×

Bértárgyalások – 2002

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 47. számában (2001. december 15.)
A jövő évi keresetemelési ajánlás mértékéről egyelőre eltérő álláspontot képviselnek a szociális partnerek. Míg a munkavállalói körben 9-12 százalékot tartanak lehetségesnek, addig a munkaadók 7-9 százalékot javasolnak. A felek kompromisszumkészségét jelzi azonban, hogy az Országos Munkaügyi Tanács novemberi plenáris ülésén egy-egy százalékkal sikerült elmozdulni az eredeti – a munkavállalók által igényelt 10-13 és a munkaadók szerint elfogadható 6-8 százalékos – javaslattól. A felek az OTM plenáris ülésén – lapzártánkat követően, már decemberben – tovább folytatják az egyeztetést.

Eltérő ajánlásokat fogalmaztak meg a szociális partnerek

"A reálbér alacsony infláció mellett növekedjék"

A kormány fontosnak tartja, hogy a jövő évi keresetajánlásokról háromoldalú megállapodás szülessen, azonban úgy véli: az alku megkötése elsősorban a munkaadói és a munkavállalói szervezetekre tartozik. A kormány természetesen részt kíván venni az egyeztetéseken, mindazonáltal a tárgyalások fő szereplői a szakszervezetek és a munkaadói érdekképviseletek. A megállapodás fő feltétele ennek megfelelően az, hogy a két szociális partnernek sikerüljön közös álláspontot kialakítania. Amennyiben a tárgyalások sikerrel biztatnak, akkor az egyeztetésekbe a kormány is aktívan bekapcsolódik – közölte Herczog László, a Gazdasági Minisztérium miniszteri megbízottja.

Ami a számokat illeti, a kormány azt szeretné, ha az átlagkeresetek növekedése elérné legalább az infláció, valamint a GDP-növekmény felének megfelelő mértéket. A 2002. évi költségvetési törvényt alapul véve 4-6 százalékos inflációval számolunk, amelyhez mintegy 4 százalékos GDP-növekedés adódik. Ez összességében 6-8 százalékos keresetnövekedésnek felel meg. Ezt tekintjük tehát minimumnak – hangsúlyozta a miniszteri biztos.

Természetesen a döntésnél az adórendszer változásait is figyelembe kell venni. A számítások szerint 2002-ben a bruttó és a nettó bérek várhatóan azonosan nőnek, sőt a nettó kereseteknek a bruttónál nagyobb növekedése sem zárható ki.

Herczog László elmondta: a kormány azt szeretné – és ezzel a szociális partnerek is egyetértenek -, ha a reálbérek érzékelhető emelkedése a lehető legalacsonyabb infláció mellett következne be. A jövő évi bértárgyalásokat mindenképpen meghatározza a minimális bér 50 ezer forintra történő emelése, aminek következtében a kereseti arányok lényegesen módosultak, s az alacsonyabb kategóriákban egyfajta bértorlódás következett be.

Herczog László rámutatott: arra nyilvánvalóan nincs lehetőség, hogy a verseny- és a közszféra valamennyi kategóriájában ugyanekkora mértékben emelkedjenek a keresetek. Az indokolt különbségek kialakításához viszonylag hosszabb idő szükséges, de a korábbi kereseti arányok visszarendeződésével nem kell számolni, és ez nem is indokolt. Herczog László hozzátette: mindazonáltal el tudná képzelni, hogy a korábbiaktól eltérő szerkezetű keresetajánlásban állapodjanak meg. Célszerű lenne, ha a keresetajánlás két részből tevődne össze: egyfelől a minimális bérre vonatkozna – amely nyilvánvalóan kötelező, bár az érintettek arányában lényeges különbségek adódhatnak a vállalkozások között -, másfelől pedig a minimálbér-emelésben nem részesülőknek ajánlott emelést tartalmazná. Természetesen a két elem összegének meg kell felelnie a nemzetgazdasági lehetőségeknek.

A közszférában nyilvánvalóan kisebb a mozgástér, hiszen a költségvetési törvényt már korábban elfogadta az Országgyűlés. A feszültségek oldását szolgálják a különböző illetményszorzók, valamint az az átlagosan 3 százalékos (26-28 ezer forintos) keresetkiegészítés, amit decemberben kapnak kézhez a közigazgatási ügykezelők és fizikaiak, valamint azok a közalkalmazottak, akiknek az illetményét kizárólag csak az illetménytábla tételeinek 8,75 százalékos emelése érintette.

Ezzel a kormány teljesítené ígéretét, miszerint a közszféra valamennyi területén el kell érni az infláció plusz a GDP-növekedés felének megfelelő keresetemelést az idén. Mivel az infláció magasabb az eredetileg feltételezettnél – ma már 9,4 százalékkal számolnak -, így a közszférában indokolt a keresetkiegészítés. Az említett 9,4 százalékos inflációval és a 4,5 százalékos GDP-növekedés felével kalkulálva 11,65 százalékos keresetemelésről lehet beszélni, amit a kormány 12 százalékra javasolt kerekíteni – emelte ki a biztos.

"Bizonytalanok a makrogazdasági prognózisok"

A munkaadói oldal eredetileg 6-8 százalékos keresetemelési ajánlást javasolt 2002-re – közölte Dávid Ferenc, az Általános Fogyasztási Szövetkezetek Országos Szövetsége (ÁFEOSZ) titkára, a munkaadói oldal szakértője.

A munkaadói érdekképviseletek szerint jó, ha a jelentős minimálbér-emelésnek megfelelnek majd a munkahelyek jövőre, ezért a lehető legkisebb mértékű keresetemelést ajánlják az ágazati és helyi béralkuk partnerei számára.

Az 50 ezer forintra emelt minimálbérrel a munkaadók terhei így is mintegy 110-120 milliárd forinttal emelkednek éves szinten, bár ebből kompenzációként 15 milliárd forintot kifizet a Munkaerő-piaci Alap a támogatásra szoruló cégeknek.

A munkaadók számára elfogadhatatlan a szakszervezetek 3,5-7 százalékos reálbér-követelése. Dávid Ferenc emlékeztetett arra, hogy a cégek körében még a nyáron végzett felmérés szerint is maximum 2 százalékos reálbérnövelésben gondolkodtak.

A szakértő szerint a kormány jövő évre vonatkozó keresetemelési elképzeléseinek egyik fő problémája, hogy mind az infláció, mind a 2002. évi gazdasági növekedés mértéke mára rendkívül bizonytalanná vált.

A szakértő kifejtette: az idei háromoldalú minimálbér-tárgyalások formaiak voltak, mivel a költségvetésben jövőre rögzített legalább 50 000 forintot csak emelni lehetett volna. A munkaadók úgy ítélik meg, hogy az egyes ágazatokban dolgozók 40 százalékát érintő 56 százalékos idei minimálbér-emelést nem alapozta meg a gazdaság teljesítménye. Ezzel szemben az Unió azt ajánlja, hogy a nominális és a reálbérek csak a gazdasági teljesítmény növekedésének arányában emelkedjenek, a mértékében pedig állapodjanak meg a szociális partnerek. Tény: a 2002 januárban esedékes, ideihez képest 25 százalékkal megemelt, 50 000 forintos minimálbér bevezetése nem tükrözi a gazdaság teljesítményét.

Persze figyelembe kell venni azt az uniós elvárást is, hogy a nettó minimálbérnek a csatlakozásig el kell érnie a nettó átlagkeresetek 55-60 százalékát, ami most 40-50 százalék körül mozog. Az is hasznos lenne, ha a kormány a 2002-re rögzített 2 százaléknál intenzívebb járulékcsökkentést hajtana végre, illetve a 4200 forintos egészségügyi hozzájárulást megszüntetné, de legalábbis csökkentené a napi munkaidővel arányosan. Sajnos azonban a kormány e területen nem kíván hozzányúlni a kétéves büdzséhez.

"Aránytalanságok feszítik a bérskálát"

A szakszervezetek álláspontja szerint jövőre 10-12, plusz 1 százalékos bruttó keresetemelésre lenne szükség. Elképzeléseink szerint a 13 százalékból 10-12 százalékot bérfejlesztésre, 1 százalékot pedig a minimálbér-emelésből adódó bérfeszültség kezelésére kellene fordítani – jelentette ki Borsik János, az Autonóm Szakszervezetek Szövetségének elnöke, a munkavállalói oldal szakértője.

A szakszervezetek azért nem fogadják el a munkaadói és a kormányzati oldal 6-8 százalékos ajánlatát, mert az utóbbi években az infláció rendre jelentősen meghaladta a prognosztizált mértéket, ami felborította az előzetesen kialkudott keresetajánlási mértéket.

A munkavállalói érdekképviseletek szerint ugyanis a minimálbér idei és a jövő évi emelése miatt méltánytalan bérarányok alakulhatnak ki a bérskála középső részein. A szakszervezetek – a bértorlódást elkerülendő – 2003-tól bértarifarendszer bevezetését is javasolják, melynek lényege, hogy az általános minimálbérnél magasabb, kötelező legkisebb kereseteket rendelnének az egyes képzettségekhez.

Mivel az elmúlt években a reálkeresetek növekedése elmaradt a gazdasági növekedés ütemétől, a szakszervezetek jövőre 4-5 százalékos reálbéremelést szeretnének elérni – közölte a szakszervezeti szakértő. A munkavállalók továbbra sem értik ugyanis, hogy miért nem nőhetnek a béreik a teljesítményekkel arányosan. Az utóbbi években a gazdaság dinamikusan fejlődik, a GDP növekedése 5 százalék körüli, azonban a reálbérek jóval e szint alatt növekedtek úgy 1999-ben, mint 2000-ben. Ez idő alatt ugyanakkor emelkedtek az adóterhek is: a személyi jövedelemadó tekintetében csak 1999-ben közel 200 milliárd forintnyi többletelvonást kellett elszenvedni csak azért, mert az adókedvezmény a felére csökkent és az adótábla változott.

A munkavállalói oldal elfogadta az Autonómok azon álláspontját, miszerint a minimálbér bruttó emelésével szemben a nettó bér számít: ez mutatja ugyanis, hogy a dolgozók mennyit visznek haza. Ezért hasznosnak tartanák az szja csökkentését az alsó jövedelmi sávban: elfogadhatatlan ugyanis, hogy a létminimum szintjét még csak el sem érő minimálbér 20 százalékos adóelvonással terhelt. Ez a legfejlettebb uniós tagországokban is csak 14-15 százalékos.

A javaslat megalapozottságát mutatja, hogy a munkaadói szövetségek is elfogadták, majd a tárgyalásokon mindkét oldal közösen képviselte. A kormány elutasító magatartása miatt azonban meghiúsult az elképzelés. Ám ezt tapasztalva a munkáltatók is elpártoltak a közös állásponttól. Az Autonómok az 50 ezer forintos minimálbér megszavazásánál végül is tartózkodtak, de nem kívánták megakadályozni a konszenzusos döntést.

Végül a szakszervezetek is elfogadták az 50 000 forintos mértéket, noha feltételként szabták, hogy mielőbb kezdődjön meg a tárgyalás a jövő évre országosan ajánlható keresetemelési mértékről. Kérték, hogy a kormányzat javasolja azon állami vagy állami többségi tulajdonú cégeknek az idei tényleges inflációhoz igazodó béremelést, ahol ezt még nem hajtották végre. Ugyanezt kérték a szakszervezetek a munkáltatói érdekképviseletektől is.

A munkavállalói oldal azt igényelte továbbá, hogy a kormányzat még az idén terjessze az OMT elé az uniós bérekhez történő felzárkózás programját.

Borsik János felhívta a figyelmet arra, hogy a minimálbér 50 ezer forintos bevezetésével 2 millió ember munkáját értékeli le a kormány, mert az emelés 1 millió embert érint, de 2 millió ember közel kerül a minimálbérhez azáltal, hogy nem növekszik a keresete.

Ágazatonként eltérő a gazdálkodók pozíciója"

Az agrárvállalkozások körében csak a gazdaság teherbíró képességének megfelelő béremeléseket tudunk jó meggyőződéssel támogatni. A 25 százalékos jövő évre vonatkozó minimálbér-emelést mind a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ), mind pedig az Agrár Munkaadói Szövetség (AMSZ) elfogadta, ám ez a tagok többségénél meghatározza a bértömeget – jelentette ki Szabadkai Antal, az AMSZ irodavezetője. – A kormányzat javaslatát, a 6-8 százalékos átlagbér-emelési mértéket azért tartjuk elfogadhatóbbnak, mert gazdálkodó szervezeteink bérfizető képességéhez sajnos ez áll a legközelebb.

A mezőgazdasági vállalkozások, intézmények és a gazdák helyzete természetesen nem egységes, hiszen jelentős különbségek tapasztalhatók régiónként, illetve termelési al- és szakágazatonként is.

A színvonalas munkaerő viszont csak megfelelő bérezéssel tartható meg, ezért a cégek – ha a piaci helyzet és saját gazdasági teljesítőképességük lehetővé teszi – az ajánlott sáv feletti béremelést is megvalósítanak. Legalábbis ezt mutatja az elmúlt év tapasztalata, amikor is az alultervezett infláció miatt többlet-béremelési igény jelent meg a versenyszféra vállalatainál és a mezőgazdaságban is. Ahol ennek a gazdasági feltételei biztosíthatók voltak, ott a tavalyi ajánlásokat meghaladó átlagos béremelések történtek. Ám ez a tény is óvatossá teszi a munkaadókat – a mezőgazdaságiakat különösen -, s arra int, hogy a tárgyalási folyamat elején nem célszerű elkötelezettséget vállalni a túlságosan magas átlagbér-emelési ütem mellett.

Másrészt azt is látni kell, hogy a minimális bérek nagyarányú emelése bértorlódást okozott, és a munkahelyek a jó vagy elfogadható légkör megőrzése érdekében – lehetőségeik szerint – lépéseket tesznek a feszültség csökkentésére.

Az a cél, hogy a kifizetett minimálbér fedezze a mezőgazdaságban dolgozók megélhetési költségeit. Ennek a feltételeit azonban először meg kell teremteni gazdaságpolitikai és agrárpolitikai intézkedésekkel. A mezőgazdaságban, a szezonális jelleg és az idénymunkások alkalmazása miatt, kiugróan magas a minimálbéren foglalkoztatottak aránya. Az idei 40 ezer és a jövő évi 50 ezer forintra történt minimálbér-emeléssel a kormány nehéz helyzetbe hozta az agrármunkaadókat. Kiemelten fontos, hogy a mezőgazdaság – mely ágazatban az idei minimálbér-emelés szinte az egész bérfejlesztésre szánt bértömeget elvitte – súlyának megfelelő összegekhez jusson a 15 milliárd forintos kompenzációból.

 

Lassú közeledés

A jövő évi keresetemelési ajánlás vitájában – az OMT plenáris ülésén – a szociális partnerek és a kormány képviselői egyaránt azt hangsúlyozták, hogy a háromoldalú megállapodás megkötésében érdekeltek, még akkor is, ha pillanatnyilag messze állnak egymástól a bemutatott javaslatok. Megegyezés már csak azért sem jöhetett szóba, mert az egyik oldalnak sem volt felhatalmazása arra, hogy ajánlatukból – munkavállalók: 9-12, munkaadók: 7-9 százalék – tovább engedjenek.

A munkavállalói oldal érvelésének alappillére az volt, hogy a reálkereseteknek – a gazdaság várható növekedésével arányosan – 4-5 százalékkal kellene emelkednie a versenyszférában. A szakszervezetek is érdekeltek az infláció mértékének csökkentésében, azonban – az előző évi tapasztalatok alapján – nem tartják elfogadhatónak a kormányzat 4-6 százalékos inflációs célkitűzését.

A munkaadói oldal arra emlékeztetett, hogy a vállalkozásoknak már rendkívüli terhet jelent a minimálbér megemelése is. Amikor tehát a jövő évi keresetemelésről tárgyalnak, akkor azt az immár januártól érvényes ötvenezer forint tükrében kell végiggondolniuk. Ezért is szorgalmazzák, hogy a Munkaerő-piaci Alap Irányító Testülete (MAT) mielőbb foglalkozzék a minimálbér-emeléssel kapcsolatos kompenzáció részletes feltételeinek kidolgozásával.

A kormányzati oldalon megfogalmazott vélemények szerint támogatandó a keresetemelési ajánlásról folytatott tárgyalás, azonban mindenképpen a szociális partnerekre tartozik a megegyezés. A kormány szintén abban érdekelt, hogy a reálbér-pozíció javulása minél alacsonyabb infláció, illetve nominális keresetnövekedés mellett valósuljon meg

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem