×

Munkaadók és az EU

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 13. számában (1999. január 15.)

 

Az európai uniós csatlakozással kapcsolatos szemináriumot tartott a múlt év decemberében az MGYOSZ Pécsett. E fórumon is egyértelművé vált, hogy Magyarország csatlakozási esélyei jók, de a munkaadóknak a jövőben jobban kell képviselniük az érdekeiket Brüsszelben.

 

Az EU a közelmúltban tette közzé az Éves jelentést, amelyben összegezte, hogy a csatlakozás érdekében milyen előrehaladásról tettek tanúbizonyságot a kelet-közép-európai országok.

Magyarországot illetően – noha általában pozitív megállapításokat tartalmaz a felmérés -, némi kritikai éllel megjegyzik a romák helyzetét, a rendőrségi túlkapásokat, a korrupciós eseteket, a börtönök állapotát. Ami a gazdasági kritériumokat illeti, az országnak működőképes piacgazdasággal kell rendelkeznie, amely képes ellenállni a külföldi versenynek, különösen az EU tagországaiból érkező kihívásnak. Az Éves jelentés megállapítja, hogy az ország középtávon eleget tud tenni ennek az elvárásnak. Elismeri a makrogazdaság látványos javulását, a magyar gazdaság szerkezetátalakítását, a privatizáció eredményeit, ugyanakkor megjegyzi, hogy a külgazdasági egyensúly megtartása, az egészségügyi szektor átalakítása még várat magára.

A csatlakozási folyamatok során már most is a vállalkozások felkészítése az egyik fő kérdés – emelte ki előadásában Galli Miklós, az MGYOSZ alelnöke. Célszerű lenne a magyar gazdaságban dolgozó nemzetközileg elismert szakembereket fokozottabban bevonni a Brüsszelben folyó tárgyalások előkészítésébe. Nyilvánvalóan a munkaadói szervezetek érdeke, hogy minél több szakmai szövetség delegáljon szakértőket.

Hiányos információk

Más országokkal is tartani kell a kapcsolatot, nem csak Brüsszellel, ugyanis nem minden kérdés ott fog eldőlni – emelte ki Vadász Péter alelnök, aki a magyar munkáltatói szervezetek jelenlétét ismertette az európai és a nemzetközi munkaadói szervezetekben és az EU szociális partnerszervezeteiben. A tapasztalatok szerint a vállalatvezetők nagy része nem tudja, mit jelent a csatlakozás, a hiányos információk miatt fogalmuk sincs, mi lesz a cégükkel, milyen elvárásokat támasztanak velük szemben. A kommunikáció hiánya nyomja rá bélyegét a felkészülésre, a feltett kérdésekre ugyanis nem kapnak választ, illetve az illetékesek sem tudják a választ. A munkaadói szervezeteknek a feladata, hogy eljuttassák az információkat a vállalatokhoz, ugyanakkor a vállalkozói ismereteket eljuttassák Brüsszelbe. Írásos anyagokat, tájékoztatókat, könyveket, különböző forrásanyagokat kell lefordítani és kiosztani. A magyar vállalkozók kéréseit, igényeit, a felmerült problémákat össze kell gyűjteni és eljuttatni a magyar tárgyalóküldöttséghez, a tárgyalódelegációhoz. Fel kell használni más országok tapasztalatait is, például Ausztriáét.

Gazdasági stratégia

Derűlátó volt Bagó Eszter, a Gazdasági Minisztérium helyettes államtitkára, aki a gazdasági stratégiáról beszélt. Ugyanakkor rámutatott arra, hogy a növekedés néhány szakterületre koncentrálódik, különösen a gépiparra. A multinacionális vállalatok a növekedés főszereplői, míg a magyar vállalatok lemaradnak a fejlődésben. A hazai vállalatoknál a kis- és középvállalatok a növekedés hordozói jelenleg. Az országot jellemző regionális megosztottság, illetve egyenlőtlenség továbbra is fennáll. A gazdasági prioritások közül kiemelendő a befektetési feltételek megteremtése, elősegítése, a fejlődési egyenlőtlenségek mérséklése szakágazati és regionális szinten. A fejlődés egyenlőtlenségét illetően fontos a vállalkozásbarát környezet kialakítása, figyelemmel kell lenni a regionális fejlődési eltérések csökkentésénél a foglalkoztatáspolitikára, a szakképzettség alakulására, a munkahelyteremtésre, illetve a munkanélküliség csökkentésére. Ahogy beléptünk az Unióba, konstrukciós változásokra kerül sor az államigazgatásban, a programozásban, a monitoringrendszer kialakításában.

Vámpolitika

Az uniós vámszabályok, előírások száma igen magas, az azoktól való eltérés lehetősége fölöttébb kevés – hangsúlyozta előadásában Beszteri Sára, a Pénzügyminisztérium főosztályvezetője, aki a vámunióról, vámjogról beszélt. Emlékeztetett arra, hogy a vámjog területén már nincs sok lehetőség a derogációra. Szeptemberben volt az első átvilágítás, az EU szakbizottsága érdemben és mélységben átnézte Magyarország vámjogrendszerét. Két kritikus területet jelöltek meg: a "gazdasági szerződéses eljárási rendszert" és a "vámellenőrzési rendszert". Ugyanakkor hangsúlyozták, hogy az EU szerződéses rendszerének átvétele változásokat jelent a gazdálkodók számára. Meg kell ismerni ugyanis, hogy 2002-ben az EU milyen vámrendszert működtet majd, milyen uniós külső vámokat érvényesít. Az eltéréseket vizsgálva 12 termékre szűkült a derogációs lista, amely lényegében a FÁK-országokból érkező energiahordozókat, vegyipari és kohászati alapanyagokat tartalmazza, s egyetlen ipari terméket, a tv-képcsövet. Az EU vámpolitikájának alkalmazása lényegében azt jelenti, hogy le kell mondani az autonóm vámpolitika eszköztáráról, noha a belépés pillanatáig alkalmazhatók a jelenlegi vámeljárási szabályok. A gazdálkodókkal időben tudatni kell a vámszabad területekre vonatkozó új szabályozást is.

Versenyszabályozás

A magyar versenyjog harmonizált – jelentette ki Nagy Márta, a Gazdasági Versenyhivatal elnökhelyettese. Mivel a piac és a gazdasági háttérnormák azonosak, a versenyképesség és a versenytisztaság védelme egyenlő jogi tényálláshoz vezet. Az európai versenyjog csupán a római szerződés 2-3 aprócska cikkelyében szerepel, tanácsi és bizottsági rendeletek alakítják. Minden országnak saját dolga kialakítani saját verseny-magatartási normáit, azaz nincs közös európai jog. Éppen ezért a versenyjog a hazai szokásoktól eltérően erősen esetjog. Az előadó véleménye szerint az európai ügyintézés és bürokrácia még sok gondot fog okozni, egy sor új eljárással és problémával kell megküzdeni a csatlakozás után, amikor egy-egy esetre közvetlenül kell meghatározni, hogy a magyar vagy az európai jogszabály érvényes.

Nem egyszerű a kérdés a "tisztességtelenség – fogyasztó megtévesztése" ügyében. A fogyasztóvédelem nekünk mint fogyasztóknak jó, de a termelőknek és a kereskedőknek egy sor költséget jelent.

A verseny másik fontos területe a kereskedelmi jellegű állami monopóliumok, a verseny szabadsága az állam oldaláról nézve. EU-észrevétel, hogy Magyarországon az állami támogatásoknak nem tiszták a szabályai, nincs leltárunk az állami támogatásokról, ezek rendszeréről, nyilvántartásáról. Számukra teljesen mindegy, hogy állami, önkormányzati vagy agrártámogatásról van szó. Azt vizsgálják, hogy EU-konformok-e a támogatások, azok eljutnak-e a célzotthoz stb. Támogatásnak tekintik a vámtartozás, a tb-járulék elengedését, minden be nem fizetett kötelezettség mérséklését, átütemezését. Elvárják mindennek a nyilvántartását, s különösen a vámkedvezmények érdeklik őket. Csatlakozás során az európai elvektől való eltérés nem lehetséges. Nagy Márta kiemelte, hogy az európai versenyjogban 200 körül van a bizottsági, 900-1000 körül van a brüsszeli és bírósági esetek száma. Az európai bíróságon a hazai gazdálkodóknak a brüsszeli ügyvédi iroda tárgyalhatja majd az ügyét.

Foglalkoztatáspolitika

Az EU-ban a szociálpolitikához gyakran mindjárt hozzákapcsolják a foglalkoztatáspolitikát is – hívta fel a figyelmet Ladó Mária, a Munkaügyi Kutatóintézet tudományos igazgatóhelyettese. Sok fejezetre bontott a szociálpolitika, idetartozik a munkajog; szociális párbeszéd; nők és férfiak esélyegyenlősége; a döntéskényszer-egyenlőség; rasszizmus, idegengyűlölet elleni küzdelem; foglalkoztatáspolitika; európai szociális alap; szociális biztonság, idős emberek kirekesztettsége; fogyatékosságban élő személyek; munka- és életkörülményeket előíró alapítvány; egészségügy, munkaegészségügy; munkahelyi egészség és biztonság. A foglalkoztatáspolitika a Gazdasági Minisztériumhoz, számos más terület az Egészségügyi Minisztériumhoz és a Szociális és Családügyi Minisztériumhoz tartozik. Noha az egészségügy területén még számos rendelet megváltoztatása szükséges, az Egészségügyi Minisztériumnak 1999 végére el kell érnie a jogharmonizációt – 2002. január elsejéig pedig a teljes felzárkózást.

Előírások vannak a foglalkoztatás irányára, és arra is kíváncsiak, hogy a szociális párbeszéd hogyan alakul. Júniusban került sor e témák átvilágítására, de nem tudták még felmérni, melyek azok a területek, ahol derogáció szükséges.

Ladó Mária rámutatott, hogy európai szinten nagyon sok ágazati konzultációs egyeztetés létezik a munkaadói és a szakszervezeti partnerek között. Ez követendő hazánkban is. Ha a hazai érdekegyeztetés megújulását keressük, akkor csak meg kell vizsgálni az európai tagországok tapasztalatait.

Munkaadói konföderáció

December elején lett társult tag az MGYOSZ az MMSZ révén az UNICE-ben (Európai Ipari és Munkaadói Konföderációban), és máris a konferencia vendége volt Ralph Land, az UNICE kelet-európai munkacsoportjának elnöke. Magyarországgal együtt 34 tagszövetség csatlakozott eddig az UNICE-hez – mondotta. Öt munkabizottság, 60 munkacsoport és több száz szakértő működik a szervezetben. Az UNICE feladata, hogy segítse a vezetők képzését, szakmai felkészítését. Megvizsgálják a különféle országok adózását, vámelőírásait, a befektetések ösztönzését, pénzügyi rendszerét, menynyire átláthatók a szabályozások, milyen a munkaerőpiac, a szellemi tulajdonok védelme, a közbeszerzés, a bűnözés, a korrupció stb. Az integráció működése sem konfliktusmentes. Megnövekszik a hivatalos nyelvek száma, a fordítási költségek, az adminisztráció. Spanyolországban például egyetértenek a bővítéssel, de nem lelkesek azért, hogy mit jelent a bővítés pénzügyileg számukra. Nagy-Britannia hárommilliárd fontot költött csak tájékoztatásra, hogy megértesse a szereplőkkel, milyen EU-elvárások vannak. Minden magyar vállalatnak egy olyan szakértőt kellene keresnie, akinek csak az a feladata, hogy a vállalatot felkészítse az EU-csatlakozásra. Az EU is profitál a csatlakozással – folytatta az előadó, hiszen olyan országok felvételéről van szó, amelyek fejlődési üteme nagyobb, mint az Unió tagországaié, növekszik a piac, amely még nem telített tartós fogyasztási cikkekből, mint háztartási gépek, autó stb., újabb befektetési lehetőségek nyílnak, viszonylag olcsóbb szakképzett munkaerővel számolhatnak. A leendő tagállamok számára pedig a versenyképesség elérése, a 350 milliós piac megnyílása és a külföldi támogatásokhoz való hozzájutás a csábító.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem