×

Munkavállalói tulajdon

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 44. számában (2001. szeptember 15.)

 

Szakértők szerint az elmúlt évtized kevésnek bizonyult ahhoz, hogy kiderüljön: az alkalmazotti tulajdonlásnak van-e helye a hazai piacgazdaságban. Ráadásul az sem tisztázott, hogy a Munkavállalói Résztulajdonosi Program (MRP) piaci vagy szociális célú vállalkozói-alkalmazotti forma-e Magyarországon. Tény azonban: létezik, és sokan vallják, hogy jövője is van. A Tulajdonos Munkavállalók és Társaságaik Országos Szövetsége például javaslatot is eljuttatott a kormányzathoz az MRP-törvény soron kívüli módosítására.

 

A helyzet ellentmondásosságát jellemzi, hogy nemcsak elméleti, hanem ténybeli kérdésekben is számos bizonytalanság tapasztalható a munkavállalói tulajdonnal kapcsolatban. A rendszer egészének számbavételéhez hivatalos statisztika például csak az MRP-szervezetek számáról áll rendelkezésre. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kimutatásai szerint 1998. január 1-jén összesen 300 ilyen szervezet működött, és számuk 1999 közepére 269-re csökkent. A teljesebb képhez tartozik, hogy az MRP-n kívül is kerültek munkavállalók és menedzserek tulajdonába cégek, részben 1992, az MRP-törvény előtt, részben utána, a gazdasági társaságokról szóló törvény alapján.

Változatos cégméret

Egy, az ÁPV Rt. által megrendelt tanulmány szerint az MRP-törvény hatálybalépésétől 1998. november végéig – az utolsó MRP-értékesítésig – 285 tranzakció keretében, összesen 80 ezer munkavállaló részvételével 245 MRP-szervezetnek csaknem 50 milliárd névértékű állami részvényt és üzletrészt adtak el. Ez nem éri el az állam által privatizált vállalkozói vagyon 5 százalékát.

A munkavállalói tulajdon mértékéről és minőségéről önkéntes adatszolgáltatás keretében, jelentős munkával eseti felmérések és interjúk is készültek. Ilyen felmérést 1997 őszén például a Rész-Vétel Munkavállalói Résztulajdonlást és Részvételt Támogató Alapítvány és a tulajdonos munkavállalókat tömörítő szövetség, 1998 végén pedig a Munkaügyi Kutató Intézet végzett. Mocsáry József, a szövetség ügyvezető elnöke a közelmúltban tett közzé tanulmányt az MRP-k gazdaságban elfoglalt helyéről. A szakember mintegy 80 ezer tulajdonos munkavállalót és 195 olyan céget említett, ahol meghatározó a munkavállalói tulajdon. Ezek felében többségi az MRP-k tulajdoni aránya. A tanulmány készítője a jegyzett tőkét 53 milliárd 400 millió forintra taksálta, amivel az MRP-k a gazdasági társaságok 75-80 milliárd jegyzett és 100-120 milliárd saját tőkéjét ellenőrzik. Ezek azonban megvásárláskori adatok, amelyek immár névlegesen és tényleges vagyonértékben is a többszörösre nőttek.

A tanulmány szerint a létszám alapján a versenyszféra mintegy 6 százalékát adja a munkavállalói és menedzseri tulajdon, ami a hazai magánkézben lévő rész 12-13 százaléka. A cégek átlagos nagysága 340 fős, de megtalálható közöttük a negyvenes létszámú vállalkozás csakúgy, mint az ezer alkalmazottnál többet foglalkoztató. Átlagos jegyzett tőkéjük megközelíti a 400 millió forintot, de – a 30 milliótól a több milliárdosig – ezen belül is nagy a szóródás. A hatékonyságról, a jövedelmezőségről öt évvel ezelőtti adatot idézett a szerző: 1996-ban az MRP-szervezetek cégeinek 77,6 százaléka volt nyereséges, jó példák azonban – olykor-olykor – még ma is feltűnnek a napisajtóban.

A munkavállalói tulajdonlás „zászlóshajója" mindenképpen a 75 százalékban munkavállalói és menedzseri tulajdonban lévő Herendi Porcelánmanufaktúra Rt., amely évről évre milliárdos nagyságú nyereséggel büszkélkedhet. Igazi sikertörténet a Tatai Cserépipari Részvénytársaságé is, amely a privatizációkor a piac mintegy 20 százalékát látta el áruval, viszont mostanra már 30 százalékra nőtt a részesedése. A Masped Rt., a szállítmányozás hazai piacvezető cége is rendkívül szépen gyarapodik, és a példamutató vállalatok közé tartozik – többek mellett – a Ganz-vállalatcsoport is.

A munkavállalói tulajdon hazai története eredmények, olykor nagy sikerek, de egyben a vereségek története is – vallják a téma szakértői. A szövetség ügyvezető elnöke ezzel kapcsolatban a tanulmányában kifejti: a sikeres vállalatok eredményeiket bízvást a sajátjukénak tekinthetik, mert a szorgalmas, áldozatkész munkavállalók – jó vezetőik irányításával – keményen megdolgoztak érte. A vereségeket azonban kevésbé okozzák a saját hibák, azok többnyire a rossz törvények és sokszor az ellenséges vagy közömbös környezet rovására írandók. Magyarországon még messze vagyunk attól, hogy – az Egyesült Államokhoz, az Európai Unióhoz és sok más fejlett gazdasághoz hasonlóan – a munkavállalói tulajdont segítő környezet venné körül – hangsúlyozza a szakértő.

Javaslat a korrekcióra

Ezt a problémát szeretné megoldani a szövetség törvénymódosító javaslata. A fejlett piacgazdaságokban, elsősorban az USA-ban csaknem öt évtized alatt szerzett tapasztalatok ugyanis azt igazolják – nyilatkozta lapunknak Szántai János, a szövetség főtitkára, a hazai munkavállalói tulajdoni rendszer egyik létrehozója -, hogy a piacgazdaság körülményei között hosszú távon is életképesek azok a vállalkozások, amelyek többségi, egyes esetekben kizárólagos munkavállalói tulajdonban vannak. A róluk szóló törvényt azonban sürgősen felül kell vizsgálni, és a mai társadalmi és gazdasági viszonyoknak megfelelően tovább kell fejleszteni.

Hogy miért? Ennek számos oka van. A munkavállalók számára privatizálható állami vállalkozói vagyon például mint forrás megszűnt, így a törvény szerint új MRP nem indulhat. A szövetség tudomása szerint 1998 novembere óta az ÁPV Rt.-től MRP-s vásárlás nem is történt. Tudatosítani – és rögzíteni – kell tehát, hogy a munkavállalói tulajdonszerzésnek nem egyedüli formája az állami és az önkormányzati vagyon privatizálása. Ellenben új támogatási rendszerre van szükség, amelyre példa lehet a munkavállalói tulajdon megteremtése cégfelszámolás során. Ez utóbbi pedig nagy számban előfordul.

Gond van ugyanakkor a meglévő MRP-szervezetekkel is. Azok ugyanis hitelfizetési kötelezettségüket szinte kivétel nélkül teljesítik az állammal szemben, de a törlesztés befejeztével – a „hogyan tovább" kérdését illetően – válaszút elé kerülnek. A közvélemény és az MRP-kben részt vevők számára egyaránt nyilvánvalóvá kell tenni, hogy a hitel kiegyenlítése után nem kötelező, de nem is szükségszerű a szervezet megszüntetése, vagy a tagok kényszerű kiválása az MRP-ből. Ma a törvény nem engedi az MRP-ben való részvételt, ha a munkaviszony bármely okból megszűnik.

Felismert érdekek

A törvénymódosítási javaslat számos olyan passzust is tartalmaz, amely kizárja az MRP-szervezetek belső és külső felvásárlását egyaránt, ezzel is védve a kisrészvényesek vagyonát, érdekeit. Erre nagyon nagy szükség van. Szántai János említett például olyan külkereskedelmi vállalatot, ahol a privatizációkor 400 munkavállaló-tulajdonost számláltak, és most az MRP-szervezet mindössze nyolctagú. Ugyanakkor olyan cég is ismeretes, ahol az MRP-nek 10, a magyar részvényeseknek 25 százalékuk van, míg a többivel a multinacionális külföldi cég rendelkezik. Utóbbi éppen a közelmúltban tett ajánlatot, miszerint megvenné a 10 százalékot az 594 tulajdonostól, méghozzá 125 százalékos árfolyamon. Egyetlen tulajdonos volt, aki azt mondta, hogy eladná a maga részét. Igaz, itt már lezajlott a törlesztésfizetés, és a tulajdonosok osztalékra is számíthatnak.

A tapasztalatok azt jelzik, a munkavállalók többnyire felismerik a saját érdekeiket. Azok érvényesítése azonban nemcsak jogi kérdés – hangsúlyozta Szántai János -, sok minden múlik azon is – még ott is, ahol többségi a munkavállalói tulajdon -, hogy ki tudja jobban megjeleníteni az érdekeit.

Szociális dimenziók

Takács György, az Érdekvédelmi Tanácsadó Szolgálat Egyesülés jogi szakigazgatója karnyújtásnyi távolságból kísérhette figyelemmel a hazai munkavállalói tulajdonlás kezdeteit, eddigi történetét. A vonatkozó 44-es törvény megalkotásakor például – 1992-ben – szenvedélyes viták folytak az MRP-ről. Befolyásos lobbicsoportok vélték úgy, hogy „ha már mindenáron akarunk valamilyen munkavállalói konstrukciót, akkor az a piachoz, és ne a szociális dimenzióhoz kötődjék". Pedig az MRP-k a válságtünetek nyomán a hatvanas, hetvenes években a nyugati országokban szociális indíttatásból jöttek létre. Ez jelent meg a Costa Rica-i első MRP-tervezetben, ez folytatódott az amerikai modellezésben – amely az első olajválság idején a kis- és a középvállalkozások megmentésére, a térség foglalkoztatásának biztosítására irányult – és az angolban is.

Kétségtelen, hogy a munkavállalók résztulajdonhoz juttatása révén a termelés és ezáltal az önfoglalkoztatás megoldódhat – húzta alá Takács György. E konstrukció lényege ugyanis éppen abban áll, hogy a tulajdonos önmagát foglalkoztatja, tulajdonos is és alkalmazott is, kétszeresen érdekelt tehát a cég sikeres működésében. Téves az a gondolkodás, amely egyoldalúan a piac oldaláról közelít a kérdéshez. Nem a versenyszféra szabályait kell zsinórmértéknek tekinteni, hanem az önfoglalkoztatást, mint a társadalmi válságot oldó egyik lehetőséget.

Takács György már a kilencvenes évek elején is többször kifejtette: a gazdasági és egyben a szociális-foglalkoztatási gondokra olyan modelleket kell találni, amelyekben folytathatónak tűnik a munkavállalók és a munkahelyeik kölcsönös emberi – nem anyagi – függősége. Ennek egyik formájaként – a szó eredeti értelmében használt – a szövetkezet, másikként az MRP látszott eredményes formációnak. 1992-ben azonban vakvágányra került az MRP törvényi szabályozása, mert kizárólag a piac mechanizmusához igazodó struktúrában gondolkodott, és csak a privatizációhoz kapcsolódó tulajdonszerzési esélyeket latolgatta.

Gyenge a jogi háttér

Az MRP ennek ellenére nagyszerű eredményeket ért el a versenyszférában. Ahol viszont a szervezet vagy maga a vállalat csődbe ment, annak jelentős mértékig az volt az oka, hogy a szociális dimenzió progresszív, támogató értékét a jog eleve nem rendelte hozzá a konstrukcióhoz. Ha ez megtörténik, akkor számos válsághelyzetbe került, megszűnt, felszámolt vállalat bizonyára megmenthető, átalakítható lett volna.

A jövőt illetően szükségesnek látszik az MRP-törvény módosítása, Takács György szerint azonban a szociális dimenzió irányában kellene erősíteni a Munkavállalói Résztulajdonosi Programot. Ehhez igazodnának a kedvezmények, a foglalkoztatási, a tb- és az adóterhek, a piacra lépés, illetve a piacon való boldogulás feltételei.

Tanácsadás és érdekképviselet
Az MRP-törvény megszületését követően alakult meg 1992-ben a Tulajdonos Munkavállalók és Társaságok Országos Szövetsége azzal a céllal, hogy összefogja az MRP-s és egyéb munkavállalói tulajdonú társaságokat. A szövetségnek jelenleg 96 tagszervezete van az ország minden részéből, és ezekben 26 ezer résztulajdonos munkavállaló tevékenykedik. Ellátja a szakmai érdekképviseletet, tanácsadó szolgálatuk jogi, számviteli, adózási, informatikai és más kérdésekben áll a tagszervezetek rendelkezésére. Eredményesek az MRP-szervezetek tisztségviselői és ügyintézői részére meghirdetett oktatások is. A szövetség legfőbb célja a hazai munkavállalói tulajdonlás megőrzése és kiszélesítése.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem