×

Adatvagyon

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 37. számában (2001. február 15.)

 

Napjainkban a tudásalapú társadalom, az információ mindenekfölöttiségének korát éljük. A tudás elengedhetetlen alappillére, hordozója az információ, ennek pedig fontos összetevője az adat. Az adat pedig vagyon. Fokozottan érvényes ez a megállapítás az üzleti életben. Ahhoz azonban, hogy az adott vállalat gazdálkodni tudjon vele, elengedhetetlen alapfeltétel a megfelelő rendszerezettség, a biztonságos módon történő tárolás, a karbantartás, valamint a jogosultak hozzáférésének megoldása.

 

Az élet minden területén, nap mint nap találkozunk adatokkal, sőt tulajdonképpen azt állítani sem túlzás, hogy mindenki része legalább egy adatbázisnak. A különböző adathalmoknak számos eltérő jellemzője van ugyan, a rendszerezettség azonban közös vonás. E nélkül nincsen biztonságos, gyors visszakeresés, és a struktúra nélkül burjánzó adatok mindennemű kezelhetősége akár végessé is válhat. Egy-egy üzleti adatbázis összeomlása végzetes lehet, hiszen az ilyen típusú információtömeg minden esetben az adott cég üzletmenete szempontjából fontos adatokat tartalmaz. Az adatbázisokkal kapcsolatos feladatok ellátását az adatbázis-kezelő szoftverek végzik.

Az adatokat, azok bevitele során, bizonyos meghatározott szempontok szerint rendezik halmazokba. Az egyenként, külön-külön tárolt adatok szinte minden esetben kezelhetetlenek lennének, ezért van szükség a jól szervezett állományokra is. Azokat az összefüggő adathalmazokat, amelyekben minden olyan adat megtalálható, amire egy bizonyos cél megvalósítása érdekében szükség lehet, adatállománynak nevezzük. A mindennapokban, számos tekintetben szükség lehet különböző adatokra (ügyfélnyilvántartás, pénzügyi dokumentáció, üzleti partnerek listája stb.), ennek megfelelően pedig többféle, egymástól független adatállományról beszélhetünk. Az egymással valamiféle szempontok alapján összefüggésbe hozható adatállományok összessége egy-egy adatbázist jelent. Minden adatbázis valamilyen elv szerint rendszerezett adatokat tartalmaz oly módon, hogy ezek különféle szempontok alapján visszakereshetők (név, cím, szókapcsolat, stb.).

Egy kis történelem
Az első megvásárolható adatbázis-kezelő rendszerek piaci megjelenése a hatvanas évek második felére tehető. Ezek a kezdetleges megoldások az akkori fájlkezelő rendszerekből alakultak ki. Használatukkal lehetővé tették nagy mennyiségű adat hosszú időn keresztül történő tárolását. A fájlkezelők viszont általában nem garantálták – ma sem -, hogy az adatok nem vesznek el, hacsak nem készül róluk biztonsági másolat. Ezen a körülményen túlmenően az adatok hatékony elérését sem támogatták olyan esetekben, amikor az adatelem elhelyezkedése egy állományon belül ismeretlen volt. A fájlkezelők mindemellett nem biztosítottak külön lekérdezőnyelvet sem az adatokhoz. Továbbá problémát okozott, ha egyidejűleg több jogosult felhasználó módosított ugyanazon állományban, gyakran előfordult ugyanis, hogy csupán az egyikük által végrehajtott módosítások jelentek meg.

Az első vállalati rendszerekben megvalósult alkalmazások jelentős részének feladata a különböző nyilvántartások (eladások, kimenő és bejövő számlák, dolgozókra vonatkozó adatok stb.) kezelése volt, a lekérdezések pedig olyan jelentések kinyomtatásából álltak, mint például a dolgozók havi fizetése.

Tárolni kell

Az adatok papíralapú tárolása ma inkább a dokumentáció egy formáját jelenti, kézenfekvőbb eszköz e célra a megfelelő paraméterekkel rendelkező számítógép, amely az adatok tárolása mellett klasszikusan azok feldolgozására is szolgál. Az adatok feldolgozásának legelterjedtebb módja az adatbázis-kezelés. Adatbázisok rendkívül változatos tartalommal készülhetnek. Egy-egy mozi filmkínálata ugyanúgy adatbázisnak tekinthető, mint egy étterem étlapja vagy éppen egy vállalat ügyfeleinek nyilvántartása. Éppen e sokféleség az oka annak, hogy szinte megbecsülni sem lehet a világ összes adatbázisainak számát. Ezek egy részének kialakítása üzleti szükségszerűségektől vezérelt feladat, a cégeknél ugyanis, a természetes működésből adódóan, számos adat keletkezik. Az önálló állományok számos adat tárolását egyidejűleg szolgálják, ezért szükséges valamilyen szerkezetet felépíteni az adatállományokon belül. Erre való az adatbázis-kezelő program, illetve az ehhez tartozó hardveregység.

Adattárházak

Az adatbázis-kezelésben részt vevő hardverhez legalább három szoftveres összetevő szükséges: 1. az operációs rendszer (általában a hardverrel együtt adják), 2. az adatbázis-kezelő, 3. az alkalmazási program (a felhasználó ezzel a felülettel találkozik). A kezelőszoftverek két nagy alaptípusba sorolhatók: működési vagy tranzakciós adatbázisok, illetve az úgynevezett adattárházak (data warehouse) kategóriájába. Tranzakciós adatbázisnak nevezzük azokat az információgyűjteményeket, amelyek a vállalati működés, termelés során keletkezett adatokat tárolják. Idesorolhatók többek között a könyvelés, a raktár-, ügyfél-, illetve üzletipartner-nyilvántartások, hogy csak néhányat említsünk. Az adattárház pedig minden fellelhető információt (akár statisztikai vagy éppen geográfiai adatokat is) tartalmaz, amelyet az adott cég hasznosítani tud – például marketingtevékenysége során. A data warehouse megoldások Magyarországon mindössze az utóbbi két évben jelentek meg, Nyugat-Európában, illetve a tengerentúlon azonban már több mint fél évtizede jelen vannak. Az adattárház képezi – komplex tartalma miatt – többek között az intelligens lekérdezések (business intelligence, BI) információs bázisát is. A BI-alkalmazások lehetővé teszik a valós üzleti helyzetek szimulálását, a számítógépen történő valóságmodellezésnek köszönhetően pedig könnyebbé válhat a döntéshozatal. A felhasználó az intelligens megoldások révén választ kaphat a "mi történne, ha..." típusú üzleti kérdésekre, emellett azonban nagy segítséget jelent különböző elemzési és analizálási folyamatoknál is. Összességében elmondható: a data warehouse alkalmazása hatékony, célirányos üzleti működést tesz lehetővé – foglalta össze Klotz Tamás, az Oracle Magyarország e-business technológiai igazgatója.

Egy időben, egy helyen

Az adatbázisok kialakításánál ügyelni kell arra, hogy a fontos üzleti információk egy ésszerűen meghatározott mértékig egyfajta központosított rendszerben, egy helyen legyenek. Az adatbázis-kezelés során a szoftveres megoldások mellett nagy hangsúly van a hardveren is. A szükséges infrastruktúrát tekintve alapvető elvárás a kommunikációs hálózat kiépítése, hiszen ez biztosítja majd az adattovábbítást, információáramlást. A hálózatépítés mellett meglehetősen fontos feladat a megfelelő hardverállomány kiválasztása is. Komoly, a cég számára nagy értéket képviselő adatvagyon esetén PC-szerver kategóriában (személyi számítógép felépítés, teljesítmény tekintetében azonban szerver kategória), illetve Unix-rendszerben érdemes gondolkodni. Mindkét megoldás nagy megbízhatóságú, nagy teljesítményű kiszolgálást garantál, amely éves szinten akár a 365-ször 24 órás üzemet is bírja. A komolyabb, viszonylag nagy teljesítményű rendszer esetén minimálisan 50-60 millió forint értékű beruházásról való döntés meghozatala előtt mindenképpen lényeges azonban megfogalmazni: milyen célra készül az adatbázis, várhatóan milyen mennyiségű adatot kell tárolnia és kezelnie a felépülő rendszernek, nem érdemes ugyanis túlzásokba esni. A célirányzott tervezés és megvalósítás jelentős költségmegtakarítást eredményezhet, emellett pozitív hatással lehet az üzletmenetre is. Abban az esetben, ha túl nagy hardvert vásárol a cég, előfordulhat, hogy nem marad elegendő anyagi fedezete a megfelelő szoftverek beszerzésére. Elmondható azonban, hogy a méreteknél olykor nagyobb jelentőséggel bír a bővíthetőség kérdése. Egy-egy beszerzésnél érdemes odafigyelni erre a körülményre – akár szoftverekről, akár hardverekről van szó. A bővítést nagymértékben segíti az ipari szabványokhoz való alkalmazkodás. Lényeges az is, hogy a frissen vásárolt rendszerhez rendelkezésre álljon egy, az eszközökre, azok működésére vonatkozó karbantartási szerződés. Fontos továbbá a megbízhatóság mind az infrastruktúra, mind pedig a tanácsadó, szállító tekintetében. Az üzembiztos működés az adatbázis-felhasználók egy részénél rendkívül fontos. Klotz Tamástól megtudtuk, hogy a jelenleg elérhető legmagasabb szintű üzembiztonságot "öt kilences" néven emlegetik a szakmabeliek. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy évben öt percre áll le (karbantartási szünetekkel együtt) az amúgy 99,999 százalékos megbízhatósággal működő rendszer.

Folyamatos a fejlesztés
Az adatbázis-kezelők felhasználói felületéhez kapcsolódóan létezik néhány kulcsszó, amit érdemes megjegyezni: tábla, rekord, mező. A tábla tulajdonképpen táblázatot jelent, ahol például a beszállítók vagy az üzletfelek adatai vagy egyéb információk vannak feltüntetve. Ezen belüli egységet jelent a rekord, amely egy-egy beszállító vagy üzletfél adatait (név, cím, telephely stb.) tömöríti, és ennél is kisebb részlet a mező, ami az egy-egy rekordon belüli egy-egy adatot jelöli. Az adatbázis-kezelők közül három, viszonylag széles körben ismert típust lehet megemlíteni, ennek megfelelően beszélhetünk relációs, multidimenzionális és objektumorientált adatbázisokról – foglalta össze Fischer Erik, a Sun Microsystems Kft. rendszermérnöke.

A relációs megoldás a legkorábban alkalmazott módszer, így alaposan kidolgozott, igazán kiforrott struktúrát takar. A relációs adatmodellben az adatok táblázatszerűen, adattáblákban helyezkednek el. Az adattáblák – amelyek matematikai értelemben relációk – összessége alkotja az adatbázist. Ennek alkalmazásával egyszerűen kiszámítható, konkrét példát tekintve, hogy egy adott üzleti partner egy évben hányszor és mit szállított a kérdéses cégnek.

A multidimenzionális adatbázist elsősorban a döntéshozatali folyamatoknál használják nagy sikerrel. Jelentősége főként a döntéstámogató rendszerek esetén nyilvánul meg, ahol gyakori jelenség az úgynevezett adatbányászat. A szoftveres megoldás képes arra, hogy számos adattáblából gyűjtsön adatokat egy-egy feladat megoldása érdekében. Ez kifejezetten hasznos abban az esetben, ha egy új terméket kíván a cég bevezetni, és ennek sikere érdekében piaci jellemzők, vásárlói szokások után kutat. A multidimenzionális adatbázisok a relációs adatbázisok adataiból töltődnek fel és frissülnek folyamatosan.

Az objektumorientált adatbázis az előző kettő pozitív vonásait próbálja ötvözni. Ennek gyakorlati megvalósítása azonban még jórészt csupán kezdeti stádiumban levő próbálkozás. Piaci elterjedtsége csekély.

Külső segítséggel

Az adatbázis-kezelő szoftverek alapfeladatai közé sorolható az adatállomány létrehozása; az új adatok bevitele, törlése és módosítása; az adatok megjelenítése, kinyomtatása, valamint rendszerezése; a válogatás; a keresés; a karbantartás és számos egyéb funkció. Mindennek megfelelően a kezelőrendszerek funkcióit három csoportba oszthatjuk: 1. adatbázisok létrehozása, karbantartása; 2. lekérdezések végrehajtása; 3. egyéb szolgáltatások (adattitkosítás stb.) Adatbázisokat, illetve azokat kezelő infrastruktúrát kialakíthat a vállalat "házon belül", de szerződtethet ennek elvégzésére külsős tanácsadó céget is. Kangiszer Gyula, az Accenture stratégiai-távközlési menedzserének tapasztalatai szerint elsősorban a nagyobb cégekre jellemző a külső segítség igénybevétele, és ez a tendencia a jövőben várhatóan erősödni fog. A közepes, illetve a kisebb cégek munkáját is segítik olykor tanácsadók, de esetükben ez a megoldás kisebb arányt képvisel.

Adatvédelem

Igen nagy jelentősége van az adatok védelmének. A biztonságot számos megoldás szolgálja. Alapvető szoftveres beállítás például a jogosultságok meghatározása. Ennek célja, hogy az adatokhoz csupán az arra feljogosítottak férjenek hozzá. Az ehhez szükséges beállítások elvégzése után a kezelőszoftver kizárólag a jogosult felhasználóknak engedélyezi a belépést az adott adatbázisrészletbe. Egy-egy adatbázis esetén csupán bizonyos személyek bővíthetik, módosíthatják, olvashatják a tárolt információkat, jogosultságuk felismerésében az egyedi jelszóhasználat is segíti a programot, amely szintén jellemző adatbiztonsági megoldás. A szoftver, ezen megoldások alkalmazása révén kizárólag abban az esetben nyújt hozzáférést a kérdéses adatokhoz, ha az – akár többlépcsős – ellenőrzések során megfelelőnek bizonyul az azonosítás. Érdemes megemlíteni a napjainkban egyre ismertebbé váló, egyedi, biológiai jellemzők alapján történő azonosítást. Idesorolható többek között az ujjlenyomat vagy éppen az íriszhártya alapján történő jogosultság-ellenőrzés. Dr. Mlinarics József, a Magyar Adatbázis-forgalmazók Szövetségének elnöke mindemellett úgy véli: az adatbázis-védelem kidolgozása során érdemes szem előtt tartani, hogy nem létezik tökéletes biztonság, törekedni kell azonban az értéknek megfelelő, illetve azzal arányos védelem megteremtésére. Hozzátette, hogy a technológiai újítások, fejlesztések mind abba az irányba mutatnak, hogy a szoftveres és a technikai védelem egyre hatékonyabbá válik, ám amellett, hogy képtelenség elérni a tökéletes infrastrukturális biztonságot, számolni kell az emberi "tényező" hordozta kockázattal is. A számítástechnikai szakemberek egybehangzóan állítják, hogy minden informatikai rendszer leggyengébb pontja maga az ember.

Tűzfalhatás

Abban az esetben, ha a cég egy-egy adatbázisát, informatikai rendszerét megnyitja a külvilág felé, az informatikai rendszer belső biztonsági eljárásain túl további szoftveres és hardveres védelemre van szükség. A különböző azonosítási szintek és megoldások mellett szükség lesz a tűzfalak használatára, amelyek a be- és kilépéseket, illetve a kimenő és bejövő kapcsolatokat egyfajta szűrőként, előzetesen meghatározott szempontok szerint ellenőrzik. A tűzfalak, valamint a mögöttes informatikai rendszerek, hálózatok biztonságát fokozzák az azok funkcionális, megbízható működését felügyelő szoftverek. Ezek jellemzően nem csupán figyelik és felismerik az esetlegesen felmerülő problémákat, és értékelik azok veszélyeit, de elhárításukra, kiküszöbölésükre megoldási alternatívákat is kínálnak, majd azok alkalmazása után ismételten értékelik a működés eredményességét, biztonságát – hangsúlyozta dr. Czintula György, a Westel Mobil Távközlési Rt. biztonsági és adatvédelmi menedzsere.

Az adatbázisok kialakítása, működése során a felépítés csak az első lépés. A továbbiakban felértékelődik a minőség, amely nyilvánvalóan abban az esetben bizonyul megfelelőnek, ha az adatok zavartalanul, naprakész bázisból érhetők el. Ehhez elengedhetetlen feltétel a megfelelő gyakoriságú és pontosságú frissítés. Nagy jelentősége van az adattovábbítási megoldás kiválasztásának, hiszen a megfelelő konstrukció alkalmazása ugyancsak hozzájárul a gazdaságos üzemeltetéshez. Az adatbázisokat különféle szempontok szerint lehet csoportosítani, így a már említettek mellett többek között beszélhetünk közcélú, illetve marketingcélú információtárakról is. Érdemes megvizsgálni a hazai és nemzetközi adatbázisokra épülő tartalomipart, a világháló szerepének egyre erőteljesebb növekedését is.

Telefonkönyv
Az egyik legnagyobb országos adatbázis a Matáv Rt. előfizetői nyilvántartása. Ez az adatbázis az országos telefonos tudakozót, illetve a telefonkönyveket látja el adatokkal – mondta Gergely László, a Matáv Rt. adatbázisosztályának vezetője. Az adatbázis csaknem hatmillió ügyféladatot tartalmaz, amelyből mintegy 3,5 millió tartozik közvetlenül a Matávhoz, a fennmaradó rész pedig megoszlik az egyéb vezetékes szolgáltatást biztosító társaságok, a Westel Mobil Távközlési Rt., a Pannon GSM Rt. és a Westel 0660 között. A mintegy 5,8 millió adat évente átlagosan 2,5 milliószor változik, az egyes ügyfelekhez tartozó adatok egy-egy részlete (mezők) pedig ennél is többször, közel 15 milliószor. A bejelentett adatváltozások bevitele általában 24 órán belül megtörténik, annak ellenére, hogy a módosítások 40 százalékát manuálisan végzik. Ebbe az arányba beletartoznak azok az esetek is, amikor hibásan érkezik az adat, ezen hibák egy részét ugyanis – amelyeket szoftver nem képes felismerni és módosítani – szintén az adatkarbantartók javítják ki.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem