×

Társadalombiztosítási jogszabályváltozások

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 44. számában (2001. szeptember 15.)

 

A közlemúlt jogszabályváltozásai több helyütt módosították a társadalombiztosítási normákat is. Cikkünkben ezeket az újdonságokat foglaljuk össze.

 

A kölcsönadott munkaerő

2001. július 1-jétől kiegészült a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (Mt.) a munkaerő-kölcsönzés új szabályaival. A 2001. évi XVI. törvény két helyen módosította a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvényt (Tbj.), egy helyen pedig az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvényt (Eho. tv.).

A munkaerő-kölcsönzés olyan tevékenység, amelynek keretében a kölcsönbeadó a vele kölcsönzés céljából munkaviszonyban álló munkavállalót ellenérték fejében munkavégzésre a kölcsönvevőnek átengedi. A munkaerő-kölcsönzésnél a jogviszony három jogalany – a munkavállaló, az őt alkalmazó kölcsönbeadó és a munka megrendelője, a kölcsönvevő – között jön létre. Kölcsönzésnél tehát elválik egymástól a munkavállalóval szerződést kötő munkaadó és a munkavállalót foglalkoztató személye.

A kölcsönbeadó és a kölcsönvevő a polgári jog szabályai szerint állapodik meg a kölcsönzésről, de az Mt. is ró kötelezettségeket a felekre, a megállapodásnak ugyanis tartalmaznia kell a munkaerő-kölcsönzés időtartamát, a munkavégzés helyét, az elvégzendő munka jellegét. A munkavállaló a kölcsönadóval köt munkaszerződést. A munkaszerződésben jelezni kell, hogy az kölcsönzés céljából jött létre, továbbá meg kell állapítani az alkalmazott személyi alapbért és azt, hogy a munkavállaló milyen jellegű munkavégzésre vagy munkakörben foglalkoztatható.

A közterhek viselése

A munkáltatói jogokat a kölcsönbeadó és a kölcsönvevő a megállapodásuknak megfelelően megosztva gyakorolják, de a munkaviszony megszüntetésének jogát kizárólag a kölcsönbeadó gyakorolja. Ha a kölcsönbeadó és a kölcsönvevő nem állapodnak meg másban, a foglalkoztatással kapcsolatos jogszabályban meghatározott költségeket a kölcsönbeadó viseli.

A munkabér-fizetési kötelezettség a kölcsönbeadót terheli, melyet nem érint, hogy a kölcsönvevő a kölcsönbeadónak járó díjat esedékességkor nem fizette meg. A munkaviszonnyal összefüggő valamennyi bevallási, adatszolgáltatási, levonási, befizetési kötelezettség a kölcsönbeadót terheli.

Foglalkoztató

A 2001. évi XVI. törvény 35. §-ának (1) bekezdése azzal egészítette ki a Tbj. 4. §-ának a) pontját, hogy – ha a jogszabály másként nem rendelkezik – a munkaerő-kölcsönzés szerinti munkavégzés esetén foglalkoztató a kölcsönbeadó is.

Tételes egészségügyi hozzájárulás

A kölcsönbeadás alapján foglalkoztatott munkavállalót a kölcsönbeadó köteles nyilvántartásba venni. A 2001. évi XVI. törvény 36. §-a kiegészítette az Eho. tv. 6. §-át, így munkaerő-kölcsönzés esetén a tételes egészségügyi hozzájárulás megfizetésének a kötelezettsége a munkaerő-kölcsönbeadót terheli.

A Munka Törvénykönyve 193/C §-ának a) pontjában meghatározott munkavállalóról az adatokat a kölcsönbeadónak kell bejelentenie.

Nyilvántartás, bejelentés a biztosítottról

A biztosítottról szóló nyilvántartási kötelezettség teljesítése a kölcsönbeadót terheli [Tbj. 46. § (2) bek.].

A Tbj. végrehajtására kiadott 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet 22. §-ának új (2) bekezdése szerint a biztosítottal kapcsolatos bejelentési kötelezettséget a kölcsönbeadónak kell teljesítenie. (Ez a bejelentési kötelezettség a taj-számos adatszolgáltatásra vonatkozik.)

Reprezentáció

Az üzleti ajándék és a reprezentáció címén adott termék és nyújtott szolgáltatás utáni járulék, illetőleg egészségügyi hozzájárulás fizetésével kapcsolatos jogszabályváltozások a pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2001. évi L. törvényben találhatóak.

A járulékalapot képező jövedelem meghatározásának módosítása tartalmi változást nem eredményezett, ugyanis a továbbiakban sem minősül járulékalapot képező jövedelemnek az üzleti ajándék és a reprezentáció címén adott termék és az ilyen címen nyújtott szolgáltatás.

Százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás

A 2001. évi L. törvény 73. §-a azonban érdemben módosította az Eho. tv. 3. §-ának bb) pontját, valamint kiegészítette a 11. §-ának (6) bekezdését. Eszerint a százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás alapja az adóévben juttatott (megszerzett), az szja-törvényben meghatározott, a társadalombiztosítási járulékalapot nem képező természetbeni juttatások adóalapként meghatározott értéke, azzal, hogy az szja-törvény 69. §-ának (10) bekezdésében meghatározott reprezentáció és üzleti ajándék esetében az egészségügyi hozzájárulás alapját – a 2. § és az 5. § (2) bekezdésének rendelkezéseitől eltérően – juttatásban részesülő magánszemélyek illetőségétől függetlenül kell megállapítani, azonban az szja-törvény 69. §-ának (7) bekezdése szerint számított összeg után az egészségügyi hozzájárulást nem kell megfizetni.

Az Eho. tv. jelentős változása, hogy a százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás alapjának megállapításánál e juttatások tekintetében nem kell vizsgálni a belföldi, illetőleg a külföldi illetőséget.

A százalékos mértékű egészségügyihozzájárulás-fizetési kötelezettséget akkor is meg kell állapítani, ha a jövedelmet olyan magánszemély részére juttatják, vagy a jövedelmet olyan magánszemély szerzi meg, aki a Tbj. 11. §-a, illetve 13. §-a hatálya alá tartozik (azaz e tekintetben a külföldiek részére juttatott jövedelem után is meg kell fizetni a százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulást).

A százalékos mértékű egészségügyihozzájárulás-fizetési kötelezettség főszabályként a kifizetőt terheli. A diplomáciai testületek által üzleti ajándékként és reprezentációként adott termék és nyújtott szolgáltatás után a jövedelemben részesülő magánszemély maga köteles a százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás összegét megállapítani, bevallani és megfizetni, tekintettel arra, hogy az Art. szerint a diplomáciai testületek nem minősülnek kifizetőnek.

A reprezentáció és üzleti ajándék után fizetendő százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás megállapítását és bevallását az új elszámoláshoz igazodóan is szabályozni kellett. Eszerint az szja-törvény 69. §-ának (10) bekezdésében meghatározott reprezentáció és üzleti ajándék után fizetendő százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulást az szja-törvény 69. §-a (8) bekezdésének a)-b) pontjában meghatározottak szerint kell megállapítani és bevallani.

Hatálybalépés

A Tbj.-re és az Eho. tv.-re vonatkozó módosító rendelkezések augusztus 17-étől hatályosak, azonban az adózó e szabályokat – választása alapján – a 2001. január 1-jétől keletkezett kötelezettségeire is alkalmazhatja.

Gyermeknevelésre igénybe vett fizetés nélküli szabadság

A 2001. évi LII. törvény 1. §-a módosította a Tbj. 8. §-át. Emellett az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokra jogosultság megállapítása szempontjából a 2. § 1998. január 1-jétől biztosításban töltött időnek minősíti a gyermeknevelési támogatásra jogosultság címén igénybe vett fizetés nélküli szabadság időtartamát. A jogszabály módosítása és kiegészítése kizárólag az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások megállapítása szempontjából kedvezményezi annak a fizetés nélküli szabadságnak az időtartamát, amelyet 1997. december 31-ét követően gyermeknevelési támogatás igénybevétele miatt kért és kapott a foglalkoztatójától a biztosított.

A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény módosításáról szóló 2001. évi LII. törvény alapján tehát 2001. július 13-tól szünetel a biztosítás:

  • a fizetés nélküli szabadság, a munkavégzési (szolgálatteljesítési) kötelezettség alóli mentesítés, valamint az igazolatlan távollét időtartama alatt (kivéve, ha a fizetés nélküli szabadságot 3 évesnél fiatalabb gyermek gondozása vagy 8 évesnél fiatalabb gyermek után járó gyermeknevelési támogatásra való jogosultság vagy 14 évesnél fiatalabb gyermek után járó gyermekgondozási segélyre való jogosult- ság, illetőleg 12 évesnél fiatalabb beteg gyermek otthoni ápolása címén vették igénybe, ha a munkavégzés alóli mentesítés idejére munkabér, illetmény, távolléti díj, táppénzfizetés történt, továbbá a sorkatonai, polgári szolgálat ideje alatt);
  • az előzetes letartóztatás, szabadságvesztés tartama alatt (kivéve, ha a letartóztatottat az ellene emelt vád alól jogerősen felmentették, vagy a büntetőeljárást megszüntették, továbbá ha az elítéltet utóbb a bíróság jogerősen felmentette);
  • az ügyvéd, a szabadalmi ügyvivő esetében arra az időtartamra, amelyre kamarai tagságát szünetelteti.

Munkaviszony

2001. július 1-jétől az Mt. hatálya nemcsak arra a munkaviszonyra nem terjed ki, amelynek alapján a külföldi munkáltató munkavállalója a munkát a Magyar Köztársaság területén kiküldetésben végzi, hanem arra sem, amelyikre kirendelés vagy munkaerő-kölcsönzés keretében kerül sor. Ez a rendelkezés érvényes a külföldi munkáltató által alkalmazott magyar állampolgárra is.

A nemzetközi magánjogról szóló tvr. új rendelkezése lehetőséget ad munkaviszony esetében – hasonlóan a polgári jogi jogviszonyokhoz – a feleknek a jogválasztásra. Az 51. § (1) bekezdése szerint a munkaviszonyra azt a jogot kell alkalmazni, amelyet a felek a munkaszerződés megkötésekor vagy később választottak. Jogválasztás hiányában továbbra is a munkavégzés helyének jogát kell alkalmazni, azaz a munkaviszonyra annak az államnak a joga az irányadó, amelynek területén

  • a munkavállaló a munkáját szokásosan végzi, abban az esetben is, ha ideiglenesen – kiküldetés, kirendelés vagy munkaerő-kölcsönzés keretében – egy másik államban végzi munkáját, vagy
  • az a telephely található, amely a munkavállalót alkalmazza, amennyiben munkáját szokásosan nem ugyanazon állam területén végzi,

kivéve ha a körülményekből az állapítható meg, hogy a munkaviszony szorosabban kötődik egy másik államhoz, ebben az esetben a munkaviszonyra e másik állam jogát kell alkalmazni.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem