×

A szociális charta

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 20. számában (1999. augusztus 15.)

 

Hosszas, közel nyolcéves előkészítés után Magyarország csatlakozott az Európai Szociális Chartához, miután Őry Csaba, a Szociális és Családügyi Minisztérium államtitkára a múlt hónap elején Brüsszelben átnyújtotta a ratifikációs okmányt az Európa Tanács főtitkárának. Az államtitkár szavai szerint a hivatalos aktus nem valaminek a vége, hanem új folyamat kezdete.

 

Az 1961-ben elfogadott Európai Szociális Charta a világ legkiemelkedőbb jelentőségű szociális egyezménye. A chartát, amely 19 alapvető szociális és gazdasági jogot rögzít, az Európai Unió is elismeri mint a szociális normák alapvető dokumentumát. Az egyezményhez, amelynek betartását szigorú ellenőrzési mechanizmus útján vizsgálják, már a legtöbb európai ország csatlakozott, beleértve a közép-kelet-európai régió államait is.

A magyar ratifikációs okmány átadásának ebből következően igen fontos külpolitikai jelentősége van: az Európai Unió ugyanis néhány éve mintegy belépőjegyként írja elő a szociális charta aláírását a csatlakozni kívánó országok számára. A charta nemzetközi jogi súlya is növekedni látszik, miután a közelmúltban hatályba lépett Amszterdami Egyezmény is a szociális normák alapdokumetumaként említi.

A chartát az Antall-kormány népjóléti minisztere írta alá 1991 decemberében. Ez az aktus a jövőbeni megerősítés szándékát, s egyben azt is jelezte, hogy a magyar jogrend rövidesen megfelel majd az előírásoknak. Az aláírást többéves, folyamatos elemző és jogharmonizációs munka követte, a munkálatokat tárcaközi bizottság koordinálta. A parlament végül az idén júniusban döntött a charta részleges megerősítéséről.

Amit vállaltunk

A ratifikáció során hazánk a 19 cikkből 12-t magára nézve kötelezőnek ismert el, vállalva, hogy az azokban foglalt jogok teljesüléséről rendszeresen beszámol az Európa Tanács illetékes testületének, illetve hogy azokat a charta szigorú ellenőrzési mechanizmusa keretében az európai szakértők megvizsgálhatják. Mint Ôry Csaba államtitkár elmondta: a vállalások teljesítésének elmulasztása miatt ugyan nincsenek külön szankciók, ám az Európa Tanács természetesen nyilvánosságra hozza, ha valamely ország mégsem tudja érvényesíteni a vállalt szociális jogokat. Ennek pedig nemcsak külpolitikai, de jelentős gazdasági következménye is lehet.

Mindezek miatt a magyar fél úgy döntött: ebben a pillanatban csak azon cikkelyeket vállalja, amelyek teljesüléséért valóban felelni tud (a csatlakozási követelmények szerint minimum 10 cikkelyt alá kell írni).

A vállalt pontok a következők:

  1. cikk – A munkához való jog
  2. cikk – Az igazságos munkafeltételekhez való jog
  3. cikk – A biztonságos és egészséges munkafeltételekhez való jog
  1. cikk – Szervezetalakítási jog
  2. cikk – A kollektív alkuhoz való jog
  1. cikk – A dolgozó nők védelemhez való joga
  2. cikk – A pályaválasztáshoz szükséges tájékozódáshoz való jog
  1. cikk – Az egészség védelméhez való jog
  1. cikk – A szociális és egészségügyi segítségre való jog
  2. cikk – A szociális jóléti szolgáltatásokból való részesülés joga
  1. cikk – A család joga a szociális, jogi és gazdasági védelemre
  2. cikk – Az anyák és gyermekek joga szociális és gazdasági védelemre

A listán végigtekintve látható, hogy ezen pontok szinte mindegyikére már hatályban levő jogszabályok vonatkoznak. A magyar állampolgárok számára ezért a ratifikáció gyakorlati változást nemigen hoz. Korántsem mellékes azonban, hogy ezen jogok érvényesülése fölött mostantól európai bírák őrködnek.

A charta ratifikációja a legtöbb pontban pluszköltségeket sem okoz. Kizárólag a 13., a szociális és egészségügyi segítségre való jogról rendelkező passzus az, amely számítások szerint évi mintegy 100 milliós kiadással jár majd, mégpedig azért, mert a dokumentum szövege szerint ezt a jogot a többi aláíró ország nálunk élő polgárainak is élveznie kell.

Ami kimaradt

Nem vállalta Magyarország többek között a tisztességes díjazáshoz való jog érvényesítését. Mint Könczei György, a charta magyar felelőse elmondta, ez a pont azért nem került a ratifikáltak közé, mert a charta ellenőrzési mechanizmusa szerint a jog csak akkor teljesül, ha a minimálbér eléri az átlagbér 67 százalékát. Ezt a mai magyar termelékenységi-jövedelmezőségi viszonyok nem teszik lehetővé.

Ugyancsak anyagi okokra (is) visszavezethető, hogy nem kerülhetett a listára a társadalombiztosításhoz való jog, amely szintén előírja, hogy egymás polgárai számára azonos elbánást, lehetőségeket kell teremteni, s lehetővé tenni a megszerzett tb-jogok csorbítatlan átvitelét a szerződő országok között. Ráadásul e pont alatt az ellenőrzési mechanizmus szerint garantálni kell a munkanélküli-ellátások folyamatos emelését, ami alapvetően ellentétben áll a kormány szándékaival.

A kimaradt pontok között van a 18. cikkely, amely a Más szerződő fél területén való vállalkozás joga címet viseli, s gyakorlatilag a szerződő országok közötti szabad munkaerő-áramlásról szól. Ezt azért nem lehetett most elfogadni, mert miként Könczei György fogalmazott: „a magyar jogrend még nem igazán idegenvállalkozás-barát". Nyilvánvaló azonban, hogy a jogrend mellett ma még a gazdaság sem kellően felkészült olyan fokú liberalizációra, ami ezt lehetővé tenné.

Vannak mindezek mellett olyan pontok is, amelyek teljesítését ugyan most még nem vállalta az ország, de várhatóan a közeljövőben már megteheti. Ilyen a 7. cikkely, amely a gyermekek és fiatalok védelemhez való jogát rögzíti, illetve a 15. cikkely, amely a fizikailag vagy szellemileg fogyatékos személyek szakmai képzésre, rehabilitációra és a társadalomba történő újra beilleszkedésre vonatkozó jogait fogalmazza meg.

Ez utóbbi, a fogyatékosokról szóló szabály a hatályos törvény szerint akár vállalható lett volna, hiszen a jogszabály számos, a chartában is szereplő előírást tartalmaz. Ugyanakkor a fogyatékos emberek középületekbe való bejutása, közlekedése ma még nem megoldott. A charta magyarországi felelőse reméli, hogy egy-két éven belül e körülmények javulnak annyit, hogy a 15. cikkelyt is ratifikálhassák.

Ugyancsak a közeli jövőben várható, hogy hazánk vállalja a 10., a szakmai képzéshez való jogról szóló cikkely garantálását. Könczei György szerint ez lehet az a cikkely, amit a leghamarabb aláírnak a most kihagyottak közül. Vélhetően hosszabb időtávban kerülhet csak sor a 19. cikk elfogadására. Ez a bevándorló munkások és családjuk védelemre és segítségre való jogát rögzíti, meglehetősen széles spektrumban, az utazástól, az egészségügyi és szociális ellátásokon túl a közigazgatási eljárásokig.

A jövő

Mint látható, a nem vállalt kötelezettségek egy részének érvényesítése komoly gazdasági hatásokkal jár, ám világos az is: az európai uniós csatlakozáshoz közeledve a legtöbb cikk nem lesz megkerülhető. A ratifikációval a kormány vállalta, hogy a jövőben folyamatosan dolgozik újabb és újabb jogok garantálásán. A cél az, hogy néhány éven-évtizeden belül a magyar állam az Európai Szociális Chartában rögzített mind a 19 jog maradéktalan megvalósulásáért garanciát tudjon vállalni.

T. É.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem