×

Évzárás, évkezdet

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 24. számában (1999. december 15.)

 

A gazdálkodás stabil jogszabályi környezetének megteremtése a kormányok már-már állandósult ígérete s a vállalkozók óhaja. A vállalkozások vezetői az évek során hozzászoktak ahhoz, hogy az év vége előtt áttekintsék a jogszabályváltozásokat, s felmérjék: mi az, amit jobb még az idén elvégezni, s mit érdemes esetleg a jövő évre halasztani. Nagy, rendszereket érintő változtatások nem lesznek jövőre, de a jogszabályböngészésnek és -értelmezésnek továbbra is van értelme, hiszen az ördög gyakran a részletekben lakozik.

 

Hozott is meg nem is meglepetést a gazdálkodó szervezetek számára a viszonylag korán elfogadott 2000. évi adójogszabály. A törvényjavaslatok előkészítését nagy figyelem kísérte, hiszen a kormány adóreformot ígért, amellyel egyetértettek a gazdasági élet szereplői is.

Az érdekképviseletek valamennyien elkészítették javaslataikat a reformhoz, ám úgy tűnt, a jogszabálykészítők erre nem tartanak igényt, s ez – vélemények szerint – meg is látszott a javaslaton. A munkaadók fellélegezhetnek, hiszen a nyáron nyilvánosságra hozott s általuk kifogásolt reformelképzelések jelentős része nem került bele az elfogadott jogszabályba.

A végül hatályba lépő módosítások némelyike így is komoly fejtörést okozhat a gazdálkodó szervezeteknek, hiszen azok közül nem egy hátrányosan érinti őket. Az év végéig már nincs sok idő hátra, hogy a cégek átgondolják: érdemes-e még kihasználni az év utolsó napjait arra, hogy egyes lépéseket megtegyenek. Vagy épp ellenkezőleg: van-e olyan módosítás, amelynek hatálybalépését érdemes bevárni. Most, ha nem is túl sok, de van ilyen.

Egy reformot csak akkor szabad bevezetni, ha minden eleme átgondolt, és azokat a vállalati szférában dolgozó szervezetek véleményével egyeztették, minden elemét professzionálisan összehangolták, mert csak ez lehet a biztosítéka annak, hogy működni fog.

A PricewaterhouseCoopers nemzetközi könyvvizsgáló és tanácsadó cég szakértői szerint a kormány által ígért adóreform az idén elmaradt, bár kétségtelen, hogy a rendszer egyes elemei közeledtek az EU kívánalmaihoz. Az EU-csatlakozással kapcsolatos jogszabályi harmonizáció miatt azonban az év elején hatályba lépőknél a következő 2-3 év alatt radikálisabb változásokra lesz szükség az adótörvényekben.

Elsősorban a társasági adóról szóló törvénnyel kapcsolatban érezhetők ilyen elvárások, az áfatörvény nagyjából összhangban van az EU-szabályokkal. Pozitívumnak tekinthető a kormánynak az a szándéka, hogy ne változzanak radikálisan a törvények évről évre, mert ez biztosítja a gazdasági környezet kiszámíthatóságát, s ez nagyban befolyásolja a cégek komfortérzetét.

A személyi jövedelemadó (szja) területén az a legnagyobb változás, hogy nincs változás – mondhatnánk ironikusan. Az szja állandósága mégsem írható a törvényhozók javára, mert az infláció miatt növekedni fog az adóteher. A kulcsok és a sávok változatlansága így csak látszólag igaz. Amikor arról van szó, hogy az alapelemek nem módosultak, ez nemcsak a progresszív adóra értendő, tehát arra, hogy nem változtak az adókulcsok, hanem az egyéb adómértékekre, osztalékra, árfolyamnyereségre, a cégautót terhelő adóra is.

Pénztári kedvezmény

A gyermekkedvezmény jelentősen, 30 százalékkal emelkedett. Változott az önkéntes kölcsönös biztosítópénztárba való befizetésekhez kapcsolódó kedvezmény, valamint a közcélú adományok kedvezménye. Ezek hatása azonban nem túlzottan jelentős.

A szabályozások közötti eltérés alapján nem árt mérlegelni az önkéntes nyugdíjpénztári befizetésnél, hogy érdemes-e kihasználni a 220, illetve 260 ezer forint befizetésig érvényes, idén még 50 százalékos adókedvezményt, hiszen az jövőre 30 százalékra csökken. A munkáltatói tagdíjnál pedig azért érdemes meggondolni az idei előre hozott fizetést, mert jövőre az már nem jogosít 50 százalékos szja-kedvezményre – igaz, egyben kikerül az adóalapból is.

Járulékok: kevés újdonság

Az szja-hoz szorosan kapcsolódnak az egyéb, munkabért terhelő járulékok. A tb-járulékok a várakozásokkal ellentétben nem változnak, noha erre – úgy tűnt – jogszabályi előírás van. A társadalombiztosítási törvénynek ugyanis volt egy olyan rendelkezése az 1998-as szabályok szerint, amely kimondta, hogy 2000-től a tb-járulék 33 százalékról 32 százalékra csökken, illetve az egyéni nyugdíjjárulék 8 százalékról 9 százalékra emelkedik.

Ezt a rendelkezést most módosították, s minden marad a régiben, vagyis mint 1999-ben. A jogszabályi ígérvény ellenére a munkáltatók terhei az előző évihez képest tehát nem csökkennek, sőt a fix összegű egészségügyi hozzájárulást figyelembe véve kismértékben még növekednek is. A tb-járulékhoz kapcsolódóan fontos, hogy mennyi lesz a járulékplafon, ami jelenleg napi 5080 forint. Az előterjesztés szerint 5520 forintra emelkedne – ez a költségvetés jóváhagyásakor fog kiderülni.

A cégek tevékenységére hatással van az is, ha az eljárási szabályok változnak. Ma már az adóhatóság szedi be a tb-járulékokat is, ezt a szabályt továbbfejlesztik a következő évben. Újdonság, hogy míg az szja-ban már eddig is lehetőség volt a túlfizetés vagy az alulfizetés kompenzálására, akár az éves bevallás keretében vagy önellenőrzéssel, ezentúl erre a tb-járulékok esetében is lesz mód.

Áfakör

Az általános forgalmi adót érintő rendelkezések között említésre méltó, hogy tovább nehezedik a fizetendő áfát meghaladó, előzetesen felszámított áfa visszaigényelhetősége. Részben azzal, hogy a visszaigénylés feltételéül szabott adóköteles értékesítés összege 4 millió forintra emelkedett.

Új feltételként jelenik meg, hogy a havi bevallásra kötelezett adóalany csak akkor igényelhet vissza áfát, ha legalább két egymást követő bevallásban negatív elszámolandó adót jelentett be az adóévben.

Az az előzetesen felszámított áfa, amelyet ki nem egyenlített számla alapján számolt el az adóalany, csak mint a következő hónapra átvihető, fizetendő adót csökkentő tétel vehető figyelembe. Ez adott esetben kétféle áfaanalitika vezetését teszi szükségessé a vállalkozásoknál. A továbbgöngyölített, vissza nem igényelt áfa is csak meghatározott feltételek teljesítése esetén igényelhető vissza.

Javasolható tehát, hogy akiknek az árbevételük 3-8 millió forint között van, és visszaigénylési pozícióban vannak, azok gyorsan költsenek, amennyit csak tudnak, és igényeljék vissza azonnal az áfájukat, mert különben nem fognak hozzájutni. Ugyanez vonatkozik a beruházásokra is: különösen a 200 ezer forint alatti beruházások áfájára.

Az áfával kapcsolatban a cégeknek sürgősen módosítaniuk kell a teljes áfaanalitikájukat, mert januártól már érvényes a törvényváltozás. Ha a társaság visszaigénylő pozícióban van, el kell különíteni azokat a számlákat, amiket már kiegyenlített, és azokat, amiket még nem. Mert ha az APEH felfedezi, hogy a vállalkozás hibázott, formai hiba esetén is bírságot szab ki.

Az Európai Unióban nincs ilyen drasztikus pénzügyi következménye a formai vétségeknek. Jellemző egyébként, hogy az adóhatóságnál a cégek gyakran formai hibákon buknak meg, és sajnos Magyarországon a mulasztás és az arra kirótt bírság nincs arányban egymással. Ennek a problémának a gyakorlati megoldását tehát a cégeknek sürgősen, még az idén kell kitalálniuk, amiben a könyvelőcégek segíthetnek.

Az előzetesen felszámított áfa készpénzben való visszaigénylésének megnehezítése voltaképpen érthető törekvés a kormány részéről, hiszen ezen a területen rendkívül sok probléma fordul elő az állam kontójára. A szakértők szerint a most bevezetendő változásokkal még együtt lehet élni, bár kétségtelenül sokaknak hátrányos. A változás elsősorban az exportáló cégeknek okozhat problémát. Kérdés, hogy hosszú távon marad-e ez a szabály, vagy visszaáll a régi rend – ebben még sokan reménykednek, ha tényleg megvalósul a régóta ígért adóreform.

Termékek más kulcs alatt

Egyes termékek más áfakulcs alá kerültek. Így például bővült a 12 százalékos, kedvezményes adókulcs alá tartozó termékek köre bizonyos fogászati anyagokkal, egyes gyógyhatású termékekkel és ehető zsiradékokkal. Itt azt lehet javasolni a vállalkozásoknak, hogy halasztott vásárlásokban gondolkodjanak.

Kikerültek viszont a kedvezményezett körből a textilipari nyersanyagok, például a nyírott gyapjú, nyers pamut és egyes állati eredetű termékek. Itt még az idén kell vásárolni, amennyiben van rá módja a vállalkozónak. Ez a vámügyeknél okozhat problémát a vállalkozásoknak, mert ha importálnak, akkor meg kell fizetni az áfát a termék után, exportnál viszont áfát igényelhetnek vissza.

A visszaigényléseknél is lesznek problémák, annak meghosszabbított határideje miatt.

Bővült a 0 kulcs alá tartozó termékek köre, egyebek között a közoktatásban használt CD-ROM-mal, a Braille-órával és még néhány, ezekhez hasonló jelentőségű termékkel.

A korábbi fenyegetésnek is beillő tervek az EU-csatlakozásra hivatkozás ellenére nem sorolták át a 25 százalékos kulcs alá egyebek között az energiaárakat és az étkeztetést. Ezt a lépést akkor lehetne megtenni a munkaadói szervezetek szerint, ha a normál (25 százalékos) kulcsot legalább 20 százalékra leszállítanák. De erre a pénzügyi kormányzat azt a választ adja, hogy akkor az alsó kulcsot fel kell emelnie 12-ről 14 százalékra.

Ezzel viszont már majdnem elérné az EU normál áfakulcsát, ami 15 százalék körül van. Ezzel nincsenek kisegítve a munkaadói szervezetek, amelyek úgy vélik, a megoldás az lenne, ha a költségvetési kiadások mérséklődnének. Folytatni kellene a nagy államháztartási rendszerek reformját, mert csak ezek után lenne elvárható, hogy csökkenjen a költségvetés étvágya. Addig az adó területén sem várható nagy, pozitívan értékelhető reform – vélik a munkaadói szervezetek.

Ingatlanvásárlás még az idén

A vállalkozások számára jelentős változást hoz az illetéktörvény változása is. Eszerint a közös gazdálkodás céljára a tag által szolgáltatott ingatlanapport megszerzése, valamint a társaság vagy a közös gazdálkodás egyéb formájának megszűnésekor a tagok között felosztott vagyonból az induló vagyon értékét meghaladó rész nem mentes a visszterhes vagyonátruházási illeték alól január elsejétől. Csak az átalakulás teszi lehetővé a társaságoknak, hogy ingatlan kerüljön más társaságba anélkül, hogy az után illetéket kelljen fizetni.

Ha tehát a cégnek beruházási tervei vannak, illetve át akarja strukturálni az ingatlanvagyonát, mindegyiket érdemes megtenni még az idén. Akinek van ilyen szándéka, annak érdemes sürgősen lépnie, egyesek szerint még akár azon az áron is, hogy hitelt vesz fel. A beruházás esetén most még visszaigényelhető az előzetesen felszámított áfa olyan számlákban, amelyek még nem lettek kifizetve. Ha az egyik cégből a másikba ingatlant akarnak átcsoportosítani, akkor lehetőleg még az idén el kell készíteni a beadványt a cégbíróságnak, mert amelyiket december 31-ig benyújtják, azt még a régi törvény szerint kezelik.

Az átalányt választók

A jogszabály az idén jelentősen bővíti az átalányadózás körét, amely az egyszerűsített adminisztráció miatt valószínűleg sok vállalkozás számára lesz ismét vonzó. Az átalányadózásra áttérőknek is érdemes még az idén beruházniuk, mert az átalányadózók kategóriájában már nem tudnak majd elszámolni költségeket. Nem beszélve arról, hogy áfa-visszaigénylési lehetőségük sem lesz. Érdemes tehát sürgősen beruházni, majd azt követően áttérni az átalányadózói körbe.

A helyi adó

A helyi adókkal kapcsolatban a legfontosabb – és már korábban is ismert – változás, hogy a maximális mértéke 2000-ben 2 százalék lesz.

Úgy tűnhet, hogy ez alacsony adó, de a nemzetközi gyakorlatban ez a mérték még mindig jelentősnek számít. Kedvező fordulat ugyanakkor, hogy 2000-től a gyártó cégek az anyagköltséget 100 százalékban levonhatják az adóalapból.

A helyi adókat illetően az egyik legfontosabb módosítás, hogy a törvény mellékletében meghatározták azokat a módszereket, amelyeket a vállalkozásoknak használniuk kell, hogyha állandó jellegű iparűzési tevékenységüket több önkormányzat illetékességi területén végzik.

A jelenlegi jogszabály súlyos fogyatékossága volt ugyanis, hogy nem adott pontos iránymutatást a helyi iparűzési adó alapjának megosztásánál, hanem csak annyit írt elő, hogy a vállalkozásnak a tevékenysége sajátosságaira leginkább jellemző módon kell azt meghatároznia.

A vállalkozóknak, akik több önkormányzat alatt tevékenykednek, ezeknek utána kell nézniük. Jövőre a törvény tartalmazza azokat a specifikus módszereket, amelyeket a megoszlásra lehet alkalmazni. Ez a korábbinál kedvezőbb helyzetet teremthet.

Az önkormányzatok továbbra is rá vannak kényszerítve az iparűzési adó emelésére, miután az szja-bevételből mindössze 5 százalék marad meg számukra. Ez a változás alapvetően a gazdagabb városokat sújtja, mivel a szegényebbek eddig is inkább a visszaosztott helyi adóból éltek.

Pontosabb megosztás?

Az eddigi tapasztalatok szerint az iparűzési adó megosztása továbbra is gondot okoz majd azoknak a vállalkozásoknak, amelyek több önkormányzat területén is ténykednek. Bonyolult lehet az elszámolás, ha például az egyik önkormányzat területére esik a termelés, a másikéra pedig a kereskedelmi tevékenység. A vita kiindulópontja az önkormányzatok magatartása, azaz mindegyik úgy igyekszik kiszámíttatni az iparűzési adót, hogy az számára a legkedvezőbb legyen.

Jövedéki terhek

A jövedékiadó-törvény módosulása a jövő év közepén válik aktuálissá. Ekkor, igazodva az EU előírásaihoz, emelkedik a bor adója. A bor jövedékiadó-köteles termékké minősítése az értékesítés, a kereskedelem megváltozását, a boradóraktárak kialakítását és működtetését is maga után vonja. Ez az intézkedés az érintettek szerint segít abban, hogy a piacról kiszoruljanak a hamis borok.

Emelkedni fog a cigaretta jövedéki adója. Ezek miatt ugyan felmerül, hogy érdemes előrehozni egyes beszerzéseket, de nem hagyható figyelmen kívül, hogy év végi átértékelést kell végrehajtani, mert nem engedi az APEH, hogy a terméket úgy vigyék át a következő évre, hogy nincs megfizetve a megemelt adótartalom. Ez egy korábbi általános rendelkezés, miszerint az év eleji nyitó készletnél át kell értékelni, ha a raktárkészletet nem tudja eladni a kereskedő. Az adóhivatal tehát már régen kidolgozta annak a módszerét is, hogyan csapolja meg a bespájzolt készleteket.

A vámtörvény átfogó jellegű módosítása 2000 júliusában várható. Most kisebb módosításokra kerül sor, amelyek közül fontos, hogy enyhül a vámszempontból való megbízhatóság kritériumrendszere. Ugyanakkor szigorodnak a vámbiztosítékok körében a kezességvállalás szabályai. A túlfizetés, tartozatlan fizetés beszámítása ezentúl kötelezettségként jelenik meg a vámhatóság számára. 2000. január 1-jén megszűnik a statisztikai illeték is.

A vártnál kevesebb, de kedvezőbb

A munkaadói szervezetek ugyan többnyire kevésnek tartják a változásokat, de tekintettel arra, hogy a kormánynak még milyen – nagyrészt elutasításra találó – tervei voltak az év elején az adóreform kapcsán, akár elégedettek is lehetnek, hiszen nincsenek drasztikusan hátrányos helyzetet teremtő változások. A nyári tervezetet még valóságos katasztrófának minősítették a mostani lépésekhez képest, ezzel együtt pontosan tudják: arról nincs szó, hogy jobban járnának az új szabályozásokkal.

A munkaadók továbbra is fenntartják azon igényüket, hogy az adóreform előkészítésében részt vegyenek. Felajánlották közreműködésüket, hogy az első pillanattól kezdve részt vesznek a tervezetek kimunkálásában. Számítanak arra, hogy a kormány igényt tart közreműködésükre, és amennyiben erre a jövő év elején nem érkezik kezdeményezés, maguk fogják keresni a kapcsolatfelvétel lehetőségét.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem