×

Munkaügyi viták

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 26. számában (2000. március 15.)

 

A munkaviszony általában tartós kapcsolatot keletkeztet a felek között, amelynek tartama alatt óhatatlanul előfordulnak nézeteltérések, kölcsönös sérelmek. Érdemes ezért áttekintenünk a munkaügyi jogvitákra, illetve a jogvitának nem minősülő, de munkaviszonnyal összefüggő – a munkáltató és a szakszervezet között felmerülő – kollektív munkaügyi vitára vonatkozó szabályokat.

 

MUNKAÜGYI JOGVITA

Ideális esetben a munkáltató és a munkavállaló között olyan sajátos bizalmi viszony alakul ki, amelyben – leegyszerűsítve – mindkét fél megkapja a másiktól azt, amit elvár: a munkáltató az utasításai szerinti, hatékony munkavégzést, a munkavállaló pedig a munkájáért járó díjazást, a megfelelő munkakörülményeket stb. A munkaviszony azonban konfliktusok forrása is lehet, de az első vitáknál általában sem a munkavállaló, sem a munkáltató nem rohan rögtön a bírósághoz. Arra, hogy ezeket a problémákat hogyan lehet bírósági eljárás nélkül feloldani, nincs általános recept, függ a munkahely nagyságától, jellegétől, egyéb tényezőktől is. Idő- és költségtakarékos megoldás azonban, ha a feleknek sikerül a bíróság közbeiktatása nélkül megállapodniuk egymással.

A munkaügyi jogvitára egyrészt a Munka törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (Mt.), másrészt a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (Pp.) szabályai is vonatkoznak.

A felek

Munkavállaló

A munkavállaló a munkaviszonyból származó igényének érvényesítése, valamint a szakszervezet, illetve az üzemi tanács (üzemi megbízott) az Mt.-ből, illetőleg a kollektív szerződésből vagy az üzemi megállapodásból származó igényének érvényesítése érdekében kezdeményezhet munkaügyi jogvitát.

Munkáltató

A munkáltató is jogosult a munkaügyi jogvita kezdeményezésére, ő azonban kizárólag a munkaviszonnyal kapcsolatos igényének érvényesítése iránt. Két esetben a munkáltató munkaügyi jogvita nélkül is érvényesítheti a munkaviszonnyal kapcsolatos igényét. Az Mt. 173. §-ának (2) bekezdése alapján ugyanis a kollektív szerződés meghatározhatja azt az értéket, amelyet meg nem haladó mértékben a munkáltató a munkavállalót közvetlenül is kártérítésre kötelezheti. Ebben az esetben meg kell határozni a kártérítés kiszabására irányadó eljárási rendet is. Ha a kollektív szerződésben nincs erre vonatkozó, a munkáltatónak pert kell indítania a legkisebb összeg megtérítése iránt is.

A munkáltató 60 napon belül írásbeli felszólítással visszakövetelheti a munkavállalótól a jogalap nélkül kifizetett munkabért. Írásbeli felszólítással érvényesítheti a munkáltató ezenkívül a munkavállalónak a munkaviszonnyal összefüggő tartozásai megtérítésére vonatkozó igényét is (Mt. 162. §).

A munkaviszonnyal közvetlen kapcsolatban lévő jogra alapított igény

A munkaügyi jogvita az a jogvita, amely munkaviszonyból származik, és a munkaviszony alanyai (illetve a szakszervezet és az üzemi tanács) közt merül fel. A munkaügyi jogvita alapja tehát a munkaviszony, amelynek ismérveit az Mt. határozza meg. E szerint a munkaviszony munkaszerződéssel jön létre, amelyben meg kell határozni a munkavállaló személyi alapbérét, munkakörét és a munkavégzés helyét. A törvény ezenkívül elrendeli, hogy a munkaszerződést írásba kell foglalni, amelynek elmulasztása esetén a munkaszerződés érvénytelenségére csak az érintett munkavállaló hivatkozhat, és ő is csak a munkába állást követő 30 napon belül.

Munkaügyi perben érvényesíthető azonban a munkavállaló és a munkáltató közötti, a munkaviszonnyal közvetlen kapcsolatban lévő jogra alapított igény is. Ez a szabály lehetőséget ad arra, hogy egységesen, egy eljárásban, a munkaügyi perben bírálják el a munkaügyi perben érintett feleknek az egyébként polgári perre tartozó további jogvitáit is.

A munkaügyi perben azonban csak olyan polgári jogi igény érvényesíthető, amely közvetlen kapcsolatban van a munkaviszonnyal, például ha a felek a munkaviszonyra tekintettel kötöttek valamilyen polgári jogi szerződést (például a munkavállaló bérbe vesz valamit a munkáltatótól és ezt a munkaszerződésbe foglalták).

Egyebekben a polgári jogi igényeket nem lehet munkaügyi jogvitának minősíteni, még akkor sem, ha azok a munkáltató és a munkavállaló között merülnek fel. Ha például a kölcsönszerződéssel kapcsolatos elszámolás során az ellenérdekű fél munkabér-követelése tekintetében is jogvita keletkezik, azt a jogosult csak munkaügyi perben érvényesítheti. Nem munkaügyi jogvita az sem, ha a például a munkáltató a munkavállalójának kölcsönad egy gépet, és utóbb a bérleti díj tekintetében vita merül fel kettejük között.

Nem munkaügyi jogvita továbbá az újítással kapcsolatos jogvita, a munkáltató és a munkavállaló között a magánszemélyek jövedelemadójával kapcsolatos jogvita, illetve a lakásépítés támogatására a munkáltatóval 1983 után kötött szerződés megszegéséből eredő jogvita. Ez utóbbi esetben azonban, ha a munkáltató e tárgyban a munkavállaló ellen fizetési felszólítást bocsátott ki, a munkavállaló a munkaügyi bírósághoz nyújthatja be a keresetét.

Kényszervállalkozók, feketemunkások

A '90-es évektől tömegessé váltak a kényszervállalkozások, ezek nagy része mögött azonban tulajdonképpen munkaviszony áll. A vállalkozó, a megbízott csak a számlaadási képesség érdekében váltotta ki az „ipart", a munkáltató valójában munkaviszonyként kezeli a köztük lévő szerződési viszonyt. Ennek természetesen a legfőbb oka az adó- és társadalombiztosítási terhektől való mentesülés igénye.

A valódi megbízási és vállalkozói szerződések megsértése miatt indított perek természetesen nem a munkaügyi bíróságokra tartoznak, azonban a munkaviszonyt palástoló szerződéses viszonyok már munkaviszonynak tekinthetők, így ezekben a perekben a munkaügyi bíróságnak van hatásköre. Az elhatárolást a bírósági gyakorlat is kialakította, és a munkaviszony jellegzetes ismérveit az alárendeltségben, a függőségben, a személyi lekötöttségben, az utasítási jogban és a tevékenység rendszerességében határozta meg.

A „legolcsóbb megoldás" azonban az olyan dolgozó alkalmazása, aki semmilyen jogviszonyban nem áll, utána senki nem fizet semmiféle közterhet, a munkája ellenértékét pedig zsebbe kapja. Ha jogvita támad a felek között, okirati bizonyíték – vagyis munkaszerződés – híján tanúkkal lehet bizonyítani a munkajogviszony fennállását.

Érdekviták

Az Mt. alapján a munkáltató mérlegelési jogkörében hozott döntésével szemben munkaügyi jogvita csak abban az esetben kezdeményezhető, ha a munkáltató megsértette a döntésének kialakítására irányadó szabályokat. A munkáltató mérlegelési jogkörébe tartozik például, hogy kinek ad jutalmat, illetve hogy kinek emeli a fizetését. A munkavállaló általában nem támaszthat alanyi jogként igényt ezekre a juttatásokra. Ha azonban a munkáltatónak kötelezően emelnie kell a munkavállalók személyi alapbérét, és ennek nem tett eleget, a munkavállalók munkaügyi pert indíthatnak a kötelezettség elmulasztása miatt.

A munkáltató mérlegelési jogkörébe tartozik továbbá a teljesítménykövetelmény és a teljesítmény-bértényező megállapítása [Mt. 143. §-ának (2) bekezdése]. Ennek természetesen korlátot szab a minimálbérről szóló kormányrendelet. Ha azonban a munkáltató betartja az erre vonatkozó szabályokat, akkor e tárgykörben nem lehet munkaügyi jogvitát kezdeményezni.

A munkáltató mérlegelési jogkörébe tartozó vitás kérdéseket tehát nem lehet megtámadni a munkaügyi bíróság előtt, mert ezek nem jogviták, hanem érdekviták.

Felszámolási eljárás

A munkavállaló által a munkáltatójával szembeni – általában munkaügyi jogvitának minősülő – követelés a felszámolási eljárás közzététele után csak a felszámolási eljárásban érvényesíthető.

A munkavállaló örököseivel szembeni igények

A Legfelsőbb Bíróság Munkajogi Kollégiumának MK 132. számú állásfoglalása szerint a munkáltató az elhunyt munkavállaló örököseivel szemben nem érvényesítheti az anyagi igényét munkáltatói intézkedéssel (határozat, írásbeli felszólítás). Ez a jogvita az általános hatáskörű bíróság elé tartozik, mivel ez hagyatéki tartozásnak minősül. Amennyiben azonban a munkáltató a munkavállalót még életében valamilyen jogcímen fizetésre kötelezte, ezt a határozatot az örökös a munkaügyi bíróság előtt támadhatja meg.

Munkabaleset kivizsgálásával kapcsolatos vita

A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény 67. §-a értelmében a munkáltatónak minden bejelentett, illetve tudomására jutott balesetről meg kell állapítania, hogy munkabalesetnek tekinti-e. Nemleges esetben döntéséről és a jogorvoslat lehetőségéről értesíti a sérültet, halállal végződő baleset esetén a hozzátartozót. Ha a sérült munkavállaló (illetve a munkavállaló halála esetén a hozzátartozója) sérelmezi a munkáltatónak a munkabaleset bejelentésével, kivizsgálásával kapcsolatos intézkedését, a területileg illetékes munkabiztonsági és munkaügyi felügyelőséghez, illetve bányászati munkabaleset esetén a bányakapitánysághoz kell fordulnia.

Sztrájk

A sztrájkról a többször módosított 1989. évi VII. törvény rendelkezik. A sztrájk jogszerűsége tekintetében a munkaügyi bíróság nemperes eljárás keretében hoz határozatot, ha a vitatott kérdést érintő egyeztető eljárás 7 napon belül nem vezetett eredményre, vagy az egyeztetés a sztrájkot kezdeményező félnek fel nem róható okból nem jött létre. A végzés ellen fellebbezésnek van helye.

Munkaügyi pernek minősül a sztrájkkal, egyéb munkaharccal vagy a szervezkedési szabadsággal kapcsolatos jogellenes magatartásra alapított igény érvényesítése.

Közérdekű munka

A közérdekű munkára ítélt és az őt foglalkoztató intézmény vagy gazdálkodó szervezet között a kártérítési felelősséggel, továbbá a munkavégzéssel összefüggésben álló jogokkal és kötelezettségekkel kapcsolatban keletkezett vitában a munkaügyi jogvitákat eldöntő bíróságok járnak el.

Vezető tisztségviselő

A gazdasági társaság munkaviszonyban álló vezető tisztségviselőjének visszahívása miatti jogvita az általános hatáskörű bírósághoz tartozik. Ha viszont abban a kérdésben van vita, hogy a visszahívás vagyoni következményei összhangban vannak-e a munkajogi szabályozással, az már munkaügyi vitának tekinthető.

Hatáskör, illetékesség

A munkaviszonyból, valamint a szövetkezeti tagsági viszony alapján létrejött munkaviszony jellegű jogviszonyból származó perek a munkaügyi bíróság hatáskörébe tartoznak. Munkaügyi bíróságok a fővárosban és a megyékben működnek.

2000. március 1-jétől a munkaügyi bíróság hatáskörébe tartozik

  • a munkaügyi ellenőrzés, a munkavédelem keretében hozott közigazgatási határozat,
  • a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvény alapján a megyei (fővárosi) munkaügyi központ által hozott közigazgatási határozat, valamint
  • a társadalombiztosítási határozat

bírósági felülvizsgálata is.

A Legfelsőbb Bíróság Munkajogi Kollégiumának MK 160. számú állásfoglalása értelmében a per alapjául szolgáló munkaviszonyban, vagy azzal egy tekintet alá eső egyéb jogviszonyban bekövetkezett jogutódlás nem érinti a munkaügyi bíróság hatáskörét. Ehhez képest a munkaviszonyból származó jogokkal és kötelezettségekkel összefüggő perben (munkaügyi jogvitában) a munkaügyi bíróság jár el abban az esetben is, ha jogutódlás folytán valamelyik szerződést kötő fél helyett annak jogutóda lép fel, vagy a jogutódlás a per során következik be.

Munkaügyi perre kizárólag a munkáltató székhelye szerinti, illetőleg a munkáltató azon telephelye szerinti munkaügyi bíróság illetékes, ahol a munkavállaló munkaszerződése alapján munkát végez.

A pertárgy értéke

A pertárgy értéke

  • ha a per tárgya nem pénzkövetelés, de a perben maga a munkaviszony vitás (például felmondás jogellenességének megállapítása), az egyévi átlagkereset értéke,
  • ha a jogvita a bérkülönbözettel kapcsolatos, akkor a bérkülönbözet összege,
  • amennyiben a per tárgya időszakos pénzkövetelés (például kártérítés jogcímén járadék), a még teljesítendő valamennyi szolgáltatás értéke, de nem több, mint az egyévi szolgáltatás öszszege,
  • ha a per tárgya egyéb pénzkövetelés (például prémium) kifizetésére irányul, a keresettel érvényesített igény összege.

Ha a fél a munkaviszonyból eredő több igényét érvényesíti az eljárásban, az előterjesztett igények együttes értékét kell figyelembe venni. A pertárgy értékének meghatározásakor a végkielégítés összege csak akkor bír jelentőséggel, ha éppen a végkielégítés a per tárgya.

Perköltség, költségmentesség, illetékfeljegyzési jog

Főszabályként a munkaügyi perek a felek jövedelmi és vagyoni viszonyaitól függetlenül költségmentesek. Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 62. §-a (1) bekezdésének a) pontja alapján azonban a peres felek csak tárgyi illetékfeljegyzési jogra jogosultak

  • a munkavállaló szándékos vagy súlyosan gondatlan károkozásával kapcsolatos, illetve
  • a vezető állású munkavállalót a polgári jog szabályai szerint terhelő kártérítési felelőssége miatt indult,
  • a végkielégítés iránt indult (de csak a törvény alapján járó összegen felüli részében, és ha az igény a minimálbér hússzorosát meghaladja)

eljárásban.

A tárgyi költségmentes munkaügyi perben a munkáltató – személyes költségmentesség hiányában – pervesztessége arányában köteles megfizetni az állam által előlegezett költséget, továbbá az államnak járó illetéket.

Tárgyalás, egyeztetés

Ha a tárgyaláson a felek személyesen vagy képviselőik útján megjelentek, a tárgyalás a felek megegyezésére irányuló egyeztetéssel kezdődik. Ha az egyeztetés eredménytelenül végződött, a bíróság nyomban megtartja a tárgyalást. A felperes az alperes hozzájárulása nélkül bármikor elállhat keresetétől.

A munkaügyi perben a munkabér megfizetése, továbbá a munkáltatói igazolás kiadása iránti kérelem különös méltánylást érdemlő jogvédelmi igénynek minősül, és az ilyen igények esetén a kérelmező ideiglenes intézkedés elrendelését kérheti a bíróságtól. Az ideiglenes intézkedés célja az (esetleges) joghátrányok lehetőleg minél rövidebb időn belüli kiküszöbölése. A bíróság ezért soron kívül köteles a kérelemről dönteni, és az ideiglenes intézkedést elrendelő végzés fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható. A bíróság a végzés meghozatala előtt csak azt vizsgálja, hogy az intézkedéssel okozott hátrány nem haladja-e meg az elért előnyöket.

Fellebbezés, felülvizsgálat, perújítás

A fellebbezést a munkaügyi bíróság székhelye szerint illetékes megyei bíróság bírálja el. A munkaügyi bíróság jogerős ítélete vagy a jogerős végzésével jóváhagyott egyezség ellen az általános szabályok szerint perújításnak van helye. A munkaviszony megszüntetése ellen a perújításnak hat hónap utáni megindításakor a munkavállaló nem követelheti munkaviszonyának helyreállítását és az eredeti munkakörben vagy munkahelyen történő továbbfoglalkoztatását. Ugyanebben az esetben a munkavállaló a perújítás iránti kérelem benyújtását megelőző hat hónapon túli időre nem támaszthat munkabér-követelést.

Nincs kötelező egyeztetés

Tavaly augusztusig a munkáltató sérelmes intézkedés megtételét követő 15 napon belül a munkavállalónak írásban egyeztetést kellett kezdeményeznie a munkáltatónál. A jelenleg hatályos szabályok szerint az a munkavállaló, aki ennek nem tett eleget, elvesztette a keresetindítási jogát.

Békéltető

A kollektív szerződésben, illetve a felek megállapodásában munkaügyi jogvita esetére békéltető személyét köthetik ki, aki a vitában egyezség létrehozását kísérli meg. Az egyeztetést a békéltetőnél kell kezdeményezni. A békéltető köteles az egyezséget írásba foglalni.

Keresetindítás

A munkaügyi jogvitában a törvény szerint főszabályként az elévülési időn belül lehet keresetet indítani. Kivételesen 30 napon belül kell előterjeszteni a keresetlevelet

  • a munkáltató egyoldalú intézkedésével végrehajtott munkaszerződés-módosítással,
  • a munkaviszony megszüntetésével (idetartozik a közös megegyezésen alapuló munkaviszony-megszüntetés is),
  • a rendkívüli felmondással,
  • a munkavállaló kötelezettségszegése miatt alkalmazott jogkövetkezménnyel,
  • a fizetési felszólítással (Mt. 162. §), illetve a kártérítésre (leltárhiány megtérítésére) kötelező határozattal [Mt. 173. § (2) bek.]

kapcsolatban.

Halasztó hatály

Főszabályként a munkaügyi bírósághoz benyújtott keresetnek nincs halasztó hatálya, vagyis a munkáltató a bírósági eljárástól függetlenül végrehajthatja a sérelmezett intézkedését. Kivétel ez alól a szakszervezeti kifogás [Mt. 23. § (1) bek.], ami a munkáltatónak a munkavállalókat, illetve az érdek-képviseleti szerveket érintő jogellenes intézkedése ellen irányul.

A bírósághoz benyújtott kereset halasztó hatályú az olyan munkáltatói intézkedésekre is, amikor az üzemi tanácsot együttdöntési jog illeti meg a kollektív szerződésben meghatározott jóléti célú pénzeszközök, ingatlanok felhasználása tekintetében.

Halasztó hatályú továbbá a munkáltatói döntésekre az olyan kereset is, amit az üzemi tanáccsal történő véleményeztetés nélkül hoz a foglalkoztató. Ilyen a munkavállalók nagyobb csoportját érintő átszervezés, átalakítás, az éves szabadságolási terv, a belső szabályzat, az új munkaszervezési módszerek és új teljesítménykövetelések bevezetése, de ebbe a körbe tartozik az is, amikor a munkáltató nem tesz eleget tájékoztatási kötelezettségének az üzemi tanáccsal szemben (nem tájékoztatja legalább félévente a munkáltató gazdasági helyzetéről, a bérek, keresetek alakulásáról vagy a munkáltató tevékenységi körének jelentős módosításáról).

KOLLEKTÍV MUNKAÜGYI VITA

A kollektív munkaügyi vita érdekvita, amely a munkáltató és az üzemi tanács, illetve a munkáltató és a szakszervezet között merül fel. A vita tehát nem jogszabálysértéssel függ össze, hanem főleg a munkaviszonnyal összefüggő szabályozási kérdések, illetve érdekellentétek kerülnek a felszínre. Ezeknek az érdekvitáknak a feloldása más eljárási szabályok szerint zajlik, mint a munkaügyi jogvita, itt kötelező az egyeztetés, a felek közvetítő személyt, döntőbírót is igénybe vehetnek. A megállapodás kikényszerítését azonban már a bíróságtól kell kérni.

Kötelező egyeztetés

Az egyeztetés a tárgyalást kezdeményező fél írásba foglalt álláspontjának a másik fél részére történő átadásával indul. Az egyeztetés időtartama alatt, de legfeljebb hét napig a vita alapjául szolgáló intézkedést végrehajtani nem lehet, s a feleknek tartózkodniuk kell minden olyan cselekedettől, ami veszélyeztetheti a megállapodást. Ez a kötelezettség nemcsak a munkáltatót, hanem a másik felet is terheli, így például hét napig a szakszervezet sem kezdeményezhet munkabeszüntetést, sztrájkot.

Közvetítés

A felek között a viszony akár annyira is elmérgesedhet, hogy az egyeztetés már nem vezet eredményre. Ilyenkor lép színre a közvetítő, illetve a döntőbíró. Ez utóbbiakat azonban a felek akkor is igénybe vehetik, ha számukra megnyugtatóbb megoldás, hogy a vitáikat egy tőlük független személy bírálja el.

A közvetítő kiválasztására a törvény semmiféle kötelező szabályt nem tartalmaz, őt a felek közösen kérik fel közreműködésre. Az egyeztetés időtartama alatt a közvetítő – az általa szükségesnek tartott mértékben – tájékoztatást, illetve adatszolgáltatást kérhet a felektől. Ebben az esetben az egyeztetésre előírt 7 napos határidő a tájékoztatás megadására, illetve az adatszolgáltatásra előírt határidővel, legfeljebb azonban öt nappal meghosszabbodik. Az egyeztetés befejezésekor a közvetítő köteles az egyeztetés eredményét, illetve a felek álláspontját írásba foglalni és a feleknek átadni.

Döntőbíráskodás

Főszabályként a döntőbíró igénybevétele a felekre van bízva, a törvény azonban néhány esetben kötelezővé teszi. Kötelező a döntőbíráskodás, ha annak a felek előzetesen írásbeli nyilatkozattal alávetették magukat. Néhány – főleg a szakszervezet működésével összefüggő – vitában is kötelező a döntőbíró közbenjárása.

A munkáltató köteles biztosítani annak lehetőségét, hogy a szakszervezet az általa szükségesnek tartott információkat, felhívásokat, valamint a tevékenységével kapcsolatos adatokat a munkáltatónál szokásos, vagy más megfelelő módon közzétegye. Ha ezzel kapcsolatban vita merül fel, kötelező a döntőbíró igénybevétele.

Döntőbírónak kell eljárnia akkor is, ha az üzemi tanács választásával, működésével kapcsolatban indokoltan felmerült költségek mértékéről keletkezik vita a felek között.

Ha a kollektív szerződésben meghatározott jóléti célú pénzeszközök felhasználása, illetve az ilyen jellegű intézmények és ingatlanok hasznosítása tekintetében az üzemi tanács együttdöntési joga sérül, szintén döntőbírót kell igénybe venni. A döntőbíró akár egyeztetőbizottságot is létrehozhat, amelybe a felek azonos számú képviselőt küldhetnek.

Eljárási szabályok

Az egyeztetés, valamint a döntőbíráskodás során – a felekkel egyetértésben – szakértőt, illetve tanút lehet igénybe venni. Az egyeztető, illetve a döntőbírói eljárással kapcsolatban felmerült indokolt és szükséges költségek – eltérő megállapodás hiányában – a munkáltatót terhelik.

Bírósághoz fordulás

Fontos szabály, hogy az egyeztetés során létrejött megállapodás, illetve a döntőbíró döntése kollektív szerződéses megállapodásnak minősül. Ebből az következik, hogy a megállapodások kikényszerítését a bíróságtól lehet kérni. A döntést be nem tartó féllel szemben a keresetet a munkaügyi bírósághoz kell benyújtani.

Munkaügyi Közvetítő és Döntőbírói Szolgálat

Az Érdekegyeztető Tanács mellett működő Munkaügyi Közvetítő és Döntőbírói Szolgálat közreműködik a kollektív munkaügyi viták rendezésében, amely közvetítői vagy döntőbírói feladatot is magában foglalhat. A szolgálat ezenkívül szakmai tanácsadást is végez a konfliktusok, érdekviták megelőzése érdekében.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem