×

Ügyviteli rendszerek és a 2000. év

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 20. számában (1999. augusztus 15.)

 

Jó ügyviteli szoftver alkalmazása sok segítséget nyújthat az eredményesebb gazdálkodáshoz, a döntések megalapozásához. Ez a cikk azokhoz a felhasználókhoz szól, akiknek még nincs saját használatú ügyviteli rendszerük, avagy a meglevővel elégedetlenek, netán külső könyvelővel állnak kapcsolatban, de nem tartják elégségesnek az adatszolgáltatást, esetleg a 2000. évváltásból adódó problémák miatt kénytelenek új szoftvert beszerezni.

 

Elsősorban a kis- és középvállalkozások szempontjából vizsgáltuk meg a számítástechnikával és az ügyviteli rendszerekkel kapcsolatos kérdéseket és megoldásokat, hiszen a több százmilliós nyereséget produkáló nagyvállalatok már megengedhetik maguknak, hogy a rendkívül drága, időigényes és testre szabott fejlesztés mellett döntsenek, akár külső, akár belső erőforrások felhasználásával. A feltételezett számítógépes környezet DOS, illetve Windows alatt működő PC vagy PC-kből álló hálózat.

A 2000. évhez kötődő váltás kapcsán adódó problémák a dátumok év részének két pozíción történő tárolásából erednek.

Ezredévváltás

Egykoron helytakarékossági okokból az évet csak két számjeggyel ábrázolták, egy dátumot 6 pozíción tároltak, azaz például 99. 07. 27. a számítógépes adatbázisokban 990727 formában jelenik meg. Sajnos ezek a megszokások megfelelő szoftverszabványok híján – főleg az egyedi fejlesztésű alkalmazásokban – az 1990-es években is megmaradtak, és feltehetően nagyon sok felhasználói alkalmazást érintenek. További problémát okozhat a szökőévek helytelen számítása. Lehetnek olyan rendszerek, melyek a 2000. évet nem ismerik fel szökőévnek, így ezeknél 2000. február 28. után minden dátum eltolódik egy nappal. Ráadásul bizonyos dátumokhoz (990909, 000101) sajátos jelentést társítottak, mint például „az adat archiválható", „az adat törölhető" stb.

A problémák sokrétűsége miatt nem írható le olyan általános szabály, amelynek alapján az összes alkalmazás hibája kiszűrhető. Egyedileg kell megvizsgálni minden általunk használt terméket.

Komoly gondok származhatnak abból, ha a cégvezetők, számítógép-tulajdonosok ennek a kérdésnek nem tulajdonítanak elég nagy jelentőséget. Nem szabad az utolsó pillanatra hagyni annak felderítését, hogy az alkalmazott informatikai rendszer mennyire érintett a 2000. év problémakörében. Ha nincs a cégnél avatott számítógépes szakember, akkor külső segítséget kell kérni, lehetőleg bizonyítottan hozzáértő szakembertől vagy szakcégtől.

A 2000. évvel kapcsolatos problémakör két részre bontható. Egyrészt lehetséges, hogy maga a számítógép nem képes végrehajtani az évváltást, másrészt a felhasználói programok nem tudják megfelelően kezelni a 2000. év dátumait. Tehát mind a gépeket, mind pedig a használt szoftvereket le kell tesztelni. (Ha a számítógép, illetve a számítógépes program a 2000. évváltással kapcsolatos problémákat jól kezeli, akkor azt mondjuk, hogy a 2000. év kompatibilis.)

A számítógép (hardver)

A hardverproblémák általában a PC-k BIOS-ával (Basic Input/Output System) hozhatók kapcsolatba. Az alaplapon levő BIOS tartalmazza az úgynevezett rendszerórát és a számítógép bekapcsolásakor elvégzi az indításhoz szükséges alapadatok betöltését. A BIOS a PC úgynevezett valós idejű órájától két számjegyű év formátumban kapja a dátum- és időadatokat, majd kiegészíti ezeket az évszázadnak megfelelő számjegyekkel.

Régebbi BIOS-oknál előfordulhat, hogy ez a kiegészítés rosszul működik majd 2000-ben, azaz amikor 00-t kap a valós idejű órától, nem 20-at, hanem 19-et tesz elé, így az operációs rendszer 1900-as évszámot fog látni. Bizonyos operációs rendszerek az 1900-at nem fogadják el, és visszaállítják a dátumot az általuk alapdátumnak tekintett időpontra, például 1980-ra.

Létezhetnek olyan BIOS-ok is, amelyek egyáltalán nem engedélyezik a 99-ről 00-ra való évváltást, így ezek használhatatlanokká válnak. A BIOS-ok várható hibás működésének valószínűsége arányos a számítógép korával, azaz minél régebbi, annál valószínűbb, hogy nem tudja helyesen kezelni a 2000. év dátumait. Ettől függetlenül tanácsos az újabb gépeket is letesztelni. Az ismertetett hardverhibák kiküszöböléséhez BIOS-, illetve alaplapcsere szükséges.

Ha mód van rá, célszerű a teszteléshez informatikai szakember segítségét kérni. Ne kísérletezzünk a dátum állítgatásával „éles", használatban levő környezetben, mert beláthatatlan következményekkel járhat! Ha a hardver rosszul kezeli az évváltást, akkor az egyébként jól megírt alkalmazások is hibásan működhetnek, ugyanis sok program használja a számítógép által generált rendszerdátumot.

Felhasználói programok (szoftverek)

A számítógépen futó programok közé nemcsak az úgynevezett felhasználói rendszerek tartoznak, hanem az operációs rendszerek, valamint a különböző segéd- (sűrítő, archiváló stb.) programok is. A Microsoft információi szerint az MS-DOS és a Windows alapú operációs rendszerek 2000. évi kompatibilisek. Természetesen, ha valahol eltérő operációs rendszer fut a számítógépen, akkor a gyártótól, illetve a forgalmazótól kell megszerezni a megfelelő információkat. Itt most a szoftverek közül elsősorban az ügyviteli rendszereket érintő problémákkal foglalkozunk, de megállapításaink érvényesek lehetnek minden olyan számítógépes alkalmazásra, ahol dátumokat tárolnak és használnak.

Ha a számítógép és az operációs rendszer 2000. évi kompatibilis, akkor már csak az alkalmazott felhasználói programokat kell megvizsgálni. Probléma azoknál az alkalmazásoknál lehet, amelyek a dátumok év részét két pozíción – például 99.07.22 formában – kérik be. Ilyenkor két alapvető eset állhat elő:

– a program a 2000. évet egyáltalán nem tudja kezelni. Ez a fajta hiba egyszerűen megállapítható, ugyanis ilyenkor a program a 00-t érvénytelen évnek, és például 00.01.03-at érvénytelen dátumnak fogja tekinteni, és el sem fogadja. Sajnos ez a hiba nem csak a jövő év problémája. Minden olyan esetben, ahol szükség lehet előre dátumozásra, a program használhatatlan lesz. Például ilyen számlázási rendszerrel december végén nem lehet kiállítani januári fizetési határidejű számlákat.

– a másik esetben az alkalmazás elfogadja a 00-val kezdődő dátumokat. Ez a veszélyesebb, mert nem tudhatjuk, hogy milyen – esetleg komoly – következményekkel járhat attól függően, hogy a program készítője milyen megoldásokat alkalmazott a fejlesztés során. Felborulhatnak az időrendi sorrendek, mert a rendszerek a 00.01.01-et és az összes 2000. évi dátumot kisebbnek fogják tekinteni, mint a 99.12.31-et. Hibás lehet minden olyan eljárás, ahol a dátumokkal számol a program. Például egy 2000-ben számított, 1999-ben lejárt fizetési határidejű, kiegyenlítetlen számlára a rendszer negatív késedelmi kamatot számíthat. Ilyen és ehhez hasonló hibák tömegesen jelentkezhetnek. Persze nem állítható egyértelműen, hogy minden olyan alkalmazás, amelyik két pozíción kéri be, illetve tárolja az évszámot, hibásan fog működni. Ha például egy 1990-ben írt program minden dátumműveletnél figyelembe veszi az évet, úgy számol és rendez, hogy ha az év egyenlő vagy nagyobb, mint 90, akkor elé tesz 19-et, egyébként pedig 20-at, akkor ez az alkalmazás 2089-ig jól fog működni.

A biztonság, az internet és a vírusok
Informatikusok szerint a cégek a számítógépeiket vagy már csatlakoztatták az internetre, vagy előbb-utóbb csatlakoztatni fogják. A hálózat előnyeiről már publikációk sokasága jelent meg, veszélyeiről azonban kevesebbet olvashatunk. A NET a vírusok számára az alattomosság és rombolóképesség új dimenzióit nyitotta meg. Ártatlan levelezés közben – mit sem sejtve – érkezhetnek vírusok, amelyek gyanútlanul is továbbadhatók. A szörfözés azzal a veszéllyel jár, hogy közben mások – speciális programokkal – hozzáférhetnek a keresgélő merevlemezéhez, ellophatják jelszavát, bankszámlaszámát, adatait. Sajnos a felhasználók többsége nem veszi komolyan sem az internettel, sem pedig a vírusokkal kapcsolatos figyelmeztetéseket, csak akkor, amikor már késő. Pedig valamelyes pluszráfordítással elkerülhető az esetleges katasztrófa. (Természetesen közben sem szabad megfeledkezni arról, hogy vírus más módon is felkerülhet a számítógépre.)

Mi hát a megoldás? Hiszen nem zárkózhatunk el a világ elől! Abszolút biztonság nem létezik, de érdemes minimálisra csökkenteni a fertőzés veszélyét. A legjobb megoldás, ha van egy teljesen különálló gép az internetezés és az egyéb kívülről jövő információk számára. Ezen a gépen semmilyen számunkra fontos adatot nem szabad tárolni, és természetesen legyen rajta vírusfigyelő! A vírusirtó programok felismerik a készítésük időpontjában ismert vírusok jelentős részét. (Az újabb vírusok ellen persze csak az újabb verzióik tudnak majd védekezni.) A fentieken kívül nagyon lényeges, hogy az ügyviteli rendszer adatait, illetve egyéb fontos dolgokat rendszeresen és megfelelő módon mentsék. Sajnos a felhasználók egy része a mentést is felesleges macerának tekinti, amivel a szoftverkészítők akarják nehezíteni az életét, hiszen évek alatt hozzászokott, hogy nincs semmi komoly probléma, megvannak az adatai, mindig minden a megszokott módon működik. Pedig a merevlemez vírusok nélkül is tönkremehet, és előbb-utóbb tönkre is megy. Egyszerűen Murphy törvénye érvényesül: „Ami el tud romlani, az el is romlik." – A javítás, mint az alábbi példa mutatja, sokba kerülhet.

Programvásárlás

Új ügyviteli rendszer beszerzésekor érdemes alaposan megfontolni és körüljárni a kérdéskört, mert hosszú távon időt, pénzt, energiát és rengeteg bosszúságot lehet megspórolni. A fejlett országokban bevált módszer, hogy külső szakértők bevonásával átvilágítják a vállalat működését, a meglevő ügyviteli és információs rendszereket, feltárják a hiányosságokat, és javaslatot tesznek hatékonyabb, az eredményes gazdálkodást elősegítő működési modellre.

Amennyiben lehetőség van gazdaságszervező és informatikai szakemberek bevonására, úgy célszerű a számítástechnikai fejlesztés előtt felmérni az igényeket és megtervezni a fejlesztést. Érdemes a szoftver beszerzésekor is tanácsadókat alkalmazni!

A tervezés és az igények

Olcsó, könnyen kezelhető, minden igényt kielégítő, hibátlanul működő rendszer nem létezik, és egyetlen szoftverkészítő sem vállal garanciát arra, hogy az általa eladott program minden igénynek megfelel. Meg kell keresni a leginkább használhatót!

Az alábbiakban a teljesség igénye nélkül felsorolunk néhány fontos szempontot, amelyeket az ügyviteli rendszer vásárlása előtt végig kell gondolni.

  • A cég profilja. Tisztázni kell, hogy a cég tevékenységi, kapcsolati köre, egyéb működési sajátosságai mennyiben térnek el a szokásostól. Teljesen általános igényeket kielégítő termék bőven van a kínálati piacon. De például ha a cég különleges mód szerint adózik, akkor a programnak tudnia kell ezt kezelni.
  • A cég mérete, várható fejlődése. Egy vállalkozás mérete alapvetően meghatározhatja az ügyviteli szoftverrel szemben támasztott követelményeket, az elképzelhető megoldásokat és a pénzügyi lehetőségeket. Kisebb társaságok feltehetően nem akarnak teljes ügyviteli rendszert vásárolni és üzemeltetni, sőt pár milliós árbevétel esetén különleges, a gazdálkodást segítő információkra sincs szükség, mert még könnyen átlátható az üzletmenet.

Vannak olyan szolgáltatók, akik (amelyek) nemcsak ügyviteli rendszert forgalmaznak és annak szoftveres felügyeletét látják el, hanem vállalják annak ügyviteli bevezetését és felügyeletét mindaddig, amíg azt a felhasználó igényli. A közepes, illetve nagyobb cégek már megengedhetik maguknak komolyabb számítógépes környezet, hálózat kialakítását, a saját ügyvitelük – esetleg szakértők bevonásával történő – megszervezését, valamint a megvásárolt ügyviteli rendszer működtetését saját erőből.

  • Tapasztalatok. Helyes, ha a felhasználó – ha már volt ügyviteli rendszere – feljegyzi az ügyviteli szoftver működési rendellenességeit, illetve azokat az eseteket, amelyeket a rendszer egyáltalán nem vagy csak nehézkesen tudott megoldani.
  • A meglevő (tervezett) számítógépes környezet. Ügyelni kell arra, hogy a szoftver a hálózatos környezetben is működőképes legyen. Az osztott felhasználói környezet ma már általános követelménynek számít. Probléma akkor adódhat, ha anyagi vagy egyéb okokból csak több különálló PC-n kívánják megoldani az adatbevitelt, de nem akarják ugyanazt a tételt többszörösen rögzíteni. Például az egyik gépen történik a számlázás, a másikon a pénzügyi nyilvántartás, a harmadikon pedig a főkönyvi könyvelés. Ilyenkor elvárható lenne, hogy az egyes rendszerek között az adatátadás mágneses adathordozón (például hajlékonylemezen) történjen. E követelménynek a piacon található szoftverek közül nem mindegyik képes megfelelni.
  • Milyen feladatokat kell számítógéppel megoldani? Célszerű áttekinteni a gazdasági folyamatokat, és eldönteni, hogy – fontossági sorrendben – mely tevékenységeket kell számítógéppel megoldani!
  • Milyen információkra van szükség? A szoftvervásárlás előtt alaposan át kell gondolni, hogy az általában minden rendszer által minimálisan nyújtott információkon kívül (áfalista, főkönyvi karton, főkönyvi kivonat stb.) milyen adatokat és szolgáltatásokat várunk el a programtól. Ha bármely okból lehetnek különleges, egyedi igények, azokat szintén figyelembe kell venni az ügyviteli rendszer beszerzése során. Például egy több telephellyel rendelkező cég vezetői telephelyenként szeretnék látni a gazdaságossági mutatókat, akkor a programnak képesnek kell lennie az ilyen jellegű gyűjtésre. Termelőcég számára fontos mind az előkalkulációs, mind az utókalkulációs kimutatás, jó, ha a szoftver tud ilyet készíteni.
  • Megfelel-e a program a számviteli és egyéb törvények előírásainak? Saját biztonságunk érdekében ellenőrizzük, hogy a program teljesíti-e a kötelező állami előírásokat. Ha lehet, akkor kérjünk a gyártótól erre vonatkozó garanciát!
  • Ügyvitelszervezéssel egybe akarjuk-e kapcsolni? A legjobb felhasználói program sem képes a hatékony gazdálkodást elősegítő információkat szolgáltatni, ha például a cég számlarendje nem megfelelő. Ezért ha lehet, még a szoftver megvásárlása előtt érdemes áttekinteni a meglevő ügyviteli módszereket.
  • Megbízható? A megbízhatóság alapvető követelmény a rendszerrel szemben. Itt nemcsak a megfelelő eredményadatok szolgáltatása a fontos, hanem az is, hogy a program már az adatbevitel során olyan számszaki és egyéb ellenőrzéseket végezzen, olyan figyelmeztető üzeneteket küldjön, amelyek minimálisra csökkentik a rögzítési hibák előfordulását. Például a könyvelési rendszerek többsége eleve biztosítja a számszaki egyezőséget, de már jóval kevesebb az olyan alkalmazás, ahol bizonylat, illetve bizonylatcsomag-szintű ellenőrzések végezhetők, és amelyek a kontírozáshoz is komolyabb segítséget adnak.
  • Teljeskörűség. A programrendszer lehetőleg minden olyan funkciót lásson el, amire szükségünk van. Egy szolgáltatótól vásároljuk meg az összes modult, mert így biztosított az egyes részek közötti kommunikáció.
  • Mentés, archiválás. Mentés alkalmával a használatban levő rendszer adatait rendszeresen átmásolják másik adathordozóra. A mentési funkció rendkívül fontos, mert a számítógép merevlemeze bármikor meghibásodhat, megsérülhetnek az adatok, és ha nincs biztonsági másolat, elveszhet több hónap vagy év munkája.

Az archiválás egy már lezárt év adatainak különálló elmentése. Az elmentéssel egy időben az élő, használatban levő rendszerből az archivált adatok törlődnek. Az archiválásnak különösen akkor van jelentősége, ha évente nagyon sok adat keletkezik a rendszerben, ami sok helyet foglal el és lassítja a munkát.

  • Komfortosság. A rendszer alapvető jellemzőin kívül lényeges elem, hogy könnyen, kényelmesen kezelhető, áttekinthető legyen. Néhány szempont, amire érdemes ügyelni: a képernyőn megjelenő információk lehetőleg annyira segítsék a munkát, hogy a felhasználói dokumentáció nézegetése nélkül is el lehessen igazodni. Az adatmezők kitöltéséhez legyen megfelelő segítség. Például ha több száz vagy ezer tétel közül kell választani (cikktörzs, partnerek stb.), ott legyen név szerinti keresési lehetőség is. A hibaüzenetek a megfelelő helyen és a megfelelő információt hordozva jelenjenek meg. Nem jó megoldás például, ha egy dátum típusú adatmező hibás kitöltésekor a program nem üzen semmit, csak nem enged továbblépni. Vagy például teljes képernyős rögzítés (bizonylat könyvelése) után a „Hibás adatok" helyett a hiba konkrét helyére és jellegére utaló üzenet az elfogadható.
  • Követés. A rendszerkövetés esetén az alkalmazás készítője vállalja, hogy a programokon a törvények változása miatti módosításokat átvezeti, és ezt a felhasználó rendelkezésére bocsátja. Erre forgalmazóktól függően különböző konstrukciók lehetségesek (ingyen, kedvezményes áron stb.). Nem érdemes olyan programot venni, amelynek forgalmazója nem garantálja a rendszerkövetést, mert az alkalmazás néhány éven belül használhatatlanná válhat!
  • Támogatás. A rendszertámogatás (support) azt jelenti, hogy a gyártó a vásárlás után is segítséget nyújt a program használatához vagy telefonon, vagy személyes közreműködés útján. Az alkalmazás bevezetésének szakaszában feltétlenül célszerű igénybe venni ezt a segítséget.
  • DOS vagy Windows. Természetesen itt nem az operációs rendszer megválasztása kérdéses, hanem hogy az ügyviteli rendszer milyen környezetben lett kifejlesztve. Mindkét választásnak megvannak az előnyei és hátrányai. A windows-os programok képi megjelenése látványosabb, az egérrel szabadon kalandozhatunk a képernyőkön, nyomógombok és legördülő ablakok segíthetik a munkát. Bizonyos fejlesztések többféle adatbázis-kezelőt is támogatnak.

A DOS-os alkalmazások nagy előnye, hogy esetenként több mint tízéves fejlesztési tapasztalat van mögöttük, így feltehetően kiforrottabbak. Az adatfelvitel során a képernyőkön a Windows-zal ellentétben csak meghatározott logikai sorrendben haladhatunk, így jobban elkerülhetők az esetleges rögzítési hibák.

Bizonyos windows-os alkalmazások elkerülhetetlenné teszik az egér használatát, ami tömeges adatfelvitel (például sok számla kiállítása) esetén lassítja, illetve nehézkesebbé teszi a munkát. A DOS-os alkalmazás mellett ügyelni kell arra, hogy a szoftver gyártója vállalja-e, és mennyi ideig a program követését, s hogy a későbbiekben – ha mégis át akarunk térni Windows-ra – az milyen feltételekkel lehetséges.

A vásárlás

Akik a rendszerrel dolgozni fognak, mindenképpen legyenek jelen a bemutatón. A demóverzióban a szoftvergyártók mágneslemezen vagy CD-n rendelkezésre bocsátják a szoftvert, ami rendszerint a bevihető adatmennyiség korlátozásával a teljes rendszer minden funkcióját tudja. Így nyugodt körülmények között lehetőség van a szoftver tesztelésére. A rendszer igazi arcát persze csak nagyobb mennyiségű adat lekönyvelése, az évváltási funkciók (nyitás, zárás, archiválás) kipróbálása mutatja meg, de a demó legalább alapvető ismereteket ad. Ha a demó szimpatikus, a szállító cégtől lehet referenciát kérni.

Az árak általában néhány tízezer forinttól több százezerig terjednek, a mögöttük levő tartalom és szolgáltatás függvényében. Vigyázat! Könnyen előfordulhat, hogy hosszú távon az olcsóbb lesz a drágább! Ha egyáltalán lehetséges, akkor célszerű az alkalmazás és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások minősége alapján dönteni.

Kókai Éva-Mógor Sándor
Szakvélemény
A ..................nyilvántartási számon átvett Quantum gyártmányú, FB TM 2110At típusú, ..............gyári számú eszközt megvizsgálta és annak állapotáról, valamint az adatmentés végrehajthatóságáról az alábbiakat állapítja meg

1. Az eszköz állapota:

1.1. A mechanika: jó, az elektronika: jó.
1.2. Az operációs rendszer: hiányos, a felhasználói adatok: hiányosak.

Részletes szakvélemény:

A készülék funkcionálisan jól működik. Az adatterület ellenőrzésekor megállapítható, hogy a drájv adminisztrációs területe erősen sérült. A PARTÍCIÓS TÁBLA felülíródott. A BOOT szektor megsemmisült. A FAT teljes területe hibás, rendszer által használhatatlan. A ROOT megsemmisült. Az adatterület eleje szintén sérült. A felülírt területek vizsgálata alapján gyanítható, hogy a rendszer összeomlását és az adatok vesztését vírus tevékenysége okozta. Az alkönyvtárak szerkezete jónak tűnik. Adatmentés esetén lehetséges, hogy szükségünk van néhány jellegzetes fájl nevére. Ez lehet a kiindulópontja az eredményes adatmentésnek. Az adminisztrációs terület újragenerálása után az adatterület még ép része már elérhetővé válik. Ekkor lehetséges a felhasználói állományok mentése, javítása. Az adatmentés hatékonysága jelentősen függ a mentendő állományok hosszától és töredezettségétől, valamint a felületen elfoglalt helyétől. A drive fizikailag nem hibás.

2. Az adatmentésre vonatkozó megállapítások:

2.1. A mentés nagy valószínűséggel nem lesz teljes, az adatmentés lefolytatását javasoljuk.
2.2. Az adatok mentésének esélye: 55-75%.
2.3. A mentés elkészülésének várható ideje a megrendeléstől számított 3-6 munkanap.
2.4. A mentés költsége 197 000+8000 (vizsg. díj) Ft + áfa.
(Sürgősségi felár nélkül.)

.............................................................Kft.

Budapest, 1999. április ......

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem