Helyi pénzügyek
Először csak belelapozva, majd fejezetenként beleolvasva, illetve egy-egy részt tüzetesen megnézve azt kell megállapítani, hogy az önkormányzatok dolgaiban egyébként is járatos Consulting Rt. hiánypótló művet adott ki a múlt év végén.
A helyi önkormányzatok és pénzügyeik címet viselő, több mint ötszáz oldalas könyv érdekesen, olvasmányosan és kézikönyvszerűen mutatja be mindazt, amit tudnia illik, amit tudnia kell az önkormányzatokról, azok működéséről, gazdálkodásáról egy önkormányzati képviselőnek, a hivatal dolgozójának, vagy aki e területtel kapcsolatba kerül.
A könyv 24 szerzője mind a szakma elismert szakértője, s a szerkesztő személye – Kusztosné Nyitrai Edit, a BM Önkormányzati Gazdasági Főosztályának vezetője – is garancia arra, hogy a témák kidolgozása magas színvonalon történt. Ez különösen a szűkebb szakmai, gazdálkodási rész esetében fontos szempont. A harmadik ciklusukba lépett önkormányzatok képviselő-testületeibe ugyanis számosan most először kerültek be, de a korábban ott levők sem főfoglalkozásként űzik a képviseletet, s az ismereteik ennélfogva – ezt sok jegyző megerősíti – igencsak hiányosak. A könyv általános, az önkormányzatok mibenlétét, helyét, felépítését és jogszabályi környezetét részletező fejezeteiből is sok új ismeretet szerezhetnek az elsőéves polgármesterek és képviselők. A könyv kitekintést nyújt az európai országok önkormányzati modelljeire, illetve megismerteti az EU e területre vonatkozó koncepcióját is.
Az önkormányzatok gazdálkodása részben a könyv bemutatja az önkormányzatok helyét az államigazgatási rendszerben, kapcsolatát a költségvetéssel, az államháztartási rendszerrel. Részletes magyarázatot ad olyan kérdésekre, hogy az önkormányzat mint tulajdonos hogyan gyakorolhatja jogait, milyen vállalkozásokat működtethet, hogyan vehet részt önmaga is vállalkozásban.
A könyv jelentős teret szentel a helyi önkormányzatok és a területfejlesztés kapcsolatának, különösen, hogy milyen pályázatok élnek, hogyan s mire lehet többletforrást szerezni. Az utolsó fejezetben a teleházak működését mutatja be a kézikönyv, ismertetve az eddigi tapasztalatokat is.
A könyv nagy erénye az időszerűségen túl, hogy a nyolc év tapasztalatát felhasználva a szerzők közérthetően fogalmazzák meg az egyes témákat, s a szükséges magyarázatot is megadják a jobb megértéshez.
F. É.A helyi önkormányzatok és pénzügyeik
Consulting Rt. Bp., 1998. 550 oldal.
Ára: 3500 Ft+áfa
Korszerű marketing
Sokan a reklámmal azonosítják a marketinget, pedig az a reklámozásnál sokkal szélesebb terület. Napjainkra a termékfejlesztéssel, piackutatással, márkaépítéssel, kommunikációval, reklámstratégiával stb. foglalkozó marketing a fejlődni kívánó vállalatok nélkülözhetetlen tevékenységévé vált. Csak azok a vállalatok válnak sikeressé és maradnak meg a piacon, amelyek termékeik fejlesztését, a kínálat menedzselését a vevők értékítélete alapján végzik. A marketing elméletének és gyakorlatának már széles körű irodalma van. A megjelent munkák közül munkaközösség (szerkesztő: dr. Veres Péter főiskolai tanár) választotta ki az angol David Jobber professzor: Principles and Practice of Marketing című – a marketing alapjaival és gyakorlatával foglalkozó – munkáját, elkészítve annak magyar változatát.
Az összeállítás tekintettel van az egységesülő európai piacra, s a fejlett hazai vállalatok marketingmunkájának bemutatásával hozza közelebb a gyakorlatot az olvasókhoz. A szerző hangsúlyozza, hogy a vállalati tevékenységnek elsősorban a vevők követelményeinek teljesítésére kell irányulnia, a vevőket a versenytársaknál jobban kell kiszolgálnia. A marketing alkotóelemeit (termék, ár, kommunikáció, értékesítés), vagyis az úgynevezett marketingmixet tekintve, a menedzsmentnek arra kell törekednie, hogy ezek szilárd egységet alkotva igazodjanak a vállalati erőforrásokhoz. Foglalkozni kell a fogyasztói magatartást befolyásoló gazdasági, társadalmi, politikai és jogi, valamint technológiai hatásokkal is.
A marketingmix döntései közt fontos a termékek és a márkák menedzselése. A márkateremtés lényege az alapterméknek a többi versenyterméktől megkülönböztethető értékgyarapodása. Európában néhány cég igyekszik kiépíteni márkaportfólióját, s ennek révén próbálja meghódítani a csak alig évtizede piacorientált közép- és kelet-európai országok piacait. Részletesen megismerjük a könyvből az új termékek piaci bevezetésének stratégiáját, fejlesztésének sikertényezőit.
A szerző megvizsgálja a közvetítők funkcióit és a terméket a vevőkhöz eljuttató csatornák típusait. Rámutat a vevők és a gyártók igényei összehangolásának fontosságára, az értékesítési csatornák funkcióira. Végül a szolgáltatások, a kiskereskedelem és a nonprofit szervezetek marketingjének jellemzőiről olvashatunk a könyvben, amelyből részletesen tájékozódhatunk a marketing operatív feladatairól. Elolvasása ajánlható a nem a marketing területén dolgozó vállalati vezetőknek, munkaadóknak, mindazoknak, akik századunk második felében ezzel a fontos szakterülettel meg kívánnak ismerkedni.
David Jobber: Európai marketing
Műszaki Könyvkiadó, 1998. 482 oldal.
Ára: 3890 Ft