×

Módosul a közbeszerzési törvény

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 16. számában (1999. április 15.)

 

A közpénzekből finanszírozott megrendelések elosztása, a szállító, kivitelező kiválasztása – mióta államhatalom létezik – mindig érzékeny pontja volt a közéletnek. A közbeszerzési törvény ezen ügyletek korrektségét és hatékonyságát lenne hivatott szolgálni, de a jelenlegi szabályokat nemegyszer érte jogos kritika. Most az új törvényhozás a tervezett módosításokkal tisztább helyzetet kíván teremteni a közbeszerzések piacán.

 

Országunkban 1995-re minden tekintetben halaszhatatlanná vált, hogy a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően, nálunk is nyilvános, áttekinthető és hatékony legyen a közpénzek felhasználása. Az e célok jegyében megalkotott közbeszerzési törvény 1995. november 1-jén lépett hatályba. Ebben az időben alakult meg a Közbeszerzések Tanácsa, annak titkársága, a döntőbizottság, és jelent meg a Közbeszerzési Értesítő. Tekintettel arra, hogy a gazdaság szereplői számára a közbeszerzési törvény merőben új jogintézmény volt, érthető, hogy csak fokozatosan tettek és tesznek szert közbeszerzési gyakorlatra. A közbeszerzési eljárások száma évről évre növekszik, ám a megtartott eljárások között az úgynevezett nyílt eljárások aránya évről évre csökken. Ezzel párhuzamosan nő a kevésbé ellenőrizhető tárgyalásos eljárások száma. Nyilvánvaló, hogy a kevésbé nyílt eljárások során szaporodnak a vitás esetek, rendezésüket azonban gátolja, hogy jogorvoslati eljárás kezdeményezésére egyelőre nem jogosult minden szervezet, amely működése során tudomást szerezhet a közbeszerzési törvény megsértéséről.

A legfontosabb változások

További gondot okoz, hogy a közbeszerzési törvény hatályos változatában nem kevés a nehezen értelmezhető, vitára okot adó rendelkezés. Emiatt az elmúlt években a Közbeszerzések Tanácsa ajánlásokat adott ki, hogy elősegítse az egységes gyakorlat kialakulását. Ezen túl számos esetben kértek állásfoglalást a tanácstól, illetve az Igazságügyi Minisztériumtól. Mindezek, valamint az Állami Számvevőszék e tárgykörben tett jelentése és az érdekképviseletek által közvetített tapasztalatok alapján vált időszerűvé a közbeszerzési törvény módosítása.

Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatták, hogy a közbeszerzési törvény esetenként jóval szigorúbb a szükségesnél, megnehezíti a gyakorlati alkalmazást, megnehezíti a jogkövető magatartást, pedig a törvény által kitűzött cél egyszerűbben is elérhető volna.

  • Sok félreértés oka lehetett a pontatlan definíció. Az új törvény pontosabban leírja majd a fogalmakat és újakat is bevezet. Így például a támogatás új meghatározása alapján egyértelműen megállapítható lesz, hogy amennyiben az ajánlatkérő valamely beszerzésre belföldi és nemzetközi szervezettől is kap állami támogatást, akkor mely esetben kell alkalmaznia a közbeszerzési törvényt. A nemzetközi szerződés törvényi definíciója következtében pedig egyértelművé válik, hogy csak a nemzetközi közjogi szerződések által érintett beszerzések nem tartoznak a közbeszerzési törvény hatálya alá.
  • A törvény majd újonnan definiálja az alvállalkozó fogalmát. Teszi ezt azért, mert úgy rendelkezik, hogy nemcsak a 15 százalékot meghaladó mértékben igénybe vett alvállalkozókat kell megnevezni az ajánlatban, amennyiben ezt az ajánlatkérő előírja, hanem az ennél alacsonyabb részarányt, de együttesen teljesítő cégeket is. Így a módosítás szerint nem alvállalkozó, akitől való beszerzés nem tartozna a törvény hatálya alá, illetve aki olyan helyzetben van, hogy az ajánlattevő a szerződés teljesítéséhez kénytelen igénybe venni. (Ilyen lehet például egy olyan termék gyártója, amelyet más egyáltalán nem képes előállítani.)

Szabálymódosítások

– Fontos változás, hogy – az eljárási idő csökkentése érdekében – ha a jövőben az ajánlatkérő úgynevezett előzetes összesített tájékoztatót tesz közzé az általa megvalósítani kívánt közbeszerzésekről, akkor az egyébként megkövetelt eljárási határidők jelentősen lerövidülhetnek. Ugyancsak a határidővel kapcsolatos problémákat orvosol, hogy ezentúl az előírt határidőn belül az ajánlatkérési hirdetménynek nem megjelennie kell, hanem csak addig kell megküldeni a Közbeszerzési Értesítőnek.

– Egyértelműbb lesz a jövőben az összeférhetetlenség szabályozása, ugyanakkor egyes esetekben az összeférhetetlenség feloldására is lesz lehetőség, nevezetesen olyankor működhet együtt valaki az ajánlatkérővel, ha az őt alkalmazó vagy vele egyéb érdekeltségi viszonyban levő, egyébként tevékenységi körénél fogva potenciálisan ajánlattevő vagy alvállalkozó szervezet írásban nyilatkozik arról, hogy nem kíván e lehetőséggel élni.

– A közbeszerzési törvény átalakításának nagyon lényeges momentuma a beszerzés egy részére történő ajánlattétel részletesebb szabályainak kialakítása. A törvényjavaslat ugyanis egyértelművé teszi, hogy a beszerzés egy részére történő ajánlattétel lehetővé tétele nem ütközhet azon alapelvvel, amely szerint az eljárást a legkedvezőbb ajánlatot tevő nyeri meg.

A verseny szabadsága

A tervezet a beszerzés egy részére történő ajánlattétel esetén sem engedi meg, hogy az ajánlatkérő a beszerzést egyszerűen mennyiségi alapon ossza részekre, azzal az indoklással, hogy ebben az esetben a beszerzés tárgyának egy vagy több – kizárólag mennyiségi szempontból körülhatárolt – részét már nem a legkedvezőbb ajánlatot tévő fogja teljesíteni. Ezért a törvény úgy rendelkezne, hogy a felhívásban csak akkor fordulhat elő a beszerzés egy részére történő ajánlattétel, ha a beszerzés tárgyának olyan tulajdonságai, vagy a teljesítésnek olyan feltételei vannak, amelyek miatt a megosztás valóban indokolt, például a beszerzést az ország több különböző pontján kell teljesíteni.

A módosítási javaslatnak a munkaadók érdekképviseletei által leginkább vitatott része éppen e szabályokkal kapcsolatos. Az Érdekegyeztető Tanács Gazdasági Bizottságában e téma körül kialakult eszmecserében a munkaadók vitatták, hogy a tervezet szerinti szabály megfelelne a gyakorlat diktálta követelményeknek. Véleményük szerint inkább elősegíti, mintsem megakadályozza a monopolhelyzetek kialakulását, míg a törvényt előkészítők állították, hogy az egészséges verseny a javasolt rendszer mellett is megvalósítható.

Az érdekképviseletek nem tartották elfogadhatónak az érvelést, mert az inkriminált szabály a monopolhelyzetben levő ajánlatkérők esetében sem teszi lehetővé a mennyiség szerinti megosztást, így egy-egy azonos típusú termék előállítóinak a rendeléshez mért szűk kapacitása eleve megakadályozhatja a versenyben való részvételt. Ugyanis egy monopolhelyzetű beszerző (legtöbb esetben az állam vagy intézményei) a közbeszerzési eljárás miatt monopolhelyzetű beszállítókat teremt. A munkaadók tiltakoztak a versenyszabadság ilyetén való korlátozása ellen, és nem fogadták el azt az érvelést, hogy az eddig minden gazdálkodó számára elrendelhető központosított közbeszerzés a jövőben csak az állami tulajdonú intézményekre lesz kötelező, ugyanis az új törvényben sem lesz eljárási szabály a központosított közbeszerzésekre. A kormányzati álláspont szerint a probléma a törvény alapján megoldható, éppen azért nincs fix eljárási rend, hogy a nagyobb rugalmasság garantálható legyen. Mindemellett a törvény végleges elfogadtatása előtt megvizsgálják a további megoldási lehetőségeket.

Kedvezmények a kicsiknek

– Sok kis- és középvállalkozás számára azért volt elérhetetlen egy közbeszerzési pályázatban való részvétel, mert anyagi erejét, likviditási lehetőségeit meghaladta a dokumentáció ellenértékének és az ajánlati biztosítéknak a kifizetése. Az új szabályok korlátozzák e kötelezettségek értékét azzal, hogy "a dokumentáció ellenértékét az annak előállításával és az ajánlattevők részére történő rendelkezésre bocsátásával kapcsolatban, a közbeszerzési eljárásra való tekintettel felmerült költséget alapul véve kell megállapítani", és "a biztosíték értékét az ajánlati kötöttség megsértése esetén az ajánlatkérőnél előreláthatólag felmerülő veszteség mértékére tekintettel kell megállapítani". Ez ugyan még mindig elég tág határokat nyújt, de bizonyos mértékig kizárható a törvényhely rosszindulatú alkalmazása, az erőfölénnyel való visszaélés.

– A közbeszerzési eljárás alaki szabályai is a gyakorlati követelmények szerint módosulnak. Lehetővé válik, hogy ha egy ajánlatban kizárólag formai hiba van (például nem jó az aláírás, nem elég a példányszám stb.), akkor 10 napon belül legyen mód a hiánypótlásra. Az ajánlaton azonban módosítani nem lehet. Külön szabályozás vonatkozik a számítási hibák kezelésének módjára.

– Neuralgikus pontja volt, s a jelek szerint az is maradt a közbeszerzési törvénynek az úgynevezett kizárási okokkal kapcsolatos szabályozás. Ezen belül is az egy évnél régebben lejárt köztartozásokkal kapcsolatban volt és maradt gyakorlati probléma. A törvény, mint ismeretes, előírja a nemleges igazolások csatolását a közbeszerzési törvény szempontjából releváns köztartozások (adó, illeték, tb, elkülönített állami alapok) tekintetében. Ám, mivel az e körbe tartozó helyi adókat és illetékeket nem központilag, hanem helyi szinten tartják nyilván, még egy országos hálózatú cég is gyakorlatilag képtelen az igazolásokat teljeskörűen beszerezni. Ezért az új törvényjavaslat az illeték helyett a gazdálkodás szempontjából egyébként is fontosabb nemleges vámtartozási igazolás bemutatását írja elő, a helyi adók vonatkozásában pedig az érintett önkormányzatok határozhatják meg, hogy a székhely szerinti korrekt adófizetés lehet feltétel. Valamelyest az is segít majd eligazodni az "igazoláserdő"-ben, hogy a jövőben a hatóságok által kiállított nemleges igazolások egy évig megtartják érvényüket.

– Egyértelművé válnak a részvételi felhívás visszavonásának és a részvételi határidő meghoszszabbításának szabályai. Ezekre, mint az eljárás első szakaszára vonatkozó szempontokra, legfeljebb a részvételi határidő lejártáig kerülhet sor. Idetartoznak a részvételre jelentkezők alkalmasságának elbírálási szempontjai is, de az ajánlati szakban is lényeges előírásokat, mint például a teljesítés határideje vagy helye, hirdetménnyel az ajánlattételi szak határideje lejártáig lehet módosítani. Nem tartozik e körbe a beszerzés tárgya és mennyisége, mivel ezek olyan lényeges adatok, melyeket az ajánlattételi szakban már nem lehet változtatni.

Ösztönzés a jogkövető magatartásra

– Jó néhány rendelkezés született annak érdekében, hogy a közbeszerzési eljárásokban részt vevők ösztönözve legyenek a törvény betartására. Ezt lenne hivatott szolgálni, többek között, hogy több évig tartó beruházás értékét csak a teljes és nem részekre bontott beruházást alapul véve lehet meghatározni. Az esetleges jogorvoslati eljárást megkönnyítendő kívánják bevezetni azt a szabályt, amely szerint kötelező a megkötött szerződésről a gazdasági forgalom tájékoztatása, ha a szerződés egy évnél hoszszabb, vagy határozatlan időre szól és értéke a szerződéskötéskor eléri a közbeszerzési törvény szerinti értékhatár felét.

– A jövőben egy ajánlás kiírója nem mentesülhet automatikusan a beérkezett ajánlatok elbírálásának kötelezettsége alól azáltal, hogy az elbírálást határidőn belül nem végzi el és nem hirdeti ki, mivel az új szabályok szerint haladéktalanul köteles lesz pótlólag eleget tenni jogszabályi kötelezettségének.

– Igen fontos módosítás – főleg a kis- és középvállalkozások szempontjából, hogy – összhangban a pénzforgalom rendjére vonatkozó jogi szabályozással – a törvény előírja: igazolt teljesítés esetén, ha a kifizetés teljesítésének határideje eredménytelenül telt el, az ajánlattevőként szerződést kötő fél azonnali beszedési megbízást nyújthat be az ajánlatkérő bankszámlája terhére. Ennek azért van különös jelentősége, mert a közpénzek felett rendelkező közintézmények fizetési késedelembe esése kiemelten negatív üzenet a gazdasági élet szereplői számára. E szabályozás csak a kincstári körbe tartozó ajánlatkérőkre vonatkozik, az egyéb gazdálkodó szervezeteknél marad a régi kielégítési sorrend.

Mindezeken túlmenően a törvénymódosítás még jó néhány garanciális szabályt fogalmaz meg a jogorvoslati eljárásokkal kapcsolatban.

A közbeszerzési törvény módosítása tekintetbe veszi az Európához való csatlakozás jogharmonizációs követelményeit is, és ezért számos szakaszban érinti azokat a szabályokat, melyek átalakítása révén az európai uniós irányelveket is figyelembe lehet venni.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem