×

Nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 15. számában (1999. március 15.)

 

A kormány még a múlt évben döntött a nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások emeléséről, így a 192/1998. (XII. 2.) Korm. rendelet szerint az átmeneti járadék, az egészségkárosodási járadék, a vakok személyi járadéka, valamint a rokkantsági járadék, a rendszeres szociálisjáradék és a központi szociális segély összege is nőtt. Kik jogosultak ezekre a járadékokra és miért fontos mindezek ismerete a munkáltatóknak?

 

A megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendelet szerint ha a megváltozott munkaképességű dolgozó elfogadja a munkáltató, illetve a rehabilitációs bizottság megfelelő rehabilitációs intézkedését, akkor jogosult kereset-, illetve jövedelemkiegészítésre.

Amennyiben a megváltozott munkaképességű dolgozó foglalkoztatása nem oldható meg, úgy átmeneti vagy rendszeres szociális járadékot kell megállapítani és folyósítani neki.

A munkahely hiányában nem rehabilitálható és munkanélküli-ellátásban nem részesülő bányász dolgozót egészségkárosodási járadék illeti meg.

Arról a nem rehabilitálható, megváltozott munkaképességű dolgozóról, akinek munkaviszonyát, szövetkezeti tagsági viszonyát, bedolgozói munkaviszonyát és bedolgozói tagsági viszonyát megszüntetik, illetőleg a mezőgazdasági szövetkezet tagjaként a megváltozott munkaképessége miatt nem tud részt venni a közös munkában, és öregségi vagy munkaképtelenségi járadékra, növelt összegű öregségi, illetve munkaképtelenségi járadékra nem jogosult (ideértve a külföldön szerzett jogosultságot is), rendszeres pénzbeli ellátással kell gondoskodni.

Az ellátás fajtái az átmeneti járadék, a rendszeres szociális járadék és a bányász dolgozók egészségkárosodási járadéka.

Átmeneti járadék

Átmeneti járadékra az jogosult, aki rendelkezik az öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati idővel és nem jogosult rokkantsági nyugdíjra, öt éven belül eléri a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt, a munkaképesség változásának mértéke legalább 50 százalékos, valamint nem részesül munkanélküli-ellátásban, keresetkiegészítésben, táppénzben, baleseti táppénzben, gyermekgondozási díjban.

A járadék a munkaviszony megszüntetését követő naptól a jogosultra irányadó öregségi nyugdíjkorhatár betöltéséig jár, annak összegét a megváltozott munkaképességű dolgozó várható öregségi nyugdíjának 75 százalékában kell megállapítani, azonban nem lehet kevesebb a rendszeres szociális járadék havi összegénél.

Rendszeres szociális járadék

Annak a nem rehabilitálható, a reá irányadó nyugdíjkorhatárt be nem töltött megváltozott munkaképességű dolgozónak, aki nem jogosult átmeneti járadékra, de rendelkezik a rokkantsági nyugdíjhoz az életkora szerint szükséges szolgálati idő felével, valamint munkaképességének változása eléri az 50 százalékot és nem részesül munkanélküli-ellátásban, keresetkiegészítésben, táppénzben, gyermekgondozási díjban, rendszeres szociális járadékot kell megállapítani.

A járadékra való jogosultság akkor szűnik meg, ha a jogosult az egészségi állapotának megfelelő és számára felajánlott munkahelyet indokolatlanul nem fogadja el, vagy munkaképesség-változásának mértéke nem éri el az 50 százalékot, vagy állandó letelepedési szándékkal elhagyta az ország területét.

Egészségkárosodási járadék

Egészségkárosodási járadékra az a bányász dolgozó jogosult, akinek munkaképesség-változása legalább 36 százalékos, életkortól függően meghatározott ideig föld alatti bányamunkát végzett, munkaviszonya megszűnését megelőzően rehabilitációs munkakörben dolgozott és nem részesül munkanélküli-ellátásban, keresetkiegészítésben, továbbá táppénzben, baleseti táppénzben és gyermekgondozási díjban.

Amit a munkáltatónak tudnia kell

A munkáltató is kezdeményezheti a dolgozó nevében az átmeneti járadék, a rendszeres szociális járadék, illetve a bányász dolgozók egészségkárosodási járadéka megállapítását. Az igényt a jogosult lakóhelye szerint illetékes nyugdíjbiztosítási igazgatósághoz, kirendeltséghez kell benyújtani. A járadékokat a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság folyósítja.

Az átmeneti járadékban, illetve rendszeres szociális járadékban részesülő megváltozott munkaképességű dolgozó a rokkantsági nyugdíjasokra vonatkozó szabályok szerint folytathat keresőtevékenységet.

Az emelés mértéke

Az átmeneti járadék összege 1999. január 1-jétől 12 százalékkal emelkedett, csakúgy, mint a havi 45 900 forintot el nem érő egészségkárosodási járadék, azzal a megkötéssel, hogy az utóbbi összege az emeléssel együtt sem haladhatja meg a havi 45 900 forintot.

A rendszeres szociális járadékot az 1999. december 31-ig 57. életévüket betöltő nőknél, illetve a 61. életévüket betöltő férfiaknál havi 1500 forinttal, egyébként pedig havi 1300 forinttal emelték. Akinek 1998. december 31-ét követően állapítanak meg rendszeres szociális járadékot, havi 12 300 forintra számíthat az idén.

Vakok személyi járadéka

A bevezetőben említett kormányrendelet a vakok havi 6700 forintot el nem érő összegű személyi járadékát is megemelte. A járadékot általános szabály szerint a 18. életévüket betöltött vak személyeknek állapítják meg és folyósítják.

Kivételes méltánylást érdemlő esetben egyéni elbírálás alapján járadékban részesíthető az a családban élő 18 éven aluli vak gyermek is, akinek nevelőintézeti elhelyezése és oktatása hibáján kívül nem biztosítható, valamint gondozása, nevelése csak családi környezetben oldható meg. Ha egy családon belül több ellátásra jogosult vak személy él, azok mindegyikét külön-külön megilleti a járadék.

A szociális otthonokban, a vakok állami intézetében vagy egyéb állami intézetben, illetve a vakok általános iskolája nevelőotthonában elhelyezett vak személyek létfenntartásához szükséges támogatást az állam természetben biztosítja.

Házastársi pótlék, házastársi pótlékhoz járó kiegészítés

Bár 1998. január elsejétől kezdődően már nem állapítanak meg házastársi pótlékra jogosultságot, akinek ezt az időpontot megelőzően kezdték folyósítani az ellátást, természetesen továbbra is jogosult rá.

Házastársi pótlékra az szerzett jogosultságot, akinek a saját jogú nyugellátása nem érte el évente megjelenő kormányrendeletekben meghatározott összeget.

Az öregségi és a rokkantsági nyugdíjast az után a vele együtt élő házastársa után illeti meg házastársi pótlék, aki az állandó özvegyi nyugdíjra jogosító életkort betöltötte vagy rokkant, és akinek a nyugellátása, baleseti nyugellátása, keresete, jövedelme nem haladja meg az özvegyi nyugdíj legkisebb összegét.

Az öregségi, a munkaképtelenségi járadékost és a növelt összegű öregségi, munkaképtelenségi járadékost az után a vele együtt élő házastársa után illeti meg házastársi pótlék, aki az özvegyi járadékra, illetőleg a növelt összegű özvegyi járadékra jogosító életkort elérte vagy munkaképtelen, és akinek a nyugellátása, baleseti nyugellátása, keresete, jövedelme nem haladja meg az özvegyi nyugdíj legkisebb összegét.

Nem jogosult házastársi pótlékra az a járadékos, akinek a házastársa, illetőleg élettársa öregségi, munkaképtelenségi vagy növelt összegű öregségi, munkaképtelenségi járadékban részesül.

1999. január 1-jétől a házastársi pótlék és a házastársi pótlékhoz járó kiegészítés havi együttes összege a korábbi 8000 forintról 9000 forintra nőtt. A házastárs után járó jövedelempótlék havi összege 5500 forintról 6200 forintra emelkedett.

Rokkantsági járadék

A 83/1987 (XII. 27.) MT rendelet szerint rokkantsági járadék annak jár, aki az Országos Orvosszakértői Intézet illetékes orvosi bizottságának szakvéleménye szerint a 25. életéve betöltése előtt teljesen munkaképtelenné vált és nem állapítottak meg részére nyugellátást, baleseti nyugellátást. A járadékot legkorábban annak a hónapnak az első napjától lehet megállapítani, amelyben az igénylő betöltötte a 18. életévét. Nem állapítható meg, illetőleg nem folyósítható a juttatás annak a személynek, akit térítés nélkül helyeztek el valamilyen intézményben.

A járadék mértéke a tavalyi 11 000 forintról 12 300 forintra emelkedett.

Nemzeti helytállásért elnevezésű pótlék

A 192/1998. (XII. 2.) Korm. rendelet módosította a nemzeti helytállásért elnevezésű pótlék bevezetéséről szóló 173/1995. (XII. 27.) Korm. rendeletnek a pótlék összegére vonatkozó rendelkezéseit.

A nemzeti helytállásért elnevezésű pótlékra az jogosult, aki magyar állampolgár, állandó jelleggel Magyarországon tartózkodik, valamint 1956-os Emlékéremmel, 1956-os Emléklappal vagy Nemzeti Ellenállásért Emléklappal rendelkezik, továbbá betöltötte az öregségi nyugdíjkorhatárt vagy korkedvezményes nyugdíjban részesül, illetőleg munkaképességét legalább 67 százalékban elvesztette és nyugellátása, illetve rendszeres szociális ellátása nem éri el a 40 000 forintot, vagy nem részesül nyugellátásban, rendszeres szociális ellátásban és keresőtevékenységből származó jövedelemmel nem rendelkezik, vagy nyugellátásban nem részesül és rendszeres szociális ellátása nem éri el a 40 000 forintot.

Ha a pótlékra jogosult személy meghal, a továbbiakban az özvegye veheti fel az ilyen címen járó juttatást, amennyiben megfelel a feltételeknek. Amennyiben az özvegy a házastársának halálakor nem töltötte be az öregségi nyugdíjkorhatárt, illetve nem rokkant, akkor az elhunyt halálát követő egy évig folyósítják részére a pótlékot.

Ha a kitüntetést posztumusz adományozzák, az özvegy vagy a jogosult túlélő szülője jogosult a pótlékra.

A kitüntetett személy pótlékát határozatlan időtartamra állapítják meg úgy, hogy a jogosult havi nyugellátása, rendszeres szociális ellátása és a pótlék együttes öszszege a megállapításkor elérje a havi 40 000 forintot, a megállapított pótlék összege azonban 500 forintnál kevesebb nem lehet. Az özvegynek folyósítandó pótlék összege a havi 20 000 forintot nem haladhatja meg.

J. A.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem