×

Felnőttképzési törvény

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 45. számában (2001. október 15.)
A felnőttképzési törvény közeljövőben tervezett módosításával a szociális partnerek egyetértenek, ám a javaslat számos részletét aggályosnak tartják. Mint a jogszabály-módosítás véleményezése során az Országos Munkaügyi Tanács (OMT) szakképzési bizottságában a munkáltatók és a munkavállalók képviselői hangsúlyozták: a törvénymódosítással kapcsolatos legfőbb követelmény, hogy megfelelő alapot teremtsen a felnőttképzés megújításához.

A több mint kétéves előkészítő munkában formálódó – számos fórumon megvitatott – törvényjavaslat alapvető célja, hogy átlátható helyzetet teremtsen a felnőttképzésben. Miután az elmúlt években új programok tömege indult és számos, a felnőttképzéssel érintkező intézmény jött létre, így halaszthatatlan e nehezen kezelhető rendszer rendbetétele. Különösen fontos a transzparencia, azaz az átláthatóság megteremtése, a minőségelv biztosítása, illetve a rendelkezésre álló források bővítése.

Igények szerint

Mint az a törvény indoklásában is szerepel, kerettörvényről van szó, amely kiegészítő jelleggel kötődik a hatályban lévő oktatási szaktörvényekhez. Valójában tehát nem arra irányul, hogy gyökeresen megváltoztassa a felnőttképzést, azt viszont határozottan megcélozza, hogy a gyakorlati élet és a változó gazdaság igényeihez szabja a felnőttek oktatásának egész menetét és rendszerét.

A szociális partnerek e célokkal messzemenően egyetértenek, azt azonban erősen vitatják, hogy a törvényjavaslat – jelenlegi formájában – képes megfelelni mindezen követelményeknek.

A munkaadók kételye mindenekelőtt abból fakad, hogy a törvény végrehajtása és alkalmazása számos egyéb jogszabály korrekcióját is feltételezi, ám az előterjesztett tervezet mindezen konkrét változtatásokról nem, vagy csak érintőlegesen szól. Ezek ismerete nélkül pedig aligha értelmezhető, hogy miként működik majd a finanszírozás új rendszere, vagy hogyan képzelhető el a felnőttképzés mechanizmusa. Ez már csak azért is lényeges kérdés, hiszen a kapcsolódó jogszabályváltozásoknak egyelőre csupán a koncepciója formálódik, és 2003. előtt nem várható, hogy minden "összeáll", azaz a felnőttképzéssel érintkező törvények – egyebek közt az adójogszabályok – módosulhatnak.

Tisztázatlan szerepek

A törvény tehát keretet és elveket jelöl ki, ám ezeket sem tudják egyértelműen támogatni a szociális partnerek. Komoly hiánya a javaslatnak, hogy a felnőttképzési rendszerben nincsenek tisztázva a munkaadói és a munkavállalói szerepek, nem egyértelmű, hogy a támogatás miként valósul meg, de legfőképpen az nem világos, hogy az intézmények és a programok akkreditálásának rendszere miként felel meg a gyakorlati igényeknek.

Ami a felnőttképzés támogatását illeti, e tekintetben kettős irányt jelöl ki a törvényjavaslat: egyfelől a képzőhelyek és a programok normatív támogatását, illetve – önköltséges képzési formák esetén – az adókedvezménnyel történő segítést. Bár a javaslat előterjesztői a források folyamatos bővítésének fontosságát hangsúlyozzák, azért azt is leszögezik: mivel a támogatásra költségvetési pénzek mobilizálhatók, így igen nagy körültekintéssel és óvatossággal kell a forrásokat megtervezni, kiosztani, s persze ellenőrizni. Remények szerint a 2003. évi költségvetés, illetve a személyijövedelemadó-törvény módosítása biztosíthatja a szükséges anyagiakat. Miután azonban állami pénzről van szó, felhasználását és ellenőrzését a költségvetési logika hatja át.

A munkaadók – de a szakszervezetek is – az egyik legkényesebb kérdésnek éppen a finanszírozást tartják. Meggyőződésük szerint ugyanis a többcsatornás rendszer működésében nehezen tekinthetők át az egyes elemek, holott ezeket nemcsak a törvényalkotóknak, de a jogszabály végrehajtóinak, sőt: maguknak a felnőttképzésben részt vevőknek is tisztán kell látniuk. Az alkalmazást tehát egyértelművé kell tenni, aminek egyik feltétele az lenne, hogy a csatlakozó rendeletek és jogszabályok módosításának előkészületeibe bevonják a munkaadói és munkavállalói szervezeteket.

Megoldatlan képviselet

Az együttműködésre igen nagy szükség lenne mindazokban a bizottságokban is, amelyek meghozzák a felnőttképzéssel kapcsolatos döntéseket. A munkaadók szerint különösen érzékeny terület az akkreditációs bizottságok működése, a munkáltatók ugyanis e testületekben – mind ez ideig – nem képviseltethetik magukat kellő súllyal. Ebből következően maga az akkreditáció sem tölthette be a hozzá fűzött reményeket: hiszen akik egy-egy intézmény képzési jogosítványáról, illetve a felnőttképzési programokról döntést hoznak, kevéssé érzékelik a gazdaság praktikus igényeit. Emiatt – például – a kisvállalkozások jelentős része képtelen munkatársait felnőttképzésre küldeni, hiszen az akkreditált intézmények olyan képzéseket és programokat indítanak, amelyek a kisvállalati kör igényeit egyáltalán nem elégítik ki.

Hasonlóan gondot okoz, hogy a programok akkreditálása hosszú folyamat, így amire egy projekt zöld utat kap, a gazdaság igényei már messze "elszaladtak". E helyzeten csak az változtathat, ha az érdemi döntésekre hivatott testületekben kellő súllyal képviseltethetik magukat a munkáltatói szervezetek. Valójában éppen azok a piaci felhasználók nem tudják érvényesíteni érdekeiket, akikért pedig maga a rendszer működik. Ahhoz képest, hogy maga a módosítási javaslat is a változó gazdasági igényekhez való rugalmas alkalmazkodást jelöli meg a kerettörvény legfontosabb feladatának, leginkább a rugalmasságot nem garantálja.

Piacképes ismeretek

Kifogásolható az is, hogy az akkreditációs intézmények és a programok elsősorban a hátrányos helyzetűekre, illetve a munkanélküliekre koncentrálnak, holott a hazai gazdaság versenyképessége azon múlik, hogy a felnőttképzés miként képes hozzájárulni a korszerű és piacképes szakmai ismeretek bővítéséhez. Míg az Európai Unióban messzemenően érvényesül e gyakorlatias szemlélet, Magyarországon csak kevéssé. Ez pedig – a munkaadók szerint – csak arra vezethető vissza, hogy akik döntési helyzetben vannak, nem képesek a gazdaság valós igényeit, közeli és távlati fejlődési tendenciáit mérlegelni.

Bár a törvényjavaslat tartalmának érdemi megváltoztatására nincs lehetőség, az azonban még elképzelhető, hogy a munkaadók és a munkavállalók észrevételei – a parlamenti vita során – módosító javaslatként némiképpen finomítják majd a jogszabályt. Arra pedig a szociális partnerek konkrét ígéretet kaptak, hogy a kapcsolódó jogszabályok kidolgozása során őket is bevonják az előkészítés folyamatába. Ez talán segít abban is, hogy a felnőttképzési törvény jól végrehajtható, a gazdaság érdekeit szolgáló szabályozóvá váljon.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem