×

Kollektív szerződések kiterjesztése

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 34. számában (2000. november 15.)

 

A kormány az ágazati-szakmai érdekegyeztetést teljességgel a szociális partnerek hatáskörébe adta, igaz, e munkában szükség szerint az érintett tárca segítséget nyújthat. Ezen túlmenően azonban – egy 1997-es ma is hatályos határozata szerint – a kormánynak és a tárcáknak e téren vannak feladatai. Van, aki ezt komolyan veszi, és megpróbál lépéseket tenni az érdekegyeztetés működtetésére, és van, aki nem törődik e kötelezettségével.

 

Az érdekegyeztetés szereplői körül sokan úgy vélik, a kormányzatnak e téren feladata lenne a megfelelő törvényi háttér biztosítása. Így például szükség lenne a reprezentativitás kötelező paramétereinek rögzítésére és betartatására, a döntésjogosultság és kötelezettségi jog törvényi szabályozására. Magyarországon 5-10 évre teszik azt az időt, amíg kialakulhat a megfelelő középszintű érdekegyeztetési gyakorlat. A helyzet azonban annyira nem rossz, mint amennyire egyesek számára tűnik, hiszen a folyamat már elindult.

A Gazdasági Minisztérium kollektív szerződésekkel kapcsolatos adatai szerint 1999 elején 3292 kollektív szerződést tartottak nyilván a tárcánál, ám ez nem azt jelenti, hogy csak ennyi van hatályban, illetve hogy csak ennyi helyen van valamiféle érdekegyeztetési fórum. Bár a Munka Törvénykönyve ez ügyben egyértelműen fogalmaz, a bejelentési kötelezettséget sokan elmulasztják. Éppen emiatt a tárcánál úgy vélik, jó lenne a bejelentés teljesítését is a munkaügyi ellenőrzés tárgyává tenni, ezzel is ösztönözve az érintetteket a jogszabály betartására. Akkor pontosabb képet lehetne kapni az ágazati érdekegyeztetés állapotáról. Ami a versenyszektort illeti, itt általában jellemző az egy munkaadóra kiterjedő kollektív szerződés, amiből 1218 született. A munkaadók által megkötött, ám több vállalatra kiterjedő szerződések száma 34, míg a munkaadói érdekképviseletek által kötött ksz-ek száma csupán 14 (lásd táblázatunkat). A versenyszektorban – a nonprofit szervezetek nélkül – összességében mintegy 1,1 millió foglalkoztatottat érint, ami az összlétszám csaknem 45 százaléka. Figyelemre méltó, hogy a ksz megkötése általában a nagyobb létszámot foglalkoztató cégekre jellemző. Jó példa erre a villamosenergia-ipar, ahol a termelés és elosztás szakágakban is egyaránt 100 százalékos a lefedettség. Az ipar átlagos lefedettsége egyébként 44,6 százalék, s ezen belül a legrosszabb a helyzet az építőiparban, ahol az arány 15,3 százalék. A mezőgazdaságban szintén alacsony, 18 százalék a lefedettség aránya.

Ágazati kollektív szerződések, 1998

Ágazat

Érintett létszám (fő)

Vízgazdálkodási ksz

1 110

Sütőipari szerződés

21 000

Gyógyszeripari ksz

13 500

Vízügyi ksz

19 000

Közúti közlekedési ksz

24 000

Nyomdaipari ksz

7 300

Vegyipari ksz

4 500

Cementipari ksz

2 350

Vaskohászati ksz

13 700

Cukoripari ksz

2 500

Bőr- és szőrmeipari ksz

4 500

Villamosenergia-ip. ksz

42 300

Magyar Iparszövetség ksz

100 000

Hajdú-Bihar megyei szövetkezetek ksz-e

1 580

Forrás: GM

Ágazati előnyök

A Magyar Munkaadók és Gyáriparosok Szövetsége (MGYOSZ) szorgalmazza az ágazati-szakmai kollektív szerződések megkötését, épp azért, mert e területen még van számos javítanivaló – vélekednek a szervezet szakértői. A szervezetnél úgy látják, az érdekegyeztetés, a párbeszéd s ennek eredményeképpen a kollektív szerződés létrejötte a gazdasági szervezeteknél mindkét fél érdeke, mindkettőjük számára biztonságot ad. A kiegyensúlyozott kapcsolat, egy elfogadott ksz biztonságot ad a munkaadónak, hiszen a sztrájktörvény – egyebek mellett – kizárja a munkabeszüntetést a ksz-ben megállapított kérdésekben. Így az év során nem lehet hirtelen követelésekkel előállni a cégnél. Ám ágazati szinten is előnyöket biztosít, hiszen ilyen módon is elősegíthető az azonos versenyfeltételek megteremtése. Ráadásul a kisebb cégek megspórolják maguknak az érdekegyeztetés hosszadalmas folyamatát. Azt, hogy mennyire fontosak a rendezett munkaügyi kapcsolatok s a kollektív szerződés, mutatja, hogy 1998 tavaszán az MGYOSZ, az Autonóm Szakszervezetek Szövetsége és a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet egyéves programot hirdetett e folyamat felgyorsítása érdekében. A program keretében regionális konferenciákon hívták fel a figyelmet, adtak információkat a kollektív szerződésekkel kapcsolatban. A program során az egyik legfőbb cél az volt, hogy minél több munkaadóval felismertessék, hogy érdekükben áll a rendezett kapcsolat a munkavállalókkal, illetve ezek szervezeteivel. Persze ez egy hosszabb távú feladat, így 1-1,5 év alatt nem lehet átütő eredményt produkálni – vélik az érintettek.

A számos akadály ellenére, ha lassan is, de formálódik a középszintű érdekegyeztetés. Ennek egyik jó példája a Magyar Villamos Művek (MVM) Rt. és a Villamosenergia-ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VDSZSZ) között a közelmúltban megkötött együttműködési megállapodás a rendszeres párbeszédről. A dokumentum szerint az érintettek a törvények és a szerződéses megállapodások betartásán túl rendszeresen konzultálnak az ágazatot érintő gazdasági és szociális problémákról. Az MVM Rt. értékelése szerint a megállapodás segítséget adhat ahhoz, hogy az MVM Rt. átvészelje a villamosenergia-piac nyitása miatt várható konfliktusokat. Szakszervezeti részről úgy vélekednek, a megállapodás nem helyettesíti az ágazati érdekegyeztető fórumot és a kollektív szerződést, ám elősegíti ezek működtetését, betartását. A VDSZSZ egyébként kötött már hasonló megállapodást az ágazat több magáncégének tulajdonosával, az RWE, a Bayerwerk és az EdF képviselőivel.

A legfontosabb szint

A nehézségek láttán nehezen képzelhető el, hogyan tud majd a társadalmi párbeszéd rendszere, főképp annak középszintje megfelelni az EU követelményeinek. A mai magyar gyakorlat ugyanis nem felel meg azoknak – állítja Ladó Mária kutató. Főképp azért nem, mert a középszintű párbeszéd az EU számára a legfontosabb szint, ami a közösségen belül még tovább erősödik. Ez az EU-szintű szakmai-ágazati szervezetek aktívabb szerepvállalását jelenti, ahol a munkáltatói szervezetek és a szakszervezetek közös bizottságban dolgoznak. Az EU-n belül 1993-tól a társadalmi párbeszédnek minőségileg új szakasza kezdődött. A korábbi kozultáció, a közös politikaformálás és -megvalósítás, s az autonóm párbeszéd mellett megteremtődött a tárgyalások és megállapodások kötésének, az európai szintű alkunak a feltételei. A Szociálpolitikai Jegyzőkönyv és annak részét képező Szociálpolitikai Megállapodás megteremtették azokat a konkrét eljárási és ügyrendi szabályokat, amelyek lehetőséget teremtettek arra, hogy a szociális partnerek közvetlenül tárgyaljanak. Ez egyben egy európai szintű – kollektív szerződéshez hasonló – megállapodás megkötését is eredményezi.

A kollektív szerződés hatálya
A Munka Törvénykönyve szerint a kollektív szerződés hatálya arra a munkáltatóra terjed ki, amely a kollektív szerződést megkötötte, vagy a kollektív szerződés megkötése idején a szerződést kötő munkáltatói érdek-képviseleti szervezetnek tagja volt, illetőleg ahhoz később csatlakozott. (Utóbbi esetben a munkáltatónál képviselt szakszervezet egyetértése szükséges ahhoz, hogy a munkáltató a kollektív szerződés hatálya alá tartozzon.) A kollektív szerződést alkalmazni kell az annak hatálya alatt álló munkáltató olyan munkavállalóira is, akik nem tagjai a kollektív szerződést kötő szakszervezetnek.

A kollektív szerződés egészének vagy egyes részeinek hatályát a gazdasági miniszter – a felek együttes kérelmének megfelelően, a kiterjesztéssel érintett országos munkaadói és munkavállalói érdek-képviseleti szervezetek véleményének kikérése után – az egész ágazatra (alágazatra) kiterjesztheti, feltéve ha a szerződést kötő szervezetek az adott ágazatban (alágazatban) reprezentatívnak minősülnek. Ebből a szempontból azt a munkáltatói érdek-képviseleti szervezetet kell reprezentatívnak tekinteni, amely taglétszámánál, gazdasági jelentőségénél, illetve a foglalkoztatottak számánál fogva az adott területen a legjelentősebb. A szakszervezetek közül ehhez képest az minősül reprezentatívnak, amely taglétszámánál, illetve a munkavállalói támogatottságánál fogva az adott körben a legjelentősebb. A munkavállalói támogatottság megítélésénél elsősorban a munkáltatóknál a kollektív szerződés megkötését megelőzően tartott utolsó üzemi tanácsi választások eredményét kell figyelembe venni. (A több szakszervezet által kötött kollektív szerződés hatályának kiterjesztésénél a szakszervezetek reprezentativitását együttesen kell vizsgálni.)

A kollektív szerződés hatályának kiterjesztéséről szóló miniszteri határozatot a minisztérium hivatalos lapjában közzéteszik. A kiterjesztés hatályának kezdő időpontja az a nap, amikor a Szociális és Munkaügyi Közlönyben megjelenik a kollektív szerződés szövege. A gazdasági miniszternek a kollektív szerződés kiterjesztésére vonatkozó határozata ellen a kollektív szerződés hatálya alá tartozó ágazatban működő bármely szakszervezet, illetve munkáltatói érdek-képviseleti szervezet vagy munkáltató a bírósághoz fordulhat.

A kiterjesztett hatályú kollektív szerződés felmondását haladéktalanul be kell jelenteni a gazdasági miniszternek, aki a felmondási idő lejártának napjára hivatalból megszünteti a kollektív szerződés kiterjesztett hatályát. (Ugyanígy jár el a miniszter akkor is, ha a több szakszervezet által kötött kollektív szerződésnél valamely szakszervezet felmondása következtében megszűnik a szakszervezetek együttes reprezentativitása.) A kiterjesztés megszüntetéséről szóló miniszteri határozatot ugyancsak közzé kell tenni a minisztérium hivatalos lapjában.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem