×

A gazdaságfejlesztés forrásai

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 16. számában (1999. április 15.)

 

A Gazdaságfejlesztési Célelőirányzat támogatásával tavaly 3382 új munkahely keletkezett. Az idei, megpályázható összeg emelkedett, s a tervek szerint valamelyest könnyebben juthatnak forráshoz a kis- és közepes vállalkozások, miközben a célelőirányzat kezelői továbbra is fontosnak tartják a nagyberuházások támogatását.

 

A Gazdaságfejlesztési Célelőirányzat (GFC) 1999. évi kiadási előirányzata mintegy 19,4 milliárd forint, amelyből 1,7 milliárd a saját bevétel és 17,7 milliárdot tesz ki a költségvetési támogatás. A gazdasági tárca a források felhasználását két fő célra, a működőtőke-befektetések és a beruházások ösztönzésére, valamint a kis- és középvállalkozások komplex fejlesztésére koncentrálja.

Források és prioritások

Ezen túl a GFC forrásaiból támogatják a külgazdasági egyensúly javítását célzó kereskedelemfejlesztési programokat, valamint a törvényekből, kormányhatározatokból, illetve a GM statútumából adódó feladatok megoldását. Ennek megfelelően a GFC 40 százalékát beruházások, befektetések ösztönzésére, 30-30 százalékát pedig a kis- és középvállalati szektor, illetve a kereskedelem fejlesztésére fordítják. A konkrét összegek a pályázatok számától is függnek majd, ám a tervezett arányok mindenképpen tükrözik a GM stratégiai szándékait.

A gazdaságfejlesztési pályázat tervezett keretösszege idén 7,5 milliárd forint. A GFC-re meghirdetett pályázatok közül ez az egyetlen olyan támogatási forma, ahol feltétel a vállalkozó konkrét kötelezettségvállalása. A támogatás döntően kamatmentes hitel, a beruházás összegének 25 százaléka erejéig, de legfeljebb 200 millió forintig. Ezen belül vissza nem térítendő támogatás is nyújtható a közműfejlesztési hozzájárulás költségeihez.

A kiírás szerint a pályázat célja azon feldolgozóipari beruházások támogatása, amelyek magasan feldolgozott, az Európai Unió piaci követelményeinek megfelelő, versenyképes termékek előállítására alkalmas gyártókapacitást hoznak létre, vagy ilyenek jelentős bővülését eredményezik. E kör tartalmazza az alkatrészek, részegységek, komponensek, korszerű csomagolóanyagok gyártására irányuló háttéripar fejlesztését is.

Támogatás nyerhető ezenkívül nemzetközi színvonalú szállodai szolgáltatás fejlesztéséhez, ha a beruházás legalább 25 szállodai szoba létesítését, illetve 50 férőhelyes bővítést eredményez.

Pályázni csak meg nem kezdett, 50 millió forint feletti költségű beruházással lehet, amely a megkezdéstől számított 2 éven belül – 3 milliárd forint feletti költség esetén 3 éven belül – megvalósul. Az üzleti tervben a pályázónak kötelezettséget kell vállalnia arra, hogy az új kapacitáson gyártott termékek hozzáadott értékéből a beruházás 5 (szálloda esetében 10) éven belül megtérül.

A pályázaton igényelhető kamatmentes hitel aránya, illetve összege a beruházási költségek 25 százalékát, de maximum a 200 millió forintot érheti el. A 3 milliárd forint feletti beruházás esetén a hitel összege elérheti a 400 millió forintot. A kamatmentes kölcsönt 1 év türelmi időt követően, maximum 5 éven belül, egyenletes részletekben kell visszafizetni.

A minőségbiztosítás támogatása

A minőségbiztosítási és környezetirányítási rendszerek kiépítését és tanúsíttatását a GFC az idén már csak a kis- és középvállalkozások körében támogatja, mivel a nagyobb társaságok már többnyire rendelkeznek az EU-konform rendszerekkel. Az ISO 14000 és QS 9000 minőségbiztosítási rendszerek kiépítéséhez az elszámolható költségek összegének maximum 50 százaléka erejéig nyerhető vissza nem térítendő támogatás. Az ISO 9000 szerinti minőségbiztosítási rendszerek esetében a támogatás öszszege maximált, az alábbiak szerint függ a teljes munkaidőben alkalmazottak létszámától:

Létszám Ezer Ft
10 fő-ig 800
11-50 fő 1000
51-100 fő 1200
101-250 fő 1400

Kis- és középvállalkozások kamattámogatása

A már működő, fejlődésre képes mikro-, kis- és középvállalkozások verseny- és munkahelyteremtő képességének javulását, beszállítói kapcsolatainak bővülését, beruházások megvalósítását szolgáló kamattámogatásra idén mintegy 2,6 milliárd forintot szán a Gazdasági Minisztérium.

A pályázati kiírás sok pontjában hasonlít a tavalyihoz, vannak azonban lényegi változások. Így például a fejlesztési költségek között meghatározták a gépek és berendezések beszerzésére fordítható minimális hányadot. E szerint az 50 millió forint feletti beruházások esetén a beruházási költségnek minimum 30, az 50 millió alattiaknál pedig legalább 10 százalékát gépek, berendezések, illetve a tevékenység fejlesztését szolgáló eszközök beszerzésére kell költeni.

A kiemelt beruházásokhoz kapcsolódó kamattámogatás mértékét 10 százalékponttal emelték, és módosult a kiemelt beruházások köre. Kikerültek abból a szolgáltatások – a szálláshely-szolgáltatások kivételével -, előnyös elbírálást élveznek viszont ettől az évtől a beszerzési társaságok fejlesztését szolgáló beruházások. A beszállítói tevékenység körét a pályázati kiírásban a műszaki kutatás-fejlesztési szolgáltatással bővítették.

A kamattámogatás alapfeltétele, hogy a hitel ne haladja meg a fejlesztési ráfordítás 75 százalékát. A hitel maximális összege 400 millió forint lehet. A kamattámogatás mértéke célonként eltérő, de egységesen négy évre igényelhető, mértéke évente 10 százalékot csökken. A legsúlyosabb helyzetű megyékben minden kategóriában a pályázati kiírásban megadottnál 10 százalékkal magasabb kamattámogatás igényelhető.

A kereskedelemfejlesztési forrásokból a GFC elsődlegesen a kis- és középvállalkozások külpiaci megjelenését segíti. A keretösszeg idén 2 milliárd forint, amely a pályázati úton megszerezhető támogatások mellett tartalmazza a kereskedelmi szolgálat finanszírozását is.

A kereskedelemfejlesztési pályázat keretében a külföldi kiállításokon való részvétel egyes költségeihez, egyes marketingeszközök alkalmazásához, illetve külföldön működtetett vállalati képviselet vagy kiállító-, illetve bemutatóterem bérleti díjához igényelhető támogatás. Ezen az úton a költségek összegének 50 százalékáig nyerhető vissza nem térítendő támogatás.

A GFC és a munkahelyteremtés

Noha a GFC forrásainak odaítélésekor nem elsődleges szempont a munkahelyteremtés, a célelőirányzat által indukált fejlesztéseknek mégis komoly foglalkoztatáspolitikai jelentőségük van. A GFC-ből támogatást elnyert vállalkozások által foglalkoztatottak létszáma tavaly 24 819 főről 28 201 főre emelkedett. Vagyis az 1998-as szerződések alapján a célelőirányzat segítségével öszszesen 3382 új munkahely létesült.

A gazdaságfejlesztési pályázat keretében az elfogadott 52 pályázatra odaítélt 7 milliárd forint mintegy 55 milliárd forint értékű beruházás megvalósulását és éves átlagban csaknem 90 milliárd forint értékű, nemzetközileg versenyképes termék előállítását segítette elő.

A támogatás a legnagyobb és foglalkoztatáspolitikai szempontból is jelentős beruházások (például az Alcoa, az Audi, a GM, a GE, az IBM, a Siemens, a Sony, a Suzuki, a TDK, a Tungsram, a VAW) létrejöttében is szerepet játszott.

A kis- és középvállalkozások hiteleinek kamattámogatása pályázat keretében az elmúlt évben a 2,8 milliárd forint, 5 évre vállalt támogatással a GFC-ből 26 milliárd forint értékű beruházás létrejöttét segítették. A magyar foglalkoztatási szerkezetet tekintve ennek is komoly munkahelyteremtő, illetve -megtartó hatása volt.

A sok esetben önfoglalkoztatást is lehetővé tevő mikrocégek közül számosan részesültek a kereskedelemfejlesztési pályázat keretében odaítélt kisebb összegű, ám a vállalkozások méretéhez képest mégis komoly segítséget adó támogatásokban.

A kereskedelemfejlesztési pályázaton belül a GM 1998 végéig 426 pályázó számára 265 millió forint támogatást nyújtott.

A Gazdaságfejlesztési Célelőirányzatból igényelhető támogatások részletes ismertetése elérhető a Gazdasági Minisztérium www.gm.hu weboldaláról. A www.gm.hu/economy/ forras címen a fent ismertetett pályázatokon kívül megtalálható a kis- és középvállalkozásokat érintő valamennyi támogatási forma leírása.

Foglalkoztatási támogatások

A foglalkoztatást elősegítő – elsősorban munkanélküliek foglalkoztatásához kapcsolódó – helyi támogatási lehetőségekről és pályázati kiírásokról a megyei (fővárosi) munkaügyi központok, illetve kirendeltségek adnak részletes felvilágosítást. Az e célt szolgáló foglalkoztatási alaprész pénzeszközeinek nagyobb hányada ugyanis a megyék, illetve a főváros között decentralizálásra kerül. A megyei decentralizált keretek felhasználási elveiről és az egyes támogatások arányairól helyben, a megyei munkaügyi tanácsok döntenek.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem