×

Megújul a Gazdasági Tanács

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 43. számában (2001. augusztus 15.)

 

Az elmúlt évtizedben az intézményes hazai társadalmi párbeszéd történetében két ízben került sor gyökeres szervezeti, strukturális átalakításra. A legutóbbi változtatás eredményeként 1999 áprilisában a makroszintű munkaügyi egyeztetés és a gazdasági-szociális konzultáció kettévált, s lebonyolításuk különálló fórumok – az Országos Munkaügyi Tanács (OMT) és a Gazdasági Tanács (GT) – működtetésével történik. Az alábbiakban a GT tevékenységét és megújításának konkrét menetét tekintjük át.

 

A Gazdasági Tanács létrehozásakor annak célját a gazdaság egészét érintő gazdaságpolitikai, stratégiai kérdések megvitatásában jelölték meg. Ideiglenes alapszabálya szerint évente legalább kétszer kellett volna összeülnie: tavasszal az előző év tapasztalatainak, ősszel pedig a következő évre javasolt gazdaságpolitikai, stratégiai kérdéseknek az áttekintésére.

Konzultatív testület

A Gazdasági Tanács a gazdasági élet legfontosabb szereplőinek konzultatív fóruma. Mindazokat a szervezeteket gyűjti össze, amelyek önmagukban is képesek befolyásolni a gazdaság folyamatait. A GT megalakulásakor a kormányon túl a GT tagjai sorában találhatjuk – a szociális partnerek (tehát a munkaadók és munkavállalók Országos Munkaügyi Tanácsban helyet foglaló országos érdek-képviseleti szervezetei) mellett – a Magyar Nemzeti Bank, a Bankszövetség, a Tőzsdetanács, a külföldi befektetők érdekképviseletei, valamint a gazdasági kamarák képviselőit.

A Gazdasági Tanácsban zajló konzultációk súlyát jelzi az a tény, hogy a kormányt a GT-ben állandó tagként a miniszterelnök, valamint három miniszter, egy államtitkár és egy miniszteri megbízott képviseli.

A GT megalakulásának évében 3 alkalommal ülésezett. Az alakuló ülésen a gazdaságpolitika és a pénzügypolitika időszerű kérdéseiről esett szó. A húsz nappal később megtartott második ülésen már a kormány 2000- 2002. évekre szóló költségvetési irányelvei szerepeltek. Az ősszel megtartott harmadik GT-ülés a kormány 2000. évi adó-, és költségvetési javaslatairól konzultált.

A múlt évben azonban már mindössze egy Gazdasági Tanács-ülés volt, májusban. Mint emlékezetes, ekkor vitatták meg a nemzeti fejlesztési program tervezetét, azaz a Széchenyi-tervet, valamint konzultáltak a 2001. évi állami költségvetés előkészítéséről. Itt és ekkor ismertette a miniszterelnök először, hogy 2001-ben 40 ezer, 2002-ben pedig 50 ezer forint lesz a minimálbér.

Érdemi vita nélkül

Szinte egy időben a Gazdasági Tanács megalakulásával, működését illetően elhangzottak az első kritikák is, nevezetesen arról, hogy bizottsági munka híján kevés a lehetőség az előterjesztések érdemi vizsgálatára és megvitatására. Szintén vitatható volt a GT strukturális, vagy inkább struktúra nélküli működése. Mivel az egyes szervezetek nem tömörültek – jellegük szerint – tárgyalócsoportokba, elég nehezen lehetett az egyes, azonos érdekeket artikuláló szervezetek véleményét nemhogy összehangolni, de még összefoglalni is. Bírálatot váltott ki – a magyarországi társadalmi párbeszéd egészének működését is kritikai észrevételekkel illető – Európai Unió Bizottságából (azaz az EU kormánya részéről) az a tény, hogy a Gazdasági Bizottság két év eltelte után is ideiglenes alapszabály szerint működik.

E bírálatok után s azok figyelembevételével készült el a koncepció a Gazdasági Tanács továbbfejlesztéséről, melyet a tanács megalakulása után éppen két évvel, idén április 9-ei ülésén tárgyalt. A tanács megállapodott abban, hogy szakértői bizottságot hoz létre tagjaiból, amelynek feladata a GT végleges alapszabály-tervezetének összeállítása lesz. Ezt követően a szakértői bizottság május végi ülésén megtárgyalta a GT alapszabály-tervezetét, s számos módosítást, pontosítást javasolt, mely változtatásokat a tervezetet kidolgozó Gazdasági Minisztérium (GM) beépített a GT elé terjesztendő változatba.

Bizottsági munka

A szakértői bizottság emellett javaslatot tett az alapszabály-tervezet szerint megalakuló Stratégiai Bizottság és Operatív Bizottság napirendjére kerülő témákra is. Ennek alapján a gazdasági miniszter kezdeményezte, hogy a Stratégiai Bizottság július 11. és 13. között tűzze napirendre a gazdaság idei első negyedévi folyamatainak áttekintését, valamint az Operatív Bizottság ez év szeptember 15-éig értékelje a gazdálkodó szervezeteket, a vállalkozásokat érintő jogszabályokat. Ez utóbbi áttekintés célja, hogy kiszűrje, melyek azok az adminisztratív szabályok, amelyek feleslegesnek tűnnek, illetve a jogkövető magatartás érvényesíthetősége szempontjából ellentmondásosak.

Mindezek után a Stratégiai Bizottságba delegált képviselők megtartották első ülésüket, melyen – a javaslat szerint – megtárgyalták az idei első negyedév gazdasági folyamatait, s áttekintették a GT – szakértői észrevételek alapján javított – alapszabály-tervezetét. Ennek alapján kerül majd a tervezet a Gazdasági Tanács elé.

A Gazdasági Tanács deklarált célja tehát, hogy a kormány konzultáljon a gazdasági folyamatokra jelentős befolyást gyakorló szervezetekkel a gazdaságot érintő átfogó, stratégiai jelentőségű kérdésekről. Ilyen a gazdaságpolitika egészét, illetve egyes területeit – költségvetés, adórendszer, Nemzeti Fejlesztési Terv, társadalombiztosítás – érintő stratégiák megvitatása; véleménycsere a kormány képviselői – így a miniszterelnök – és a gazdasági folyamatokat önmagukban is befolyásolni képes érdekképviseletek, valamint a gazdaság más jelentős képviselői között. Hasonlóképpen a GT feladata olyan javaslatok kidolgozása, amelyek a vállalkozások működését javítják, illetve olyan értékelések elkészítése, megvitatása és elfogadása, amelyek a gazdaság folyamatait összegzik. A GT közös állásfoglalást alakíthat ki a napirenden lévő kérdésekben, illetve megállapodhat a követendő magatartásról és a megfelelő intézkedésekről.

Napirenden a struktúraváltás

Az eddigi strukturálatlan felépítéssel ellentétben a jövőben a GT-ben részvételre jogosult hasonló érdekkört képviselő érdekképviseletek, szervezetek (tagok) tárgyalócsoportot (oldalt) alkotnak. (Lásd a keretben.)

Az új szerkezet érdekessége, hogy a Magyar Nemzeti Bank külön tárgyalócsoportot képez, tekintettel különleges jogállására, arra, hogy nem a kormány része, de elkülönül az üzleti alapon szerveződő pénzügyi csoporttól is. Ezen túl a Tőzsdetanács kikerül a befektetői szféra képviselői közül, s a továbbiakban nem vesz részt a GT munkájában. Ez a befektetői szféra autonóm és logikus döntésének következménye, mivel a tőzsde önmagában lényegileg nem alakítója, hanem regisztrálója a gazdasági folyamatoknak. A jelenlegihez képest viszont várhatóan bővül is a résztvevők köre, nevezetesen a pénzügyi befektetések piacán egyre jelentősebb biztosítótársaságok képviseletével.

A Gazdasági Tanács oldalainak belső működési rendjét az oldalak autonóm módon alakítják ki, míg a GT munkáját plenáris ülésen, állandó és ad hoc bizottságokban, továbbá írásos észrevételek alapján végzi. Plenáris ülést legalább évente kétszer kell összehívni. Az ülésen a tagok elnökei vesznek részt.

A GT két állandó bizottsága a Stratégiai Bizottság és az Operatív Bizottság, melyek közül az előbbi feladata a stratégiai jellegű koncepciók és reformelképzelések megvitatása, a gazdaság helyzetének áttekintése, értékelése, javaslat a gazdaságpolitika irányára, illetve intézkedésekre, a plenáris ülések szakmai előkészítése, valamint a köztársasági elnök, a miniszterelnök, vagy a GT – illetve két tárgyalócsoportjának – kezdeményezése esetén jelentés készítése és megtárgyalása. Utóbbi feladata a mindennapi gyakorlatban problémát okozó, konkrét felvetések megvizsgálása és a megoldásra vonatkozó javaslat kialakítása. A Stratégiai Bizottságba minden GT-tag egy-egy képviselőt jelöl. A kormány részéről a résztvevők a GM, a PM s a MeH gazdasági és pénzügyi politikai referatúra politikai államtitkára és az illetékes minisztériumok vezető szakértői. Az Operatív Bizottságba oldalanként legfeljebb három fő jelölhető: a kormányt a GM és a PM közigazgatási államtitkára, vagy az általa kijelölt állandó helyettese képviseli. Az Operatív Bizottság a felmerült problémák értékelése alapján ad hoc bizottságokat hoz létre a javaslatok elkészítésére.

Bizalmi alapon

A GT alapszabályát a várhatóan ősszel sorra kerülő plenáris ülés fogadja majd el, s ezzel kiküszöbölhetők azok a hiányosságok, amelyeket a Gazdasági Tanácsban részt vevő szervezetek, illetve az Európai Unió Bizottsága megfogalmaztak. A régi közhely szerint azonban a puding próbája az evés. Azaz a gyakorlatban mutatkozik majd meg, hogy az új szabályok jobb működést eredményeznek-e. Az Európában kialakult vélemények szerint a társadalmi párbeszéd sikerének egyetlen igazi titka van, a résztvevők közötti bizalom. Ha ez a Gazdasági Tanácsban képviselt szervezetek között is létezik, az eredmény nem maradhat el.

A tárgyalócsoportok felépítése
Kormány

állandó tagok

miniszterelnök, gazdasági miniszter, pénzügyminiszter, a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter, a Miniszterelnöki Hivatal gazdasági és pénzügyi referatúraterületért felelős politikai államtitkára, a társadalmi párbeszéddel foglalkozó miniszteri megbízott

állandó meghívott

társadalmi kapcsolatokért felelős kormánymegbízott, a témától függően meghívott, az illetékes tárca minisztere, a Központi Statisztikai Hivatal elnöke

Magyar Nemzeti Bank

az Országos Munkaügyi Tanács munkavállalói oldalának szervezetei

az OMT munkaadói oldalának szervezetei

országos gazdasági kamarák

befektetői szféra

Amerikai Kereskedelmi Kamarák Magyarországi Tagozata
befektetői Tanács
Európai Uniós Kereskedelmi Kamarák Állandó Bizottsága
Joint Venture Szövetség
Nemzetközi Vállalatok Magyarországi Társasága
Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara

pénzügyi szektor

Magyar Bankszövetség
MABISZ
Befektetési Vállalkozások Szövetsége

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem