×

A Munkaerőpiaci Alap felhasználása

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 25. számában (2000. január 15.)

 

Az idén a Munkaerőpiaci Alap költségvetésében a legjelentősebb változást a munkanélküli-ellátó rendszer átalakítása okozza. Ezért az elmúlt évhez viszonyítva csökken a munkanélküli-ellátásokra fordítható összeg, ám 6,7 milliárdot kapnak az alapból az önkormányzatok segélyezésre és a közcélú munkák finanszírozására. Az idén a Munkaerőpiaci Alap összesen 156 milliárd forinttal gazdálkodik.

 

A megyei munkaügyi tanácsok január 15-éig elfogadták a munkaügyi központok ez évi terveit. Több megyei munkaügyi vezető úgy nyilatkozott: az idén egyrészt a képzésre helyezik a fő hangsúlyt, másrészt pedig előtérbe kerül a különféle felzárkóztató, elhelyezkedést elősegítő többéves, komplex programok szervezése. Ez utóbbiak esetében van lehetőség pályázni központi pénzekre.

A pénz útja

Az idén némiképp megváltozik a Munkaerőpiaci Alap felhasználása: egyrészt mert módosult a munkanélküli-ellátás rendszere, másrészt pedig a munkahely-teremtő támogatás mint feladat átkerült a Gazdasági Minisztériumhoz.

Az alap legnagyobb befizetői ebben az évben is a munkaadók, hiszen a 3 százalékos járulékból várhatóan mintegy 96 milliárd forint folyik be a kasszába, a munkavállalói járulékból pedig 43 milliárd származik majd. Az idén az elmúlt évihez viszonyítva némileg módosul az alap kiadási oldala. Ennek legfőbb oka, hogy a korábbi 12 hónap helyett 9 hónapig – 270 napig – lehet folyósítani a munkanélküli-járadékot. Változás az is, hogy az idei évtől csak az jogosult szociális segélyre, aki 30 nap közmunkát végzett.

E törvénymódosítások miatt a tavalyi 61 milliárdról 57 milliárdra csökken a munkanélküli-ellátásokra fordítható összeg, és szükségessé vált, hogy a Munkaerőpiaci Alapból 6,7 milliárd forintot átadjanak az önkormányzatok számára. Ezt a településeken szociális segélyezésre és a közcélú munkák finanszírozására kell fordítani.

Foglalkoztatási alaprész

Az idén némiképp csökken az alap foglalkoztatási fejezetének decentralizált kerete, hiszen a tavalyi 28,3 milliárd forint helyett 26,7 milliárdot osztanak szét a megyék között. Ám a megyék pénze ezzel nem lesz kevesebb, hiszen munkahelyteremtésre más forrásból, más közvetítőn keresztül is kapnak támogatást. A Munkaerőpiaci Alap központi keretéből a megyék különféle központi programokra pályázva további forrásokhoz juthatnak. A Munkaerőpiaci Alapból munkahelyteremtésre egyébként 2,58 milliárdot csoportosítanak át a gazdasági tárcához.

Kevesebb pénz és feladat a megyéknél

A foglalkoztatási alaprész decentralizált keretét már évek óta meghatározott szempontrendszer szerint osztják fel. Figyelembe veszik – egyebek mellett – az adott megyében lévő munkanélküliek számát, a munkanélküliségi rátát, a pályakezdők, illetve a tartósan munkanélküliek számát, valamint azt, hogy hányan éltek az egyes aktív eszközök nyújtotta lehetőségekkel. Mint az illetékes Szociális és Családügyi Minisztériumban megtudtuk, az idén a megyék mindegyike a tavalyinál valamivel kevesebb pénzt kap. Ők azonban nem berzenkednek emiatt, hiszen a feladatok egy része is elkerült tőlük. A megyei munkaügyi tanácsoknak január 15-ig kellett elfogadniuk az idei éves terveiket.

Veszprém – programfinanszírozás

A Veszprém megyei munkaügyi központ munkájában a változások nyomán kiemelt szerepet kap az oktatás és a képzés. A megyében csaknem száz különféle tartalmú és szintű tanfolyamot indítanak, igaz, a legnagyobb igény ezek közül a számítástechnikai és a közgazdasági ismereteket nyújtó kurzusok iránt van. Emellett természetesen különféle ipari jellegű képzések, továbbképzések, átképzések is lesznek. A megyében – ahol jelenleg mintegy 13 ezer regisztrált munkanélkülit tartanak nyilván, és a munkanélküliségi ráta 8,1 százalék – már az elmúlt években megkezdték, ám az idén a korábbinál is nagyobb figyelmet fordítanak az úgynevezett programfinanszírozásra. Ennek lényege, hogy többéves programokat dolgoznak ki, amelyek egy-egy hátrányos helyzetű csoport felzárkóztatását, munkához jutását segítik elő. E programcsomagban például van a nyolc osztályt végzettek vagy az ennél is kevéssé iskolázottak számára egy előképző program, van egy valamilyen szakma elsajátítását biztosító képzőkurzus, ezt követi egy meghatározott időre szóló támogatott foglalkoztatás, s jó esetben mindezek után az érintettek képesek lesznek helytállni a munkaerőpiacon, s huzamosabb időre elhelyezkedni. Veszprémben ilyen komplex programot dolgoznak ki – egyebek mellett – a tartósan, régóta munkanélkülieknek, vagy az olyan családok számára, ahol több családtagnak nincs munkahelye.

A veszprémiek ebben az esztendőben mintegy 809 millió forintot kapnak a Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási alaprészének decentralizált keretéből, amit némi – 50-60 millió forint – saját bevétellel is kiegészítenek. Ez főként a korábbi visszatérítendő támogatások törlesztéséből származik. Terveik szerint ezt tetézik majd meg a központi pályázati lehetőségek.

Szabolcs – közhasznú foglalkoztatás

A munkanélküliség szempontjából kedvezőtlenebb helyzetben van Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, a három legrosszabb helyzetű megye egyike. Ennek megfelelően támogatottsága is jelentős. Az idei évre összesen 2,546 milliárd forintot kap, s ezt egészíti ki az a támogatás, ami a kormányzati felzárkóztató programból származik. Ennek összegét azonban még nem tudta megmondani Dezsőfi István igazgató. Szabolcsban szintén a képzés és az átképzés az idei sláger, ám itt kiemelten kezelik a közhasznú foglalkoztatást is.

A kamarák véleményét kikérve döntöttek úgy, hogy ezúttal 80-féle szakirányban indítanak kurzusokat. Elsőbbséget élveznek a munkahelymegtartást célzó képzések, illetve az úgynevezett munkahelyi hátteres képzések. Ez utóbbi forma lényege, hogy egy-egy cég az oktatás befejezésével azonnal állást biztosít az érintetteknek. A megyében egyébként a munkaadók körében jelentős a varrómunkás iránti kereslet, ezért ilyen kurzusokat jelentős számban szervez a munkaügyi központ. Ám a munkavállalók körében csekély az érdeklődés rosszul fizetett, nehéz munka iránt.

A munkaügyi központ hét olyan célprogramot fogalmazott meg, melyekre az önkormányzatok pályázhatnak. Ezek között van – egyebek mellett – az ár- és belvízvédelmi rendszerek újjáépítése, a meglévők korszerűsítése; a millennium kapcsán a középületek felújítása; a szociális ellátással, gondoskodással kapcsolatos feladatok; illetve a cigányság helyzetének javítása. A munkaügyi központ pályázat keretében térségfejlesztési menedzsereket keres. A tender célja, hogy a megye kistérségeiben egy-egy olyan menedzsert találjanak, akik információkat közvetítenek a munkaügyi központ és a kistérségek között, illetve akik tisztában vannak az EU-s pályázati lehetőségekkel, ismerik a tenderezés szabályait, egyszóval segítséget tudnak nyújtani térségüknek az uniós pénzek elnyerésében.

A megyei munkaügyi központ a közhasznú munkák megszervezésében együtt kíván működni az önkormányzatokkal, amelyeknek ezentúl jogszabályban meghatározott feladataik lesznek e téren. Éppen ezért már decemberben szerveztek megbeszélést a megye minden önkormányzatának vezetőjével, s az együttműködésről írásos megállapodás is készül.

Baranya – pszichológus is segít

Baranya megyében némiképp csökkent a decentralizált támogatás összege, így 1,17 milliárd forinttal gazdálkodhatnak idén. A legtöbb pénzt – 350 millió forintot – itt is képzési feladatokra fordítják. Összesen mintegy 100-féle tanfolyamot szerveznek, amelyek képző és betanító képző jellegűek. A megyében egyébként leginkább az alap- és középfokú elektronikai képzések iránt van igény. Baranyában jelentős az úgynevezett területi mobilitásra fordított támogatás, hiszen sokan csak otthonuktól távol találnak maguknak munkát, ehhez pedig szükségük van a lakhatási és a közlekedési támogatásra. Az éves keretet – a tavalyihoz viszonyítva – 40 százalékkal megemelték, s az összeg eléri a 80 millió forintot.

A megyei munkaügyi központ szakemberei szerint a megváltozott törvényi rendelkezések miatt gondot jelenthet, hogy olyanok is jelentkeznek majd a képzésekre, akik valójában nem kívánnak tanulni. E körben a részvétel oka várhatóan csupán az, hogy amíg járnak az egyes kurzusokra, addig kapják a munkanélküli-járadékot a kilenc hónap lejárta után is. A megfelelő motiváció nélküli munkanélkülieket azonban megpróbálják majd pszichológus segítségével kiszűrni, s a számukra külön speciális programokat szerveznek. A megye több pályázatot is készít, amelyhez központi forrást próbál szerezni. Az egyik ilyen a tartósan beteg, kórházban ápolt gyerekek oktatásának megszervezése. E munkában elsősorban az állástalan pedagógusokra számítanak. Így megoldódna a beteg gyerekek tanítása, és az állástalan pedagógusok egy részének foglalkoztatása is. Programot dolgoztak ki az idősebb, diplomás munkanélküliek elhelyezkedésének támogatására is. Ennek során az érintett 45 év felettiek számára különféle tréningeket, nyelvi, számítástechnikai kurzusokat szerveznek.

K. I.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem