×

Munkaügyi ellenőrzés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 16. számában (1999. április 15.)

 

Tavasz táján nemcsak az építkezések lódulnak meg, hanem a munkaügyi ellenőrök is kirajzanak, és egyre szigorúbban kérik számon az előírások betartását. A leggyakoribbak a kampányszerű ellenőrzések az építőiparban – ami nem véletlen, hiszen még mindig itt „alkalmazzák" a legtöbb feketemunkást. Összeállításunkban azokra a leggyakoribb problémákra hívjuk fel a munkáltatók figyelmét, amelyek a munkaügyi ellenőrzések tapasztalatai szerint szankciókat vonhatnak maguk után.

 

Jogszabályi háttér

A munkaügyi ellenőrzés szabályait az 1996. évi LXXV. törvény határozza meg, amelynek egyes kérdéseiről már írtunk 1998/11. számunk „A megbízás mint munkaviszony" című cikkében.

A jogszabály életre hívását alapvetően a feketegazdaság visszaszorítására irányuló jogalkotói és kormányzati szándék ösztönözte. A Munka Törvénykönyve (Mt.) fő szabályozási elve szerint a törvény csak az alapvető munkafeltételeket rögzíti, a munkajogi szabályozás kiemelkedően fontos tényezőjévé ugyanis a felek megállapodását kívánja tenni, különös tekintettel a kollektív szerződésekre. Ezt a célt szolgálja az is, hogy az Mt.-nek nincs általános végrehajtási szabálya. Ennek megfelelően érvényesül a munkajog területén az az elv, hogy a munkaviszonyt alapvetően a törvény szabályozza, s ezt a szabályozási egységet – ágazati vagy más érdekekre hivatkozva – nem is lehet alacsonyabb rendű jogszabályokkal megbontani, azaz a munkaviszonnyal összefüggő kérdéseket csak törvény vagy – a törvény felhatalmazása alapján – kivételesen más jogszabály szabályozhatja. A felek megállapodását előtérbe helyező jogalkotói akarat azonban tisztában van azzal, hogy a munkajogviszony alanyainak magánjogi mellérendeltsége – már csak a munkáltató és a munkavállaló eltérő gazdasági pozíciójából eredően is – nem feltétlenül érvényesül a gyakorlatban, így elengedhetetlen, hogy az állam ellenőrizze a foglalkoztatás garanciális tartalmi elemeit rögzítő szabályok betartását, illetve szankcionálja azok megszegését.

A munkabiztonsági és munkaügyi felügyelőségek ellenőrzésének célja azonban nemcsak a kiemelt jelentőségű feketefoglalkoztatás, illetve munkavállalás visszaszorítása, hanem emellett az egyéb munkajogi szabályok megtartásának vizsgálata, különös tekintettel a munkavállalók és az érdek-képviseleti szervek jogainak védelmére.

Emellett a felügyelőségek ellenőrzik a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény, a külföldiek magyarországi munkavállalásának engedélyezéséről szóló 7/1991. (X. 17.) MüM rendelet, valamint a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény rendelkezéseinek megtartását is.

Az alábbiakban a munkaügyi ellenőrzések során leggyakrabban tapasztalt problémákra hívjuk fel a figyelmet.

A jogviszony

Az ellenőrzést végző felügyelő külön engedély és előzetes bejelentés nélkül beléphet az ellenőrizni kívánt munkahelyre, sőt akadályoztatása esetén rendőrségi segítséget is igénybe vehet. Egyik alapvető jogosítványa, hogy megvizsgálja a foglalkoztatott és a foglalkoztató közötti jogviszony létesítéséhez szükséges jognyilatkozatokat, másolatokat készítsen azokról, valamint az általa tapasztalt tényállás alapján minősítse a felek közötti jogviszonyt. A leggyakrabban tapasztalt és kifogásolt körülmény, hogy a felek megbízási vagy vállalkozási szerződést kötnek akkor is, amikor a megállapodás tényleges tartalma a munkaszerződést indokolná.

Az ellenőrzés egyébként nem terjedhet ki a nem foglalkoztatásra irányuló jogviszonyokra, így a Polgári Törvénykönyvben szabályozott vállalkozási szerződésekre sem. Amennyiben azonban a felügyelő a tényállás alapján úgy ítéli meg, hogy a vizsgált vállalkozási szerződés helyett a feleknek munkaszerződést kellett volna kötniük, ennek a munkaszerződés megkötésére kötelezésen túl bírság következménye is lehet.

A két jogviszony tartalmi különbségeit keretes írásunkban mutatjuk be.

Az a természetes személy, aki a vállalkozási szerződés alapján folytat gazdasági tevékenységet, azaz önállóan, saját neve alatt jelenik meg a gazdasági forgalomban, az egyéni vállalkozásról szóló törvény alapján vállalkozói igazolvány birtokában gyakorolhatja ezt a tevékenységét.

Például...

Egyéni vállalkozó vagy munkavállaló?

Egy kft.-nél ellenőrzést tartott a munkaügyi felügyelőség. Ellenőrzése eredményeképpen több munkavállalóra vonatkozóan a munkaszerződés írásba foglalására kötelezte a munkáltatót. A foglalkoztató a közigazgatási határozat ellen előterjesztett fellebbezésében arra hivatkozott, hogy a foglalkoztatottak egyéni vállalkozók, vállalkozói igazolvánnyal rendelkeznek és vállalkozási szerződést kötött velük, így a közöttük létrejött jogviszony nem munkajogviszony.

A főfelügyelőség megalapozatlannak minősítette a fellebbezést, elutasította azt, és helybenhagyta az I. fokú határozatot. A társaság az egyéni vállalkozókat folytonos munkarendben, három műszakban, szoros elszámolási rendben, részletekbe menő munkáltatói utasítási jog érvényesítésével, havi munkabér ellenében foglalkoztatta. A munkaviszony lényegi, tartalmi elemei megvalósultak, mert a munkavállalók a munkáltató által meghatározott munkarendben, munkaidőben, a munkáltató által meghatározott munkahelyen napi rendszerességgel végeztek munkát, a munkáltató utasításai szerint és irányítása mellett megállapított munkabér ellenében.

Ezzel szemben viszont nem teljesültek az egyéni vállalkozásról szóló 1990. évi V. törvény rendelkezései. E szerint egyéni vállalkozó az a gazdasági tevékenységet rendszeresen végző személy, aki üzletszerűen, tehát ellenérték fejében, nyereség és vagyonszerzés céljából termelő vagy szolgáltató tevékenységet folytat. A munkáltató által foglalkoztatott egyéni vállalkozók nem saját telephelyükön, nem saját cégtáblájuk alatt végezték tevékenységüket, nem nyílt árusítású üzletben vagy termelő-szolgáltató egységekben dolgoztak. Ezért a munkaviszony lényegi elemeinek megvalósulása és a vállalkozói, egyéni vállalkozói jogviszony törvényi feltételeinek hiánya egyértelműen megalapozta a munkajogviszony létrejöttének megállapítását: valójában színlelt szerződés köttetett, amely a feketemunka sajátos esete.

Eseti megbízás vagy próbaidő?

Egy építőipari tevékenységet folytató vállalkozó kisebb – kb. három nap alatt elvégezhető – munkára három főt alkalmazott, formanyomtatványként kapható „eseti megbízás" alapján. Az ellenőrzés során a munkáltató előadta, hogy ezzel a munkával csak „kipróbálja" a foglalkoztatottakat azzal, hogy amennyiben megfelelő munkát végeznek, munkaszerződést köt velük. Az eljárás során a munkavállalók is előadták, hogy a próbamunkát azért végzik, hogy a jó munka eredményeképpen „végleges" szerződésük legyen. A vállalkozó végül csak egyikőjükkel kötött munkaszerződést a három nap lejártával. A felügyelőség az ellenőrzés során az írásba foglalt eseti megbízás ellenére munkaviszonynak minősítette a felek között fennálló jogviszonyt. A bíróság elutasította a közigazgatási határozat felülvizsgálatát kezdeményező vállalkozó keresetét, és megállapította, hogy az eseti megbízási szerződés tartalmilag ténylegesen próbaidős munkaszerződést takar. A munkaviszony lényeges elemei fennálltak (pl. a munkáltató eszközével végzett munka, utasítási jog), a feleknek tehát az Mt. 81. §-a alkalmazásával próbaidőt kellett volna kikötniük. A jogszabály szerint a próbaidő tartama 30 nap, de a felek ennél rövidebb időben is megállapodhatnak, amely alatt bármelyik fél azonnali hatállyal, írásba foglalt határozattal, indoklás nélkül is megszüntetheti a munkaviszonyt.

Bérpótlékok

A bérpótlék alkalmazása a munkáltató számára gyakran okoz komoly fejtörést, a Munka Törvénykönyvének a kelleténél szűkszavúbb és a fogalmakat sem tisztázó szabályai miatt. Rendszeresen felmerülő probléma, hogy beszélhetünk-e műszakpótlékokról, ha – mint az alábbiakban részletezett esetben is – a munkáltató üzemelési ideje hét közben 5 óra 30 perctől 18 óráig tart, és a munkavállalók egy csoportja reggel 5 óra 30 perctől 13 óra 30 percig, a másik 10 óra 30 perctől 18 óráig dolgozik, heti váltásban. Az ellenőrzést végző felügyelőség határozatában azt állapította meg, hogy a 8 óvónőt két műszakos munkarendben foglalkoztatják, az előbb részletezett heti váltással, ezért részükre délutáni műszakpótlékot, míg a reggel 5 óra 30 perctől 18 óráig terjedő időszakra éjszakai bérpótlékot kell fizetni. Ezért a felügyelőség határozatában a délutáni műszakpótlék és a éjszakai bérpótlék megfizetésére kötelezte a munkáltatót, továbbá munkaügyi bírsággal sújtotta.

A felügyelőség álláspontja szerint a több műszakos munkarend megállapításához két együttes feltétel fennállása szükséges: egyrészt a napi üzemelési időnek meg kell haladnia a munkavállalók teljes napi munkaidejét, másrészt a munkavállalók egy-egy napon belül egymást váltva kell hogy végezzék azonos tevékenységüket.

Az I. fokú bíróság elutasította a munkáltatónak a közigazgatási határozatot megtámadó keresetét, és egyetértett azzal, hogy az óvónők két műszakos munkarendben, váltásos műszakban dolgoztak. A munkáltató fellebbezést terjesztett elő az I. fokú ítélet ellen, amelyben nem vitatta azt a tényt, hogy az óvoda üzemelési ideje reggel 5 óra 30 perctől 18 óráig tart, ami meghaladja munkavállalók napi munkaidejét, hivatkozott azonban arra, hogy a munkavállalók egy-egy napon belül nem egymást váltva végezték tevékenységüket. Nem váltották egymást, hanem eltérő munkakezdéssel, a munkaidő nagy részében egymással párhuzamosan végezték tevékenységüket.

A fellebbezést a megyei bíróság megalapozottnak találta, és utalt arra, hogy a Munka Törvénykönyve nem határozza meg, hogy milyen feltételek mellett tekintendő a munkarend több műszakos munkaidő-beosztásúnak. Ennek kapcsán tehát csak a kialakult bírói gyakorlat, illetve az arra támaszkodó munkajogi kommentár ad támpontot. E szerint a több műszakos munkarendnél a napi üzemelési idő meghaladja a munkavállalók napi munkaidejét, ezért a munkavállalók egy-egy napon belül, egymást váltva végzik azonos tevékenységüket. A bíróság álláspontja szerint tehát legalább három együttes feltétel fennállása szükséges a több műszakos munkaidő-beosztás megállapításához. Egyrészt a napi üzemelési időnek meg kell haladnia a munkavállalók napi munkaidejét, másrészt a munkavállalók egymást váltva kell hogy végezzék tevékenységüket, harmadrészt az egymással váltott tevékenység azonos kell hogy legyen.

Az ítélet szerint jelen esetben csak az a feltétel áll fenn, hogy a napi üzemelési idő meghaladja a napi munkaidőt. A teljes foglalkoztatotti létszámnak ilyen terjedelmű – többórás – együttes munkája kizárja annak megállapítását, hogy a dolgozók egymást váltják. A konkrét tevékenység vizsgálata alapján pedig arra a következtetésre jutott az eljáró bíróság, hogy az azonos tevékenység folytatása nem állapítható meg. A délelőtt foglalkoztatott óvónők feladata a gyermekek fogadására, reggeliztetésére és a gyermekek elhelyezésére irányul. Az óvodai munka „csúcsideje" a délelőtt 10 óra és délután 13 óra közötti időre esik, amikor csoportos foglalkozást kell folytatni, és a gyermekeket ebédeltetni kell. Ebben az időszakban az összes óvónő munkájára szükség van. A délután 13 óra 30 perc után a munka egyre kevesebb, mert a gyermekek csendes pihenőjüket töltik, és délután 16 órától a szülők már viszik őket haza. Így a bíróság azt állapította meg, hogy az egyes időszakokban a munkavállalóknak nem ugyanazt a feladatot kell ellátni. A felügyelőség viszont alappal állapította meg, hogy az 5 óra 30 perces munkavégzés után éjszakai pótlék jár, de a felügyelőségek határozatát a jogszabályi rendelkezések értelmében hatályon kívül kellett helyezni, új eljárásra utasítás mellett.

Gyakori problémák

A felügyelőségek ellenőrzésük során azt is vizsgálhatják, hogy a megszűnt munkaviszonyok tekintetében a munkáltató eleget tett-e a jogszabályi követelményeknek. A munkáltató ugyanis a munkaviszony megszűnésekor az utolsó munkában töltött napon köteles kifizetni a munkavállaló munkabérét, egyéb járandóságait, valamint ki kell adnia az előírt igazolásokat. Az egyik leggyakoribb jogszabálysértés éppen e szabályok be nem tartásából ered. A munkáltatónak ki kell állítania a jövedelemadó-igazolást, a tb-igazolást és a munkanélküli-ellátás megállapításához szolgáló igazolólapot. Ennek szabályait a 4/1997. sz. MüM rendelet rögzíti, és ennek a jogszabálynak mellékletét képezi az elvárt „igazolólap" is. Az igazolásoknak tartalmazniuk kell a munkavállaló személyi adatait, a TAJ-számot, a munkáltatónál munkaviszonyban eltöltött időt, a munkavállaló által a munkaviszony megszűnésének évében igénybe vett betegszabadság időtartamát és a munkavállaló munkabéréből jogerős határozat vagy jogszabály alapján levonandó tartozásokat és annak jogosultját is. A munkáltató azt is köteles igazolni, hogy a munkavállaló munkabérét az előbb említett tartozás nem terheli. A MüM rendeletben előírt igazolást két példányban kell elkészíteni, és a másodpéldányra vonatkozóan a munkáltatót ötéves megőrzési kötelezettség terheli. A jogszabály ugyan az utolsó munkában töltött napra írja elő az igazolás kiállításának kötelezettségét, kényszermegoldásként és kivételesen elfogadható legalább az igazolás kiadása tényének bizonyítására, ha a munkaviszony megszűnését követő rövid időn belül, hitelt érdemlően igazolható módon, tehát tértivevényes küldeményben, a másodpéldány visszaküldésére irányuló felhívással küldi meg a munkáltató ezt az igazolást a munkavállalónak.

Sorozatosan előforduló, szintén adminisztratív jellegű hiányosság, hogy a munkáltató nem ad részletes írásbeli elszámolást a munkavállalónak a munkabérről. Ez pedig az Mt. 160. §-a szerint kötelező jogszabályi rendelkezés, amelytől a felek érvényesen nem térhetnek el. Az elszámolásnak pedig olyannak kell lennie, hogy a munkavállaló a számítás helyességét, valamint a munkabérből való levonások jogcímét és összegét ellenőrizni tudja.

A vállalkozási jellegű jogviszony és a munkaviszony elhatárolása
Vállalkozási jellegű jogviszony

A Polgári Törvénykönyv által szabályozott vállalkozási jogviszony alapvető fogalmi eleme, hogy eredménykötelem. Célja tehát valamilyen munkával elérhető eredmény létrehozása. A vállalkozás bármilyen dolog tervezésére, elkészítésére, feldolgozására, átalakítására, üzembe helyezésére, megjavítására irányulhat. A vállalkozási szerződés alapján létrejövő jogviszony további sajátossága, hogy „önmegszüntető" jellegű, vagyis a felek a szerződésszerű teljesítés után – a vállalkozó létrehozza az eredményt, a megrendelő pedig átveszi azt és megfizeti a díjat – szabadulnak a kötelemből, a jogviszony a kölcsönös teljesítéssel megszűnik.
A vállalkozó saját költségén köteles a munka elvégzésére, a felhasznált anyagok, alkatrészek és egyéb szükséges ráfordítások a vállalkozót terhelik, más szóval a tevékenysége során felmerült kiadásokat neki kell előlegeznie.
A vállalkozó alvállalkozót vehet igénybe, ami nem érinti a vállalkozónak a megrendelővel szemben fennálló felelősségét.
A vállalkozói díj a vállalkozás teljesítésekor esedékes. A vállalkozót a díj biztosítására zálogjog illeti meg a megrendelőnek azokon a vagyontárgyain, amelyek a vállalkozási szerződés következtében a birtokába kerültek.
A vállalkozási szerződést nem kötelező írásba foglalni, bár ez mindkét fél érdekében ajánlatos.
A vállalkozási szerződésben a lényeges megállapodási elemek a munkaszerződéstől számottevően különböznek, a szerződés alapja a Ptk., gondoljunk például a teljesítési határidőre.

Munkaviszony

A foglalkoztatásra irányuló jogviszonyok meghatározó típusának minősülő munkajogviszonyban a munkavállaló nem a szerződésben megállapított eredmény szolgáltatására vállal kötelezettséget, hanem arra, hogy a munkaszerződésben megállapított munkakörben, munkahelyen és munkaidőn belül köteles munkát végezni, jellemzően a munkáltató utasításainak megfelelően.
A munkaviszonynál a munkáltatónak kell biztosítani a munkavégzés eszközeit, a megmunkáláshoz szükséges anyagot, a munkavégzéshez szükséges személyi feltételeket, a vezetőt, több személyt igénylő munkavégzés esetén a munkatársakat. Ennek ellenére előfordulhat, hogy a munkavállaló a körülmények folytán költséget előlegez a munkáltató javára, ilyenkor a munkáltató az Mt. rendelkezése alapján mindazokat a költségeket köteles megtéríteni neki, amelyek a munkával kapcsolatos kötelezettségek teljesítése során a munkavállalónál szükségesen és indokoltan felmerültek.
A munkaviszonyban a munkavállaló mindig személyesen köteles ellátni munkáját.
A munkavállaló részére járó munkabért – eltérő megállapodás hiányában – havonta, utólag egy ízben kell elszámolni és kifizetni. Ha a munkaviszony egy hónapnál rövidebb ideig tart, a munkabért a munkaviszony végén kell elszámolni és kifizetni. A munkabér késedelmes megfizetésekor a munkavállalót a bruttó összeg után járó évi 20%-os késedelmi kamat illeti meg, de zálogjoga nincs a munkáltató vagyontárgyain.
A munkaszerződés írásba foglalása kötelező.
A munkaszerződésnek a törvény által meghatározott szükséges tartalmi elemekkel rendelkeznie kell.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem