabokat szállít,
  • a szállító a fuvarokmány(ok) vagy kísérőokmány nélkül, vagy a szállított veszélyes árura vonatkozóan szabálytalanul kitöltött fuvarokmánnyal szállít,
  • a kétoldalú vagy többoldalú megállapodás alapján nem engedélyezett, vagy a megállapodásnak nem megfelelő járművek közlekednek,
  • a tartályokat túltöltik,
  • a veszélyes árukat szállító járművekre vonatkozó közlekedési szabályokat megsértik.

Biztonsági tanácsadó

A tanácsadó elősegíti, hogy a vállalkozás az előírásoknak megfelelően és a lehető legbiztonságosabban végezze a veszélyes áru szállításával kapcsolatos tevékenységét. A tanácsadó feladatait részletesen a veszélyesáru-szállítási biztonsági tanácsadó kinevezéséről és képesítéséről szóló rendelet 1. számú melléklete tartalmazza. Fontos, hogy a vállalkozás vezetője a tanácsadó kinevezésével még nem mentesül a veszélyes áruk szállításával kapcsolatos felelősség alól.

Ha a tanácsadó az 1. számú mellékletben lévő feladatainak végzése során hiányosságot észlel – ha nem ő a vállalkozás vezetője -, köteles azt jelenteni az illetékes vezetőnek. Ekkor mindent meg kell tennie a hiányosság megszüntetése érdekében, valamint annak megtörténtéig a szállítmányt vissza kell tartania, vagy a technológiai folyamatot le kell állítania. A tanácsadónak a vállalkozás tevékenységi körébe eső valamennyi közlekedési alágazatra (közút, vasút, belvíz) és árucsoportra vonatkozóan szakképesítéssel kell rendelkeznie.

A tanácsadó feladatai

A tanácsadó

  • figyelemmel kíséri, hogy a vállalkozásnál betartják-e a veszélyes áruk szállítására vonatkozó előírásokat,
  • tanácsot ad a vállalkozás számára a veszélyes áruk szállítását és az áruk szállításra való előkészítését illetően,
  • éves jelentést készít a vállalkozás vezetői, szükség esetén az illetékes hatóság számára a vállalkozás veszélyes áruk szállításával kapcsolatos tevékenységéről (Az éves jelentéseket 5 évig meg kell őrizni, és az ellenőrzésre jogosult hatóság kérésére be kell mutatni.),
  • elkészíti az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Programban előírt adatszolgáltatást a KSH számára.

A tanácsadó köteles figyelemmel kísérni, hogy betartják-e a szállítandó veszélyes áruk azonosítására vonatkozó szabályokat, a vállalkozás figyelembe veszi-e a szállító járművek vásárlásánál a szállítandó veszélyes áruval kapcsolatos különleges követelményeket. Ellenőrzi továbbá a veszélyes áruk szállítására, ki- és berakására használt felszereléseket, oktatja, képzi a vállalkozás alkalmazottait, és nyilvántartja a képzésről szóló jelentéseket, okmányokat. A tanácsadó köteles a szállítás vagy a ki- és berakás biztonságát veszélyeztető baleset- vagy rendkívüli esemény esetén a veszélyt elhárítani.

Az alvállalkozók vagy más közreműködők kiválasztásakor és igénybevételekor figyelembe kell vennie a veszélyes áruk szállításával kapcsolatos jogszabályokat és az azokban foglalt különleges követelményeket. A tanácsadó köteles ellenőrizni azt is, hogy a veszélyes áruk szállításában, ki- és berakásában részt vevő alkalmazottak részletes technológiai utasítást és oktatást kapnak-e.

Mindkét rendelet 2002. március 1-jén lép hatályba.

[1/2002. (I. 11.) Korm. rendelet a veszélyes áruk közúti szállításának ellenőrzésére vonatkozó egységes eljárásról, 2/2002. (I. 11.) Korm. rendelet a veszélyesáru-szállítási biztonsági tanácsadó kinevezéséről és képesítéséről]

Jegybanki alapkamat

A jegybanki alapkamat mértéke 2002. január 22-étől 9,00 százalék.

[1/2002. (MK 2.) MNB közlemény a jegybanki alapkamat mértékéről]

PÁV-vizsga

Változtak a közúti járművezetők pályaalkalmassági vizsgálatáért fizetendő díjak. A díjakat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell első fokú eljárás esetén a Központi Közlekedési Felügyeletnek a Magyar Államkincstár Rt.-nél vezetett 10032000-00283779 számú, másodfokú eljárás esetén a Közlekedési Főfelügyeletnek a Magyar Államkincstár Rt.-nél vezetett 10032000-01738825 számú előirányzat-felhasználási keretszámlájára igazoltan befizetni.

[1/2002. (I. 18.) KöViM-BM együttes rendelet a közúti járművezetők pályaalkalmassági vizsgálatáról szóló 11/1988. (XII. 20.) KM-BM együttes rendelet módosításáról]

Nyári időszámítás

A nyári időszámítás

  • 2002-ben március 31-től (vasárnaptól) október 27-ig (vasárnapig),
  • 2003-ban március 30-tól (vasárnaptól) október 26-ig (vasárnapig),
  • 2004-ben március 28-tól (vasárnaptól) október 31-ig (vasárnapig),
  • 2005-ben március 27-től (vasárnaptól) október 30-ig (vasárnapig),
  • 2006-ban március 26-tól (vasárnaptól) október 29-ig (vasárnapig)

tart.

Az órákat március utolsó vasárnapján kettő órakor három órára, október utolsó vasárnapján három órakor kettő órára kell állítani.

[8001/2002. (MK 6.) KöViM tájékoztató a nyári időszámítás alkalmazásáról szóló 39/1996. (III. 13.) Korm. rendelet végrehajtásáról]

Közúti járművek

Módosultak a január 26-ától alkalmazandó új díjtételek, amelyek a 2/2002. (I. 18.) KöViM-BM együttes rendelet mellékletében találhatók.

[2/2002. (I. 18.) KöViM-BM együttes rendelet a közúti járművek forgalomba helyezésével és forgalomban tartásával, valamint környezetvédelmi felülvizsgálatával és ellenőrzésével kapcsolatos egyes díjakról szóló 11/1998. (IV. 17.) KHVM-BM együttes rendelet módosításáról]

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem