×

Minőségbiztosítás a cégeknél

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 42. számában (2001. július 15.)

 

A minőség napjainkban stratégiai kérdés – a privát és a közszférában egyaránt versenytényező. Mivel a minőség a vevői elégedettség elnyerésének is az egyik legfőbb feltétele, ezért a modern cégek már minőségbiztosítási rendszerek alkalmazásával építik fel tevékenységüket. E munkában – jellemzően – tanácsadók is közreműködnek. A minőség ösztönzésében jelentős eszköz az évente kiosztott Nemzeti Minőségi Díj is, mely elismeréssel az idén – tavalyi teljesítményeik alapján – júniusban jutalmazták a minőségügyi pályázat győzteseit.

 

Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) immár harmadik éve támogatja, hogy az érdekkörébe tartozó kisvállalkozások – reálisan elérhető anyagi ráfordítással – megszerezhessék az ISO 9000 szabvány szerinti minősítést. Mint Barkács Gyula, az ÉVOSZ műszaki szakértője kifejtette: e segítséget kifejezetten a minimum öt, illetve maximum ötven főt foglalkoztató cégek vehetik igénybe, amelyek számára nehézséget jelent a minőségbiztosítási rendszer bevezetéséhez szükséges pénz előteremtése, de amelyek – az erőteljes piaci versenyben – éppúgy rákényszerülnek az ISO tanúsítás megszerzésére, mint a nagyvállalatok.

Csoportos felkészülés

A kisvállalatok költségmegtakarítása abból ered, hogy a minőségügyi tanácsadó által szervezett felkészítés csoportos, ilyenképpen a részvételi díj is kedvezményes. Természetesen a tanfolyam után bevezetendő rendszer auditálási költségeit – az auditcégek felé – a vállalkozások már a megfelelő tarifák alapján térítik meg: a befektetés összköltsége azonban a felkészítés kedvezménye miatt mégis kevesebb – mintegy a felére csökkenthető -, mint ha minden vállalkozás önállóan vett volna részt a projektben. Az ÉVOSZ keretében zajló eljárásnak ez idáig igen kedvezőek a tapasztalatai, a cégek nyitottak e lehetőség iránt. A csoportok – amelyek nyolc-tíz cég részvételével szerveződnek – közel egy év alatt zárják le a programot. A múlt év nyarán indított csoport cégei például az idén nyáron tanúsíttatják, illetve vezetik be minőségbiztosítási rendszerüket. Ugyanakkor munkához látott az újabb csoport is: felkészítésük jelenleg zajlik.

A vállalkozások ma már egyre kevésbé kerülhetik ki az ISO tanúsítás megszerzését – állítja Barkács Gyula. A megrendelők annak alapján bízzák meg a kivitelezőket, hogy azok milyen garanciákkal, referenciákkal és minőségi biztosítékokkal rendelkeznek, ilyeténképpen a cégek önmagukat zárják ki a versenyből, ha nem alkalmazkodnak e követelményekhez. Ugyanakkor a fővállalkozók is azokat az alvállalkozókat keresik, akik kellő garanciákkal rendelkeznek: legalábbis, ha meg akarják őrizni megszerzett piaci tekintélyüket. Miután az építőipari piac valamennyi szegmensében növekedett a versenytársak száma, így egyre nagyobb jelentősége van a minőségi tanúsításnak. Örvendetes ugyanakkor, hogy a Gazdasági Minisztérium az idén – a tavalyi gyakorlattól eltérően – ismét a támogatott ágazatok közé emelte az építőipari kivitelezői tevékenységet, így lehetőség nyílik pályázati források elnyerésére is.

Útmutatás a díjazásra
A Minőségügyi Tanácsadók Szövetsége (MTSZ) számos szakmai irányelv megfogalmazásával segíti tagjai tevékenységét, egyebek közt ajánlásokat fogalmaz meg a díjazással kapcsolatban is. A szervezet megállapítása szerint a tanácsadói tevékenység szakmai színvonalának megőrzéséhez elengedhetetlen a felkészülési idő, a tanácsadó mögött álló szervezet által nyújtott infrastruktúra – esetenként a helyettesítés – biztosítása, a tanácsadó tudásának megújítása, illetve a felmerülő dologi költségek – utazás, segédanyagok – fedezete. Mindezek alapján az MTSZ azt tartja reálisnak, ha a szövetség szakmai elvárásainak megfelelő tanácsadó napi díjazása hatvanezer forint körül alakul. Az ennél szerényebb árak – a felmerülő költségek tükrében – nem tekinthetők indokoltnak. A tanácsadói napok függvényében általában egy- és tízmillió forint közé tehető a megbízók által kifizetendő számla végösszege, de ennek akár többszöröse is lehet, ha például a minőségügy hatékonysági projektjeinek bevezetése során összehasonlító elemzéseket is végeznek.

Szakmai irányok

A minőségszabályozásnak alapvetően két iránya ismeretes: az egyik áramlat eredménye az ISO 9000 szabványsorozat és a megfelelőségi tanúsítás rendszere, míg a másik vonulat a TQM, a Total Quality Management, azaz a teljes körű minőségirányítás. Ez utóbbi a szervezet azon képességeinek kialakítása és alkalmazása, amelyek révén a vevők folyamatosan változó igényei kielégíthetők. E cél érdekében az egyéneknek, a csoportoknak, illetve a szervezetnek – a kliensek érdekeit szem előtt tartva – következetesen a minőség javításán kell fáradozniuk, mégpedig a folyamatok rendszeres mérésével és javításával. A TQM vezetési filozófia szerint a teljes körű minőségmenedzsment a szervezeti teljesítmény állandó javítását szolgáló elkötelezettségen, illetve az alkalmazott eszközökön múlik. A szervezet minőségorientált működésének kialakítása ugyanakkor számos sajátos elemet is ötvöz. Szükség van például arra, hogy a dolgozók új ismereteket és gyakorlati technikákat – például a problémamegoldás vagy a csoportokban való tevékenykedés készségeit – sajátítsák el.

Speciális igények

Magyarországon a minőségügyi tanácsadás – mint önálló szakma – több mint egy évtizedes múltra tekint vissza. Az első cégek még a technológiai-ipari tanácsadókból alakultak, majd – az egyre bővülő és specializálódó igények következtében – a tanácsadók köre is szélesedett. A minőségügyi kérdések előtérbe kerülését nagyban felgyorsította a versenyközeg kialakulása, hiszen a piaci viszonyok létrejötte termékeik és a szolgáltatásaik minőségének javítására késztette a cégeket. Nem elhanyagolható szempont ugyanakkor, hogy az elmúlt másfél-két évtizedben a minőség fogalma is komoly tartalmi változáson ment keresztül, hiszen míg korábban kizárólag a termékekre és a szolgáltatásokra korlátozódott paramétereket jelölte, mára a vállalati gondolkodásmódnak is része lett, s a szervezetfejlesztés határterületévé vált.

A hazai vállalatok – döntően – a minőségügyi specifikáció, illetve a belső, megfelelési kényszertől motiváltan veszik igénybe a tanácsadók segítségét. Számos vállalat úgy véli – és joggal -, hogy a minőségügyre összpontosítva jelentős belső tartalékot mobilizálhat, illetve képes megfelelni a nemzetközi kívánalmaknak. Krämer Tamás, a Minőségügyi Tanácsadók Szövetségének elnöke szerint azonban a vállalatok szemlélete is változik, hiszen míg korábban elsősorban a nagy cégek, illetve beszállítóik vágtak bele a minőségügyi projektekbe, mára egy ennél sokkal szélesebb kör igényli a beavatkozást szolgáltatási, termelési gyakorlatába. Egyebek közt erőteljes a kereslet a kisvállalkozói körben is, jóllehet a kicsik egy részét nem annyira a tudatos gondolkodásmód, mint inkább a minőségügyi követelmények kötelező – és dokumentált – betartásának az igénye vezeti. Jellemző változás az is, hogy ma már az egészségügyi, a közoktatási, sőt az önkormányzati szféra is komoly keresletet kelt a minőségbiztosítási rendszerek kidolgozása iránt. A viszonylag nagy és jelentős gazdasági potenciállal rendelkező vállalatokra viszont az a jellemző, hogy már évek óta az ISO tanúsítvány szerint dolgoznak, de ezt tovább kívánják fejleszteni, azaz a meglévő minőségi alapról az üzleti kiválóság felé akarnak elmozdulni. Ez a szervezet olyan szintű működését követeli meg, amely a vevői, ügyfélköri elégedettség mellett a hatékonysági követelményeket prioritásként kezeli.

Vevői elégedettség

A minőségügyi tanácsadásnak – ahogyan magának a minőségszabályozásnak is – alapvetően két iránya van: egyrészt a szabványoknak, másrészt az üzleti kívánalmaknak való megfelelés. Az előbbi azt jelenti, hogy a folyamatok szabályozásának fókuszában a vonatkozó szabványok és előírások teljesítése áll: átláthatóan, megfelelően dokumentálva, a területek és a felelősök meghatározásával. A minőségbiztosításnak ezen a szintjén bár kiemelt fontosságú, hogy a végtermékkel elégedett legyen az ügyfél, azonban az előállítás hatékonysága nem képezi a vizsgálódás és a beavatkozás tárgyát. Ezzel szemben az üzleti kiválóság – mint minőségügyi kategória – egy magasabb szintet jelent. E cél elérésének feltételei közé tartozik a minőségügy hozzárendelése a szervezetszintű stratégiához, illetve a végrehajtó és az ellenőrző szervezet létrehozása. Krämer Tamás szerint e sokszereplős folyamatban meghatározó a menedzsment elkötelezettsége – mert a szervezeti kultúra és az ügyfelek ismeretében e kezdeményezésnek az első számú vezetőktől kell kiindulnia -, azonban igen fontos a munkatársak hozzáállása is, motiváltságuk nélkül ugyanis a minőségügyi kezdeményezések nem érhetnek célba.

Testreszabott megoldások

A minőségbiztosítási rendszerek sikeres működésének igen fontos feltétele a testreszabott megoldások alkalmazása – hangsúlyozta Krämer Tamás. Nem vezethet eredményre adott sémák mechanikus adaptálása, hiszen minden szervezetnek egyedi sajátosságai – gyártási, szolgáltatási kultúrájuk és ügyfeleik – ismeretében kell kialakítania minőségügyi politikáját. Nyilvánvaló például, hogy egy ipari cégnél alkalmazott modell nem lehet hatékony egy pénzintézetnél, vagy egy oktatási intézményben bevált metódus nem hozza a várt eredményt egy tejgyárban. Természetesen a sajátosságok mellett vannak általános szabályai is a minőségügy szervezeti követelményeinek, így a szerepek és a felelősök, a felhatalmazások és a megbízások, a kapcsolattartási rend és az információáramlás, valamint a képzés, a személyzetkiválasztás és az ellenőrzés mechanizmusának működtetése.

A sikernek ugyancsak záloga a minőségügy folyamatos ébrentartása. Ez úgy érhető el, ha a munkatársak képzéseken, tréningeken vesznek részt, s ezáltal nemcsak minőségügyi ismereteik gyarapodnak, de elkötelezettségük is erősödik. Ha felépült a minőségügyi rendszer, a figyelem középpontjába az értékelés és a minőség javítása kerül. Egy minőségirányítási rendszer végső célja ugyanis nem más, minthogy a szervezet minden tekintetben, tehát a termékeket, a szolgáltatásokat, az eljárásokat és a folyamatokat tekintve is képes legyen a fejlődésre – mondta végezetül a szövetség elnöke.

Megállapodás az Európai Unióval
Júniusban hatályba lépett az Európai Unió és Magyarország között megkötött, az ipari termékek elfogadásáról és a megfelelőségértékelésről szóló megállapodás. Ezek szerint a rögzített és elfogadott gyártmányokat forgalmazó hazai cégek Magyarországon is elvégezhetik az uniós piacra szánt termékeik megfelelőségértékelését. Az EU szakértőinek számításai szerint a magyar vállalkozóknak mintegy húsz milliárd forintnyi megtakarítást jelent a vizsgálatok belföldi elvégzése. A megállapodás egyebek közt a gépekre, a kisfeszültségű elektromos berendezésekre, a gázkészülékekre, a melegvíz-kazánokra, a humán gyógyszeripari eljárásokra és az orvostechnikai eszközökre terjed ki.

Piaci kényszer

A Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. szolgáltatási tevékenysége szűkebb, majd teljes körére 1998-ban, illetve 1999-ben szerezte meg az ISO 9002:1994-es minőségi tanúsítást. Mint Fischer Péter minőség-ellenőrzési és biztonságtechnikai osztályvezető tájékoztatott, e rendszer bevezetését egyfelől a cég belső igénye, másfelől a piac külső kényszere sürgette. A belső késztetés nem más, mint annak felismerése, hogy a minőség napjaink egyik legfőbb követelménye, a külső ösztönzés pedig a versenypiac létrejötte. Miután a hasonló profilban tevékenykedő külföldi cégek ugrásra készek, s a társaságnak – pozíciója megőrzéséhez – a főváros által kiírt pályázaton kellett megmérettetnie magát, így a tanúsítás megszerzését nem odázhatta el. A tanácsadói segítséggel lezajlott projekt egy évet vett igénybe, s mára bebizonyította hasznosságát.

A tanúsítás folyamata a cég erőssé-geit és hiányosságait egyaránt feltárta. A projekt során bebizonyosodott, hogy a társaság alapvetően jól szervezett, s technológiája szigorú kritériumok alapján épül fel, ugyanakkor azonban kiderült, hogy a belső információáramlás javításra szorul. A korrekciók során a lakossággal való kapcsolattartás menetét kellett megerősíteni: nagy hangsúlyt helyezve a panaszok kezelésére s a visszajelzésekre. Noha korábban is volt – például – lakossági ügyfélszolgálati iroda, ennek működésében azonban bizonyos módosításokat kellett végrehajtani. A változtatás arra terjedt ki, hogy a lakossággal való kapcsolattartás folyamata gördülékennyé váljon, s a panaszokra és jelzésekre meghozott intézkedések végrehajtása illetékesség szerint és ellenőrizhetően menjen végbe.

Védelem a dolgozóknak

A minőségbiztosítási rendszer kiépítése során a munkafolyamat utolsó láncszemében tevékenykedő munkatársig mindenkinek meghatározták a feladatkörét, elérve ezzel, hogy a szolgáltatás gördülékeny legyen, s a munkafolyamat egyetlen fázisában se keletkezzék hézag. Fischer Péter szerint ez egyszersmind azt is jelenti, hogy a cég valamennyi dolgozója tudatában van annak, hogy az ISO minőségi követelményei szerint kell a feladatkörét ellátnia. Ehhez persze felkészítő képzésekre volt – és folyamatos oktatásra van – szükség. Ezt olyannyira komolyan kell venni, hogy még az alkalmi dolgozókra is kiterjesztik. A minőségbiztosításnak ugyanakkor az ellenőrzés is részét képezi. Ennek alapján évente belső auditok zajlanak: önértékeléssel, értékeléssel, a hiányosságok feltárásával és ezek korrigálásával.

A minőségi követelmények folyamatos változására válaszul a társaság jövőre az ISO 9000:2000-es rendszer bevezetését tervezi. Mint Fischer Péter kifejtette, ez a korábbinál is szigorúbb feltételeket tartalmaz, s kiemelten kezeli a vevői elégedettséget. E rendszer keretében – egyebek közt – lakossági felmérésekre is sor kerül majd, így direkt módon mérhető a vevők elégedettsége. A társaság ugyanakkor arra törekszik, hogy a minőségbiztosítással összefüggő egyéb területeken is eredményesen fejlődjön. Már tavaly megszerezte a környezetirányítási rendszer (KIR) tanúsítását, illetve tervezi, hogy új alapokra helyezi a munkahelyi egészségvédelmi és biztonságirányító rendszerét. Mindez a dolgozók erőteljesebb védelmét szolgálja majd a kockázatokkal szemben.

A Nemzeti Minőségi Díj győztesei
 

Kisméretű termelő

Közepes méretű termelő

Nagyméretű termelő

Szolgáltató

1996

Lehel Hűtőgépgyár Kft. Fagyasztóláda Gyár, Jászárokszállás

Burton-Apta Tűzállóanyag-gyártó Kft., Hódmezővásárhely

Herendi Porcelánmanufaktúra Rt., Herend

Westel 900 GSM Mobil Távközlési Rt., Budapest

1997

Ganz-David Brown Hajtóműgyártó Kft., Budapest

Opel Magyarország Járműgyártó Kft., Szentgotthárd

Taurus Mezőgazdasági Abroncs Kft., Nyíregyháza

Oracle Hungary Kft., Budapest

1998

Kapitány és Társai Kft., Mogyoród

Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft., Kecskemét

Tiszai Vegyi Kombinát Rt., Tiszaújváros

Ericsson Távközlési Kft., Budapest

1999

Columbian Tiszai Carbon Kft., Tiszaújváros

Cofinec Hungary Rt., Petőfi Nyomda, Kecskemét

Pick Szeged Rt., Szeged

Hungexpo Vásár és Reklám Rt., Budapest

2000

Macher Gépészeti és Elektronikai Kft., Székesfehérvár

Medicor Kéziműszer Rt., Debrecen

Ajkai Timföld Kft., Ajka

Compaq Computer Magyarország Kft., Budapest

Forrás: GM

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem