×

Emberierőforrás-gazdálkodás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 24. számában (1999. december 15.)

 

A gazdaság átalakulása során az elmúlt egy évtizedben nemcsak új szavakat kellett megtanulni, nemcsak régi szavak nyertek új értelmet, de egyes régi dolgok is megújultak annyira, hogy azokat új névvel kellett felruházni. Tipikusan ebbe a kategóriába tartozik a személyzeti munka, amely mára humánmenedzsmentté, emberierőforrás-gazdálkodássá, másutt személyügyi irányítássá alakult. A feladatkör azonban nem csak nevében változott.

 

Bár az elmúlt 10 évben a humán erőforrással való gazdálkodás – döntően a külföldi tőke hatására – jelentős fejlődésnek indult, s egyes szakemberek szerint mára méltó helyet vívott ki magának a vállalati hierarchiában, bizonyos félreértések változatlanul élnek.

Ennek legszembetűnőbb jele, hogy a különböző cégeknél más-más elnevezésekkel találkozhatunk, amelyek általában tartalmi különbségekre is utalnak. A variációk jellemzően nem kötődnek vállalati méretkategóriához, holott az angolszász eredetre utaló human research (HR) elnevezésű szervezetek kialakítására, feladataira döntően hat a méret.

A leggyakoribb elnevezés a humánpolitikai, gyakori még a személyzeti, de találkozhatunk munkaügyi csoporttal, osztállyal, igazgatósággal, divízióval is. A változatosság alapvető oka, hogy sok vállalatnál a humánerőforrás-gazdálkodást még mindig teljes mértékben azonosítják a személyzeti munkával, azt gondolván, hogy csak egy divatos elnevezésről van szó.

Múlt és jövő

A személyzeti munka a szocializmus évtizedei alatt lényegében politikai szerepet jelentett. Az elsődleges feladat a munkára jelentkezők és a már alkalmazásban állók politikai értelemben vett megbízhatóságának ellenőrzése volt.

1957 után párthatározatok fogalmazták meg a káderpolitika alapvető elveit, amelyeket az állami és a gazdasági élet területeire az állami személyzeti munkáról szóló 1957. évi, 1968. évi, 1974. évi, majd végül az 1987. évi minisztertanácsi határozatok írtak elő.

Bár a személyzetis a szocializmus évtizedeiben a munkavállalók szemszögéből hatalmasság volt, gyakorlatilag sokkal inkább végrehajtói, mintsem irányítói szerepet töltött be, vezetőjének alárendelve intézte a vállalat „krémjének" minden ügyét, a káder-utánpótlási terv készítésétől az útlevelek ügyintézéséig.

A személyzeti munka reformjának kezdete lényegében az 1980-as évekre datálható, amikor jelentős változások mentek végbe a vállalatok szervezeti rendszerében: kialakultak a vállalati tanáccsal és választott vezetőséggel működő cégek, bizonyos munkáltatói jogokat decentralizáltak, új követelmények jelentek meg a vezetők kiválasztásában, s ami talán a legfontosabb, a szakmai hozzáértés minden szinten egyre fontosabbá vált. Ebből a szempontból nagy a jelentősége a Minisztertanács 1001/1987. (I. 15.) sz. határozatának, amely ha bátortalanul is, de elismerte: a személyzeti, a bér- és munkaügyi feladatokkal komplex módon kell foglalkozni.

Az igazi áttörés az 1990-es évek elején, az első vegyesvállalatok megjelenésével kezdődött, amelyek fokozatosan meghonosították a fejlett világ humánerőforrás-szemléletét Magyarországon is.

Eszerint a munkaerőkérdés olyan gazdálkodási tényező, amelynek hosszú távú tervezése, optimalizálása döntő hatással van a vállalati üzleti stratégia megvalósíthatóságára. A humánpolitika tehát az emberi erőforrásokkal való stratégiai gazdálkodást jelenti, amely alapvetően befolyásolja a társaság versenyképességének alakulását is.

Általánosságban elmondható: a humánpolitika célja az ember mint erőforrás vonzása, megtartása, fejlesztése, hasznosítása, a szervezetek törekvéseinek, tevékenységének összehangolása.

Humánmenedzserek Magyarországon

A korszerű szemléletű vállalati HR-menedzserek képzése hazánkban 1992-ben kezdődött. A kezdeti boom után háttérbe szorultak a tanfolyamszerű oktatások, a piac ugyanis a felsőfokú képzettségű szakembereket igényli. Létezik már magyar nyelvű szakirodalom, s minden feltétel adott ahhoz, hogy Magyarország rövid idő alatt ledolgozza e téren hátrányát a fejlett piacgazdasággal rendelkező országokkal szemben.

A humánerőforrás-gazdálkodás legfontosabb részfeladatai napjainkban a következők: a munkaerőhelyzet prognosztizálása, a vállalat jövőbeni igényeinek kielégítése érdekében. Ennek megfelelő ellátásához számos korszerű módszer áll rendelkezésre, amelyek kivétel nélkül figyelembe veszik a cég jövőbeni fejlesztési elképzeléseit, üzleti stratégiáját. Ugyancsak tudományos igényességű modellek alkalmazhatók a munkaerő-potenciál és a munkakörök leghatékonyabb párosítására. Szintén a humánmenedzser feladata – együttműködve a munkahelyi vezetőkkel – a megfelelő javadalmazási rendszer kialakítása és karbantartása. Ehhez szorosan kötődik a teljesítményértékelési módszerek kidolgozása, működtetése, valamint a ki nem használt potenciál feltárása. A humán erőforrás fejlesztése, a dolgozók képzése a rendelkezésre álló keret leghatékonyabb felhasználásával ugyancsak olyan részfeladat, amely nagymértékben kihat az egész gazdálkodószervezet alkalmazkodókészségére.

Humánpolitikai irányelvek

A korszerű társaságok humánerőforrás gazdálkodásának alappillérét a humánpolitikai irányelvek adják. Erre a dokumentumra – mely általában nem kőbe vésett szabályok gyűjteménye, hanem a kialakult helyzethez alkalmazkodó útmutatás – szükség van ahhoz, hogy az emberi erőforrások fejlesztése a szervezeten belül egységesen, a vállalati hierarchia minden szintjén érvényesüljön.

Az irányelvek különböző területekre tagolódnak, amelyek közül az első általában az alkalmazási és javadalmazási feltételekről rendelkezik. Ezen belül konkrét állásfoglalásokat tartalmaz a teljesítményértékelésről, a személyzeti minősítésről, a bérezésről, valamint egyéb anyagi juttatásokról. A következő terület a munkavégzés körülményeit szabályozza, mint például a munkahelyi környezet, a munkavégzési feltételek vagy a munkavégzés rendje.

Fontos fejezet az emberi erőforrások tervezésére és kezelésére vonatkozó irányelvek gyűjteménye, amely az emberi erőforrások szükségletének tervezésével és kiválasztásával, az új belépők bevezetésével és betanításával, a belső karriertervezéssel, a kilépéssel és a nyugdíjazással foglalkozik. Érdemes külön kitérni a munkavállalókkal és az azokat képviselő szervekkel való kapcsolattartásra, a konfliktusok oldására hivatott fórumokon való képviselet rendjére is. Végül szerepelnie kell a humánpolitikai irányelvekben a szervezet munka-egészségügyi és munkavédelmi területeinek is.

A vállalatvezetés elvárásai

A szervezet humánpolitikai egységének – nevezzék bárhogyan is – naprakész információkkal kell rendelkeznie a külső és belső munkaerőpiac szabályozóiról, állapotáról. Ebbe beleértendő a helyi szakszervezettel való kapcsolattartás is. A korszerű humánerőforrás-gazdálkodás szervezete azonban nemcsak informál, de aktív tanácsadó szerepet is játszik, valamint egyezteti a humán fejlesztésre vonatkozó terveket, a személyzeti elképzeléseket mind a vállalat vezetésével, mind a munkavállalókkal. A személyügyi vezetőnek folyamatosan gyűjtenie kell a humánpotenciálra vonatkozó információkat, állandó visszacsatolással ellenőrzi a humánpolitikai irányelvek betartását, fel kell ismernie a konfliktusforrásokat és meg kell akadályoznia a krízishelyzetek kialakulását. A humánpolitikai irányelveket a valós helyzetnek megfelelően aktualizálja. Segítenie kell emellett a munkahelyi vezetőket abban, hogy döntéseiket adott szituációkban a humánpolitikai irányelveknek megfelelően hozzák meg.

Súlypontok a személyügyi munkában

Ugyan Magyarországon még viszonylag rövid múltra tekint vissza a komplex értelemben vett személyügyi munka, ennek ellenére – vagy talán éppen ezért – érdemes megvizsgálni, milyen súlyponteltolódások történtek az elmúlt közel két évtizedben ezen a szakterületen.

Két évvel ezelőtt több mint 800 német cég személyzeti vezetőjét kérdezték arról: milyen fontosabb feladatok tartoztak a korszerű személyzetügyhöz a nyolcvanas, s milyenek a kilencvenes években. A nyolcvanas években a tíz legfontosabb feladatkör sorrendje a következő volt:

  1. együttműködés az üzemi tanáccsal;
  2. a személyek kiválasztása;
  3. bér- és jövedelempolitika;
  4. a foglalkoztatási feltételek;
  5. a személyzetfejlesztés;
  6. gondoskodás a személyekről;
  7. önkéntesen vállalt szociális ellátások;
  8. személyzetügyi tervek;
  9. minősítés;
  10. a munkatársak aktivizálása.

A kilencvenes években az első helyre került a személyzetfejlesztés, s a gondoskodás a személyekről is fontosabbnak bizonyult, mint tíz évvel korábban. A munkatársak aktivizálása szintén nagyobb hangsúlyt kapott. A vezetők a tíz legfontosabb feladat közé emelték a személyügyi információs rendszer biztosítását, működtetését, valamint a munkaerő megszerzését is.

A német szakemberek szerint a következő évtizedben tovább formálódik a személyzeti munka tartalma. Várható egyrészt, hogy a kontrolling e területen is fontosabb szerepet kap, másrészt egyre nagyobb szerepe lesz a nemzetköziségnek, nemcsak a menedzsment, de az alkalmazottak összetételében is. Éppen ezért a munkaerőpiaccal való kapcsolat is módosul, a személyzeti irányításban pedig több országra kiterjedő rendszerek bevezetésére lesz szükség.

A személyügy súlya

A humánpolitika fontossága egyszerű gazdasági törvényszerűségek következménye. Az ember munkaerőként értékeket termel, de költségei is vannak, gazdálkodni kell vele. Az ember elkötelezettsége, a társasággal való azonosulása, tudásának és képességének hasznosítása, fejlesztése alapvetően meghatározza a cég eredményességét.

Az emberi erőforrásokkal kapcsolatos stratégia így jelentősen befolyásolja a többi részstratégia (gazdasági, pénzügyi, jogi stb.) valóra váltását is.

Ebből következően a humán erőforrásokért felelős vezető bizalmi állást tölt be, a menedzsment legfelső rétegéhez tartozik. Ez markánsan igaz a külföldi vagy részben külföldi tulajdonú társaságoknál, de e munka elismertsége egyre inkább jellemzi a magyar cégeket is.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem