×

Munkahelyi környezetvédelem

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 36. számában (2001. január 15.)

 

A munkahelyi környezetvédelemben tapasztalt fejlődés ellenére a vállalatok még adósak a korszerű "zöldstratégiák" kidolgozásával és – főként – gyakorlati végrehajtásával. A nemzetközi szabványok átvétele és alkalmazása késik, jóllehet a piaci szereplők egyre szélesebb köre ismeri fel, hogy a környezetvédelmi normatívák teljesítése üzleti érdek.

 

A Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetem kérdőíveket küldött szét országszerte, hogy feltérképezze a termelővállalatok környezetvédelmi tevékenységét. A 2000 első felében lezárult munka során 152 cég környezetvédelmi menedzserei és felső vezetői válaszoltak a kérdésekre. A kutatók elsősorban a környezetközpontú irányítás eszközeinek vizsgálatára koncentráltak, s külön kategóriában értékelték az eredményeket, a megvalósított környezetvédelmi intézkedéseket.

A felmérésből kiderült: bár a környezetközpontú irányítási rendszer (KIR) működő stratégia, a megkérdezett vállalatok fele nem rendelkezik írásba foglalt környezeti politikával. Fontossá vált azonban a mérhető környezetvédelmi szempontok megfogalmazása, s szinte mindenütt foglalkoztatnak környezetvédelmi felelőst. Elhanyagolt ugyanakkor a környezetvédelmi képzés, s a hazai KIR is jócskán hagy kívánnivalót maga után a nemzetközi rendszer szabványaihoz képest. Az iparágak között a vegyi, a papír- és a faipar a jobban teljesítők közé tartozik, míg a legkevésbé a textilipar jeleskedik. A mintában szereplő 152 vállalat közül a vizsgálat idejére mindössze hat vezette be a környezetközpontú irányítási rendszert, további tíz pedig a kialakításán munkálkodott. A KIR eszközei közül a cégek nagy része csupán néhányat használ.

A korszerű környezetvédelmi elveket nemzetközi szabványok írják elő. A Nemzetközi Szabványügyi Testület (International Organization of Standardization/ISO) szabványa, az ISO 14001 a tanúsított környezetközpontú irányítási rendszer, amelynek elterjedése minősíti az adott ország, régió környezettudatosságát. Ha egy szervezet rendszere ISO 14001 szerint tanúsított, az azt jelenti, hogy egy külső szervezet megállapítása szerint az adott cég működése során figyel a környezeti elemekre, s biztosítja a környezetvédelmi előírások és követelmények betartását. Magyarországon jelenleg 116 szervezetnek van ISO 14001 szerinti tanúsítványa. A trendek azonban kedvezőek, mert míg 1996-ban mindössze 2, 1997-ben 9, 1998-ban 49, addig 1999-ben 45 szervezet vélte szükségesnek a tanúsítvány megszerzését.

A nagy ugrás

A Tisztább Termelés Magyarországi Központja (TTMK) 1997-ben – a nemzetközi hálózat részeként – alakult meg, igazgatója dr. Kerekes Sándor. A központ célja az integrált, megelőző környezetvédelmi technológiák elősegítése.

– A tisztább ipari termelés átfogó stratégia – fejti ki a szakember -, amely a folyamatokra – azaz a nyersanyagok hatékonyabb felhasználására -, illetve termékekre és szolgáltatásokra alkalmazható, s a hulladékok és egyéb szennyező anyagok létrejöttének megakadályozását és a hulladékok újrafelhasználhatóságát célozza. Igen fontos a környezeti szempontból káros anyagok és összetevők mennyiségének tudatos csökkentése, s ezek más, környezetbarát anyagokkal való helyettesítése, valamint a hulladékok újrahasznosítása. Alapkövetelménnyé kell válnia, hogy már a beruházások tervezése idején tisztán megfogalmazódjanak a környezetvédelmi szempontok, s ezek sérülés nélkül érvényesüljenek. Az eszközök alkalmazásában jelentős iparági eltérések tapasztalhatók. E téren is a textilipar a sereghajtó, a vállalatok jelentős része még a kezdeti lépéseket sem tette meg a tisztább termelés felé vezető úton.

A Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetemen – amely otthont ad a TTMK-nak – a környezeti teljesítmény javítása érdekében útjára indult a ZöldBéka program, amelyben a központ munkatársai mellett nagy lelkesedéssel vesznek részt a környezetvédelem iránt érdeklődő hallgatók is. A projekt célja az egyetem működésének környezetvédelmi szempontokat érvényesítő felülvizsgálata s a környezetbarát szemlélet kialakítása. A ZöldBéka program a jövőben "nagy ugrásra" készül, folyamatosan bevonva más szervezeteket is.

KIR-eszközök
  • Mérhető környezetvédelmi célok
  • Program a környezetvédelmi célok végrehajtására
  • Környezetvédelmi szervezet
  • Kommunikáció a nagyközönséggel
  • Írásba foglalt környezeti politika
  • Felső vezetők környezeti képzése
  • Alkalmazottak környezeti képzése
  • Környezeti marketing
  • Környezeti kockázatok értékelése és kezelése
  • Vállalaton belüli környezeti kommunikáció
  • KIR (ISO 14001 szabványcsalád és EMAS jelentési stratégia)
  • Beszállítók vizsgálata környezeti szempontból

Kövesd a KÖVET-et!

A Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület (KÖVET) 1995-ben alakult, igazgatója Tóth Gergely. A számos vállalati és társult tag ellenére a tagdíjak a működési költségeknek csupán 20 százalékát fedezik. A többit pályázatok útján teremtik elő. Szomorú tény: Magyarországon kevés sikerről számolhatnak be ezen a téren, az anyagi erőket főként külföldről kapják. Így például a Német Környezetvédelmi Alapítványtól nyerték azt a jelentős összeget, amely lehetővé tette, hogy 1998-ban létrehozzák a Környezetbarát Iroda programot. Ehhez a projekthez a szakminisztériumtól is sikerült néhány százezer forintnyi támogatást elnyerni. Az első és legfontosabb feladat egy útmutató megszerkesztése volt az irodai munkahelyek környezet- és egészségkímélő kialakításához. A kézikönyv átfogóan, minden apró részletre kiterjedően összegzi azokat a tudni- és tennivalókat, amelyek elengedhetetlenül szükségesek az irodai munkahelyek kialakításakor.

Bár az adminisztratív munkahelyek környezetszennyező hatása meg sem közelíti a nehézipari vagy a mezőgazdasági üzemekét, mégis fontos szeletét jelentik a munkahelyi környezetvédelemnek. A "környezettudatosítás", a környezetbarát termékek megjelenése azonban csak akkor várható, ha figyelem övezi a beszállító cégek ilyen minősítésű termékeinek alkalmazását is.

Megelőzés és ellenőrzés
Az integrált szennyezésmegelőzés és -ellenőrzés (IPPC) magyarországi bevezetése sem várat sokáig magára. Az IPPC az ipar környezetiteljesítmény-szabályozásának új módja, amely a hulladék s a forrásnál keletkező kibocsátások csökkenését eredményezi. Az IPPC 1999-ben lépett hatályba az EU tagállamaiban, s Magyarország sem szakadhat le. A Környezetvédelmi Minisztérium felismerte, hogy az új rendszer hasznot hoz a környezetnek, az iparnak és a lakosságnak. A direktíva szerint a létesítményeknek szabályozniuk kell majd a szennyvízkibocsátást, a levegőbe kerülő szennyező anyagok mennyiségét, a szilárd hulladékok tárolását, elkülönítését, a zaj csökkentését, valamint a szervezet működtetését és irányítását. Tehát egy olyan integrált engedély meglétét írja elő, amely a legjobb megoldást ajánlja a környezetet érő károsító hatások minimalizálásában.

Az iroda is szennyez

A környezetet szennyező anyagok nem tesznek különbséget: egyaránt károsítják a növényeket, állatokat, embereket és az épített miliőt. Veszélyességük abban áll, hogy hosszú idő alatt halmozódnak fel és közvetett módon hatnak. A nem megfelelő környezetben dolgozók immunrendszere előbb-utóbb károsodik, kaput nyit a különböző megbetegedéseknek, kialakulnak az allergiás reakciók. Az irodai munka során például számos olyan eszköz használatos, amelyekkel szemben – hosszú távon – kialakulhat a kémiai túlérzékenység.

Ugyanakkor Magyarországon a keletkező műanyaghulladéknak csupán 5 százalékát hasznosítják, nincs megoldva a szelektív hulladékgyűjtés, így ha egy vállalat gondot is fordít a környezetet kevésbé szennyező, vagy újra feldolgozható irodaszerek vásárlására, csak a saját háza táján teremt környezetbarát munkahelyet. Kevesen tudják, hogy az írószerekben nehézfémek is találhatók, például kadmium, amely veszélyesen feldúsul a szervezetben, a szemétégetőkbe kerülve pedig elillan a levegőben, vagy bekerül a talajba, s tovább szennyezi a környezet. Környezetbarát tehát a lakkozatlan ceruza, a vizet vagy alkoholt tartalmazó filctoll, s a talán drágábbnak tűnő, de hosszú távon használható, jó minőségű toll.

Évek óta ígérik, hogy előbb-utóbb elérkezik a "papírmentes" irodák korszaka – hiszen a számítógépek elterjedése szükségtelenné teszi a tonnaszámra alkalmazott papírt -, ez azonban mégsem következett be. Érdemes tehát úgynevezett "újrapapírokat" vásárolni és használni, amelyek nem tartalmazzák a gyártás folyamán elkerülhetetlen vegyszereket – például a klórt -, amelyekkel a cellulózgyártás során fehérítik a terméket. Ezek ugyanis szerves vegyületekké alakulnak, amikor a hulladékot égetik, erősen szennyezve a környezetet. De milliós tételt jelentenek azok a tipikus irodai felszerelési tárgyak – például az irattartó papucsok, dobozok -, amelyek műanyagból készülnek. Hamar tönkremennek, s nem nevezhetők környezetbarátnak. Tartósabbak a kissé drágább, de nem szennyező, újrafeldolgozott kartonból, papírból vagy fából készült tartók.

Elektronikus hulladékok

Az elektronikus környezetszennyezés minden irodában jelen van. A számítógép például közvetlen hatást gyakorol az előtte dolgozó ember egészségére, közérzetére, munkateljesítményére, másodlagos hatása pedig az energiafogyasztásban, illetve hulladékká válása után jelentkezik. Magyarországon tervbe vették az elektronikai termékekre is érvényes törvény bevezetését, amely a hulladék "gazdájának" költségére írja elő az ártalmatlanítást. Ez a törvény alkalmazkodni fog az EU elektronikus hulladékokról szóló direktívájához, amely még szintén csak készülőben van. Ez elsősorban a gyártókra hárítja majd a használt termékek visszagyűjtését és ártalmatlanítását, s előírja, hogy a termékek a jövőben legalább 5 százalékban újrahasznosítható műanyagból készüljenek.

A környezetre káros anyagokat tartalmaznak a másológépek festékpatronjai, amelyek többnyire elhasználódásuk után a szemétben kötnek ki. A gépek maguk pedig ózont bocsátanak ki, tehát fontos, hogy olyan berendezés kerüljön az irodába, amelyet felszereltek ózonszűrővel. A festékkazetták egy része újratölthető, ha nem is korlátlanul. A végképp elhasználódott tonerek – amelyek veszélyes hulladéknak számítanak – visszagyűjtése azonban nincs megszervezve, többnyire a felhasználó cégnek kell utánajárnia, sőt, fizetnie is azért, hogy biztonságos helyen tudhassa a hulladékot. Külön kategória a nyomtatóké. Egyelőre nem létezik környezetbarát típus, hasznos tehát, ha a vásárlásnál a kevesebb tonerporral működő, "öko" berendezésekre esik a választás. A faxok terén ugyancsak megmutatkozik a felhasználók és a gyártók közötti érdekellentét. A hőpapíros faxok nem nagyon nevezhetők környezetbarátnak, de a piacon mégis elképzelhetetlen mennyiségben fordulnak elő. Áruk sokszor lényegesen alacsonyabb, mint a korszerűbb berendezéseké, ezért kelendőbbek.

"Kíméletes" termékek

Magyarországon 1994-ben alapította meg a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium – a KöM elődje – a Környezetbarát Termék Közhasznú Társaságot, amelynek ügyvezetője Frigyer Attila.

A társaság a környezetbarát védjegy egyes termékekre vonatkozó feltételrendszerének kidolgozását s odaítélését koordinálja. 1998-ig mintegy 100 termék nyerte el a cédrust ábrázoló védjegyet. A gyártóknak a pályázati díjat – ez százezres nagyságrendű -, illetve a termék éves forgalmának 2 ezrelékét kell befizetniük, ennek fejében három esztendeig használható a védjegy. A felhasználók és gyártók érdekeinek egyeztetése, a vásárlók szemléletváltozása a záloga annak, hogy rangot jelentsen a cédrus megjelenése a terméken. Az érdekek közeledésének számos jele van, egyebek közt erre példa, hogy manapság már kevesebb akkumulátort dobnak ki a felhasználók, mivel számos olyan felvásárló állt csatasorba, aki fizet a beszállított használt termékért. Kiugró és példamutató az a kezdeményezés is, amely szerint az Electrolux cég állami segítséggel hozhatta létre a használt hűtőszekrények felújítására, újrahasznosítására az üzemét.

A védjegy rangot ad

Nem egy esetben önhatalmúan alkalmaznak a cégek úgynevezett "környezetbarát" jelet Magyarországon, s bár ezt a reklámtörvény szabályozza, eddig még nem nagyon fordult elő, hogy illetéktelen használat miatt eljárás indult volna. A gyártók saját emblémáiknak egy részét önmaguknak adományozzák, anélkül hogy ezt egy külső, autentikus szervezet tanúsítaná. Ismert a már közkedvelt, úgynevezett Möbiusz-nyíl, amely jelzi: újrahasznosított termékről van szó, s ezt a gyártó az áru csomagolásán szövegben is feltünteti. A minősített védjegy azonban továbbra is a cédrus, amelyet a fentebb részletezett módon lehet elnyerni.

Németországban a Kék angyal (Blauer Engel, Blue Angel) védjegy 1974-től működik eredményesen, az Északi hattyú (Nordic Swan), Norvégia, Svédország, Finnország, Izland és Dánia közös, környezetbarát termékjele 1991 óta van jelen. Az EU környezetbarát termék védjegyét – a 12 csillagból álló virágot – egyelőre csak kevés árucikk kaphatta meg, az általános elterjedést nehezíti, hogy több ország számára kell kidolgozni a feltételrendszert.

Ismert nálunk az USA Energia csillaga, (Energy Star), amely azt jelzi, hogy a termék megfelel az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal (szigorú) előírásainak: s nálunk főként számítógépeken, monitorokon fordul elő. A Zöld pont (Der Grüne Punkt) német jel, amely azt mutatja, hogy a gyártó szerződést kötött egy arra szakosodott céggel a csomagolási hulladék elszállítására.

Változik a szemlélet

Károly walesi herceg személyes kezdeményezésére jött létre 1992-ben a magyar üzleti vállalatokat és vállalkozásokat összefogó egyesület, a Magyar Business Leaders Fórum (MBLF). Azokat a cégeket tömöríti, amelyek a közösségért vállalt tevékenység elkötelezettjei, s felismerték, hogy a hosszú távú üzleti sikereket csak úgy lehet elérni, ha jó vállalati polgárként támogatják a helyi közösségeket. Az egyesületen belül működik a Környezetvédelmi Munkacsoport, melyet Nemcsek Tibor, a Tiszai Vegyi Kombinát környezettechnológia szervezetének igazgatója vezet.

– Számos rendezvényen kívánjuk tudatosítani a vállalati vezetőkben a környezettudatos stratégia fontosságát, alapszabályait – mondja. A szemléletváltozást, az üzleti siker és a környezetvédelem egymáshoz simulását, a környezetvédelem különféle aspektusait világítjuk meg, hangsúlyozva, miként építhető be mindez az üzleti élet mindennapjaiba. Ma még – sajnos – az a tény, hogy ha egy szervezet rendelkezik a KIR-tanúsítvánnyal, nem jelent egyértelműen előnyt, de már az is siker, hogy egy közbeszerzési pályázaton igenis figyelnek erre a minősítéskor. Az MBLF megalapította az Üzleti Élet a Környezetért elnevezésű környezetvédelmi díjat. Ez nyílt pályázati kiírásban azoknak a szervezeteknek ítélhető oda, amelyeknek a környezetvédelem iránti elkötelezettsége kimagasló és példamutató. A tendert először hirdetik meg, pályázataikat 2001. február 15-ig nyújthatják be azok a vállalatok, amelyek legalább egy éve folytatnak környezetbarát tevékenységet, s rendelkeznek írásos környezeti filozófiával, stratégiával vagy politikával. A díj nem jár anyagi előnyökkel, azonban a nyilvánosságra hozatal lehetőséget kínál a díjazott eredményeinek a lehető legszélesebb körű megismeréséhez.

A Philips multinacionális vállalat a világ hetven országában, közel 260 ezer munkatárssal működik, s 1988-ban érkezett Magyarországra mint a Videoton egyik alvállalkozója. A Philips Végszerelő Központ Magyarország Kft. 1991-ben alakult meg. A cég célkitűzéseiről Gartner Szilvia környezetvédelmi koordinátor számolt be:

– A székesfehérvári telephelyet 1993-ban adták át, s 1997-re az üzem a cég szórakoztatóelektronika üzletágának stratégiai jelentőségű gyártóhelyévé vált. 1998 óta az ISO 14001 szabvány szerinti környezetközpontú irányítási rendszerrel működik, s azt, hogy a környezetvédelem területén tett erőfeszítéseit komolyan gondolja, igazolja az is, hogy e téren konkrét, számszerűsített célokat is megfogalmazott. Elindította az úgynevezett Eco Vision Programját, amelynek egyik hangsúlyos pontja, hogy az előállított termék összes lehetséges környezeti terhelésének nagyságát tekintve jobbnak bizonyuljon a versenytársakénál. Ahhoz, hogy a termék elnyerje a Green Flagship (Zöld vezérhajó) címet, kiemelkedően jó mutatókkal kell rendelkeznie – többek között – az energiafogyasztás területén: figyelmet fordítva a Philips által tiltott veszélyes anyagok felhasználásának elkerülésére s az újrahasznosításra. A környezetszemléletű gondolkodás pedig egyértelmű haszonnal jár. A németországi, félvezetőket gyártó részleg kidolgozta például az úgynevezett zöld chipeket, amelyek az átlagos 5-10 W-os fogyasztást 1-2 W-ra redukálták. A Philips – gyártási stratégiájának megfelelően – nem a kiemelt környezeti szennyezők közé tartozik, mégis figyelmet fordít a munkahelyek környezetbaráttá tételére. A üzemekben a világítást energiatakarékos izzókkal oldották meg, a vizes helyiségek berendezéseit speciális szűrőkkel szerelték fel, s szerződést kötöttek egy, a hulladékok kezelésére és újrahasznosítására szakosodott céggel. Ezzel nemcsak a környezetet kímélik, de az újrahasznosításból származó bevételek segítségével csökkentették a cég hulladékkezelési költségeit is.

Segítő szervezetek
A Tisztább Termelés Magyarországi Központ elérhetősége: 1093 Bp., Kinizsi u. 1-7. Tel./fax: 217-9588. E-mail: cleaner@enviro.bke.hu. Honlap: http://korny 10.bke.hu/hcpc

A Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület (KÖVET) elérhetősége: 1063 Bp., Munkácsy M. u. 16. Tel./fax: 331-6763. E-mail: gergelytoth@mail.neti.hu. Honlap: www.kovet.hu

A Környezetbarát Termék védjegy elnyerésére a Környezetbarát Termék Közhasznú Társaságnál lehet jelentkezni: Bp. V., Garibaldi u. 1. I. em. 1. Tel./fax: 312-9920. E-mail: kornyezetbarat.termek@matavnet.hu

Magyar Business Leaders Fórum (MBLF) elérhetősége: 1023 Bp., Borbolya u. 9. Tel./fax: 326-2157. Honlap: www.mblf.hu

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem