×

Az ILO tevékenysége

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 20. számában (1999. augusztus 15.)

 

Az ENSZ legnagyobb múltra visszatekintő szakosított szervezete az idén 80 éves Nemzetközi Munkaügyi Szervezet, az ILO. E szervezet elsődleges funkciója a munka világának szabályozása, az emberhez méltó munka és munkahelyi viszonyok megteremtése.

 

Az ILO fő funkciója a munka világának szabályozása, az elmúlt években azonban mind több úgynevezett atipikus munkaviszony létesült, s most ezek szabályozása került előtérbe. Ilyen például a részmunkaidős foglalkoztatás, az otthon végzett munka, vagy a nem kellő előkészítettség okán egyelőre le nem zárt, úgynevezett szerződéses munka szabályozása.

A gyermekmunka ellen

A tavalyi és az idei év kiemelt vitatémája a gyermekmunka kérdésköre volt, amely a témában megkötött egyezmény és ajánlás címében már némi közös alapra utaló kompromiszszumként, a gyermekmunka legrosszabb formái elleni fellépés serkentését tűzi ki célul.

Az ILO egy-egy új egyezményt két egymást követő évben, két olvasatban fogad el, így a gyermekmunka témájában első vitája 1998-ban, az egyezmény szövegét véglegesítő ülésszaka 1999-ben volt. Az ILO álláspontjában a legfontosabb pontok a gyermekmunkával kapcsolatban még az egyezménytervezet első olvasatakor kialakultak, ezeket röviden a következőkben foglalhatjuk össze:

  • A partnerek elfogadták, hogy egyidejűleg egyezmény és ajánlás is szülessen.
  • Elfogadták, hogy nem bármiféle foglalkoztatást, hanem a gyermekmunka legrosszabb formáit tiltsák be.
  • Elfogadták, hogy a tiltott körbe a gyermekek kényszersorozása is beletartozik. Különösképpen tiltottak lesznek a gyermekek testi és szellemi fejlődését gátló tevékenységek, például a gyerekek rabszolgasorban tartása vagy szexuális szolgáltatásokra való felhasználása.
  • Elfogadták, hogy a tiltás e területen nem elegendő, megfelelő alternatívát kell kínálni gyermekeknek, munkaadónak, államnak egyaránt, és a gyermekmunkával kapcsolatos társadalmi beállítottságot kell megváltoztatni. Ezt a célt szolgálja az IPEC (International Programme on the Elimination of Child Labour – a gyermekmunka megszüntetésének nemzetközi programja) technikai kooperációs program.

Megállapították ugyanakkor, hogy a gyermekmunka kapcsán érdemi ellentétek és viták nem elsősorban munkaadók és munkavállalók között, hanem egyrészt civil szervezetek és kormányzatok, másrészt az iparilag fejlett országok, valamint a fejlődő országok kormányai között vannak.

Vitapontok

A munkaadói álláspont egyik alapvető eleme, legyen szó bármilyen tervezett norma bevezetéséről, hogy olyan megállapodást, egyezményt kell elfogadni, amely minél több kormányzat által ratifikálható és végrehajtható. A munkaadói oldal az 1999. nyári vita előtt megjelölte azokat a kérdéseket, amelyekről várhatóan kiélezett vita várható. Idesoroltuk:

  • az életkort (a 18 éves határ több ország számára, így például az Egyesült Államok számára is elfogadhatatlannak tűnt, ott ugyanis például a katonai iskolák felvételi korhatára 17 év);
  • az alapoktatáshoz való jog (amely sok ország számára csak jelentős külső források segítségével lenne érvényesíthető);
  • az NGO-k (civil szervezetek) partnerré emelése. (Több kormány és jó néhány szakszervezet számára elfogadhatatlan az egyezmény szövegének azon része, amely a végrehajtást ellenőrző, az adott nemzeti jogrendben konzultációra felkérendő szervezetek közé az NGO-kat is beemeli.) Ez a kérdés a munkavállalói szervezetek egy részét azért aggasztotta, mert féltek, hogy őket országukban majd kihagyják az egyezmény felülvizsgálatából, amennyiben maguk nem foglalkoznak közvetlenül a gyermekmunkával.

A munkarend fogyatékosságai

Az 1999. nyári 87. ülésszak vitái során megállapíthattuk, hogy az ILO-nak nincs kidolgozott megoldási technikája hasonló bonyolult kérdésekre. A felkért munkabizottsági elnök és néha a munkabizottsági alelnökök sem mindig álltak a helyzet magaslatán. Valószínű, hogy az itt követett eljárási rendet nem pozitív példaként, hanem tanulságos akcióként fogják értékelni a későbbiekben, és megpróbálnak a hasonló esetekre az ILO alapelveinek jobban megfelelő vitarendet találni.

A problémák elsősorban nem a munkaadókat, hanem a kormányzatokat érintették. Így nem szerencsés az olyan vitavezetés, amelyben országok, országcsoportok nem egyenlő eséllyel fejthetik ki és védhetik meg álláspontjukat. Nem szerencsés némi erkölcsi nyomással ellenvitafórumot tartani NGO-k szervezésében, az előzetesen megállapított vitaidőponttal egy időben; nem szerencsés napközben átalakítani az ülésezési rendet, és többórás felesleges várakozásra kényszeríteni néhány száz delegátust. Végül aligha követendő, hogy a rossz szervezés miatt mértéktelenül elhúzódó viták késő estig a társadalmi kapcsolatok terhére is eltartsanak.

A tripartizmustól a szociális kontroll felé

Érdekes tendencia volt megfigyelhető az elmúlt években, és különösen az 1999-es 87. ülésszakon. Míg korábban a tripartit módon (munkaadók-munkavállalók-kormányzatok) felépülő ILO fő funkciója a munka világával kapcsolatos szabályozás volt, addig a most tárgyalt két fő kérdésben (gyermekmunka, szülő nők) a frontvonalak nem elsősorban a szociális partnerek között, hanem szimbolikusan fogalmazva észak és dél kormányai között húzódtak. Így a viták java része is a kormányzati képviselők között zajlott le. Az ilyetén vita megfelelő lebonyolítási rendjét ma még keresi az ILO.

Feltűnő változás az is, hogy a korábbi tripartit fórum újabb szereplővel bővült, a 87. ülésszak vitáin markánsan vettek részt civil szervezetek (például a gyermekek jogaiért küzdő egyesületek, különböző emberjogi és gyermekjogi szervezetek stb.). Arra sincs még megfelelő mozgásforma az ILO-ban, hogyan építsék be ennek az új partnernek a részvételét. E tendencia megfigyelése ugyanakkor tapasztalatokkal szolgálhat a jelenleg újraformálódó magyar érdekegyeztetési rendszer számára is. Az említett gondok ellenére – munkaadói megítélés szerint – a konferencia második vitája a gyermekmunka legrosszabb formáinak betiltásáról sikeres volt.

Nem képzelt problémáról van szó, erről tanúskodnak az ILO statisztikái, amelyek szerint minimum 250 millió 5-14 év közötti gyermek dolgozik. Körülbelül 50 százalékuk, mintegy 120 millió gyermek teljes munkaidőben, míg másik fele e sokaságnak kombinálja a tanulást és a munkát. Sok esetben e gyermekek 70 százaléka egészségre káros munkakörben dolgozik.

A magyar munkaadói álláspont fenntartás nélkül megegyezhet a Nemzetközi Munkaadói Szövetségben kialakított, fent vázolt állásponttal. Nem ellentétes értékeinkkel és érdekeinkkel a gyermekmunka legrosszabb formáiról meghozott 1999-es egyezmény mielőbbi ratifikálása.

Magyar részvétel, hazai tanulságok

Az ILO éves közgyűlésein az utóbbi 8 év magyar részvétele kétségtelenül fejlődést mutatott, nem túlzás úgy fogalmazni: a magyar munkaadók megtanulták (és természetesen a munkavállalók is), hogyan működik az ILO. Egyre ritkább, hogy valaki kizárólag protokolláris célból jelenik meg a konferencián, és mind gyakrabban próbálnak a magyar delegátusok és szakértők érdemileg is részt venni a munkában.

Újabb érdemi, minőségi ugrás várható attól, hogy létrejött a Nemzeti ILO Tanács. Mostantól szervezeti kerete is lesz annak, hogy a nyári ülésszakra készülő delegátusok már hónapokkal előbb részt vegyenek egy-egy téma előkészítésében, a magyar álláspont – esetenként valamelyik oldal álláspontjának – kialakításában, és ezzel a munícióval vegyenek részt a genfi munkában. Célszerű lenne, ha egy-egy szakértő témája vitájában kezdettől a végéig részt vehetne, tehát a szakértők közgyűlési tartózkodásának időtartama a vita időtartamához alkalmazkodna, és nem tördelnék, miként ez az idén is történt, olyan rövid időegységekre a kiutazó delegátusok jelenlétét, hogy egy-egy személy vagy a vita elején, vagy a vita végén nem tud részt venni a munkában.

Ugyancsak az ILO Tanács segíthet majd abban, hogy feloldjuk az ellentmondást: a közgyűlési munka szempontjából a szakértői részvétel a fontos, míg a kapcsolatok építését a szervezetek vezetői láthatják el hatékonyan. (A vezetők ugyanakkor ritkán vállalnak huzamos kinntartózkodást, folyamatos részvételt a napi aprómunkában.)

A Nemzeti ILO Tanácsban való együttműködés még egy mozzanata igen fontos, túl az eddig leírtakon. Gondoskodnia kell arról, hogy az elfogadott egyezmények ne maradjanak holt betűk, hanem valóban a gyakorlatban is megvalósuljanak. Ez a Nemzeti ILO Tanács egyik legfontosabb hivatása általánosságban, és a szociális kérdésekért is felelősséget érző munkaadói szervezetek küldetése különösen.

Dr. Szirmai Péter
társelnök, VOSZ

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem