×

Időgazdálkodás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 33. számában (2000. október 15.)

 

Minden vezető időhiánnyal küszködik. Ma a gyorsan változó világ általános problémájának tekinthető, hogy a vezetők, kulcsemberek leterheltek, s mind a teljesítmény, mind az idő szempontjából nagy nyomás alatt állnak.

 

A tünetek egyértelműen azonosíthatók: a vezetők naponta 10-14 órát vagy még ennél is többet dolgoznak. Sokan még hétvégén sem tudnak elszakadni a munkahelyüktől, a szabadságuk ideje alatt is beugranak néha, nehogy összeomoljon a cég nélkülük. Néha még így sem sikerül elvégezni a feladataikat, estére, hétvégére munkát visznek haza (gyakran azonban érintetlenül vissza is hozzák). Vannak napok, amikor estére nagyon fáradtnak érzik magukat, és mégsem tudnak valódi eredményt felmutatni. Halogatják a kellemetlen feladataikat, amik aztán a határidők közeledtével rohammunkát, kapkodást eredményeznek. Úgy érzik, elrohan mellettünk az idő, sodródnak az eseményekkel, nem ők irányítják a saját életüket.

Munkaalkoholizmus

A következmények súlyosak lehetnek. Ha kialakul a „munkaalkoholizmus", korunk új betegsége, ha felborul a munka és a magánélet egyensúlya, a közérzet romlik, feszültté, idegessé, frusztrálttá válunk. Megsínyli a család vagy éppen a családalapítás ezt a túlhajszolt életmódot. A tartós stressz (pontosabban distressz) következményeképpen előbb-utóbb megjelennek a különböző szomatikus tünetek. Nem érezzük jól magunkat a bőrünkben, és ezért hajlamosak vagyunk másokat, illetve a körülményeket hibáztatni.

Magyarázattal könnyen szolgálunk magunk és környezetünk számára: „Kevés az idő!" Nem elég arra, hogy elvégezzük a feladatainkat, nem elég arra, hogy boldogok legyünk. Pedig ez az állítás filozófiailag alig tartható. Az idő ugyanis se nem kevés, se nem sok, mindig pont ugyanannyi. Csak rajtunk múlik, hogyan használjuk ki, márpedig elég pazarlóan bánunk az időnkkel. Lényegtelen dolgokkal is foglalkozunk, nem mindig tudunk elszámolni egy-egy napunkkal. Hajlamosak vagyunk „átmeneti időszakra" hivatkozni, de ezekből nehéz kikerülni, sőt a bajok konzerválódhatnak, a munkszervezeti kultúra részévé válhatnak. Így fordulhat elő, hogy olyanok is estig maradnak a munkahelyükön, akik bőven el tudnák végezni munkájukat a rendes munkaidőben.

A valódi okok megtalálásához mélyebb elemzésre van szükség. Kiengedjük kezünkből az életünk irányítását. Átengedjük a döntést másoknak, aztán őket hibáztatjuk, hogy életünk nem úgy alakul, ahogy mi szeretnénk. Spontán reakciók jellemzik viselkedésünket, kevés a tudatosság magatartásunkban. Nem tartunk rendet magunk körül, sem a környezetünkben, sem az információkban, sem a gondolataink között. Sokan a kreativitás jelét látják a rendetlenségben, de ez rengeteg energiát emészt fel.

Az idővel való gazdálkodás problémája hosszú ideje napirenden van, így mára kialakultak, letisztultak a megoldás alapelvei, hatékony módszerei. A legutóbbi időszak technikai és informatikai fejlődése új lehetőségek széles tárházát kínálja az egyének, csoportok és szervezetek számára a hatékonyság növeléséhez.

A klasszikus elvek jó kiindulópontot jelenthetnek a változtatáshoz. Ha már az időnket nem növelhetjük meg, a hatékonyság fokozására kell fordítanunk az energiáinkat. Kihívó, de reális célkitűzés az első lépés, amit lebontunk konkrét feladatokra, tevékenységekre. Ha a végrehajtáshoz szükséges időtartamot is meghatározzuk, kiderülhet, hogy a rendelkezésre álló keret kevés a megvalósításhoz: rangsorolnunk kell.

A rangsorolás az egyik döntő momentum az időgazdálkodásban. A szakirodalom szerint a hatékonyság azt jelenti, hogy a dolgokat jobban és gyorsabban végezzük, de az alap a helyes feladatválasztás. A legfontosabb célokról is megfeledkezhetünk azonban a rengeteg inger hatására. A feladatok vizualizálása segíthet bennünket a következetes megvalósításban, így strukturált, áttekinthető rendszert kell kialakítanunk a tudatosabb döntéshozatal és a megbízható kontroll elősegítésére. Össze kell hangolnunk a hosszú távú céljainkat és a napi tevékenységeinket. A legfontosabb, hogy megfelelő arányt alakítsunk ki a tűzoltó jellegű, operatív tevékenységek („baj ne legyen!"), a stratégiai feladatok („valódi eredmények") és a fejlődésünket szolgáló aktivitások („többre vagyok képes!") között. Növelni kell a „saját rendelkezésű idő" arányát a mások által lekötött idő rovására. Az előkészítésre szánt idő így mindig megtérül.

A hatékonyság növelése

Hatékony módszerek széles választéka szolgálhatja az elvek valóra váltását. Napi 10 perc a tervezésre nyugodt, eredményes napot hozhat. A terveket a hosszú, közép- és rövid táv összehangolásával kell kialakítani. Készítsünk írásos listát a nap tennivalóiról, tevékenységünket a fontos dolgokkal érdemes kezdeni, a kevésbé lényeges ügyeket pedig a maradék időben végezzük el. A legfontosabb feladatunkra mindennap különítsünk el egy nyugodt időszakot („csendes óra"). A tárgyalások, értekezletek gondos előkészítésével is rengeteg időt takaríthatunk meg. A vezetők egyik leghatékonyabb eszköze a feladatok delegálása, ami nem csupán a végrehajtás, hanem a szükséges hatalom és felelősség átruházását is jelenti.

Az időgazdálkodás a zsebkendőre kötött csomóval kezdődött. Ez már nem jellemző, azonban sokan még ma sem tudnak cetlik nélkül élni, igaz, ennek az eszköznek legalább annyi hátránya van, mint amennyi előnye. Naptárfronton széles a választék: napi, heti és havi beosztású naptárak segítik időbeosztásunkat. Korszerű eszközökkel bővült a kínálat az utóbbi időkben: menedzserkalkulátorok, telefonok, karórák, PC-k, laptopok, palmtopok segítik a felhasználóikat a gyorsabb ritmus felvételében.

Eszköztár

Az időgazdálkodás eszköztárának korszakváltását a hagyományos eszközök hiányosságai siettették. Az írásra építő rendszerek időnként a többes könyvelésre kényszerítik felhasználójukat. Az adatok mennyisége is korlátozott, hiszen a naptárak terjedelme véges, illetve a bevitt információk nagysága a hordozhatóság, használhatóság rovására mehet, s a keresés is okozhat problémákat. A hétköznapi munkában egyre többen használják a számítógépeket, és aki ehhez hozzászokott, nem szívesen alkalmaz más rendszert a feladatai és az ideje strukturálására. Ma már a programok struktúrája, a hordozható eszközök kezelhetősége, a memória kapacitása, az illeszthetősége egyre több segítséget jelent a felhasználóknak. Megnőtt a tárolható, illetve a közvetetten elérhető információ mennyisége. Megoldható az egyébként is használt rendszerekhez való csatlakozás, az eszközök ma már rendszerbe köthetők. Amíg a korábbi technika elsősorban az egyén munkáját segítette, és csak áttételesen szolgálta a csoport-, illetve a szervezeti hatékonyság növelését, az új elektronikus eszközök nem csupán az egyén információit rendezik, hanem egyben kommunikációs eszközként is funkcionálnak.

Az egyént nem az minősíti, hogy milyen „kütyüt" használ, hanem az, hogy milyen hatékonyan dolgozik, és hogyan járul hozzá a csoport eredményeihez. Az egyéni és csoportos hatékonyság kérdése nem intézhető el pusztán a korszerű eszközök telepítésével, vagy egy jó tréningprogram lebonyolításával. Integrált, a csapat feladataihoz és az egyéni igényekhez illesztett rendszer bevezetése jelenthet csak valódi megoldást.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem