×

Távoktatás, távtanulás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 44. számában (2001. szeptember 15.)

 

A távoktatás, mint a felnőttképzés egyik lehetséges modellje Magyarországon is ígéretes fejlődés előtt áll. A kezdeti kísérletek után egyre több intézmény nyújt korszerű ismereteket ebben a formában, a munkavállalóknak pedig mind nagyobb hányada ismeri fel, hogy a munkaerő-piaci esélyeik javításához nélkülözhetetlenek az új szakismeretek. A távtanulás – különösen az informatika fejlődésével – minden tekintetben képes kiszolgálni a korszerű ismeretszerzés iránti igényeket.

 

Az informatika forradalma a hazai oktatást és a szakképzést sem kerülte el. A változások immár világossá tették, hogy az egyéni érvényesülés záloga nem lehet más, mint a folyamatos tanulás: legalábbis azok számára, akik lépést akarnak tartani a fejlődő világgal. Alaposan megváltozott a szakképzés funkciója, szerepköre és belső struktúrája, melynek fő irányait a piac diktálja. Az úgynevezett nyitott képzés és a távoktatás elsősorban a felnőttek továbbtanulását teszi lehetővé, azt célozva, hogy a munkavállalók – a piacgazdasági viszonyokhoz alkalmazkodva – konvertálható szaktudásra tegyenek szert.

Minőségi mérce

Zarka Dénes, a műegyetemi Távoktatási Központ munkatársa szükségesnek tartja, hogy legelőször is tisztázzuk a távoktatási képzési forma jellemzőit. A magyar oktatási rendszerben ugyanis még csak most van elterjedőben a nyitott szakképzés, és számos téves információ látott napvilágot.

Gyakorlatilag a hiány teremtette meg a kínálatot, így e területen is megkezdődött a verseny – mondja Zarka Dénes. Előbb különböző külföldi egyetemek kihelyezett tagozatai adtak lehetőséget a távoktatás igénybevételére, később azonban a hazai oktatási intézmények is felzárkóztak. Ezen a területen az első perctől kezdve komoly minőségi követelmények fogalmazódtak meg, a partnerek szisztematikusan ellenőrizték – és ellenőrzik – az oktatók és a konzulensek felkészültségét. Független vizsgabizottságok tevékenykednek, s nagy hangsúly helyeződik a tananyag állandó fejlesztésére és bővítésére is, mely munkában a hallgatók észrevételeit is figyelembe veszik.

Kötöttség nélkül

A távoktatásra, illetve a nyitott szakképzésre egyaránt jellemző, hogy az ebben részt vevők majdnem minden kötöttség nélkül sajátítják el az ismereteket, a tudás ellenőrzése pedig a folyamat végén történik meg. A nyitott szakképzés elsősorban tovább- és átképzési forma, amely alkalmas arra, hogy a munkavállaló ugyanolyan rugalmasan követhesse a piaci változásokat, mint ahogyan ezekhez a munkaadó a saját piaci és gazdaságossági érdekei szerint igazodik.

A távoktatásba, illetve a nyitott szakképzésbe bekapcsolódók – legyenek azok oktatók, tanulók, vagy akár az új értékek felhasználói – új szemléletet kénytelenek elsajátítani. Ennek lényege, hogy a rendszer főként a felnőtteket célozza, és munka melletti továbbtanulásra alkalmazható. Ez érezhető a tanulmányi rend kialakításában is, de főként abban, hogy a hallgató minél előbb képessé válik az új ismeretek hasznosítására.

Domináns elemek

Benedek István és Nagy Kálmán hosszú évek óta foglalkozik a távoktatás és a nyitott szakképzés magyarországi struktúrájának megteremtésével s ennek tanulmányozásával. Az ő meglátásuk szerint e képzési módnak két eleme dominál. Az egyik az úgynevezett „egyedüllét", vagyis az a körülmény, hogy a képzésben részt vevő nem lehet klasszikus értelemben „diák". Nyilvánvalóan nem lehet az, hiszen munka mellett, a saját szellemi, fizikai erejére hagyatkozva vesz részt az oktatásban, még akkor is, ha tanulmányait időről időre ellenőrzik. Ebben a rendszerben már nincsenek jelen a szigorú és számon kérő szülők, s az előremenetelt nem honorálják érdemjegyek. A felnőtt diák maga tervezi meg előrehaladását, és kizárólag a saját felelőssége, hogy mikor és mennyi időt fordít a minőségi tanulásra. A tapasztalatok szerint azonban a sikeres emberek bátran és következetesen használják ezt a munkaformát, vállalva az intézményi központ által felállított szabályokat (és költségeket), nem utolsósorban pedig a követelmények teljesítését.

A rendszer másik lényeges eleme az úgynevezett oktatócsomag, melyet az intézményi központ biztosít. E csomagnak – sok minden mellett – tartalmaznia kell a tankönyveket, a tanulmányi szabályzatot s a vizsgarendet, de a szöveggyűjteményeket és a dolgozati feladatlapokat is. Ha a hallgató kézhez veszi az oktatócsomagot, nagymértékben egyszerűsödik az élete, hiszen nem kell a megfelelő ismeretek megszerzéséért könyvtárakban töltenie az idejét. Ráadásul biztos lehet abban is, hogy a vizsgakövetelmények kizárólag az oktatócsomagban közreadott tananyagra terjednek ki.

A távoktatás múltja
A távoktatás elsősorban Észak-Amerikában, Angliában és Ausztriában terjedt el, de népszerű Ausztráliában és Hollandiában is. Magyarországon a kilencvenes évek elején elsősorban ezekből az országokból érkeztek az első modellek, a felhasználók pedig – leginkább – a gazdaság privát szférájából kerültek ki.

1950-ben a Harvard Egyetemen dolgoztak fel különböző esettanulmányokat, mely munka a didaktikai eljárás alapja lett. A legújabb hírek szerint azt a 46 éves Lawrence Summers közgazdászt (egykori amerikai pénzügyminiszter) nevezték ki a Harvard rektorának, aki első, legfontosabb nyilatkozatában kifejtette, miszerint a távoktatás nem szorítja ki a tudós tanárokat az egyetemekről. Summers úgy véli, a tanulásban és az egyetemi oktatásban a szellemi színvonal a legfőbb cél, az internet pedig a versenyképesség javításának modern eszköze, tehát értelmetlen lenne az oktatásból kiszorítani.

Konzulensek vagy tutorok

A távtanulás – bár magányos elfoglaltság – azért mégsem jelent segítség nélküli munkát. A rendszerben igen fontos szerep hárul a konzulensekre vagy tutorokra, akiknek közreműködése külföldön – különösen az angolszász oktatási rendszerben – már régen alkalmazott gyakorlat. A konzulens, vagyis a tutor az a személy, aki összeköti a hallgatót az iskolaközponttal. Ő az, akihez a felnőtt diák a tanulmányok során felvetődő problémáival fordulhat. A tutorok a szakma kiváló művelői, akik főként mellékfoglalkozásként vállalkoznak e szerepkörre. Közreműködésükkel igazi szakmai műhelyek jöhetnek létre, hiszen a hallgató és a konzulens termékeny vitákat folytathatnak. E sajátos szakmai munka ugyanakkor a tutor számára is kihívást jelent, hiszen hozzásegíti tudása folyamatos fejlesztéséhez. A hazai gyakorlat szerint a tutorok besorolása szigorú feltételekhez kötött: egyebek közt ahhoz, hogy ők maguk is újabb és újabb teljesítményt nyújtsanak.

A tutorokkal többféleképpen lehet a kapcsolatot tartani. Nyilvánvaló, hogy a konzulens – aki maga is helytáll saját munkahelyén – képtelen lenne hallgatóival naponta találkozni és a megszokott iskolarendszerben működő módon konzultálni. A kapcsolattartás egyik módja tehát a telefonon történő konzultáció. Ennek időpontjait a tanrendben meghatározzák.

A másik kapcsolatteremtési lehetőség az internet használata. A távoktatással foglalkozó intézmények előszeretettel használják ezt a korszerű eszközt, amely arra is lehetőséget teremt, hogy egyszerre több hallgató is kapcsolatot tartson a tutorával, illetve egymás kérdéseit és problémáit is megvitassák.

Érdeklődő cégek

A Nyitott Szakképzésért Közalapítvány pályázati rendszert hozott létre a felnőtt szakképzésben, illetve a munkaerő-piaci tovább- és átképzésben alkalmazott kötetlen tanulási, távoktatási programok választékának bővítésére. Fábri György, a pályázatok értékelésében részt vevő szakértő közölte, 202 intézmény vett részt a pályázaton, s viszonylag élénk volt a magáncégek érdeklődése. De jelen voltak a közoktatási és a felsőoktatási intézmények és a szakképzők is. A benyújtott pályázatok témakörei közt nagy számban szerepelt az informatika, de felbukkant az érdeklődés az olyan hagyományos szakismeretek iránt is, mint a mezőgazdaság vagy az iparosszakma. A tananyagok többsége saját fejlesztésű, de sokan adaptáltak módszereket.
A pályázók többsége 10 millió forintot igényelt, ám akik perspektivikus részvételt terveznek a nyitott képzési piacon, 10-50 milliós támogatási forrást kérnek. Ezek a pályázatok piaci árakkal, bérekkel és kiadásokkal számolnak, és hosszú távon gondolkodnak.

Tanulási stratégiák

Az élethosszig tartó tanulás szó szerint értendő, mégis több aspektusa vizsgálandó. A szakképzés szempontjából elsősorban a munkaerőpiacról kikerülőkre kell figyelni, akik csak a továbbképzés, illetve az átképzés segítségével kerülhetnek vissza a társadalmi körforgásba. De ott vannak a pályakezdők is, akiknek – az érvényesüléshez – a már meglévő alapképzettségüket kell tovább fejleszteni. S végül figyelni kell azokra is, akik életük kiteljesedését, az életminőség javítását várják a korszerű ismeretek megszerzésétől. Problémát jelent viszont, hogy a felnőtt már nem vagy csak alig képes rendszeres tanulásra, ezért a képzésben különös hangsúlyt kap az ismétlés és a gyakorlás. Nem árt tehát, ha a tananyag megfelelő passzusaiban „elrejtett" tematikákkal felújítjuk a már régen kódolt ismereteket, eredmény azonban csak akkor várható, ha a felnőtteknek olyan programcsomagokat kínálnak az intézmények, amelyeket ők valóban meg is akarnak tanulni.

Egyáltalán nem mindegy tehát, hogy milyen koncepciók mentén alakítják ki az oktatócsomagokat. Sokan nem ismerik az új technológiákat, sőt, tartanak, félnek is ezektől. A tapasztalatok azt jelzik, ha erőszakos a tematika, az visszariaszthatja azokat, akikben nem elég erős az elhivatottság. Meg kell találni tehát azokat a formákat, amelyek a társadalom különböző felnőttrétegeinek kínál olyan távoktatási formákat, amelyeket el és be tudnak fogadni. Meg kell tanítani a tanulási stratégiákat, s olyan ösztönző módszereket kell kínálni, amelyek már-már „személyre szabottan" teszik eredményessé a tanulást.

A távoktatás és a munka összekapcsolása még mindig nem mondható általános gyakorlatnak. A fővárosban már nyílik alkalom erre, de a régiók meglehetősen nehézkesek. Korszerű gondolkodás szükséges ahhoz, hogy felismerjék, milyen lehetőségek rejlenek a perifériára szorulók életének rendezésére. Remek példa Somogy megye. Brunczvig Józsefné, a nemrég létrehozott Oktatási Továbbképző és Távmunka Intézet megyei irodavezetője arról tájékoztat, hogy például a mozgáskorlátozott emberek számára legtöbbször ez az a formáció, amely lehetőséget ad a munkavégzésre. A Mozgáskorlátozottak Országos Szövetsége hozta létre az intézetet, amely az új század kihívásainak eleget téve működik. Olyan adatbázissal rendelkezik, amely segíti, hogy – az internet használatával – egymásra találjon a munkaadó és a munkavállaló. Az intézet a közeljövőben három távképzést is indít: alapfokú számítógép-kezelői, angol nyelvismeretet adó és vállalkozói ismereteket tanulhatnak azok, akik számítógéppel rendelkeznek.

Hódít az on-line

Az on-line távoktatás, azaz a köztudatba már majdnem beépült e-learning az internet legígéretesebb alkalmazásai közé tartozik. Ez olyan lehetőséget teremthet, amely növeli a szakmai tudást, és erősíti a résztvevők motivációját. A multik már felismerték, hogy saját piaci helyzetüket erősíti, ha akciós termékekkel, különböző kedvezményekkel teszik lehetővé a lakosság széles körű bekapcsolódását az informatikán alapuló kommunikációba. Sokuk több milliárd (!) dollárt költ ezekre a programokra, s egyre több „tanulót" oktatnak internetes formában, abban a reményben, hogy a sikeres vizsga után potenciális termelőkké válnak a támogató munkaadónál.

Cisco Systems képesítés

Pokorni Zoltán – volt oktatási miniszter – jelentette be július elején, hogy az Oktatási Minisztérium 50 millió forinttal támogatja az úgynevezett Cisco Systems Magyarország Hálózati Akadémia képzési programjában részt vevő közép- és felsőoktatási intézményeket. Ez fontos állomása annak a koncepciónak, amelynek célja a tudásalapú társadalom kialakítása, s amelyhez nem kevés állami támogatás is társul. Lényege, hogy a Cisco Hálózati Akadémia keretében megszerezhető képzettség az országban államilag elismert, informatikaihálózat-telepítő szakképesítést ad. Ennek megfelelően bekerült az Országos Képzési Jegyzékbe, ahol az első, távoktatás-alapú szakképzésként tartják számon. A Cisco Systems magyar leányvállalata már két éve tárgyal az Oktatási Minisztériummal, hogy a kormányzat érdeklődését is kivívja a szakképzett hálózattelepítők oktatására. A hosszas tárgyalás eredménye az aláírt szerződés, jelentősége pedig abban áll, hogy e speciális szakmakörben – az elkövetkező években várható – munkaerőhiányt így sikerül majd mérsékelni. Az eredményes kooperáció garanciája, hogy a Cisco Systems a világ 122 országában sikeresen működteti a Hálózati Akadémiát. Az oktatóprogram alapját a folyamatosan bővített, a távoktatásra kidolgozott tananyag képezi, amely heti másfél órás ütemezéssel rögzíti a szemesztereket. Ez a fajta képzés nyitva áll minden 16. életévét betöltött fiatal előtt. A hallgatók más tanulmányaik mellett is megszerezhetik a szakdiplomát, amellyel alkalmassá válnak a kis- és középvállalkozások rendszereinek megtervezésére, telepítésére és karbantartására.

Reformok előtt

Zachár László, az Oktatási Minisztérium osztályvezetője szerint a XXI. század fejlett világában szükséges társadalmi tudástartalom és tudásszint elérése olyan kihívás, amely szinte automatikusan indokolja az „iskola", azaz a tanulás és a tanítás reformjának szükségességét. Ez pedig nem más, mint a „mit tanuljunk, hogyan, hol és milyen eszközökkel" kérdéseinek megválaszolása.

Az Európa Bizottság ezzel kapcsolatban már 1996-ban megfogalmazta a követendő irányt, mely szerint a tanítás és tanulás célja a tudásalapú társadalom elérése. A dokumentum ugyanakkor leszögezi: a tanuló társadalom létrehozása az oktatási-képzési reformok bevezetését teszi szükségessé.

Magyarországon az egyik alapvető képzési feladat tehát a korszerű technikai és technológiai színvonalnak megfelelő ismeretek, készségek, jártasságok és munkavállalói tulajdonságok megszerzése. A másik fontos feladat pedig az eurokonform szakmai tudás elsajátítása, hiszen a munkavállalók nagy része ma már külföldi érdekeltségű vállalatnál dolgozik, s az Európai Unióhoz való csatlakozással arányuk csak növekedni fog. Ezért arra kell felkészíteni a hazai munkaerőt, hogy képes legyen elhelyezkedni az európai országokban is, amihez – a nyelvtudás mellett – korszerű szakmai képzettség is szükséges.

Csatasorban a cégek

A gazdaság új tendenciáit értékelve a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara nemzeti képzési terv kidolgozását javasolja, amelyben nagy hangsúly helyeződik a gyakorlati igényekre és a vállalkozásoktól származó véleményekre. Parragh László, a kamara elnöke felhívta a figyelmet arra, hogy nincs kellő utánpótlása a képzett munkaerőnek, s a szakképzés nem követi a gyakorlati igényeket. Ugyanakkor az ütőképes cégek már csak a speciális felkészültséggel rendelkező jelentkezők közül válogatnak. A kamara a megoldás reményében együttműködési megállapodást kötött az Oktatási Minisztériummal, javasolva – kezdő lépésként – egy középtávú nemzeti képzési terv kidolgozását.

E téma egyik szakértője Bihall Tamás, a BAZ megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, aki kifejtette: ma a vállalkozások – ha tanulók oktatására szerződnek – havi 6 ezer forinttal csökkenthetik adóalapjukat. Az iskolák azonban erre a célra egyénenként 60 ezer forintos normatív támogatásban részesülnek: ez az aránytalanság elfogadhatatlan. A felmérések ugyanakkor azt igazolják, hogy a különböző cégeknél megszerzett gyakorlattal a pályakezdők elhelyezkedési esélyei kétszer nagyobbak, mintha csak az iskolai képzésben vennének részt. A tanulók oktatásában fontos lenne tehát érdekeltté tenni a vállalkozásokat, ehhez viszont havonta legalább 30 ezer forintos adóalap-kedvezmény lenne szükséges.

Intelligens városok

Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere nyilatkozataiban számos alkalommal kifejtette: egy olyan európai nagyvárosnak, mint Budapest, csatlakoznia kell az úgynevezett intelligens városok köréhez. Ehhez azonban szükség van az úgynevezett elektronikus önkormányzat létrehozására, a netalapú városigazgatásra, amely a polgárok számára az ellenőrizhetőséget biztosítja. De fontos az informatikai lehetőségek szélesítése is, egyebek közt a távoktatás és távtanulás internetes szolgáltatásainak bővítése. A budapest.hu honlap korszerűsítésével az információkat egyre rendezettebben és célratörőbben adják át az érdeklődőknek. A főváros 1,2 milliárd forintot költ a közeljövőben az informatika fejlesztésére, s ebben az összegben nem kis részt jelent az a tétel, amely a távoktatás korszerűsítését tűzte ki célul.

Multimédia az oktatásban

Habár szinte minden oktatási intézménynek van már számítógépparkja, a tanintézetek mintha mégsem használnák ki kellően a multimédia nyújtotta lehetőségeket. Nagy érdeklődésre tartott számot ezen a nyáron a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen az a tanácskozás, amely a Multimédia az oktatásban címet viselte. Ezen a konferencián esett szó többek között a távoktatás és a nyitott szakképzés lehetőségeiről. Az előadók szinte kivétel nélkül az e-learning jelentőségét hangsúlyozták.

Felhívták a figyelmet arra, hogy a nappali oktatás intézményei az érettségi megszerzése előtt alkalmat nyújthatnának a diákoknak arra, hogy a távoktatás rendszerében, az informatika segítségével a saját szintjüknek megfelelően haladhassanak az idegen nyelvek elsajátításában. Hogy erre nincs mód, annak – a szakemberek szerint – az az oka, hogy a pedagógusok többsége nem fordít figyelmet multimédiás programok és oktatócsomagok beszerzésére.

Elektronikus PhD-iskola
A műegyetemi Távoktatási Központ és az MTA Filozófiai Intézete közös kezdeményezésében létrejön egy olyan internetes szolgáltatás, amelyet az országban működő PhD-kurzusok számára ajánlanak. Ezzel nemcsak a különböző egyetemek kurzusairól adhatnának információkat, de a tantárgyak is felkerülhetnének az internetes oktatási felületre.

Ezzel a mintegy 350 hazai doktori program számára közös elektronikai felület lenne kialakítható. A nemzetközi tapasztalatok alapján fejlesztett képzés módszertana többféle funkciót láthat el. Egyelőre mintaképpen kattinthatnak rá a http:// www. internetto.hu/egyetem weblapra, ahol Nyíri Kristóf professzor kommunikációfilozófiai kurzusait követhetik nyomon. Külföldi példák a http://www. utexas.edu/world/lecture címen találhatók.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem