×

Bírságpénzek visszaosztása

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 23. számában (1999. november 15.)

 

A munkavédelmi bírságolási eljárás nyomán kiszabott bírságösszegek kezelését, felhasználását a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (Mvt.), valamint a munkavédelmi jellegű bírságok felhasználásáról szóló 2/1996. (II. 21.) MüM rendelet tartalmazza. A befolyt bírságpénz a munkavédelem támogatására használható fel. A munkaadók országos pályázatokon nyerhetik el az egészségesebb és biztonságosabb munkavégzést segítő forrásokat.

 

A munkabiztonsági felügyelők az ellenőrzés során tapasztalt mulasztások jellegének és súlyának megfelelően szabálysértési, végrehajtási, illetve munkavédelmi bírságot szabnak ki.

Az 1994 óta hatályos előírás alapján a munkavédelmi bírság kiszabására a súlyos veszélyeztetést feltáró felügyelő javaslatára az illetékes területi szerv vezetője jogosult. A szabálysértési eljárás lefolytatása és a szabálysértési bírság kiszabása közvetlenül az eljáró felügyelő jogköre.

A törvénytervezet hat évvel ezelőtti vitája során merült fel az az igény, hogy az állami költségvetéssel párhuzamosan a munkavédelmi felügyeletek által kiszabott bírságok összege is segítse a munkavédelmi célok megvalósítását. Ezt a célt támogatták a munkavédelmi érdekegyeztetésben részt vevő partnerek és az Országgyűlésben valamennyi párt is. Ennek megfelelően megszülethetett az Mvt. 80. §-a: „A felügyeletek által a munkavédelemre vonatkozó szabályok megszegése miatt kiszabott pénzbírságot az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség számlájára kell befizetni, és az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés céljainak támogatására kell felhasználni."

A kivetett bírságok
Év Munkavédelmi bírság (E Ft) Szabálysértési bírság (E Ft) Összesen (E Ft)
1996 50 930 18 478 69 408
1997 66 755 24 666 91 421
1998 68 650 29 270 97 920

A támogatás alapja

A munkavédelmi vonatkozású szabályok az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos – szervezett keretek között történő – munkavégzés szabályainak rendszerét jelentik. Ez a szabályrendszer tartalmazza a munkabiztonság és munkaegészségügy jogi előírásait, illetve a szabványok munkavédelmet érintő előírásait.

A szabálysértési bírságok felső határa a korábbi 30 ezer forintról ez év júliusában 60 ezer forintra változott, amelynek összegéről a felügyelők mindig a konkrét mulasztás súlyát mérlegelve döntenek.

A szabálysértés az enyhébb szankcionálás kategóriájába sorolható: így például szabálysértési bírsággal sújtható a szeszes ital fogyasztására vonatkozó tilalmat megszegő (magyarán a munka közben italozó); az, aki az előzetes vagy időszakos orvosi vizsgálathoz kötött munkakörben a munkáját úgy folytatja, hogy orvosi vizsgálaton nem vett részt; vagy az, aki munkáltatóként az üzemi balesettel kapcsolatban nyilvántartási, kivizsgálási, bejelentési kötelezettségét nem teljesíti.

A munkavédelmi bírság felső határa jóval magasabb, elérheti a 3 millió forintot is. Ezzel azokat a munkáltatókat sújtják, akik a munkavállalók egészségét, testi épségét súlyosan veszélyeztetik.

A táblázatban foglalt összegek a kivetett bírságokat jelentik, ami azonban sosem kerül teljes mértékben a számlára, tekintettel a fellebbezési lehetőségekre, illetve a behajtás nehézkességére.

Pályázat, lehetőségek

A munkavédelmi szabályok megszegése miatt kiszabott pénzbírságok országos pályázaton keresztül jutnak vissza a támogatást elnyerő munkahelyekre.

Az 1996-ban kiadott munkaügyi miniszteri rendelet értelmében a pénzbírságokat különösen a biztonságos munkaeszközök és védőeszközök, technológiák kutatása, fejlesztése, a foglalkozási ártalmak megelőzését szolgáló tájékoztatás, tanácsadás, ismeretterjesztés, képzés, továbbképzés céljára pályázat útján történő támogatás nyújtásával kell felhasználni.

Az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) évente kétszer hirdet pályázatot, ezeket a hivatalos közlönyökben (Szociális és Munkaügyi Közlöny, Egészségügyi Közlöny, Ipari és Kereskedelmi Közlöny) és két napilapban jelenteti meg. A meghirdetett témakörökben pályázni lehet kamatmentes, visszatérítendő vagy vissza nem térítendő támogatásra. A támogatás odaítéléséről a szociális és családügyi miniszter dönt az Országos Munkaügyi Tanács keretében működő munkavédelmi bizottság munkaadói és munkavállalói oldala, valamint a munkavédelmi hatóságok (OMMF, ÁNTSZ, Magyar Bányászati Hivatal) véleményének figyelembevételével.

A támogatásból – az utóbbi négy pályázaton támogatást elnyertek témáit elemezve – jelentős összeg jutott a különböző egészségügyi intézményekben (klinikák, kórházak, gyermekek és idősek otthona) dolgozók fizikai megterhelésének csökkentésére, de támogatást kapott a legveszélyesebb ágazatokban (vegyipar, építőipar, mezőgazdaság) a veszélyeket csökkentő technikai, szervezési megoldások kidolgozása, a munkabiztonsággal kapcsolatos EU-irányelvek, kézikönyvek kiadása, illetve a bányaveszélyek elleni korszerű védekezési módok kidolgozása.

Példaként bemutatjuk a legutóbbi pályázat kiemelten támogatott céljait:

  1. A munkahelyi egészség, biztonság és környezetvédelem integrált munkahelyi stratégiáját támogató vezetési gyakorlat feltételeinek megteremtése.
  2. Olyan technológiák, szervezési megoldások kidolgozása, amelyek az építőipar munkabiztonsági helyzetét, a munkaeszközök biztonságát javítják, és a munkavégzés közben fennálló veszélyeket, ártalmakat csökkentik vagy megszüntetik, különös tekintettel az építőipari kis- és középvállalkozásokra.
  3. Az egészségügyi intézmények munkafeltételeinek javítását szolgáló, az ágazatban honosítható új megoldások kivitelezése.
  4. A munkavégzés feltételeinek (munkakörülmények és munkakörnyezet) javítását, illetve a foglalkozási betegségek és munkabalesetek csökkentését célzó közvetlen gyakorlati hasznosításra irányuló munkabiztonsági és munka-egészségügyi kutatás.
  5. A bányászati tevékenység során fellépő fő bányaveszélyek megelőzése, hatásainak mérséklése.
  6. Tematikus jellegű, a munkavédelmi információt segítő szabvány-, illetve egységes szerkezetbe foglalt jogszabálygyűjtemények kiadása.
  7. A munkavédelmi szolgáltatások minőségi fejlesztéséhez, minőségbiztosítási rendszerek kiépítéséhez, laboratóriumok akkreditálásához visszatérítendő támogatás.
  8. Vállalatirányítók (menedzsment) felkészítése rövid konferenciák, továbbképzések keretében (a munkavédelem alapkérdései, értékei, főbb felelősségi viszonyok), figyelemmel arra, hogy az Mvt. 57. § (2) és 58. § (2) bekezdései alapján a menedzsment munkavédelmi felelősségét nem csökkenti a munkavédelmi szakember (szolgálat) foglalkoztatása.

A pályázat, a támogatás elnyerésének lehetősége a jövőben is fennáll; a felügyelők továbbra is ellenőriznek, és a tapasztalat szerint a gazdasági lendület gyakran túlfut a biztonsági előírásokon. Ez pedig, ha nem kívánt módon is, de gyarapítja a bírságpénz kasszáját.

A következő pályázati kiírás előreláthatólag november végén jelenik meg (a terv szerint januári beküldési határidővel) az említett tárcaközlönyökben. Ezt követően lehet érdeklődni a részletekről a közlönyben megadott címen, illetve az OMMF Jogi és Igazgatási Főosztályán.

dr. Varga László- Nikházy János
A munkavédelmi jellegű pénzbírságok felhasználása
Év A támogatást elnyertek száma A támogatás összege E Ft
1996 31 44 842
1997 25 50 356
1998 60 128 186

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem