×

Szakképzés – iskolán kívül

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 21. számában (1999. szeptember 15.)

 

Az elmúlt néhány esztendőben az európai trendeknek megfelelően Magyarországon is jelentősen felértékelődött a képzett munkaerő. Ugyanakkor megkezdődött a képzési piac átrendeződése is: amíg korábban a szakképzés egyetlen helyszíne az iskola, szinte kizárólagos alanya pedig a 14-20 éves fiatal volt, addig napjainkra megnőtt a tanfolyami, munkahelyi képzés szerepe, a tanulók között pedig egyre több a felnőtt.

 

A magyar szakképzési rendszer alapvetően az Országos Képzési Jegyzékre épül: az iskolarendszeren kívüli képzésben már évek óta alapvetően az OKJ szerint folyik az oktatás, az iskolai rendszerben pedig tavaly szeptember óta kizárólag OKJ-képzés indítható. A hazai szakképzés alapvető dokumentuma tartalmazza az egyes szakképesítések megszerzéséhez szükséges előképzettséget, az egyéni felkészüléssel megszerezhető szakképesítéseket, a szakképesítés iskolai rendszerű szakképzésben történő megszerzéséhez szükséges képzési idő tartamát az elméleti és gyakorlati képzési idő feltüntetésével. Az OKJ-ben szereplő szakképesítés megszerzésére irányuló szakmai vizsga csak a szakképesítésért felelős miniszter által meghatározott szakmai követelmény alapján szervezhető. (A Fővárosi Ifjúsági és Pályaválasztási Tanácsadó támogatásával nemrég jelent meg, már az új Országos Képzési Jegyzékben foglalt 14 képesítési terület előírásai és a Nemzeti alaptanterv figyelembevételével, az Iskolaválasztás előtt... 2000 című könyv, amely a teljes iskolarendszerű képzéshez nyújt eligazítást.)

Hosszú távra!

Noha az OKJ szerinti képzés rendje szabályozott, a potenciális résztvevők nagy száma miatt az oktatás továbbra is konjunkturális ágazat. Hozzá kell tenni, hogy a 90-es évek elején tapasztalt nagy boom lecsitulni látszik, amiben nagy szerepe van a szabályozás kiterjesztésének, a munkaügyi szervezet által támogatott képzés komolyabb ellenőrzésének. Úgy tűnik, hogy az államigazgatás és a piac egyre inkább szűri a résztvevők körét, hosszú távon csak a minőséget nyújtók maradnak talpon. Ezt a célt szolgálhatja az is, ha végre bevezetik a képzés kötelező minőségbiztosítási rendszerét, amely mindenképpen hatásosabb lesz, mint a jelenlegi vizsga és a kötelező regisztráció.

A szakképzési piac szereplői körének bővülése, az állami fenntartású intézmények mellett a gazdálkodó szervezetek megjelenése, valamint a munkaadói igények változása együttesen kikényszerítette, hogy az oktatási intézmények, legyenek bár iskolák vagy magáncégek, a lehető legrugalmasabban próbáljanak alkalmazkodni a piaci igényekhez. Az elhelyezkedési statisztikák azt mutatják, hogy – a problémák ellenére – ez többé-kevésbé sikerült is. A kimutatások szerint a képzés szakmai struktúrája lényegében tükrözi a gazdaság szerkezetének változásait.

Nyilvántartott tanfolyamok

Iskolarendszeren kívüli szakképzést tavaly január 1. óta a vonatkozó rendelet szerint csak hatósági nyilvántartásba vett intézmény folytathat. A nyilvántartás a megyei munkaügyi központok gondja. Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) keretében a tanfolyamok adatait is a munkaügyi szervezet gyűjti. Ebben a rendszerben szerepelnek a 10 főnél nagyobb cégek saját tanfolyamai is, így a szervezet csaknem teljes áttekintéssel bír az iskolarendszeren kívüli képzés struktúrájáról, résztvevőiről, a finanszírozás kérdéseiről.

A statisztika szempontjából iskolarendszeren kívüli képzésnek tekintik a szakképesítést megalapozó szakmai alapképzést, az OKJ szerinti képzést, a munkakörhöz, foglalkozáshoz szükséges, nem OKJ szerinti oktatást, a szakmai továbbképzést, a hátrányos helyzetűek, megváltozott munkaképességűek rehabilitációs képzését, az elhelyezkedést, vállalkozást segítő oktatást, valamint a nyelvi képzéseket. Nem tartoznak ide ugyanakkor a másoddiplomát adó posztgraduális kurzusok.

Az elmúlt évek összesítései azt mutatják, hogy a képzések között még mindig piacvezetők az államilag elismert végzettség megszerzésére irányuló kurzusok.

Az OKJ súlya

A megyei munkaügyi központok tavaly 5363 tanfolyamot regisztráltak, amelyeken összesen több mint százezren tanultak. A foglalkoztatási törvény alapján támogatottak aránya 36 százalékos volt. Az összes tanfolyam 75 százaléka OKJ-képzés volt. Ennek oka, hogy az állások döntő többségénél ma OKJ szerinti végzettséget határoznak meg alkalmazási feltételként.

A FEOR alapján tavaly – a korábbi évekhez hasonlóan – a legnagyobb arányú részvétellel a technikus és hasonló műszaki foglalkozásokra, a gazdasági, pénzügyi ügyintézői, a kereskedelmi és vendéglátó-ipari kurzusok folytak. A tanulmányi területek szerint a leglátogatottabbak a gazdasági és igazgatási, a vendéglátói, kereskedelmi és idegenforgalmi, a számítástechnikai képzések voltak, de igen jelentős súlyt képviseltek az ipari jellegű tanfolyamok is.

Az adatokat közlő tanintézmények legnagyobb része, mintegy 45 százaléka jogi személyiségű vállalkozás volt, 33 százalékot tettek ki a költségvetési szervezetek és intézményeik, 8 százalékot a nonprofit szervezetek. A képzési piac szakosodását mutatja, hogy a tanfolyamokat indítók között az oktatást főtevékenységként folytató vállalkozások aránya igen magas, 78 százalékos volt. Ezen intézmények 58 százaléka szakosodott felnőttek oktatására, 34 százalékuk köz- és felsőoktatási intézmény volt.

Az oktatók

A teljes szakképzési rendszerben szakértői becslések szerint jelenleg mintegy 300 ezren vesznek részt, a ráfordítások pedig elérik a 8 milliárd forintot. A működési mechanizmus mára döntően piaci jellegűvé vált, ami nemcsak a szereplők összetételében, de a finanszírozásban is tetten érhető. A forrásoknak ugyanis csak kisebb hányada származik a központi büdzséből.

Az állam háttérbe szorulása természetesen leginkább az iskolarendszeren kívüli képzést jellemzi. Az iskolarendszeren kívüli képzésben részt vevő költségvetési intézmények döntően iskolák, regionális munkaerő-fejlesztő és -képző központok, amelyek kiegészítő tevékenységként végzik ezt az oktatást. Az iskolákat rendszerint nem vagy nemcsak az igények, de alaptevékenységükhöz kapcsolódó gazdálkodási problémáik kényszerítik arra, hogy kilépjenek a piacra.

A szereplők több mint felét kitevő gazdasági társaságok kizárólag saját tőkéjük és bevételeik felhasználásával gazdálkodnak, lehetőségeiket a keresleti-kínálati viszonyok határozzák meg. A képzések finanszírozói között egyébként tavaly már körülbelül azonos súllyal jelentek meg a munkaügyi központok és az egyéni fizetők.

A jövőben a várakozások szerint tovább nő majd a munkaadók által finanszírozott képzések aránya.

A képzés ára

A szakképzés tarifái nemcsak ágazatonként és szakmánként, de regionálisan is elég lényeges eltéréseket mutatnak, a fővárosi tanfolyamok díjai jellemzően magasabbak, mint a vidékieké.

A különböző tanulmányi területek minimális, maximális és átlagos árait a táblázatban mutatjuk be.

A Quick Start programok

Módszertanilag és finanszírozásukat tekintve is ma még rendhagyónak számítanak az úgynevezett Quick Start (QS) programok. Ezek arra irányulnak, hogy a munkáltatónál megjelenő jelentős munkaerőigényt a képzés eszközével segítsenek kielégíteni. A QS-programok három finanszírozót feltételeznek: a központi foglalkoztatási célú alapot, a megyei munkaügyi központot (vagyis a decentralizált foglalkoztatási alapot) és a munkáltatót. A számlát fizetők így azon feleket reprezentálják, amelyeknek érdekében áll a program megvalósítása. Tavaly központi program indult, amelynek keretében 2500 főt képeztek így. Az összes forrás 150 millió forint volt, amelyet egyharmad-egyharmad arányban adott össze a három szereplő.

A felnőttképzés jövője

A képzési piac egyik – várhatóan nagy fejlődés előtt álló – szelete a felnőttképzés. Szakmai körök várakozásai szerint ugyanis Magyarországon az ezredfordulót követően a szakmaváltás gyakorisága a mai 1,5-2-ről az OECD által is előre jelzett 6-ra emelkedik. E folyamat eredményeként a közeli években a 4 millió munkavállaló 15 százalékát kell évente átképezni, illetve számukra – figyelembe véve a munka melletti tanulás kényszerét – megteremteni az önálló, kötetlen tanulás-képzés lehetőségét.

A felnőttképzés várható – s már ma is megkezdődött – konjunktúrája nemcsak természetes velejárója a társadalom fejlődésének, de a kiterjedt önképzési tevékenység egyben feltétele is a fejlődésnek. Az uniós csatlakozás kihívásai közül ugyan a munkába állók ma még egyelőre főleg a nyelvtudás hiányát érzékelik, de már a közeli jövőben számítani lehet arra, hogy emellett elengedhetetlenné válik a szakmai fejlődés, vagy adott esetben egy teljesen új szakma elsajátítása. A munkaerő szabad mozgása ugyanis minimum kétirányú folyamat...

Nyitott képzés

A felnőttképzés – a hallgatók élethelyzetéből adódóan – egészen másfajta igényeket támaszt a képzés szervezőivel szemben, mint a hagyományos szakképzés vagy akár a munkanélküliek átképzése. Ezen a területen vezető szerep juthat az úgynevezett nyitott képzésnek. Lényege, hogy a képzésben részt vevőkhöz időben és térben jelentős megkötöttségek nélkül jusson el a tananyag és az elsajátítására vonatkozó útmutatás, illetve hasonló módon legyen lehetőség a megszerzett tudás ellenőrzésére is. Mindezen elemeket nyomtatott anyagok, audio- és videokazetták vagy korszerűbb, számítógépes adathordozók tartalmazzák. Ideális, ha lehetőség van a tananyagok hálózaton keresztüli elérésére is. Az elmúlt időszakban az ilyen jellegű, távoktatásnak nevezett képzés főleg a nyelvtanulásban hódított teret, de szakemberek úgy vélik, hogy a nyitott képzés a következő években az ismeretek egyre szélesebb körében hódít majd.

A nyitott képzés másik igen fontos jellemzője, hogy – ellentétben a hagyományos szakképzéssel – általában modulrendszerű, vagyis épít a hallgatók meglevő tudására, addigi szakmai múltjára.

T. É.
A különböző tanulmányi területek árai
Tanulmányi terület Minimum (Ft/fő) Maximum (Ft/fő) Átlag (Ft/fő)
Vendéglátás, kereskedelem, idegenforgalom 9000 250000 61285
Gazdasági és igazgatási képesítések 20000 233489 97520
Kis- és nagyüzemi ipari 9600 353599 64612
Számítástechnikai 12000 224624 75128
Egyéb 5000 238210 67490
Egészségügyi 6150 91666 40154
Mező-, erdő- és halgazdasági 6500 156561 53228
Műszaki, technikusi 25000 165000 104316
Kulturális és tájékoztatási 10000 217096 75010
Oktatói, pedagógiai 30000 147500 57720
Háztartás-gazdasági 34700 69000 60168
Építészeti 111781 168636 144499
Művészeti képesítések 20000 186905 79344
Be nem sorolható 35000 180150 100938

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem