×

Az önkormányzati rendeletalkotásról

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. június 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 18. számában (1999. június 15.)

 

Az önkormányzat tevékenységének fontos területe a rendeletalkotás. Ehhez képest sok településen hiányoznak vagy alacsony színvonalúak a helyi jogszabályok. Cikkünk áttekinti a jogalkotáshoz szükséges legfontosabb ismereteket.

 

Az önkormányzati rendeletek a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény alapján jogszabálynak minősülnek, és mint ilyenek, kötelezettségeket, illetve jogokat állapíthatnak meg az állampolgárokra vonatkozóan is. A jogalkotásról szóló törvény még a rendszerváltás előtt született, s ez az egyik alapvető oka, hogy nem képes eleget tenni a megváltozott körülményeknek, s az utóbbi tíz évben megszületett jogszabálytömeg sokszor az alapvető jogalkotási minimumkövetelményeknek sem tesz eleget. Mindazok a problémák, amelyek az Országgyűlés és a központi közigazgatás által alkotott jogszabályokat jellemzik, talán még hangsúlyosabban jelentkeznek az önkormányzati rendeleteknél. A helyhatóságoknál ritkán kerül sor normaalkotásra, és a helyi közigazgatásban dolgozó köztisztviselői állomány jelenős fluktuációja miatt a rendeletek megalkotói és szövegezői nem tudják elsajátítani az alapvető jogalkotási ismereteket. Ráadásul a jogalkotást ma csak a gyakorlatban lehet megtanulni, semmilyen képzési vagy továbbképzési forma nem hivatott a jogalkotók pallérozására.

Az önkormányzatok rendeletalkotására vonatkozó kereteket az alkotmány, illetve a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. (Ötv.) adja meg.

Az alkotmány 44/A §-ának (2) bekezdése szerint "a helyi önkormányzat a feladatkörében rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb szintű jogszabállyal". Az Ötv. 16. §-ának (1) bekezdése pedig előírja, hogy "a képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot".

Az előbbi törvényi rendelkezésekből kitűnően a helyi önkormányzatok rendeletalkotási joga két területen áll fenn: egyrészt törvény által nem szabályozott társadalmi viszonyokra vonatkozóan úgynevezett eredeti jogalkotói hatáskört gyakorolnak, illetve törvény felhatalmazása alapján úgynevezett származékos jogalkotói hatáskörükben végrehajtási szabályokat alkothatnak.

Származékos jogalkotás

A származékos jogalkotói hatáskör gyakorlása kevesebb problémát vet fel, hiszen a felhatalmazó jogszabály minden esetben meghatározza, hogy az önkormányzat milyen társadalmi viszonyokat szabályozhat a rendeletében, és a szabályozás tárgykörében mekkora az önkormányzat mozgástere.

Az Országgyűlés általában azokban a kérdésekben ad felhatalmazást a helyi önkormányzatoknak, ahol a helyi viszonyok ismerete és azok figyelembevétele elengedhetetlen a szabályozás során, és a központi közigazgatásnak nem fűződik érdeke az egységes rendezéshez. Ugyanakkor, mivel az önkormányzati rendelet nem lehet ellentétes a nála magasabb szintű jogszabállyal, a felhatalmazó jogszabályban rendezett kérdések egyértelmű kereteket adnak a helyi szabályozáshoz.

Jogalkotási kötelezettség

A származékos rendeletalkotás az esetek nagy részében nemcsak joga, hanem kötelessége is az önkormányzatoknak, hiszen részletszabályok megalkotására kapnak felhatalmazást. Amennyiben a helyi önkormányzat nem tesz eleget e kötelességének, és nem alkotja meg a rendeletét, vagy a rendeletében nem tér ki minden szabályozandó tárgykörre, törvénysértést követ el. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 49. §-ának (1) bekezdése szerint, ha az Alkotmánybíróság hivatalból, illetőleg bárki indítványára azt állapítja meg, hogy a jogalkotó szerv elmulasztotta a jogszabályi felhatalmazásból származó jogalkotási feladatát és ezzel alkotmányellenességet idézett elő, határidő megjelölésével felhívja feladatának teljesítésére a mulasztást elkövető szervet.

Jogalkotási lehetőség

Vannak olyan törvények is, amelyeknél csupán lehetőség a rendeletalkotás, de az önkormányzat döntésén múlik, hogy él-e a felhatalmazással. Ilyen például a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény, amely az önkormányzatra bízza, kíván-e élni az adóztatás jogával, s megalkotja-e az ehhez szükséges helyi rendeletet.

A főváros és a fővárosi kerületek esetében mindig az alapjogszabály határozza meg, hogy rendelkezései végrehajtására a közgyűlés, illetve a kerületi képviselő-testület alkothat-e rendeletet. Jogalkotási felhatalmazásra a fővárosi önkormányzat rendelete is jogosult: a közgyűlés feladatkörében alkotott rendelet végrehajtása érdekében felhatalmazást adhat a kerületi képviselő-testületnek a rendeletalkotásra. Az e tárgykörben alkotott kerületi rendelet azonban nem terjeszkedhet túl a fővárosi közgyűlés rendeletében foglalt felhatalmazáson. A kerületi képviselő-testület rendelete nem lehet ellentétes a közgyűlés rendeletével sem.

Eredeti jogalkotás

Az önkormányzatok eredeti jogalkotó hatáskörében elfogadott rendeletek az előzőeknél sokkal több gondot okoznak mind a jogalkotónak, mind pedig az önkormányzati rendeletek felett normakontrollt gyakorló Alkotmánybíróságnak. Ebben a körben ugyanis olyan viszonyokat szabályoz az önkormányzat, amelyekre nem terjedt ki a központi jogalkotás jogalkotói szándéka.

Nehéz azonban eldönteni, hogy miért nem született az adott kérdésben törvény. Lehet, hogy szándékában áll az Országgyűlésnek egységesen szabályozni a területet, de idő hiányában vagy más okból még nem került sor a szabályozásra. Ilyenkor az önkormányzat eredeti módon alkotott rendeletét automatikusan hatályon kívül helyezi az ugyanabban a tárgyban később megjelent jogszabály. Lehet, hogy azért nem szabályoz valamit törvénnyel a központi jogalkotó szerv, mert az adott kérdést meg kívánja hagyni az önkormányzatok jogalkotási kompetenciájában. De az is elképzelhető, hogy azért maradt szabályozatlan a terület, mert bármilyen jogalkotás sértené a magánszférához való jogot, és tudatos volt a szabályozás elmaradása. Ma az önkormányzati rendeletalkotás legnagyobb problémája, hogy az önkormányzatok nem tudják eldönteni, hogy milyen területek képeznek úgynevezett jogon kívüli szférát, s melyek azok az életviszonyok, amelyek szabályozhatók, de szándékosan maradtak ki a törvényalkotás folyamatából.

Szabályozható életviszonyok

Maga a szabályozandó tárgykör meghatározása is nehéz, hiszen figyelemmel kell lenni arra, hogy az adott kérdéssel kapcsolatos területekre vonatkozik-e valamilyen központi szabályozás. Amennyiben az adott tárgykörben van szabály, célszerű azt vélelmeznie az önkormányzatnak, hogy a jogalkotó a szabályozásban foglalt mértékig akarta rendezni az adott életviszonyt.

Bonyolítja a helyzetet, hogy a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény nemcsak a törvényeknek biztosítja a felhatalmazási jogot, hanem a törvényerejű rendeleteknek és a kormányrendeleteknek is, és sem az alkotmány módosítása, sem az Ötv. nem visszaható hatályú. Ez azt jelenti, hogy még az utóbbi évtizedben jellemző elképesztő mértékű jogszabály-infláció mellett is lehetnek hatályban olyan törvényerejű rendeletek és kormányrendeletek, amelyek a szabályozandó kérdésre vonatkoznak.

A 12/1992. (III. 25.) AB határozatban az Alkotmánybíróság rámutatott arra, hogy az Ötv. 16. §-a (1) bekezdésének alkalmazása során "törvény" alatt az alkotmányosan kibocsátott országos szintű jogszabályokat kell érteni. Alkotmányosan kibocsátottnak számít az a jogszabály, amely a megalkotásának időpontjában szabályozhatta azt a tárgykört, amelyre vonatkozott. Tehát nemcsak törvény, hanem az alkotmányosan kibocsátott országos szintű normával lefedett társadalmi viszonyok sem szabályozhatók önkormányzati rendeletben. Figyelemmel kell lenni e körben azonban arra is, hogy meghatározott tárgykörökben csak törvényben lehet rendelkezni, így körültekintően kell eljárni akkor is, ha "nincs törvényi szabályozás".

Döntéshozatal

A rendeletalkotási eljárásra vonatkozóan meglehetősen szűkszavú a törvényi szabályozás. Az Ötv. 15. §-ának (1) bekezdése szerint minősített többség szükséges a rendeletalkotáshoz. A minősített többséghez a megválasztott települési képviselők több mint a felének a szavazata szükséges. Nem rendelkezik ugyanakkor arról az eljárásról, amelyben megszületik a rendelet szövege. Nincs kötelező eljárás, és természetesen más eljárást igényel egy olyan rendelet elfogadása, amely egy-két §-ból áll, és mást az olyan, amely egy szerteágazó életviszonyra – például a települési kisállattartásra – vonatkozik.

Szabályozási szempontok

A rendeletalkotásban mindig legalább kétféle szempontot kell érvényesíteni. Egyrészt a szakmai kívánalmakat, amelyeket a rendelet tárgyának megfelelően érvényesíteni kíván az önkormányzat, másrészt azokat a jogi elvárásokat, amelyek az önkormányzati rendelet jogi norma jellegéből fakadnak.

Bizonyos rendeletek esetében ezek nem válnak el, hiszen például az önkormányzati rendeletben statuált szabálysértéseknél a szakmai szempontok is jogi szempontok kell hogy legyenek. Ugyanakkor például a helyi adózás szabályainak a meghatározásakor számos olyan pénzügyi-gazdasági szempont merülhet fel, amelyet vélhetően nem tud megítélni a település jegyzője. Éppen ezért – a rendelet tárgyától függően – célszerű legalább kétszakaszos jogalkotási eljárást lefolytatni.

Jogalkotási koncepció

Az eljárás első szakaszában az előkészítőknek az a feladatuk, hogy a lehető legpontosabban meghatározzák a szabályozással elérendő célokat, és azokat a várható eredményeket, amelyeket az önkormányzati rendelettől várnak. A szabályozási koncepció megalkotásában még a jogszabályszöveg korlátai nélkül lehetőség van arra, hogy az önkormányzat testületei – előkészítő bizottság, a képviselő-testület állandó bizottsága, esetleg a képviselő-testület – megvitassák a rendeletben szabályozni kívánt kérdéseket, a rendeletben foglalt kötelezettségeket és jogosítványokat.

Költség-haszon elemzés

Ennek keretében különösen figyelmet érdemlő kérdés, hogy a rendeletalkotás következtében milyen költségek terhelik majd az önkormányzatot. Ma nagyon ritkán fordul elő, hogy akár a központi jogalkotók, akár az önkormányzati képviselő-testületek költséghaszon elemzéseket végeznének vagy végeztetnének egy-egy jogszabály elkészítése során. Ennek hiányában pedig gyakran olyan rendelkezések születnek, amelyek elfogadásuk után hátrányosabb helyzetbe hozzák a jogalkotót, mintha nem is alkotta volna meg a normát.

A rendelet személyi hatálya

A szabályozási koncepció kialakítása során el kell dönteni, hogy kik lesznek a jogszabály címzettjei, azaz kikre vonatkozik majd a norma. Ennek meghatározása azért fontos, mert csak a címzettek körének ismerete alapján lehet eldönteni, hogy a rendeletben milyen jogokat, kötelezettségeket szabályozhat a képviselő-testület.

Szankciók

Ugyancsak az előkészítés szakaszában kell meghatározni, hogy a rendeletben foglaltak megsértőivel szemben milyen szankciót kíván alkalmazni a jogalkotó. Ennek hiányában ugyanis a rendelet elveszíti normajellegét, értelmetlenné válik a megalkotása, és csak a címzettek jóindulatán múlik a hatályosulása.

Szakértők

A szabályozási koncepció kialakításában elsősorban az adott tárgykör szakismeretére van szükség, ezért ekkor helye lehet külső szakértők bevonásának. Célszerű az önkormányzat jegyzőjének vagy valamely más jogász vagy államigazgatási főiskolai végzettséggel rendelkező munkatársának áttekintenie az Alkotmánybíróság határozatait, ellenőrizni, hogy az adott tárgykörben volt-e már döntés, meghatározott-e az AB olyan szempontokat, amelyeket az utólagos normakontroll elkerülése miatt figyelembe kell venni.

A jogszabály szövegezése

A jogszabályalkotás második szakasza a szövegezés. Ez egyértelműen jogászi tevékenység, és jegyzői feladat. A jogszabály megszövegezéséhez nem elegendő a magyar nyelv szabályainak akár kiváló szintű ismerete, ez a jogi terminus technikusok és a jogszabálytan ismeretét is megkívánja. Az önkormányzati rendelet megalkotásánál figyelembe kell venni a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény előírásait.

Az önkormányzati rendeletet a magyar nyelv szabályainak megfelelően, világosan és közérthetően kell megszövegezni. Az Alkotmánybíróság több határozatában is kifejtette, hogy a jogbiztonság elvét sérti valamely jogszabály határozatlansága és többértelműsége. Az önkormányzati rendeletekben a kötelező erejű jogszabályi rendelkezések megismétlése szükségtelen.

A 12/1987. (XII. 29.) IM rendelet a jogszabályszerkesztésről az önkormányzati rendeletre vonatkozóan is meghatároz bizonyos alapvető szabályokat. Ilyen kötelező norma vonatkozik a jogszabály megjelölésére, amely szerint a jogszabály megjelölése magában foglalja a jogalkotó megnevezését, nevének rövidítését, a jogszabály kihirdetésének idejét, a jogszabály számát, megnevezését és címét. Az önkormányzati rendeletet arab számmal kell jelölni, például 5/1999. (II. 24.) Főv. Kgy. rendelet a Fővárosi Önkormányzatot és a kerületi önkormányzatokat osztottan megillető bevételek 1999. évi megosztásáról. A jogszabályokat a jogalkotó szervek szerint évenként 1-től kezdődően folyamatosan kell számozni.

Jogszabályszerkesztés

A jogszabályszerkesztés fő szabályai közé tartozik, hogy ha a jogszabály kiadására magasabb szintű jogszabály felhatalmazása alapján kerül sor, a felhatalmazást adó jogszabályt és a felhatalmazást tartalmazó rendelkezést (a §, bekezdés, illetőleg pont megjelölésével) a jogszabály bevezető részében fel kell tüntetni. (A felhatalmazást adó jogszabály megjelölésekor nem kell feltüntetni az alapjogszabályt módosító jogszabályokat.)

A jogszabály területi, illetőleg személyi hatályára vonatkozó szabályt az általános rendelkezések közé akkor kell felvenni, ha a hatálya nem terjed ki az önkormányzat területén levő valamennyi jogalanyra.

A záró rendelkezések között minden esetben szabályozni kell a jogszabály hatálybalépését. Szükség esetén a záró rendelkezések között kell szabályozni a következőket is:

  1. a jogszabály visszaható hatálya (ez csak abban az esetben képzelhető el, ha az új jogszabály a címzettekre vonatkozóan kedvezőbb rendelkezést tartalmaz a korábbinál),
  2. az átmeneti rendelkezések,
  3. a jogszabály végrehajtására adott felhatalmazás,
  4. más jogszabály módosítása,
  5. más jogszabály hatályon kívül helyezése. A hatályukat vesztő jogszabályokat, illetőleg a jogszabályoknak a hatályukat vesztő rendelkezéseit a jogszabályban kifejezetten fel kell sorolni. A felsorolásban a hatályon kívül helyezett jogszabály rövid megjelölését a címmel együtt kell feltüntetni.

Hatálybalépés

A jogszabály hatálybalépésének idejét a hatálybalépés évének, hónapjának és napjának megjelölésével kell megállapítani, úgy hogy a hatálybalépés rendszerint a hónap 1-jével történjék. Kivételesen kimondható, hogy a jogszabály a kihirdetése napján lép hatályba. Ez a nap a jogszabályt tartalmazó önkormányzati közlöny megjelenésének vagy az önkormányzati rendelet helyben szokásos módon való kihirdetésének a napja. A jogszabály hatálybalépésének időpontját úgy kell meghatározni, hogy kellő idő maradjon felkészülni a jogszabály alkalmazására.

Fontos, hogy a jogszabály a kihirdetését megelőző időre nem állapíthat meg kötelezettséget, és nem nyilváníthat valamely magatartást jogellenesnek. Tilos tehát az úgynevezett visszaható hatály.

Kihirdetés

Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá. Kihirdetéséről a jegyző gondoskodik. Az önkormányzati rendeletnél a kihirdetés időpontja az önkormányzati közlönyben való megjelenésre, illetőleg a helyben szokásos módon való kihirdetésre utal. A kihirdetés a jogszabály érvényességének a kelléke. A testület által elfogadott, de ki nem hirdetett "rendelet" nem jogszabály. A kihirdetés elmaradása jogsértést valósít meg, a kihirdetésre kötelezett tisztségviselő felelősségét alapozza meg, de nem teszi az elfogadott jogszabályt valódi normává. Kihirdetés nélkül a rendelet nem tekinthető jogszabálynak, vagyis a döntés "mint jogszabály" nem létezik.

Az önkormányzati rendeletet a képviselő-testület hivatalos lapjában, illetőleg a helyben szokásos módon kell kihirdetni. Ezt a szervezeti és működési szabályzatban a képviselő-testület állapítja meg. Az önkormányzat SZMSZ-ében egyértelműen kell meghatározni az önkormányzati rendelet kihirdetési módját. A kihirdetés módjára vonatkozóan egyöntetűen elfogadott módszer a hirdetményi kihirdetés. Ilyen módon azonban nagyon ritkán jut el a címzettekhez a rendelet, hiszen az állampolgárok ritkán vagy soha nem olvassák a polgármesteri hivatalok hirdetőtábláit.

A kihirdetés célja az is, hogy a lakosság megismerje a rendelkezéseket. A szervezeti és működési szabályzatok gyakorta rendelkeznek arról, hogy a kihirdetett rendeletet a könyvtárban, közintézményben is el kell helyezni. Az önkormányzatok egyre gyakrabban alkalmazzák a helyi lapokban való teljes vagy kivonatos közlést, s a helyi televíziókat és rádiókat is felhasználják a tájékoztatásra.

Nyilvánosság, hozzáférhetőség

Valamennyi hatályban lévő rendeletet hozzáférhetővé kell tenni a polgármesteri hivatalokban, hogy az érintettek megismerhessék. Mivel az önkormányzati rendeleteknek nincs központi nyilvántartása, és a rendeletek csak az elfogadó önkormányzat illetékességi területén hatályosak, üdülőövezetekben, turisták által gyakran látogatott területeken problémát okozhat az odalátogatókra vonatkozó (például közrendi kérdésekkel foglalkozó) rendeletek nyilvánossága. A teljes körű jogismeret természetesen sohasem oldható meg, de elképzelhető például, hogy a legfontosabb rendeletek szövegét a szállodákban vagy kempingekben is hozzáférhetővé teszik. A közigazgatási joggal foglalkozó szakemberek részéről azonban egyre gyakrabban megfogalmazódó igény, hogy meg kellene szervezni az önkormányzati rendeletek központi nyilvántartását.

Törvényességi ellenőrzés

A rendeletek szövegét a törvényességi ellenőrzési jogkör gyakorlása miatt meg kell küldeni a megyei, fővárosi közigazgatási hivatalnak. A főpolgármester a fővárosi közgyűlés rendelettervezeteit tájékoztatásul megküldi a kerületi polgármestereknek. A kerületi polgármester a kerületi képviselő-testület rendelettervezeteit tájékoztatásul megküldi a főpolgármesternek. A kerületi polgármesternek gondoskodnia kell arról is, hogy a kerületi képviselő-testület rendeletét – amennyiben azt nem az önkormányzat hivatalos lapjában hirdették ki – a kihirdetés után tájékoztatásul megküldjék a főpolgármesternek.

Módosítás, hatályon kívül helyezés

Az önkormányzati jogalkotásban is alapelv, hogy a rendelet akkor veszti hatályát, ha más jogszabály hatályon kívül helyezi, vagy ha a jogszabályban meghatározott határidő lejárt. A rendelet módosítása és hatályon kívül helyezése is rendeletben történik. A módosítást, hatályon kívül helyezést célzó rendeletet is az általános szabályok szerint kell megalkotni. E rendeleteket szintén ki kell hirdetni.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. június 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem