×

Bértárgyalás 2000-re

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 24. számában (1999. december 15.)
A minimálbér és a keresetemelés a tét

 

Már hagyománynak tekinthető, hogy a versenyszférában a szakszervezetek és a nagyobb munkaadói érdek-képviseleti szervezetek a nyár végén, vagy legkésőbb ősszel megkezdik felkészülésüket a következő évre vonatkozó bértárgyalásokra. A tét a minimálbér, valamint az éves bruttó béremelés mértékének meghatározása.

 

A bértárgyalások helyszíne országos szinten a társadalmi párbeszéd fórum rendszerének megfelelő szakbizottsága. Tavaly ez még az Érdekegyeztető Tanács bér- és munkaügyi bizottsága volt, idén már az Országos Munkaügyi Tanács bér- és kollektív megállapodások bizottságában gyűltek össze az egyezkedő felek. A végső döntést az OMT plenáris ülésén hozzák meg a szociális partnerek.

A bértárgyalásoknak két fő tétje van: az országos minimálbérben történő megállapodás, amelyet kötelező érvénnyel, rendeletben hirdetnek ki, másodszor ajánlásokat kell megfogalmazni az éves bruttó keresetek növelésére a versenyszférában. A keresetnövelési ajánlások többféle variációban is előfordultak már az évek során. Például a keresetek növelésére egy számban is történt megállapodás, de gyakori volt a minimális, átlagos és maximális irányszámok meghatározása, illetve a sávos rendszerre is volt példa.

Az ajánlások iránymutatást adnak a nemzetgazdasági céloknak megfelelő mértékű keresetnövelésre. A középszintű (szakmai, ágazati) és a munkahelyi szintű bértárgyalásoknál ezeket az ajánlásokat célszerű figyelembe venni, de eltérés esetén nincs büntetőszankció, ellentétben a minimálbérrel, amelyet a munkaügyi ellenőrzés szigorúan számon kér.

A minimálbér emelését minden esetben a szakszervezetek kezdeményezik, az átlagkereset növelésére pedig a kormány tesz javaslatot.

A tripartit tárgyalás résztvevőinek eltérő a véleménye arról, hogy az egyik vagy másik elem fontosabb-e, tárgyalhatók-e egymás nélkül, illetve mi az az optimális időpont, ameddig a megállapodást "tető alá" kell hozni.

Munkavállalói szempontok

A szakszervezetek első számú érdeke nem a bruttó kereset alakulásában, hanem a reálkereset növekedésében, de legalább a szinten tartásában – az adók és járulékok csökkentésében – van.

Ugyanakkor a minimálbér a szakszervezetek politizálásának egyik meghatározó eszköze, hiszen ezzel az átlag alatti jövedelemmel rendelkező munkavállalók reálbér-pozícióit kívánják javítani.

Az időpont is lényeges, mert azokon a munkahelyeken, ahol kollektív szerződést, bérmegállapodást kötnek, a tárgyalások már decemberben elkezdődnek, vagy akár le is zárulnak.

Kormányzati érdekek

A kormánynak az átlagkereset növelésére tett ajánlás a fontosabb, hiszen az antiinflációs törekvések eredményességét a bérkiáramlás nagyban befolyásolja. Lényeges, hogy a versenyszféra keresetnövekedésének megfelelően kívánják a költségvetési szféra kereseteit is alakítani, továbbá a reálkeresetek alakulásával az inflációt kézben tartani.

A tárgyalások lezárásának időpontja pedig azért nem lényegtelen, mert a döntéseknek költségvetési vonzata van, tehát a mértékeket azelőtt kell(ene) eldönteni, mielőtt a kormány a költségvetést a parlament elé terjeszti.

A munkáltatóknak természetesen mindkét kérdés lényeges, mert a minimálbér a cégeken belüli bérskálát megváltoztatja, annak hatása az élőmunka terheivel együtt befolyásolja, hogy mennyiben tudnak megfelelni az ajánlott keresetnövelési mértéknek. A munkaadókat a bértárgyalásokon elsősorban a működőképesség és a versenyképesség fenntartása motiválja. Az egyik legdöntőbb momentum, hogy mennyi az élőmunka összes költsége, milyen terhek rakódnak a kifizetendő bérre, és hogyan változnak e mutatók egyik gazdasági évről a másikra.

A munkáltatók számolnak

Az üzleti tervek kidolgozásához, a szakszervezetek által kezdeményezett bérmegállapodásokhoz elengedhetetlen, hogy már a tárgyévet megelőzően ismertté váljanak az országos megállapodások.

Az elmúlt években a legváltozatosabb időpontokban történt a megállapodás. Az optimális helyzet az, ha december közepéig köztudottá válik a kötelező minimálbér összege és a keresetek növelésére tett ajánlás.

Az elmúlt évek tapasztalata – mint az a táblázatból látható -, hogy a versenyszférában a keresetek inkább az ajánlott maximális érték és nem az átlag körül helyezkedtek el. Igaz, hogy a tárgyalási alapot befolyásoló fogyasztói árindex is több esetben magasabb volt a tervezettnél.

Előjáték

A szociális partnerek a saját szervezeteiken belül, a nyilvánosságot még kerülve kezdik meg a felkészülést a következő év bértárgyalásaira. Természetesen azt igénylik, hogy kellő időben rendelkezésre álljanak mindazok az információk, amelyek az országos bértárgyalásokhoz elengedhetetlenek.

Például a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége minden szakmai szövetségétől és tagvállalatától bekéri a véleményt, hogy az adott ágazatokban, szakmákban milyen a vállalkozások teherbírása a kereseteket illetően, és milyen tárgyalási pozíciókkal hatalmazzák fel a szövetség nevében tárgyalókat.

Amikor a felkészülés 1999-ben elkezdődött, csak az adó- és járuléktörvények tervezete volt ismert, valamint az a szándék, hogy az infláció tervezett mértéke 6-7 százalék, amely 8-9 százalékos keresetnövelést enged a nemzetgazdaságban.

Minden eddigi gyakorlattól eltérően a bértárgyalásokhoz szükséges konkrét gazdasági környezetet befolyásoló részletesebb információk helyett a kormány szeptember közepén kinyilatkozta, hogy 2000. január elsejére 25 000 forint minimálbért tervez.

Megállapodások a minimálbérről
Év Bevezetés időpontja Havi bér Ft/fő/hó Előző évhez képest %
1994 Február 1. 10 500 116,7
1995 Február 1. 12 200 116,2
1996 Február 1. 14 500 118,8
1997 Január 1. 17 000 118,8
1998 Január 1. 19 500 114,7
1999 Január 1. 22 500 115,4

Zavart okozó bejelentés

A szociális partnerek a versenyszférában még nem tárgyaltak egymással, s e bejelentéssel megzavarták a felkészülést.

Egyrészt azzal, hogy egyes munkaadói szervezeteknél belenyugodtak a "felsőbb" döntésbe, és nem elemezték saját helyzetüket a több éve megszokott módon, ugyanakkor mások meg rosszallásukat fejezték ki, hogy nélkülük történt döntés.

A szakszervezetekre sem volt jó hatással, mert az már régi bevált módszer, ha kiszivárog valamiféle irányszám a munkaadók részéről (igaz, ez most nem onnan történt), akkor azt alaposan felül kell licitálni. Ennek következménye, hogy irreális tárgyalási pozíciókkal indultak a 2000. évre vonatkozó bértárgyalásokra.

Ilyen előzmények után került sor az OMT bér- és kollektív megállapodások bizottságának első ülésére november elején. Itt a kormány csak a minimálbérre vonatkozó tárgyalást tűzte napirendre, az átlagkeresetekre vonatkozó ajánlás kérdését nem.

A tárgyalás

A napirendnek megfelelően a szakszervezetek több pontba foglalva tették meg javaslatukat a minimálbér emelésére. Ennek sorrendjében történt a tárgyalás.

Mi a javaslatok lényege?

A javaslat szerint valamennyi munkavállalóra érvényes, egységes minimálbért kell meghatározni, és azt 2000. január elsején kell bevezetni.

E javaslattal mind a három fél egyetértett elviekben. A munkaadók részéről azonban eddig minden évben problémát jelentett, hogy az agrár szféra csak későbbi időpontban tud megfelelni az elvártaknak. A bizottsági ülés második fordulójában az agrárszféra képviselői abban az esetben vállalták az egységes, egy időpontban való minimálbér bevezetését, ha a költségvetésben az agrármegállapodást a parlament elfogadja.

A szakszervezetek az 1999. évi tényleges és a 2000. évre várható gazdasági folyamatok ismeretében, az adótörvényeket is figyelembe véve 3,5 százalékos reálbér-növekedést tartanak elfogadhatónak.

Véleményük szerint a gazdasági növekedés, az ipari termelés dinamikusan emelkedik, ugyanakkor a munkavállalók nem részesülnek a növekedés eredményeiből, a munkából élők jövedelmi pozíciói leértékelődnek. Ez a folyamat folytatódik, mert a 2000. évi adószerkezetet is figyelembe véve további egy százalékkal romlik a reálbérek pozíciója.

Elengedhetetlennek tartják, hogy a korábbiaknál kedvezőbb, a teljesítményekkel jobban összhangban lévő, a társadalom polarizációját mérséklő bérhelyzet alakuljon ki.

A tárgyalásnak ebben a szakaszában világossá vált minden résztvevő számára, hogy anélkül nem lehet a munkabérek legkisebb összegéről tárgyalni, hogy az átlagkeresetekre vonatkozó ajánlásokkal ne foglalkoznának.

Előterjesztés nélkül

Ezért a munkaadók és a szakszervezetek egybehangzóan azt indítványozták, hogy a kormány írásban tegye le erre vonatkozó javaslatát, és a következő tárgyaláson ezt tűzzék napirendre. Ezt a kormány nevében tárgyalók nem vállalták, mondván: "Tárgyalni előterjesztés nélkül is lehet e kérdésről. Az irányszámok a költségvetés-tervezetben napvilágot láttak." A költségvetés 2 százalékos reálkereset-növekedést irányoz elő. Az adóvonzatok hatását nem vették számításba, a nettó és bruttó keresetek alakulását azonos mértékűnek tartják.

Az első bizottsági ülést követően megjelent a kormány 1113/1999. (XI. 19.) sz. határozata. Ebben egyértelműen felszólítja a munkavállalói és munkáltatói érdekképviseleteket, hogy az OMT-ben olyan megállapodás jöjjön létre, melyben a dezinfláció a cél. Ez 6-7 százalékos fogyasztói árszintemelkedés mellett, 8-9 százalékos átlagkereset-növekedést eredményezhet, s a felek feladata ezt garantálni. Vonatkozik a határozat az állami tulajdonban lévő cégekre is.

E határozat a bizottsági ülés második szakaszában nagy vitát váltott ki. A szakszervezetek 13,5 százalékos keresetnövekedést tartanak megfelelőnek, míg a munkaadók 8,25 százalékot jelentettek be, ez szintén 2 százalék körüli reálkereset-növekedést feltételez.

A szakszervezeti megítélés szerint az átlag alatti jövedelemmel rendelkező munkavállalók keresetének emelését átlag fölötti mértékben szükséges emelni. Ezért a minimálbér összegének 27 000 forint összeget javasolnak.

Véleményük szerint, ha két év átlagát (1999 és 2000) egybeszámítják, akkor a minimálbér reálértéke 6,4 százalékkal emelkedik, ami megfelel annak, amit a szakszervezetek kívánatosnak tartanak.

A tárgyaláson a kormányzati képviselők ezt az összeget soknak tartották, az általuk meghirdetett 25 000 forintot tartják megfelelőnek.

A munkaadók előzetes tárgyalásain ismét felmerült az az évek óta tartó belső vita, hogy a minimálbér az átlagkeresetek alatt, annak szintjén, vagy a fölött emelkedjen-e.

Bértarifa-tervezet

Egyes szervezetek érdekeltek a minimálbér alacsonyan tartásában, míg a közép- és nagy cégek a versenyszférában az átlag feletti növekedést támogatják. Véleményük szerint a 300 fő feletti vállalkozásoknál alacsony a minimálbéren foglalkoztatottak száma, ezért kevésbé érinti e területeket. Az e kategóriába tartozók nem óhajtják tovább támogatni a szürkegazdaságot azzal az egyenlőtlen piaci helyzet eltűrésével, hogy a munkavállalókat minimálbéren jelentik be, ez után fizetik a járulékokat, a keresetkülönbözetet pedig nem legális módon fizetik ki. Az átlag feletti minimálbér-emelést indokolja az a helyzet is, hogy Magyarország az EU országaihoz képest minimálbérben jobban lemaradt, mint a keresetek egyéb vonatkozásaiban. Fokozatosan célszerű a lemaradást csökkenteni, mert a csatlakozást követően robbanásszerű intézkedésekre kényszerülnénk.

Mindezek figyelembevételével a munkaadói oldal a tárgyalások e szakaszában 9 százalékos minimálbérre tett javaslatot, ez 24 500 forintnak felel meg.

A szakszervezetek további javaslatukkal országos bértarifamegállapodást kezdeményeznek. E szerint:

  • a segédmunkások kapják a 27 000 forint összeget minimumként,
  • a betanított munkások 28 000 forintot,
  • a szakmunkások 32 000 forintot,
  • középfokú végzettségűek 34 000 forintot,
  • a főiskolai végzettségűek 40 000 forintot,
  • míg az egyetemi végzettség 50 000 forint legkisebb bért jelenthet.

A tárgyalásokon maguk a szakszervezetek elismerték, hogy a rendszer finomítása, alakítása még szakértői vitákat igényel. A szakszervezetek szeretnének mindenképpen előbbre lépni a tarifa típusú megállapodások felé, ha másként nem, legalább ajánlás jelleggel. A kormányzati képviselők is támogatták e szándékot.

A munkáltatók elzárkóztak a többlépcsős minimálbér bevezetésétől. Ez a szakmai vita már egyébként évek óta tart. A javasolt rendszer már azért sem alkalmas a bevezetésre, mert keveredik a munkaköri besorolás és az iskolai végzettség. A minimálbér összegét ma még több jogszabály alapként kezeli, ezért az eltérő mértékek alkalmazásakor zavarok keletkeznének.

Országosan megállapított tarifarendszer nem segíti elő, hogy szakmai tarifarendszerek és ennek alapján bérmegállapodások jöjjenek létre. A szakszervezetek és a kormány által jónak tartott tarifamegállapodások terén pedig csak a szakmai szinten kötött rendszereknek van létjogosultsága.

A munkavállalók a tárgyalások első szakaszában még tettek egy olyan javaslatot is, hogy abszolút összegű keresetnövelési ajánlást is tegyen az OMT.

A javaslat szerint évi 500 ezer forint jövedelem alatt, bizonyos mértékben utólag kompenzálni kellene az adótörvényekből adódó 1999. évi reálérték-csökkenést, oly módon, hogy az e kategóriába tartozó munkavállalók legalább havi 5000 forint béremelésben részesüljenek.

E javaslat nem nyerte el a másik két partner támogatását.

Végjáték

Az OMT bérbizottságában két ütemben lezajlott szakértői vita nem hozta közelebb a tárgyaló partnereket, a minimálbér 24 500 és 27 000 forintos ajánlata még igen távol áll egymástól. (Lapzártánk után vált ismertté, hogy a munkaadók és a munkavállalók 25 500 forintos minimálbér-emelést javasoltak, melyet a kormány képviselői nem támogattak. A korábbi 25 000 forintban meghatározott szintről való elmozduláshoz kormánydöntésre van szükségük.)

Az is kérdéses, hogy a keresetnövelés ajánlott mértékében sikerül-e OMT-szinten megállapodni, lehetséges-e háromoldalú ajánlást meghirdetni, vagy csak a szociális partnerek fognak kétoldalú ajánlásokat napvilágra hozni.

E nyitott kérdésekre az Országos Munkaügyi Tanács decemberi ülése hozhat választ.

MGYOSZ

Keresetalakulás

(%)

Év ÉT-ajánlás átlagra ÉT-ajánlás maximumra Tény bruttó kereset Tervezett fogy. árindex Tény fogy. árindex Reálkereset vált. előző évhez
1994 117,0-119,0 121,0-123,0 123,4 116,0-122,0 118,8 +7,2
1995 nem volt nem volt 119,7 120,0 128,1 -12,2
1996 119,5 124,0 123,2 120,0 123,6 -5
1997 117,5 122,0 121,8 117,0-119,0 118,3 +4,9
1998 113,5-116 116,0 118,3 113,0-114,0 114,3 +4,0
1999 112,0-115,0 -   110,0-111,0   +2,0
Forrás: KSH, MüM

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem