×

A helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárása I.

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 20. számában (1999. augusztus 15.)

 

Az idei természeti katasztrófák csak tetézték egy sor önkormányzat amúgy is súlyos anyagi gondjait. Többrészes összeállításunk áttekinti a csődhelyzetbe került önkormányzatok helyzetét rendező jogi szabályozást, s ismerteti a gyakorlati tapasztalatokat.

 

Európában először

Az Országgyűlés több mint három éve – 1996 márciusában – fogadta el a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló 1996. évi XXV. törvényt (a továbbiakban Törvény), amely Európában kuriózumnak minősül, mivel kontinensünk egyetlen országában sincs hasonló jogszabály. A nyugat-európai országok jogrendszerében ugyanis az önkormányzati likviditási hiány, a fizetésképtelenség vagy a csődhelyzet jogilag, gazdaságilag és gyakorlatilag szinte kizárt. A hozzánk hasonló helyzetben lévő országok (pl. Lengyelország, Csehország és Szlovákia) – az önkormányzatoknak biztosított széles gazdálkodási szabadság mellett – elégségesnek tartották a helyi és a központi ellenőrzés rendszerét. Más országokban pedig vagy nagyon kicsi az önkormányzatok mozgástere (pl. Észtországban), ami miatt eleve ki sem alakulhat a vállalkozási tevékenység miatti fizetésképtelenség, vagy még az önkormányzatiság alapelveit, alapintézményeit sem dolgozták ki (pl. Ukrajnában).

Amerikai minta

Európai gyakorlat híján az Egyesült Államok csődtörvénye – amely nem büntető, hanem rehabilitáló céllal fél évszázada rendezi a jogi és magánszemélyek önkéntes csődjét – szolgáltatta a szabályozási tapasztalatokat a hazai jogalkotóknak. Az Egyesült Államok e jogszabályának hatályát ugyanis 1978-ban a helyhatóságokra is kiterjesztették. Ennek oka az volt, hogy New York városa 1975-ben kis híján pénzügyileg ellehetetlenült, ugyanis jó hírnevére támaszkodva, kevés adatszolgáltatással juthatott hosszú távú forrásokhoz, amelyeket a bankok, biztosítótársaságok és egyéb intézményi befektetők készségesen utaltak, azonban a város a kibocsátott kötvényei kamatát nem tudta törleszteni. Az ügy felszínre hozta a nagy adóbevétellel rendelkező városok csődkérdését.

Magyar sajátosságok

Az adósságrendezésre vonatkozó törvény előkészítése során az Egyesült Államok jogi szabályozásának több elemét figyelembe lehetett venni – így például a csődeljárás megindításának önkéntességét, az önkormányzatok felszámolásának tilalmát -, ugyanakkor tekintettel kellett lenni a magyar helyhatóságok sajátosságaira is. E sajátosságok nem tették lehetővé például az amerikai bírói gyakorlat átvételét, akik az eljárás során az önkormányzattal szemben drákói intézkedéseket rendelhetnek el (létszámleépítés, adóemelés, szolgáltatásmegvonás).

Gazdálkodási liberalizmus

Magyarországon az adósságrendezés speciális szabályozására alapvetően azért volt szükség, mert a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény rendkívül liberálisan állapította meg a helyhatóságok gazdálkodási jogosítványait. A rendszerváltást követő politikai és társadalmi körülmények között e – kétségtelenül demokratikus – szándék érthető volt, az azóta eltelt csaknem tíz év tapasztalata alapján azonban elmondható, hogy e nagyfokú liberalizmus „túlkapásokhoz" vezethet az önkormányzatoknál. Ennek oka, hogy Magyarországon a helyhatóságok képviselő-testületei – az alkotmányban is rögzített önkormányzati autonómia révén – kizárólag a választópolgároknak felelnek a gazdasági döntések megalapozottságáért, azonban e felelősség – más európai országokkal ellentétben – csupán deklarált óhaj, a gyakorlatban sajnos még nem működik.

Felelőtlen gazdálkodás

Mit jelent az önkormányzatoknál a jog által megteremtett gazdálkodási „liberalizmus"? Az önkormányzati törvény lehetővé tette, hogy a helyhatóságok önként vállaljanak feladatokat, hitelt vegyenek fel, kezességet vállaljanak, és vállalkozhassanak. E jogszabály ugyan megállapít néhány korlátot is (például a hitel és a kötvény fedezete nem lehet állami hozzájárulás, önkormányzati törzsvagyon, a gazdasági társaságban részt vevő önkormányzatnak a társaság tartozásaiért való felelősség mértéke nem haladhatja meg a vagyoni hozzájárulást stb.), néhány gyakorlati példa azonban már az első – az 1990-94 közötti – választási ciklus során arra utalt, hogy egyes önkormányzatok nem minden esetben vették figyelembe, hogy a vállalkozások, túlzott beruházások veszélyeztetik a kötelező feladatok ellátását. Így fordulhatott elő például, hogy egy alig több mint ezerfős település önkormányzata készfizető kezességet vállalt egy külföldi vállalkozó cipőüzemének létesítéséhez, majd annak nyilvánvaló eredménytelenségét látva magára vállalta még a dolgozók bérének a kifizetését is.

Sajátos csődhelyzet

Megjegyzendő, hogy a jogalkotó már az önkormányzati törvény megalkotása során számolt azzal, hogy a helyi gazdasági döntések esetleges megalapozatlansága a települések egy részénél fizetésképtelenséget eredményezhet, ezért a törvényben már rendelkezett arról, hogy „az önkormányzat fizetésképtelenné válását a hitelezők kérelmére a bíróság állapítja meg". Ahhoz, hogy az önkormányzatok fizetésképtelensége esetén a bíróságok az önkormányzati törvényben foglaltaknak megfelelően el tudjanak járni, szükséges volt az önkormányzatok működésének sajátosságait is figyelembe vevő eljárási rend kialakítása. A gazdasági társaságok felszámolására, csődeljárására vonatkozó jogszabályokat ugyanis nem lehetett egyszerűen kiterjeszteni a helyi önkormányzatokra. Az eltérő jogi szabályozást az a különbség indokolta, hogy az önkormányzatok törvényben meghatározott kötelező feladatot látnak el, amelyekhez rendszeres bevételhez jutnak – nem úgy, mint a gazdasági társaságok a szabadon elhatározott gazdasági tevékenységük során -, továbbá, hogy a lakossági szolgáltatások biztosításának kötelezettségéből adódóan az önkormányzatok nem számolhatók fel jogutód nélkül.

A jogszabály létrehozásának körülményei

E helyzetet felismerve a kormányzati szerveknél 1994-ben hosszas jogszabály-előkészítő munka kezdődött meg, a téma ugyanis mind szakmai, mind politikai értelemben intenzív érdeklődést váltott ki. A mielőbbi parlamenti döntést egyébként az is indokolta, hogy 1995 végére néhány önkormányzat – köztük egy város – a kellően át nem gondolt gazdálkodás miatt a tényleges és tartós fizetésképtelenség állapotába került.

Veszélybe került önkormányzati feladatok

A megalapozatlan hitelfelvétel, kötelezettségvállalás, a beruházási költségek jelentős túllépése, a veszteséges vállalkozási tevékenység odáig vezetett, hogy a minimális szinten sem tudták biztosítani a kötelező önkormányzati feladatok ellátását. Előfordult, hogy az önkormányzatok hitelezői – jogerős bírósági határozat alapján, inkasszó útján – még a folyósítás napján „leemelték" a költségvetési elszámolási számlán megjelent összes központi költségvetési támogatást. Mindezek eredményeként akadt olyan település, ahol a pedagógusok, a munkanélküliek több hónapig a munkabérnek, illetve a jövedelempótló támogatásnak csak a felét, harmadát kapták meg, elmaradt továbbá a közüzemi számlák kifizetése, így a település utcáin még a közvilágítás sem üzemelt.

Megalapozatlan fejlesztések

E felsorolás vélhetően szemléletesen érzékelteti a valóban rendkívüli körülményeket. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy e helyzetet előidéző önkormányzati döntések is „rendkívüliek" voltak. A teljes fizetésképtelenséget leggyakrabban az anyagi lehetőségeket figyelmen kívül hagyó fejlesztések okozták. Akadt olyan település, amelynél a felhalmozási kiadások részaránya meghaladta az 50 százalékot, pedig ez az arány még a legkedvezőbb önkormányzati pozíciót biztosító években is alig közelítette meg országos átlagban a 20 százalékot. Az egyik kisközség például a folyamatosan csökkenő gyereklétszám ellenére monumentális méretű iskolát és tornatermet épített.

Néhány település a „vállalkozó" típusú önkormányzati modellt helyezte előtérbe: egy kisközség például – a falusi turizmus jövőjében bízva – panzió építésébe kezdett, azonban a megvalósításhoz felvett hiteleket már nem tudta törleszteni. Két településnél az is előfordult, hogy a polgármester fiktív testületi határozattal vett fel hitelt, illetve vállalt készfizető kezességet. Érdekességként megjegyzendő, hogy e – minden gazdasági racionalitást nélkülöző – gazdasági döntések közül mindössze három esetben indult büntetőeljárás, amelyből egy zárult személyes felelősségre vonással. A helyzetet színesíti, hogy az egyik településnél a bíróság elrendelte a polgármesteri tisztség megszüntetését, azonban a tisztségéből menesztett polgármester mindezek ellenére indult az ezt követően kiírt időközi választásokon, ahol szerencsére már nem ismétlődött meg az előző választási eredmény.

Hiányzó gazdálkodási fegyelem

A negatív példák sorát még lehetne folytatni, így a gyakorlati tapasztalatok alapján megalapozottan állítható: a fizetésképtelen helyzetbe került önkormányzatok a gazdálkodási fegyelem terén a minimális követelményeknek sem tettek eleget, hiányoztak az alapvető számviteli szabályzatok, néhány esetben még könyvelés sem folyt, nem volt vagyonleltár, szervezeti és működési szabályzat.

Túlélési esély

Az előzőekben bemutatott – elemi likviditási gondokkal küzdő – önkormányzatok számára az egyetlen megoldást a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló törvény elfogadása jelentette. Ezt az állítást igazolja, hogy a Törvény 1996. márciusi elfogadását követően néhány település „ugrásra készen" várta a júniusi hatálybalépés időpontját, és szinte azonnal előterjesztették az eljárás megindítása iránti kérelmüket, nehogy időt veszítsenek a bíróságok nyári szabadságolása miatt.

Az adósságrendezési eljárás lényege

Az adósságrendezési eljárás bemutatása előtt fontos hangsúlyozni – a helyi önkormányzatok szemszögéből tekintve – annak lényegét. Olyan folyamatról van ugyanis szó, amelynek időtartama alatt biztosított az alapvető lakossági közszolgáltatások ellátása, azonban az önkormányzatok gazdálkodási jogosítványai – a hitelezők érdekeinek védelme miatt – erősen korlátozottak (nincs lehetőség például további megalapozatlan kötelezettségvállalásra, a meglévő vagyontárgyak elidegenítésére, beruházások megvalósítására).

A Törvény elfogadását és az első eljárások megindítását követően egyébként el kellett oszlatni azokat az illúziókat, amelyek alapján sokan abban bíztak, hogy az önkormányzatok korábbi fedezetlen kötelezettségvállalásaiért majd a kormány helytáll. Fontos hangsúlyozni, hogy a hitelezői igények kielégítése kizárólag a Törvényben meghatározott önkormányzati vagyontárgyakból történhet, amelynek eredményeként az eljárás befejezésével a bejelentett követelésektől – akár azok csak részleges kielégítése útján is – megszabadul az önkormányzat.

Az adósságrendezési eljárás könnyebb megértése érdekében néhány alapvető fogalom tisztázása is szükséges.

Adósságrendezés

Alapvető fontossággal bír, hogy mit értünk adósságrendezés alatt. A Törvény értelmében az adósságrendezés az adósságrendezési eljárásnak az a szakasza, amely a bíróság adósságrendezést megindító végzésének a Cégközlönyben való közzétételével kezdődik.

A kérelemnek a bírósághoz történő benyújtásával tehát megindul ugyan az adósságrendezési eljárás, azonban maga az adósságrendezés – amelynek kezdetéhez különböző jogkövetkezmények fűződnek – a Cégközlönyben való közzététellel indul. Mindez azt jelenti, hogy a kérelem bírósági vizsgálatának időszakában az önkormányzat még teljes mértékben gyakorolhatja a jogait, azonban a Cégközlönyben történő közzétételt követően ezt már csak korlátok között teheti.

Alanyi hatály

A Törvény alanyi hatálya a helyi önkormányzatokra terjed ki. A jogszabály előkészítése és alkalmazása során alapvető problémaként merült fel, hogy az adósságrendezési eljárás szabályai kiterjeszthetők-e a kisebbségi önkormányzatokra. A nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló törvény kétféle kisebbségi önkormányzatot különböztet meg, nevezetesen a helyi kisebbségi önkormányzatot (amely a települési önkormányzaton belül néhány kisebbségi képviselő által alakított szervezet), illetve a kisebbségi települési önkormányzatot, ami tulajdonképpen helyi önkormányzat (csak a képviselők több mint a fele tartozik valamely kisebbséghez). E különbség révén az utóbbi – mint helyi önkormányzat – természetesen az adósságrendezési törvény hatálya alá tartozik, nem folytatható azonban le ilyen eljárás a helyi kisebbségi önkormányzatok, illetve az országos kisebbségi önkormányzatok ellen.

Hitelezők

Az adósságrendezési eljárás fontos szereplői a hitelezők. Kit tekint a Törvény hitelezőnek? Az adósságrendezési eljárás iránti kérelem bírósági vizsgálatának időszakában gyakorlatilag mindenki hitelezőnek minősül, akinek vagyoni követelése van az önkormányzattal vagy annak költségvetési szervével szemben.

Egészen megváltozik a helyzet azonban akkor, amikor megindul az adósságrendezés. Az adósságrendezés szempontjából ilyenkor csak az tekinthető hitelezőnek, aki a Cégközlönyben történt közzétételt követő 60 napon belül hitelezőként bejelentkezik a pénzügyi gondnoknál. A Törvény szerint tehát szétválik a hitelezői csoport. Az egyik csoportba tartoznak, akik bejelentkeznek az eljárásban hitelezőként (az ő követelésüket fogja a pénzügyi gondnok megvizsgálni). Emellett lesz egy másik kör, akik nem jelentkeztek be hitelezőként, ám hitelezői mivoltukat csak az adósságrendezés szempontjából veszítik el, a követelésük megmarad, de annak érvényesíthetőségére csak az eljárás befejezését követő két év elteltét követő újabb eljárás során van mód.

Az adósságrendezésbe vonható vagyon

A hitelezőknél maradva fontos kérdés, hogy miből történik a hitelezői igények kielégítése? A törvény értelmében „adósságrendezésbe vonható vagyon: törvényben meghatározott forgalomképtelen törzsvagyon feletti, valamint a hatósági feladatok és az alapvető lakossági szolgáltatások ellátásához szükséges vagyon feletti vagyonrész. Az adósságrendezésbe vonható vagyon forgalomképes". Nem képezheti tehát az egyezség, illetve a bírósági vagyonfelosztás tárgyát például a polgármesteri hivatal, a kötelező feladatok ellátását szolgáló intézmények – iskola, óvoda épülete -, a közművek, továbbá – a Törvény értelmében – az állam tulajdonából az önkormányzat tulajdonába került lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek. A vonatkozó jogi szabályozás és az ésszerűség az adósságrendezésbe bevonható vagyontárgyak körét egyértelműen meghatározza, így az adósságrendezési eljárások során eddig csak egyetlen alkalommal fordult elő az önkormányzat túlkapása ezen a téren: az egyik település képviselő-testülete ugyanis forgalomképtelenné nyilvánította az idegenforgalmi célokat szolgáló vízi létesítményét. Ezt az intézkedést az érintett hitelezők természetesen sérelmezték (mivel ez volt a legértékesebb vagyontárgy), és az eljáró bíróság a vagyonfelosztás során – éppen a hitelezői érdekek védelme miatt – figyelmen kívül hagyta az önkormányzat kifogásolt döntését.

Pénzügyi gondnok

Az adósságrendezési eljárásban közreműködők közül részletesen szükséges szólni a pénzügyi gondnokról. Az eljárások kezdete előtt az érintett polgármesterek – a csődhelyzet helyi politikai hatásán túlmenően – leginkább a pénzügyi gondnoktól rettegnek.

Az adósságrendezések tapasztalatai azonban azt mutatják, hogy a pénzügyi gondnokok rendszerint korrekt szakmai kapcsolatot alakítottak ki az önkormányzatokkal, s az eljárásban inkább a segítő-közreműködő szerepük érvényesül. Bár meg kell azt is jegyezni, hogy néhány esetben a bíróságok által kijelölt pénzügyi gondnok nem ismerte kellően az önkormányzati gazdálkodásra vonatkozó szabályokat. Ennek az az oka, hogy a Törvény végrehajtási rendelete – a 95/1996. (VII. 4.) Korm. rendelet – alapján a pénzügyi gondnokok névjegyzéke a felszámolói névjegyzékben szereplő, és további meghatározott kritériumokkal rendelkező társaságokból állt össze, akik kiváló ismerői ugyan a gazdasági társaságokra vonatkozó szabályozásnak, azonban az önkormányzati szféra sajátosságainak ilyen mélységű ismeretével már nem minden esetben rendelkeznek.

A pénzügyi gondnok feladatai

A pénzügyi gondnok – amellett, hogy elsősorban segíti a helyi önkormányzatot az egyezség létrehozásában, illetőleg ennek hiányában lebonyolítja a vagyon bírósági felosztásának sok esetben bonyolult, számtalan feladattal járó szakaszát – a hitelezők érdekében felügyeli is a helyi önkormányzat gazdálkodását az adósságrendezés során. A pénzügyi gondnok konkrét feladatai közül a legfontosabbak a következők:

  • áttekinti az önkormányzat gazdálkodását, és feltárja, hogy milyen okok vezettek az adósságrendezés megindításához,
  • tanácskozási joggal részt vesz a képviselő-testület és a bizottságok nyilvános és zárt ülésén,
  • az adósságrendezéssel kapcsolatban előterjesztést tehet, amelyet a képviselő-testület vagy bizottság köteles soron kívül tárgyalni,
  • kezdeményezi a helyi önkormányzat esedékessé vált követeléseinek behajtását, tájékoztatja a hitelezőket az önkormányzat vagyonával, valamint az eljárással kapcsolatban,
  • az adósságrendezés megindításának időpontjától számított 90 napon belül az általános hatáskörű bíróság előtt a helyi önkormányzat nevében keresettel megtámadhatja az önkormányzatnak és költségvetési szervének az eljárás kezdő időpontját megelőző egy éven belül és azt követően megkötött szerződését vagy más jognyilatkozatát, ha annak tárgya a helyi önkormányzat vagyonából történő ingyenes elidegenítés, kötelezettségvállalás vagy harmadik személy javára feltűnően aránytalan értékkülönbözettel megkötött visszterhes jogügylet.

A pénzügyi gondnok jogköre

A pénzügyi gondnok funkcióihoz kapcsolódnak a tisztséget betöltő személy jogosítványai és kötelezettségei is. A pénzügyi gondnok feladat- és hatásköre részben a gazdálkodó szervezetek csődeljárásában közreműködő vagyonfelügyelőhöz, részben pedig a felszámolások során eljáró felszámoló feladat- és hatáskörére emlékeztet. Az adósságrendezési egyezség létrehozásában a pénzügyi gondnoknak nagyobb a szerepe, mint a gazdálkodó szervezeteknél a csődegyezség létrejöttében a vagyonfelügyelőnek. A pénzügyi gondnok ugyanis az adósságrendezési bizottságon keresztül részt vesz a reorganizációs program és az egyezségi javaslat elkészítésében, míg a vagyonfelügyelő a gazdálkodó szervezetnél a program és az egyezségi javaslat megtárgyalásán részt vesz ugyan, de azok kidolgozásában nem működik közre. A pénzügyi gondnoknak a gazdálkodó szervezetek felszámolójához képest viszont korlátozottabb a hatásköre, például nem veszi át az önkormányzatnál a munkáltatói jogok gyakorlását.

A pénzügyi gondnok egyébként a gazdálkodással összefüggő ellenőrzési funkcióját részben azáltal is gyakorolja, hogy a képviselő-testületi ülésre készült költségvetést érintő előterjesztésekhez csatolni kell a véleményét. Amennyiben a pénzügyi gondnok érvelése nem győzi meg a képviselő-testületet, s az a pénzügyi gondnok által rossznak tartott gazdasági döntést hoz, úgy a gondnoknak lehetősége van arra, hogy azt megvétózza, mégpedig olyan módon, hogy megtagadja a kötelezettségvállalások és kifizetések teljesítéséhez szükséges ellenjegyzést.

Kifogás a pénzügyi gondnok intézkedése ellen

A Törvény az adósságrendezés résztvevői számára lehetővé teszi, hogy a tudomásszerzéstől számított 8 napon belül kifogással éljenek a bíróságnál a pénzügyi gondnok jogszabálysértő intézkedése vagy mulasztása ellen. A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy – az előzőekben említett vétójog ellenére – az önkormányzatok elégedettebbek a pénzügyi gondnokok tevékenységével, mint a hitelezők. A bíróság előtti kifogások ugyanis valamennyi esetben ez utóbbi féltől származtak.

A hitelezői sérelmek többségét a bíróságok egyébként megalapozatlannak találták. Ez alól egyetlen kivételt kell megemlíteni, amikor is az eljáró pénzügyi gondnok olyan egyezségi javaslatot készített, melyben egy-egy hitelezői csoporton belül is különbséget tett a kielégítés mértékében, továbbá előfordult, hogy az egyes hitelezőknek felajánlott vagyon értéke magasabb volt, mint a követelés összege. Ebben az esetben a pénzügyi gondnok által elkövetett hiba olyan mértékű volt, amely – annak ellenére, hogy a hitelezők egyezséget kötöttek – bírósági vagyonfelosztást tett szükségessé.

A pénzügyi gondnok díja

A pénzügyi gondnok az éves költségvetési törvényben meghatározott díjazásban részesül a tevékenységéért. Ennek öszszegéről – a jelenleg érvényes 600 000-2 500 000 forint közötti értékhatárban – a bíróság dönt, folyósítása pedig a központi költségvetésből történik. A bíróságok a díjazás megállapítása során figyelembe veszik a pénzügyi gondnok által végzett munka mennyiségét, minőségét, a hitelezők számát, a felosztandó vagyontömeg volumenét stb. Ennek eredményeként az egyszerűbb eljárások során jellemzően 1 500 000 forint körüli, a bonyolultabb, összetettebb esetekben pedig a maximális – 2 500 000 forint – összegű díjról döntöttek. A pénzügyi gondnok tevékenysége során felmerült költségeket (pl. utazás, hiányzó vagyonkataszter elkészítése, fénymásolás és egyéb ügyviteli költségek stb.) az érintett önkormányzat finanszírozza.

Deli Erika
Az eddigi eljárások jellemzői
Az alábbiakban rövid összegzést adunk az eddigi eljárások tapasztalatairól. A törvény hatálybalépése óta eltelt három évben 13 adósságrendezési eljárás indult, melyből 7 1996-ban, 1 1997-ben, 1 1998-ban, 4 pedig 1999-ben kezdődött.

Az érintett települések között egy város és egy nagyközség található, a többi önkormányzat jellemzően 1000-2000 fős lélekszámú kisközség. Az 1996-98 között indult eljárások már befejeződtek, jelenleg az 1999-ben indult eljárások vannak folyamatban. Az eljárásokat egyébként valamennyi esetben az érintett önkormányzatok kezdeményezték, a hitelezők tehát türelmesebbnek bizonyultak. A leginkább jellemző, hogy az önkormányzatok beruházói, kivitelezői, szállítói hiteltartozása már oly mértékű volt, amelynek reális időtartamon belüli teljesítésére még átütemezéssel vagy részletfizetéssel sem láttak lehetőséget.

Kizárólag banki hiteltartozás miatt még nem indult eljárás, ugyanis a bankoknak sokkal inkább érdeke a hitelek átütemezése, mint hogy az adósságrendezés keretében – az egyébként nem minden esetben valóban forgalomképes – önkormányzati ingatlanokból elégítsék ki a követeléseiket.

A hitelezők számát, elfogadott követelésük összegét és azok kielégítésének mértékét – az eddig lezárult 9 eljárás adatai alapján – az alábbi táblázat szemlélteti:

Önkormányzat Hitelezők száma Hitelezői tőkekövetelés (E Ft) Kamatkövetelés (E Ft) Hitelezők kielégítése a tőkekövetelés %-ában
1. 35 163 000 - 6
2. 4 63 000 16 000 100
3. 23 40 000 5 600 100
4. 3 9 840 15 464 48
5. 10 25 200 225 100
6. 7 25 100 2 500 100
7. 23 62 000 - 100
8. 31 346 000 - 66
9. 3 13 434 500 100

A táblázat utolsó oszlopa a hitelezői követelések érvényesítésére vonatkozóan biztató adatokat mutat, meg kell azonban jegyezni, hogy a 100 százalékos kielégítés rendszerint kisebb részben készpénzzel és értékpapírokkal, nagyobb részben pedig kevésbé mobilizálható ingatlanokkal (pl. építési telkekkel, külterületi szántókkal, erdőkkel) történt.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem