×

Európai bérviszonyok

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 20. számában (1999. augusztus 15.)

 

A társadalmi párbeszéd új fóruma, az Országos Munkaügyi Tanács nemzetközi összehasonlításban értékelte a hazai béreket – döntően a bérszínvonalat és a minimálbért -, és mérlegelte az EU-hoz való felzárkózás esélyeit. Megállapította, hogy hazánk lemaradása az EU-átlagtól tekintélyes, de ez nem minden rétegre és területre érvényes.

 

Az Európai Unió a tagországok számára a bérekre, bérrendszerekre, bérmegállapodásokra semmilyen kötelezően alkalmazandó formát nem ír elő. Ám a Lajtán túl érvényesek az Európai Szociális Charta előírásai. A munkaadóknak garantálniuk kell az alapvető szociális jogok érvényesülését. Az EU-országokban meg kell teremteni a szabad kollektív alku rendszerét, ami persze vonatkozik a béralkura is, gondoskodni kell az egyenlő munkáért egyenlő bért elv megvalósulásáról a férfiak és a nők között. A tagállamok saját döntési körébe tartozik, hogy milyen intézkedéseket hoznak, és hogyan felelnek meg ezen követelményeknek.

Az Európai Unió mintegy belépési feltételként várja el a csatlakozni kívánóktól, hogy a szociális chartát megerősítsék. Ennek vitatott pontja (amit Magyarország nem ratifikált) a „tisztes", avagy „méltányos" bérhez való jog. Vita tárgya az is, hogy ezt milyen mérőszámmal lehet konkretizálni, kire vonatkozik (családra is, vagy csak a munkavállalóra) stb.

A méltányos bér

A tapasztalatok szerint az EU-tagországok sem értelmezik azonosan a méltányos bér fogalmát, amely esetjogban kapott konkrét értelmet: méltányos bér eszerint, mint minimálbér az átlagkeresethez való viszonyítása, ennek 68, 66, illetve 60 százaléka, átlagosan 67 százaléka. A tapasztalatok szerint az arány csökken. Az EU tehát azon túl, hogy a keresetre nem ír elő kötelező mértéket, tudomásul veszi az egyes országok közötti fejlettségbeli különbségeket is.

Nyilvánvaló, hogy a bérszínvonal, a minimálbér emelésének előfeltételeit a gazdasági teljesítmény, a termelékenység növekedése teremti meg. Esetünkben a felzárkózás esélyeit valójában nem az EU-átlag alapján kell értékelni, sőt még nem is a legkevésbé fejlett EU-országokhoz (Portugália, Görögország) kell magunkat mérnünk. Saját fejlettségi szintünkhöz igazodó kereseti szinteket kell kialakítani, s a kérdés az, hogy ennek mi felel meg?

A magyarországi bérek jelenlegi nagyságának, struktúrájának elemzéséhez szükség van némi történeti áttekintésre. A kétkeresős családmodell, a természetbeni és pénzbeni (szociális) juttatások magas aránya az ötvenes évek végétől a nyolcvanas évek elejéig jelemző volt a bérrendszerre. Az úgynevezett termelői és nem termelői szféra mesterséges szétválasztása, az adóreform bevezetése bérreform nélkül ugyancsak nem tette lehetővé a reális bérarányok kialakulását. Mindezt fűszerezték a rendkívül gyors piaci változások, amelyek nyomán egyes ágazatok teret vesztettek, mások felemelkedtek. Az egyes ágazatok, a fizikai és szellemi foglalkozások között jelentős aránytalanságok alakultak ki, és ez az olló tovább nyílik.

Ha a magyarországi bérmutatókat az EU-országok ismert adataival hasonlítjuk össze, akkor a legszembetűnőbb, hogy elmaradásunk a keresetekben nagyobb, mint amit a gazdasági fejlettségünkben mutatkozó elmaradás indokolna.

Az összehasonlítás

Az adatokat azonban csak óvatosan szabad kezelni. Egyrészt nem minden esetben állt rendelkezésre azonos időre vonatkozó információ, másrészt az adatok tartalma is változó, például az országos adatok mellett megjelennek a csak feldolgozóipari fizikai munkásokról szóló információk, eltérő családmodellre készült adatok stb. De ezek a statisztikák az értékelés kiindulópontjai (az adatok forrása a Gazdasági Minisztérium 1999. júniusi tájékoztatója):

  • A bruttó éves átlagkereset a legmagasabb Dániában volt (1996. évi adatok), ez ötször akkora, mint a portugálok keresete. A magyar átlagkereset hivatalos valutaparitáson 3000 dollár, az EU-átlag 10 százaléka.
  • A vásárlóerő-paritáson mért adatoknál a különbségek mérsékeltebbek (ezek az adatok a fizikai foglalkozásúakra vonatkoznak a feldolgozóiparban), a dánok és a portugálok közötti különbség ezzel a mérőszámmal 2,7-szeresére apad. A magyar adat az EU-átlag 30 százalékára emelkedik.

Az árszínvonalbeli különbségek kiküszöbölésére szolgál a valuták vásárlóerő-paritáson számított árfolyama, jelen esetben dollárra vetítve. Magyarországon a forintnak belföldön több mint kétszer akkora a vásárlóereje, mint a hivatalos árfolyamon átszámítva az külföldön lenne.

  • A munkaerőköltség összehasonlításában „élen" járunk. A kompenzációs költség, amit a munkáltató a bruttó kereseteken kívül társadalombiztosításként fizet, az Unióban 25 százalék körül van.
  • A nettó keresetekben (feldolgozóipari fizikai munkás) a legnagyobb különbség Luxemburg és Portugália között van (3,6-szeres). A magyar nettó kereset (egyedülálló munkást figyelembe véve) nagyjából az EU-átlag 11 százaléka. Hasonlóan a bruttó keresetekhez, a vásárlóerő-paritáson mért nettó kereset a valósághoz hűbb képet ad, a magyar munkás nettó béréért egyharmadannyi árut tud venni, mint az egyedülálló munkás az EU országaiban.

A minimálbér

Országos minimálbér a 15 uniós országból 8-ban van (Belgium, Franciaország, Görögország, Luxemburg, Hollandia, Portugália, Spanyolország, 1999-től Anglia).

(Előfordul, hogy fiatalokra, pályakezdőkre degresszív skála szerint érvényes a minimálbér-előírás, vagy a munkaerőpiacon hátrányos helyzetű, kisebb teljesítményt nyújtó munkavállalókra nem vonatkozik a minimálbér-előírás.)

A magyar minimálbér egy órára jutó összege 1997-ben, hivatalos árfolyamon számítva 48 cent volt. Luxemburgban ez az összeg 7,23 dollár, Portugáliában 1,78 dollár volt. Ez utóbbi az EU-ban a legalacsonyabb érték. Vásárlóerő-paritáson a magyar minimális órabér 1,05 dollár.

Bármelyik mutatót vesszük is figyelembe, megállapítható, hogy a minimálbérben való lemaradásunk nagyobb, mint az átlagkeresetben megmutatkozó. Ennek legfőbb oka az, hogy az EU-országokban a munkáltató az alacsony keresetűek után szerényebb járulékokat fizet. Az is vélelmezhető, hogy a munkavállalókat érintő elvonás is kisebb.

A magyar tendencia ezzel ellentétes. A fix összegű egészségügyi hozzájárulás az alacsony bérrel foglalkoztatókat sújtja leginkább, ugyanez tapasztalható a munkavállalókat illetően is az adójóváírás 1999. évi felére való csökkentése miatt.

Ma Magyarországon a legtöbbet vitatott kérdés a minimálbér és az átlagkereset viszonya. Összehasonlítható adatokkal csak részben rendelkezünk, és az is csak 4 országra vonatkozik, hiányzik a hozzánk legközelebb álló görög és portugál adat. Az 1997-es számok alapján megállapítható, hogy a magyar 32,6 százalékos arány meghaladja Spanyolországét, és az elmaradás a legmagasabb franciaországi adattól (46,3 százalék) sem sokszoros. Igaz, hogy jóval magasabb kereseti szinten, de az Egyesült Államokban sem magasabb a minimálbér aránya az átlaghoz képest, mint Magyarországon.

A rendelkezésre álló kevés adat alapján az is megállapítható, hogy szoros összefüggés nincs a minimálbér/átlagkereset ráta és a minimálbér körül keresők létszáma között. A tapasztalat az, hogy ahol alacsonyabb a minimálbér átlagkeresethez való aránya, ott kisebb a minimálbérért foglalkoztatottak létszáma is. A magyar adatok a holland és a portugál adatokhoz hasonlóak.

Ha az egyes foglalkozások kereseti színvonalának összevetését végezzük el az EU országaiban, akkor a magyarországi kereseti arányok torzulása még szembetűnőbb. Míg egyes hazai szakmunkások, például az angol szakmunkás keresetének 26-28 százalékát kapják, addig az orvos csak 10 százalékot. (Persze mások a paraszolvenciára vonatkozó szokások is.) Németországban a tanárok jövedelme 90 százalékkal magasabb, mint a magyar tanároké.

Az egy lakosra jutó GDP vizsgálatánál bizonyítható, hogy kereseti elmaradásunk nagyobb, mint a gazdasági fejlettségben való lemaradásunk. Magyarországon, a hivatalos árfolyamon mért GDP (1997-ben) 4461 dollár/fő, ez az EU-átlag 20,6 százaléka. A vásárlóerő-paritáson mért mutató lényegesen kedvezőbb, 48,1 százaléka az EU-átlagnak (9875 dollár). A legmagasabb az egy lakosra jutó GDP Luxemburgban és Dániában – hivatalos árfolyamon és vásárlóerő-paritáson egyaránt. A legalacsonyabb Portugáliában: hivatalos árfolyamon több mint kétszerese, vásárlóerő-paritáson mintegy másfélszerese a magyarnak.

A legérdekesebb összehasonlító adat a munkavállalói jövedelem aránya a GDP-n belül. Magyarország nem marad el az EU-országoktól, míg a megtermelt GDP-n belül a munkajövedelmek aránya az EU-átlagban 50,1 százalék, addig a magyar mutató 45,7 százalék. Magasabb, mint a görög, ír vagy olasz hasonló mérőszám.

Az eddig bemutatott béradatok bizonyították, hogy a keresetek bármely vetületét is vesszük számba, elmaradásunk jelentős, ugyanakkor a munkaerőre fordított összeg az EU-átlagának megfelel, csak azt nem a munkavállaló kapja meg, tehát az elvonás mértéke igen magas.

A bérek alacsony szinten tartása senkinek nem érdeke, sem a munkaadónak, sem az országnak. Megelégedett emberekkel könnyebb sikereket, jó eredményeket elérni.

Így nem maradhat

Ugyanakkor a munkaadó érdeke saját és az ország versenyképességének a megőrzése, amelynek egyik útja a termelékenység növelése fejlett technikával, képzett munkaerővel. A másik útja a bérekre rakódó terhek csökkentésének elérése.

Az előrelépés érdekében – akár az EU-hoz való csatlakozás érdekében, vagy attól függetlenül – a reális helyzet megismerésére van szükség. Ennek egyik sarokpontja, hogy bajok vannak az élőmunkához kapcsolódó, az államháztartásba befizetett közterhek felhasználásával. Megkérdőjelezhető a felhasználás hatékonysága, hiszen a befizetések sem a bérekben, sem a juttatásokban nem kerülnek vissza a munkavállalókhoz. Az államnak ebben a kérdésben közvetlen és közvetett felelőssége van. Jelenleg a gazdaság növekedése, a jövedelemtermelő képesség javítása, a felhalmozás kapja a prioritást a bérszínvonallal szemben.

A tisztánlátást segítené elő, ha választ tudnánk adni arra a kérdésre, hogy saját fejlettségünknek, saját közgazdasági környezetünkben, milyen bérarányok és minimálbér felel meg. Azok a törekvések, amelyek az Európai Unió átlagához kívánják felzárkóztatni az országot, irreálisak, még viszonylag hosszabb távon is.

Geiger Tiborné
MGYOSZ

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem