×

Stratégia vagy taktika?

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 14. számában (1999. február 15.)

 

A kis- és középvállalkozásokat támogató kormányzati elképzelések históriája hovatovább hasonlatos lesz a „már a régi görögök is..." kezdetű történetekhez. Ilyen stratégiája ugyanis már a rendszerváltó kormányokat megelőző gazdasági vezetésnek is volt, a '90-es évet követően pedig minden eddigi kormány megalkotta e műfajban a sajátját. A jobbak kormányhatározatot is mellékeltek. A határozatokban (és a stratégiában) hitet tettek a kis- és középvállalkozások fejlesztése, támogatása, adminisztrációjuk csökkentése, növekedésük elősegítése mellett, majd nem történt jóformán semmi.

 

A hazai multinacionális nagyvállalatok gazdasági környezete továbbra is lényegesen barátságosabb maradt, mint a kicsiké, viszont a nemzetközi követelmények továbbra is előtérbe helyezik a kifejezetten komoly foglalkoztatásfenntartó és -felszívó kis- és középvállalkozások preferálását. Így aztán logikus, hogy a jelenlegi kormány is sajátjává tette a problémát, s időt és fáradságot nem kímélve létrehozta „Az új évezred küszöbén" címet viselő mikro-, kis- és középvállalkozásokat segítő stratégiáját.

Az érdekeltek véleményével

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az anyagot készítő Gazdasági Minisztérium igen komoly erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy annak tartalma ne csak az apparátus, hanem az érintettek véleményét is tükrözze. Az elkészült anyag megkísérli meghatározni mind az elérendő célokat, mind az ahhoz szükséges eszközöket. A fejlesztési politika társadalompolitikai céljaként azonban olyan, lényegében cseppfolyós, akármire ráhúzható célkitűzéseket jelöl meg, mint például: „biztonságos és kiszámítható jövőképet adjon", vagy „segítse a vállalkozói tudat, magatartás és kultúra fejlődését", nem is beszélve a „polgári értékrend fontos elemévé" váló vállalkozás kívánalmáról. Ehhez képest üdítően konkrétak a gazdaságpolitikai célok. Ezek közé tartozik a már működő mikro-, kis- és középvállalkozások megerősítése, teljesítőképességük javítása, további kisvállalkozások létrejöttének és piacra lépésének ösztönzése, a családi, önfoglalkoztató vállalkozások munkahelyteremtő és -megtartó képességének elősegítése, az érintett vállalkozások piaci részesedésének növelése a belső piac növekedésével, a külpiaci lehetőségek bővítése, beszállítói rendszerek kialakítása, az innovációs képesség kialakításának támogatása, s nem utolsósorban e szektor EU-csatlakozásra való felkészülésének elősegítése. Kétségkívül ambiciózus s vitathatatlanul rokonszenves célok. Vélhetően nem is vonja kétségbe majd senki létjogosultságukat, mint ahogyan egyet lehet érteni azzal az alapelvvel is, hogy a különféle, a nemzetközi normáknak megfelelően besorolt vállalkozásméretekhez különféle támogatási preferenciák tartoznak. A mikrovállalkozások esetében a legfontosabb az általánostól eltérő, egyszerűbb szabályok bevezetése, megfelelő hitelezés, valamint üzleti tanácsadás megszervezése, míg a kisvállalkozásoknál mindezeken túl figyelmet kell fordítani a szakmunkástanulók gyakorlati képzésének támogatására, a kamattámogatás fenntartására és a vállalkozói hálózatok fejlesztésére. A közepes méretű vállalkozások támogatásánál a műszaki színvonal fejlesztése, az export növelése és a multinacionális, valamint a kisvállalkozások közötti „híd" szerep kialakítása kapja a fő hangsúlyt. Mindebben természetesen van ráció, nemigen lehet kifogást találni a célok felvázolása körül. Ám – mint mindig – annál több a homályos pont a megvalósítás tájékán.

A megvalósítás buktatói

A vállalkozások működési feltételeit tárgyaló fejezet így fogalmaz: „A vállalkozások gazdaságpolitikai céloknak megfelelő fejlődéséhez mindenekelőtt a gazdasági környezet kiszámíthatóságára, a vállalkozói jogbiztonságra és a tisztességes versenyfeltételek biztosítására van szükség." Aranyigazság. Mindössze annyi a probléma, hogy ezeket eddig nem sikerült megközelíteni sem, de nagyon valószínű, hogy a szóban forgó, mégoly jó szándékú fejlesztési program sem hoz majd számottévő előrelépést e téren. Ugyanis a szabályozási környezet javításának általános elvei sorában mindjárt az első az államháztartási elvonások köztudottan magas szintjének mérséklése. Ha a látszatot tekintjük, mondhatjuk azt is, hogy már 1999-ben is mérséklődtek a vállalkozások közterhei, különösen az élőmunkát drágító társadalombiztosítási járulék, hiszen ennek kulcsa az eddigi 39 százalék helyett mindössze 33 százalék lett. Mondhatjuk, de ebből csak annyi igaz, hogy a kulcs megváltozott. A terhelés ugyanis csak a – jellemzően multinacionális vállalkozási és banki üzemkörben előforduló – magas átlagkeresetű munkáltatók esetében igaz. A kis- és középvállalkozások döntő többsége az új szisztémával köztudottan rosszabbul járt, hiszen az új, százalékos egészségbiztosítási hozzájárulás alapja az egészségbiztosítási járulékhoz képest kiszélesedett, a fix hozzájárulás pedig több mint 70 százalékkal emelkedett. Így aztán a kicsik megfizethetik azt, amit a nagyok megspórolnak, hiszen az államháztartás nem hagyta eddig sem, s igen valószínűsíthetően nem hagyja majd a jövőben sem, hogy a költségvetés bevételei jottányit is rövidüljenek. Viszont az sem túl valószínű, hogy a nagyvállalkozások önként s dalolva feladnák elért jó pozícióikat, így tehát nemigen látható olyan erős érdek, amely miatt az eddigi status quo a stratégia végrehajtása okán a kis- és középvállalkozások javára billenne. Lényegében hasonló logika alapján lehet megkockáztatni azt a kijelentést, hogy a sokszorosan meghirdetett adminisztrációcsökkentő program várható eredményei sem nagyobbak. Egyfelől a vonatkozó törvényeket előkészítők érdekeltsége elsősorban abban nyilvánul meg, hogy az elvonásokhoz kapcsolódó ellenőrzési lehetőségeket igyekeznek maximalizálni, ahelyett hogy „fogyaszthatóvá" tennék a szabályokat, másfelől tanácsokat azoktól a szakértőktől kérnek és fogadnak el, akik nem az egyszerű, hanem a szakmailag cizellált (és üzletileg jól kihasználható) adminisztrációt részesítik előnyben. Fenti okfejtések együttesen nyilvánulnak meg az átalányadózás mint adócsökkentési és adminisztrációmérséklési módszer kiterjesztésének rendszeres megakadályozásában. Nagyon valószínűtlen, hogy ugyanazok a pénzügy-minisztériumi szakértők, akik hosszú évek óta ellenzik e technika szélesebb körben való elterjesztését, most, a kidolgozott stratégia hatására, egy csapásra meggyőződést váltanának.

Valamivel kedvezőbb lehet a kisvállalkozások reálbefektetéseinek és kutatás-fejlesztési tevékenységének ösztönzése. Mivel ezek kihatása a folyó költségvetésekre kevésbé számszerűsíthető, esély lehet arra, hogy valódi, ösztönző jellegű szabályok menjenek át porszemként a pénzügyi törvényalkotás őrlőkerekein.

A finanszírozási részletek

Hallatlanul ambiciózus a finanszírozási lehetőségek bővítésének programja. Mivel erre a célra elkülönített, a Gazdasági Minisztérium felügyelete alatt működő célelőirányzatot létesítenek, nyilvánvalóan e területen több lehetőség mutatkozik a program végrehajtására, mint ott, ahol a program kidolgozójának a megszövegezésen kívül más köze nem volt és nem lesz a célok megvalósításához. Problémát legfeljebb az okozhat, hogy a mikrohitel-programok finanszírozásától kezdve egészen a kisvállalkozói, minősített oktatási, képzési programok támogatásáig 13-féle felhasználási területen kellene hatékonyan elosztani a célelőirányzatot.

Hangsúlyt kap a stratégiában az üzleti információs rendszer, valamint a vállalkozói kultúra fejlesztése is. Előbbinek legalább rendelkezésre állnak az alapjai (a Gazdasági Minisztérium Internet-honlapja már használható információkat is tartalmaz), továbbfejlesztése tehát remélhető, viszont a vállalkozói kultúra széles körű elterjesztése legjobb esetben is hosszú távon megvalósítható feladat lehet.

Az Európai Unióhoz történő csatlakozásra való felkészülésről szóló fejezet méltatlanul semmitmondó. A csatlakozás a következő évek legnagyobb kihívása lesz a kis- és középvállalkozások számára. Elengedhetetlenül fontos lenne felmérni, hogy a csatlakozás milyen hatásokkal járhat, s ebből következően mit kell tenni a negatív hatások kivédése, a pozitívak minél jobb kihasználása érdekében. Ez lehetne a stratégia alapján készítendő cselekvési program egyik kiemelt része, de nem az.

Esetleges az intézményrendszer korszerűsítését tárgyaló fejezet is. Nem szól másról, mint a pillanatnyi helyzet regisztrálásáról.

Rövid határidők

A célok megvalósítására kidolgozott eszközrendszer számos olyan problémára nem ad megoldását, amelyek azonban a kis- és középvállalkozások mindennapi gondjai között elég nagy gyakorisággal fordulnak elő. Így például az anyagban szó sincs arról, hogy megoldást kellene keresni a vállalkozói létből való, tisztességes kiszállás módjára. Tönkrement egyéni vállalkozónak ugyanis nem jár munkanélküli-segély. Nem beszél a stratégia a belföldi piac védelméről, pedig ez alapkérdés a kis- és középvállalkozások fejlesztési lehetőségei szempontjából. Szó sem esik a kisvállalkozások forgóeszköz-finanszírozásáról, pedig a kicsik többsége nem (elsősorban) a fejlesztés, hanem a fennmaradás gondjaival küszködik, e téren lenne szükséges a segítség. Nem érinti az anyag a helyi szabályozások kérdését, annak ellenére, hogy tudnivaló: rossz helyi szabályokkal a legjobb központi akarat is tönkretehető (visszafelé már nehezebb a helyzet). S végül, de nem utolsósorban nem beszél a stratégia az agrárium sajátosságairól. Az agrárgazdasági, valamint a vidék- és területfejlesztési koncepciót nem a Gazdasági Minisztérium készíti, így kevés az esély arra, hogy azt összehangolják a kis- és középvállalkozások fejlesztésével.

A Gazdasági Minisztérium által kidolgozott stratégia alapján a kormány az elmúlt év decemberében határozatot fogadott el a végrehajtásról. Sajnálatos módon a dolog komolyságát is megkérdőjelező határidőket írtak elő. Így például a végrehajtáshoz szükséges feladat- és munkatervet január 31-ig kell(ett volna) elkészíteni, míg a középtávú adópolitikai koncepció és a 2000. évi adóreform részletes kidolgozásának határideje május 31. Mindezeket, valamint a meghatározott célok végrehajtására felsorolt eszközök fentiekben tárgyalt elégtelenségét tekintetbe véve, talán megkockáztatható az a kijelentés, hogy a Gazdasági Minisztérium által a legjobb szándékokkal kidolgozott vállalkozásfejlesztési stratégia sem bizonyul majd másnak, mint olyan taktikának, mellyel a valóságos változásokat ki lehet védeni.

Várkonyi Júlia

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem