×

Nyugdíjpénztári meglepetések

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 14. számában (1999. február 15.)

 

„A lábukkal szavaztak az emberek az új nyugdíjrendszer mellett" – mondta László Csaba pénzügyminisztériumi államtitkár a múlt év közepén, utalva arra, hogy a magánnyugdíjpénztárak tagjainak száma a várakozás felett gyors ütemben nőtt.

 

Az átlépők száma az év végéig messze meghaladta az 1,3 milliót. A legújabb becslések szerint pedig 1999-ben akár az 1,9 milliót is elérheti azok száma, akik a magánpénztárakban látják a jövőt.

Miközben 1998-ban a kötelező magánnyugdíjpénztárak első lépéseiket tették, az önkéntes nyugdíjpénztárak növekedése sem állt le, sőt helyzetük talán még erősödött is.

Szigorú feltételek

Az emberek egyre inkább számítanak a saját megtakarításaikra nyugdíjaséveik biztonságának megteremtésében, s ami talán a leginkább figyelemreméltó, hogy ezt még a pénztárak vagyongyarapodását érzékenyen érintő tőzsdeválság és a nyugdíjreform egyik ígéretének, a magánpénztárba fizethető járulék 1 százalékos emelésének be nem váltása sem tudta visszavetni.

Az év nagy kérdése volt: azok a szabályok, jogi feltételek, amelyek a pénztárak működési feltételeit meghatározták, alkalmasak-e a rendszer hosszú távú működtetésére. A válasz erre egyértelmű igen volt. A pénztárak képesek a nagyon szigorú törvényi feltételeknek eleget tenni – összegezte az év tapasztalatait Radnai György, az Állami Pénztárfelügyelet elnöke. A biztonságos működéshez megszülettek a szabályzatok, s immáron adottak a személyi és a tárgyi feltételek is. Ez a felügyelet vezetője szerint azzal együtt is igaz, hogy még számos teendő van ezen a területen.

A pénztárak számára nagy feladat volt a megfelelő nyilvántartási rendszerek kidolgozása és üzemeltetése. Az egyik legnagyobb pénztár csaknem negyedévet várt versenytársaihoz képest az indulással csak azért, mert nem kívánt nekivágni a feladatnak nem hiánytalanul biztonságos nyilvántartási rendszerrel. Ma már 275 ezer tagnál is többet tudhatnak magukénak, és nem sajnálják az időt, amit a nyilvántartási rendszer fejlesztésére fordítottak.

Az általában kedvező tapasztalatok ellenére a felügyelet folyamatosan ellenőrzi a pénztárak nyilvántartásait és egyben segíti is őket azok fejlesztésében. A felügyelet szakemberei legutóbb például azt javasolták, hogy a pénztárak működtessenek napi vagyonnyilvántartást, amihez a felügyelet anyagi segítséget is ad.

A pénztárak egyik legnagyobb problémája, miután az indulási nehézségek egy részét leküzdötték, a hátralékos fizetések kezelése. Arra a kérdésre, hogy vajon a magánpénztárakba rendesebben fizetnek-e a munkáltatók, mint a társadalombiztosításba, a pénztárak vezetői általában kitérő választ adnak. Ugyanakkor elismerik, hogy éppen a nyilvántartási rendszerek problémája miatt nincs minden rendben ezen a területen.

A hiányzó bevallásokat, vagy a bevallások és a fizetések eltérését nem a fizetési fegyelem hiányára, inkább az új rendszer nehézségeire vezetik vissza. „Megemelem a kalapom a munkaadók előtt, hogy többségükben sikerült megoldaniuk a nyugdíjpénztári befizetésekhez kapcsolódó adminisztrációt" – hangoztatta a már említett nagy pénztár vezetője. Egy kisebb, de komoly banki háttérrel rendelkező másik pénztár vezetője elmondta: folyamatosan követik az eltéréseket, és a munkáltatókkal igyekeznek telefonon tisztázni a félreértéseket. Ugyanakkor még egyetlen pénztár sem fordult az Országos Egészség Pénztárhoz követelésének behajtása végett, ami szintén arra utal, hogy a pénztárak többségében a munkáltatók téves adatközlése vagy fizetése mögött nem a fizetés alóli kibúvó keresését sejtik, hanem a gyakorlat hiányát. E helyzeten rövid távon nyilván nem segít majd, hogy január elsejétől megváltoznak a bevallási űrlapok, és a felügyelet a márciusig adott moratóriumot követően a bevallásokat már csak az új adatlapokon fogadja el a pénztáraktól.

A magán- és önkéntes pénztárak létszáma 1998-ban
Pénztári létszám I. negyedév II. negyedév III. negyedév IV. negyedév (becsült érték)
Magánnyugdíjpénztárak 690 447 1 064 680 1 189 232 1 359 523
Önkéntes nyugdíjpénztárak 780 246 807 839 897 211 1 001 030

Hozamszámítás

A magánpénztárak első évének fő feladata volt a biztonságos működésüket garantáló intézményrendszer kialakítása. E területen már jelentős lépések történtek az elmúlt esztendőben, hiszen létrejött és működik a Pénztártanács. Egyik legfontosabb eredménye volt, hogy kidolgozta a jelen helyzetben alkalmasabb hozamszámítási módot. Erre nagy szükség van, hiszen a magánnyugdíjpénztárak most először lesznek kötelesek hozamot közölni, miközben az indulás miatt ezek az adatok szinte semmilyen információt nem adhatnak az összehasonlításhoz. Ennek egyik oka az, hogy a tavalyi év hektikus részvény- és állampapír-piaci mozgásai miatt az elért hozam a legjobb befektetési stratégia mellett is inkább függ majd a befektetés időpontjától, mint annak szakszerűségétől. Azt is fontos megjegyezni, hogy a pénztárak befektetései jellegükből következően több évre szólnak, és hatékonyságukat egyáltalán nem célszerű egy év adataiból megítélni.

További, az állampolgárok pénzének biztonságát szolgáló intézmények a pénztárak garanciaalapja, illetve a szolgáltatók szövetsége, amelyek az elmúlt esztendőben jöttek létre. E két intézmény is hozzájárulhatott a kötelező pénztári rendszer iránt megnyilvánuló bizalomhoz. A rendszer jó teljesítményét jellemzi egy igazán furcsa jelenség is: miközben az állampolgárok bizalma ebben az időszakban erősödött az egyéni számlákon alapuló magánpénztári rendszer iránt, ugyancsak javult az emellett működő felosztó-kirovó, vagyis a nagy társadalombiztosítási rendszer bizalmi indexe is.

Magánnyugdíjpénztárak 1998. III. negyedév
Létszám (fő) Összesen Összesenből:
önkéntes által működtetett
Pénztárak száma (db) Pénztártagok száma (fő) Pénztárak száma (db) Pénztártagok száma (fő)
2001-5000 18 39 985 12 28 403
5001-20 000 13 142 755 7 66 010
20 001-50 000 1 29 877 1 29 877
50 001-100 000 1 57 269 0 0
100 001-250 000 4 667 371 3 448 861
250 001-500 000 1 251 975 0 0
500 001- 0 0 0 0
Összesen 38 1 189 232 23 573 151
Forrás: Pénztárfelügyelet

Önkéntesen és kötelezően

A pénztári rendszer kedvezményei ugyan változhatnak, de a közeljövőben jelentősen aligha szűkülnek, hiszen a pénztárak elterjedéséhez jelentős állami érdek fűződik. Minden évben adódnak mendemondák az adókedvezmények szűkítéséről, hiszen az adókedvezmény befolyásolja az állampolgárt abban, hogy a fogyasztását növeli-e, vagy valamilyen megtakarítási formát részesít előnyben, és hogy mennyit fordít nyugdíj-előtakarékosságra. Az állam azonban a befektetőket továbbra is kedvezménnyel támogatja, mert ez sokkal előnyösebb, mint amennyire a kedvezmény hátrányos a közérdek szempontjából. Ebből következően az adókedvezmény alighanem tartósan megmarad. De azzal Radnai György szerint is számolni kell, hogy az önkéntes nyugdíjpénztárakba történő befizetések 50 százalékos adókedvezményének mértéke hosszabb távon csökkenhet, hiszen ez jelenleg magasabb, mint a legmagasabb adókulcs mértéke.

Nem szerencsés azonban, hogy az egyes pénztárfajtákba történő befizetések adókedvezménye eltérő. Ezt azzal magyarázzák, hogy például az egészségpénztárakba a befizetések után viszonylag gyorsan jöhet a kifizetés is. Mégis érthető törekvés a kedvezmények mértékének közelítése, hiszen az egészségpénztáraknál is van az állami szolgáltatást kiegészítő öngondoskodás.

A pénzügyi kormányzat vezető személyiségei számos alkalommal tettek olyan kijelentéseket, amelyek alapján valószínűnek tekinthető, hogy 2000-re annak ellenére 8 százalékra emelkedik a magánpénztárakba fizetendő járulék mértéke, hogy az idén nem valósult meg az 1 százalékos ígért emelés. Radnai György ugyanakkor az elmúlt évet értékelő sajtótájékoztatóján leszögezte, hogy az egyéves késlekedés miatt nem kell megváltoztatni a járulékok rendszerét, az egyéves késés alig érinti a pénztárak hosszú távú felhalmozásának ütemét.

A gazdaság fejlődése szempontjából nem mindegy, hogy a jogosultak a nyugdíjat úgynevezett felosztó-kirovó vagy más alapokra helyezett rendszerben kapják meg. Ugyanis figyelembe kell venni, hogy melyik rendszer képes nagyobb mértékben hozzájárulni a gazdasági fejlődés ösztönzéséhez, és lehet-e támogatni a fejlődést azáltal, hogy a megtakarításokat ebbe az irányba terelik. Ha a központi költségvetés jelentős adósságokat halmozott fel és ezeknek nagy a kamatterhe, azt általában állampapírok kibocsátásával finanszírozzák. Mindenki, de leginkább a büdzsé tervezői számára fontos kérdés, hogy miként csökkenthető ez a teher. Néhány éven belül a hosszabb távú befektetésekre utalt pénztári szféra már meghatározó szerepet játszhat a finanszírozásban, vagyis nagy keresletet teremt majd az állampapírok piacán, ami csökkentheti azok hozamát, ami viszont csökkentheti a költségvetés folyó kiadásait.

Az állam tehát elkötelezett a magán-nyugdíjpénztári rendszer mellett. Ezt az elkötelezettséget erősíti az is, hogy 1999-ben a pénztári rendszer által érintettek száma eléri a 2,5 milliót, ezen belül a várakozások szerint a magánnyugdíjpénztárak taglétszáma meghaladhatja a másfél milliót is. Ezek az emberek bizalmat szavaztak az új rendszernek. A nyugdíjrendszer hozzájárul a gazdasági fejlődéshez, s bevezetésekor alapfeltétel volt, hogy a társadalombiztosításnak a felosztó-kirovó rendszerből részben kilépők miatti megtérítendő hiánya ne haladja meg a GDP egy százalékát, s ez a tapasztalatok szerint tartható.

P. A.
A pénztárak befektetései
Mind a magán-, mind az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárak óvatos befektetési politikát folytatnak. Ennek ellenére, különösen az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárak, megszenvedték a múlt év második felében lezajlott tőzsdei válságot. Szakértői becslések már akkor azt mondták, hogy amennyiben az év végére a BUX-index eléri a 6000 pontot (6307 pont lett a záróérték), akkor a pénztárak túlnyomó többsége veszteség nélkül zárja az 1998-as évet.

Főként a tőzsdei válságnak tudható be, hogy az elmúlt év folyamán az állampapírok aránya némileg megemelkedett a pénztárak portfóliójában. 1998-ban a biztonságos garanciát hordozó papírok aránya az év elejétől a végéig 68-ról 79 százalékra emelkedett, miközben egy évvel korábban az 1997. eleji 79-ről csökkent 62 százalékra. Eközben a részvényekbe fektetett vagyon aránya 1998 végére mintegy 10 százalékra mérséklődött. A magánnyugdíjpénztáraknál viszont a részvények aránya mindössze 6-7 százalék. Az egyik jelentős, mintegy 40 önkéntes kölcsönös és 6 magánnyugdíjpénztár vagyonát kezelő brókercég adatai szerint az egyes pénztárak hozamai közötti különbség plusz-mínusz 1-2 százalék, attól függően, hogy a részvények milyen arányt képviseltek portfóliójukban. Az általuk kezelt pénztári vagyon esetében a részvények aránya 30-35 százalék volt az év elején, s ez csökkent le az év második felében 20-25 százalékra.

Egyes pénztárak az inflációt meghaladó, vagyis reálhozamot is tartalmazó vagyongyarapodásról számoltak be 1998-ban. Ennek ellenére a túlnyomó többség csak az 1997. évinél kisebb hozamot tudott elérni, amiben a tőzsdei válságon kívül szerepet játszik az állampapírhozamok csökkenése és az infláció is. A tőzsdei válság hatásának is tekinthető, hogy egyre több pénztár a hosszabb távon elérhető hozamgyarapodást részesíti előnyben a nagyobb hozamot ígérő, de nagyobb kockázattal is fenyegető befektetésekkel szemben. Elsősorban a biztonságra összpontosítanak, és csak másodsorban a magas hozamokra. Az Állami Pénztárfelügyelet vezetője közölte, hogy a hivatal a legutóbbi negyedév adatait még nem dolgozta fel, de úgy becsülte, hogy a pénztáraknál 1998-ra átlagosan 10 százalék feletti hozam valószínűsíthető. A felügyelet a jövőben erősíteni kívánja a pénztárak befektetési politikájának ellenőrzését is. Sokkal szigorúbb eljárásokat alkalmaznak majd azokkal a pénztárakkal szemben, amelyek nem alkalmaznak külső vagyonkezelőt. Ezek száma egyébként elenyésző a pénztárak között, hiszen a külső vagyonkezelő alkalmazása 20 millió forintos vagyon felett már kötelező. A felügyelet vezetője szerint a jövőben a pénztárak bevételei között a meghatározó elem a befektetés hozamából adódó jövedelem lesz majd és nem a tagdíjbevételek emelkedéséből származó vagyonnövekmény. A tavalyi adatok a magánpénztáraknál még nem feltétlenül tükrözik a hosszabb távú tendenciákat, hiszen az induló év sajátossága volt az, hogy az év első felében az állományuk jelentős része, mintegy 59 százaléka bankszámlán volt vagy készpénzben, miközben ennek aránya az év végére 11 százalékra zsugorodott, s ez valószínűleg tovább mérséklődik majd a jövőben.

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem